ocena redakcji
8.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Pełna zmian, ale wciąż świetna - recenzja gry Might & Magic: Heroes VI

Powtórzenie sukcesu Heroes of Might & Magic III jest zadaniem trudnym, o ile w ogóle wykonalnym. Wiedzą to doskonale Węgrzy z Black Hole, dlatego nie próbowali stworzyć klona słynnej „trójki”, ale na jej bazie opracować grę świeżą i interesującą.

11 października 2011 8.5/10
• strony :123

Gdy ofiarowuje się światu grę tak udaną jak Heroes of Might and Magic III, trzeba liczyć się z tym, że powtórzenie jej sukcesu będzie zadaniem trudnym, o ile w ogóle wykonalnym. Jon von Caneghem wiedział to doskonale, dlatego nawet nie próbował tworzyć ulepszonej wersji „trójki” – zamiast tego zrewolucjonizował oryginalny koncept i zaserwował coś zupełnie odmiennego. Jaki był efekt jego starań, doskonale pamiętamy. Nowatorski produkt nie spotkał się z dobrym przyjęciem najwierniejszych fanów i do dziś uważany jest za najsłabszy z całego cyklu. Czy zasłużenie? To już temat na zupełnie inną opowieść.

Dlaczego o tym wspominam? Powód jest prozaiczny – szósta gra z serii podąża podobną drogą co wyklęta „czwórka”, choć odpowiedzialne za jej powstanie studio Black Hole Entertainment nie zaserwowało sympatykom cyklu takiego trzęsienia ziemi jak niegdyś firma New World Computing. Niemniej, po „bezpiecznym” powrocie do korzeni w Heroes V, znów w ruch poszły nowości i zmiany. Może niekoniecznie tak radykalne jak te z 2002 roku, ale zauważalne i znaczne.

To, że Węgrzy będą kombinować, stało się jasne w chwili, kiedy świat obiegły pierwsze informacje o nowo powstającej grze. Widoczna na promocyjnych ilustracjach mniejsza liczba surowców mocno dawała do myślenia, a jak się potem okazało, był to dopiero początek. Autorzy dokonali rzeczy niewyobrażalnie wręcz trudnej: z jednej strony pozostali wierni korzeniom, z drugiej usprawnili rozmaite aspekty rozgrywki, wprowadzając tam, gdzie uznali to za konieczne, zupełnie nową jakość. W rezultacie znacznie odświeżyli klasyczną konwencję i stworzyli produkt, który jest w stanie zainteresować zarówno weteranów, jak i zupełnych nowicjuszy. Naprawdę.

Rewolucję przeszedł też system umiejętności. Zaklęć uczymy się jak kolejnych zdolności.

Nie zmienia to oczywiście faktu, że fani, którzy na Heroesach zjedli zęby, będą zmuszeni przełknąć sporo kontrowersyjnych rozwiązań – redukcja trzech surowców (rtęci, siarki i klejnotów) to zaledwie jedno z nich. Twórcy „szóstki” umożliwili szybką i bezbolesną dla kieszeni konwersję miast, wprowadzili pojęcie wspólnej puli jednostek, pozwalającej bohaterom kupować za jednym zamachem wojska z wszystkich kontrolowanych zamków, utworzyli też tzw. strefy kontroli, blokując automatycznie przejmowanie kopalni i budynków produkujących jednostki, jeśli wcześniej nie pokusiliśmy się o przejęcie lokacji chroniącej dany obszar. Zmodernizowali też poruszanie się po mapie – dzięki budowanym w miastach portalom można w ciągu jednej tury przetransportować się do nich i przykładowo zapobiec zdobyciu zamku. Zmiany objęły ponadto rekrutację bohaterów – po zainwestowaniu w aulę możemy kupić dowolnego herosa, niezależnie od tego, po której stronie konfliktu stoimy. Prowadzi to zresztą do interesujących konsekwencji. Jeśli pokonamy niewygodnego, bardzo doświadczonego przeciwnika, dostaniemy szansę wcielenia go do swojej armii.

Wydawałoby się, że tego typu posunięcia mocno uproszczą rozgrywkę, a jednak tak się nie stało. Mniejsza liczba surowców nie oznacza, że budynki w miastach powstają szybciej – w pewnym sensie jest wręcz odwrotnie, bo teraz wszystkie konstrukcje potrzebują tego samego budulca. Wprowadzenie stref skomplikowało z kolei wycieczki na teren rywala – bez solidnej armii nie ma sensu pchać się w paszczę lwa, bo jedynym skutecznym działaniem na wrogich włościach okazuje się przejęcie punktu kontroli, a to nie zawsze jest łatwe (sabotowanie produkcji w kopalniach, choć możliwe, jest z kolei nieopłacalne). Nawet obecność wspólnej puli jednostek pociąga za sobą pewne ograniczenia. Owszem, można kupować oddziały z kilku miast jednocześnie, ale pod warunkiem, że te ostatnie są tak samo rozbudowane. W przypadku tych najbardziej zaawansowanych wojsk musimy mieć zatem identycznie usprawnione budynki, a to przecież kosztuje.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Tworząc swe najnowsze dzieło – Total War: Rome II – Creative Assembly pełnymi garściami czerpało z doświadczeń zdobytych podczas produkcji Empire oraz Shoguna II. Ponowna wizyta w antycznym Rzymie będzie nie lada gratką dla żądnych klasyki generałów.  recenzja gry

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Po kapitalnym Crusader Kings 2 przyszedł czas na czwartą część serii Europa Universalis. Paradox Interactive po raz kolejny odnosi ogromny sukces.   recenzja gry

Recenzja gry SimCity - duże problemy małego miasta

Recenzja gry SimCity - duże problemy małego miasta

Tyle czekaliśmy, tyle wypatrywaliśmy i w końcu jest – nowe SimCity próbuje ponownie zdefiniować pojęcie wirtualnej symulacji budowy miasta. Udało się tylko częściowo.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Might & Magic: Heroes VI w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

7.6

ocena czytelników

2131 ocen czytelników

9.2

oczekiwania przed premierą

4959 głosów czytelników

Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222284Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222283Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222282Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222281Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222280Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222279Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222278Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222277Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222276Might & Magic: Heroes VI - screen - 2011-10-14 - 222275

komentarze czytelników (87)


Nalcor  2011-10-16 - 10:14

Przed VI spędziłem kilka godzin już i mogę powiedzieć że jedyne co mi się podoba, to gra z kumplem na jednym kompie + kilka browarów. Ale i tak VI nie przebije części czwartej, a muzyka to już w ogóle - zresztą mam wrażenie że w tej części jest najgorsza. Chociaż i tak gra wydaje się lepsza od części V. Według mnie solidne 6,5 - nie możemy dawać wszystkim grom 7 - 8 - 9.

MarcoV86  2011-10-16 - 10:33

Nalcor 4 xD? Przecież to najgorsza część "Hirosów"! Nie powinna w ogóle wyjść. Poza 2 i 3, to 6 jest najlepsza.

Nalcor  2011-10-16 - 11:03

Słuchaj, jeżeli według Ciebie Heroes 4 jest najgorszą częścią to nie znaczy że inni uważają tak samo. Nie wiem czy wiesz ale na tym portalu ocena Heroes IV wynosi ponad 8(ocena graczy) - jeżeli tak punktowana gra nigdy nie powinna wyjść to naprawdę świetny tok rozumowania masz. Zapewne kierowałeś się opiniami innych i zanim usiadłeś do gry to zdążyłeś już sobie wyrobić zdanie. Pozdrawiam.

MarcoV86  2011-10-16 - 14:40

TWIERDZA + Bohater Wojownik = bomba

Asmodeusz  2011-10-16 - 15:16

Jak dla mnie gra mocno srednia. Zbieranie mineralow (przynajmniej w kampanii) nie ma wiekszego sensu bo na dlusza mete nie ma na co je wydawac. Po zajeciu tartaku/kopalni i do tego zlapaniu krysztalow (chociaz nawet tego nie trzeba) jestesmy samowystarczalni do konca gry. Problemow z wymiana golda za mineraly na markecie tez nie ma - przyrost kasy jest tak duzy, ze mozna wykupic wszystkie kreatury w tygodniu i zostanie nam jeszcze jej nadmiar. Zdolnosc sabotazu kopalni mozna o kant tylka rozbic - zal na to czasu i jak wyzej: zbieranie mineralow i tak nie ma wiekszego sensu. ...

vojak_2  2011-10-16 - 18:59

Po spędzeniu kilkunastu godzin od czwartku do teraz z Might & Magic: Heroes VI - moge napisać parę słów od siebie. ...

TasioR25PL  2011-10-17 - 05:11

To ja powiem tak. Objechałem gierkę po becie, może przez bugi, może przez sam fakt, że mocno różni się od poprzednich części. Co do starszych i młodszych graczy - dajmy sobie trochę czasu, żeby oswoić się z tym tytułem. Fanom "trójki" mocno siedzi w głowach jaka była, pewnie dodatkowo przez fakt grywalności, która na tamte czasy była ogromna. W dalszym ciągu mam mocno mieszane uczucia, chociaż spędziłem nad "szóstką" kilka dni, głównie w trybie multi, bo nie pociąga mnie kampania. Przyznam, że zaczyna mi się podobać rozwiązanie rekrutacji jednostek, zdobywania umiejętności i czarów. Można zbudować postać dopasowaną do stylu gracza, drzewka są jasne, zdolności opisane łopatologicznie. Ma się większy wpływ na przebieg i taktykę bitwy, przez możliwość kontroli każdej jednostki co do życia, ataku, obrony itp. Gra się naprawdę przyjemnie. Niestety, solą w oku siedzi mi brak jednoczesnych ruchów, dramatycznie mała ilość gotowych map i brak ich generatora. O ile Nieobecność dwóch ostatnich jestem w stanie znieść, bo w końcu jest edytor, który jednak ani przejrzysty ani prosty w obsłudze, brak jednoczesnych ruchów jest porażką, bo ubija atmosferę rozgrywki. Grając w 4-6 osób na największej ...

Sideways  2011-10-17 - 15:00

Strasznie się zawiodłem. Wprawdzie gram (a właściwie grałem) w to zaledwie od kilku dni, ale jednak gra mnie stanowczo odpycha, począwszy od braku ekranów miast (które były nawet w HoMM I), a skończywszy na bardzo upierdliwej wiadomości "ponowne wczytywanie zasobów" po zmaksymalizowaniu gry. Żeby nie było, gra w moim odczuciu nie jest całkowitą porażką, ma swoje zalety - rozwój bohatera jest świetny, nie trzeba się wracać do miasta w celu nauki nowych czarów, można stworzyć takiego herosa, jaki nam odpowiada. Kolejny plus to bardzo ciekawa nowa frakcja nag, ładnie wyglądające wojska ze wspomnianej Świątyni, a także z Inferno i Nekropolis, bardzo mi też się podoba rozwiązanie pozycji bohatera na polu walki, teoretycznie podobne do tego z Heroes I-III, ale jednak bohater może teraz wybierać między czarami, a atakiem, na początku gry atak bohatera bywa całkiem pomocy. Gdyby pozostałe elementy były tak dobre, cała gra stałaby na dobrym poziomie, ale przejdę może do wad: ...

Nolifer  2011-10-18 - 18:57

No to teraz czekać na równie dobre dodatki z nowymi frakcjami :)

]:)>  2011-10-19 - 17:01

Czekałem długo na tę grę, kupiłem i przeżyłem wielkie rozczarowanie. Ta gra z cyklem HOMM ma tyle wspólnego co nic, o przepraszam ma nazwę wspólną. Wszystkim lubiącym "Trójkę" stanowczo odradzam tę "część", nie marnujcie kasy na to COŚ. Wystarczy, że inni zmarnowali i teraz tego żałują. ...

lusiek  2011-10-24 - 15:31

ehh stronnicza ta recenzja aż trzeszczy. U.V. Impaler, przypomnij sobie http://www.gry-online.pl/S020.asp?ID=6075 Obie części Kings Bounty są pod każdym względem lepszymi grami niż Heroes VI, a dostały mniej... ...

kivanus  2011-10-26 - 07:36

nie wiem koledzy czy my gramy w tą samą gre.... ...

salazarus  2011-10-26 - 16:33

Na początku gra strasznie mi się podobała, ale im więcej w nią gram tym bardziej mnie zawodzi. Nie rozumiem jak jej można było wystawić 8,5 zwłaszcza po 2 miesiącach gry. Grałem we wszystkie części tej serii, ale tamte, w przeciwieństwie do tej, z czasem coraz bardziej wciągają, a z tą jest na odwrót. ...

Vader  2012-10-23 - 22:49

Chyba w tym przypadku najbardziej jak dotąd nie zgadzam się z oceną GOLa. 8,5? Ja daje maksymalnie 5.

Luk-@  2013-03-26 - 13:11

Jak dla mnie tragedia, 3D pomimo,że trochę zepsuli 4 część to i tak wymiatało ,a ubisoft ??? niczego nie dokonał chociaż było tak głośną,że w projekcie doradzali fani ? co dla mnie wydaje się śmieszne. Jak na razie gra bardzo przeciętna i grafika męcząca dla oka. Nie polecam bo raczej to będzie kolejny zawód.

ziomuś890  2013-04-04 - 17:39

Witam! Wie ktoś czy w heroes VI można wyłączyć punkty ruchu lub wpisać jakieś kody albo zrobić że po kliknięciu na nowy dzień nie będzie mi pokazywało że gracz ten i ten wykonuje ruch tak żebym mógł grać a nie patrzeć i czekać aż inni wykonują ruch na mapie gdzie jest 8 graczy jest to bardzo denerwujące?

szef504  2013-05-15 - 20:04

jak widze tytuł "Pełna zmian, ale wciąż świetna" to nie wiem czy sie smiac czy plakac. Zastanawia mnie czy i ile kto zaplacil za taka recenzje.

other  2013-07-21 - 00:47

Wolał bym wydać nawet i 200zł na HEROES III w jakiejś nowej odsłonie niż wydać choć by 5zł na ten badziew od heroes 4 po 6 gra straciła dla mnie wszelkie wartości jakie sprawiały że miało się ochotę zniknąć ze świata rzeczywistego na pewno chcieli dobrze ale nie skonsultowali tego ze społeczeństwem i wyszedł im tylko kolejny syf nie polecam gry pod żadnym kątem

Mutori  2014-02-06 - 12:58

Absolutne nieporozumienie: GRĄ NIE DA SIĘ STEROWAĆ!!! Jak można w w grze 3d zlikwidować obrót ekranu PPM????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? W dodatku na mapach niezależnych nie działają nawet strzałki i inne skróty klawiaturowe do sterowania kamerą - jakiś absolutny, kompletny absurd i kpina z nas wszystkich, normalnie jestem w szoku jak taki chłam można wypuścić i sprzedawać ludziom, kur...zaraz mnie rozsadzi co za syf

Veldoran  2014-07-11 - 00:37

W moim mniemaniu homm 6 jest tak samo obła jak homm 5 ( zniczyk dla Ubisoft'u w przypadku tej serii ). Pierwszym aspektem, który zabija obie gry ( będę mówił o dwóch, ponieważ obie są bękartami tej samej firmy ), to grafika 3D i nie mówię tutaj o wielkim błędzie producentów- lata idą do przodu a z nimi zmienia się gra. Grafika 3D jest świetnym pomysłem, gdy jest dobrze wykorzystana, a nie oparta tylko i wyłącznie na efektach walki i generalnej estetyce gry. Ubisoft postawił na wygląd a nie na jakość, taka jest przynajmniej moja opinia.