Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 listopada 2016, 19:03

autor: Kamil Zwijacz

Project Scorpio ułatwi tworzenie PC-towych wersji gier?

W serwisie Windows Central pojawiły się niepotwierdzone informacje dotyczące konsoli Project Scorpio. Według nich sprzęt obsłuży obecne gry stworzone w ramach Universal Windows Platform oraz połączy w jedno deweloping wersji na Xboksa One, Project Scorpio i Windowsa 10.

W serwisie Windows Central pojawiło się kilka niepotwierdzonych informacji o nadchodzącej konsoli Microsoftu Project Scorpio. Koncern z Redmond zapowiedział ją podczas tegorocznych targów E3, ale była to bardzo oszczędna prezentacja, na której stwierdzono jedynie, że urządzenie ma dysponować mocą 6 teraflopsów, umożliwiając obsługę gogli rzeczywistości wirtualnej oraz gier w rozdzielczości 4K. Sprzęt oczywiście będzie kompatybilny z wszystkimi produkcjami z Xboksa One, a dodatkowo także z peryferiami. Dzisiejsze doniesienia pochodzą ponoć z bardzo wiarygodnego źródła i głoszą, że Microsoft zdecydował się ujawnić nowy sprzęt na E3 właściwie tylko dlatego, że coraz częściej mówiło się o PlayStation 4 Pro (wtedy jeszcze Neo).

Project Scorpio ułatwi tworzenie PC-towych wersji gier - ilustracja #1

Gry

Project Scorpio w skrócie:
  • nowy model Xboksa One, przeznaczony przede wszystkim do zabawy w rozdzielczości 4K;
  • sprzęt ma być kompatybilny z grami tworzonymi w ramach Universal Windows Platform;
  • proces dewelopingu gier będzie obejmował wersje na Xboksa One, Project Scorpio i Windowsa 10;
  • premiera konsoli odbędzie się pod koniec 2017 roku.

Ciekawie prezentują się doniesienia o już istniejących grach na Project Scorpio. Sprzęt będzie bowiem obsługiwał w rozdzielczości 4K tytuły stworzone w ramach Universal Windows Platform – wystarczy, że deweloperzy wprowadzą kilka niewielkich poprawek. W związku z tym już na starcie pogramy w największe hity znane z Xboksa One i PC-tów, w tym Gears of War 4, Forzę Horizon 3 czy też Rise of the Tomb Raider.

Intrygująco zapowiada się także wersja deweloperska Project Scorpio, która będzie oferować twórcom gier szereg ułatwień. Najważniejszy jest chyba fakt, że taki dev kit połączy w jedno Xboksa One i nową konsolę. W przypadku pierwszego z wymienionych urządzeń, nowy model ma naśladować starszego kolegę na poziomie sprzętowym, więc deweloperzy bez problemu sprawdzą, jak ich tytuł spisuje się na słabszym sprzęcie. W ogóle proces tworzenia produkcji ma być bardzo usprawniony, umożliwiając studiom w prosty i efektowny sposób pracować od razu nad trzema wersjami swoich projektów (XOne, Project Scorpio, Windows 10). Tak stworzona gra po uruchomieniu przez klienta docelowego sama wykryje na czym ją puszczono i dostosuje się do danego sprzętu. Nie dotyczy to tylko tytułów produkowanych przez wewnętrzne studia Microsoftu, ale także tych od zewnętrznych partnerów firmy. Wśród takich produkcji wymieniono Gwinta: Wiedźmińską grę karcianą, Cuphead i Everspace.

Co to wszystko oznacza? Mówiąc najprościej, dzięki temu rozwiązaniu w Windows Store może zacząć pojawiać się znacznie więcej gier klasy AAA (i nie tylko) niż obecnie. Oczywiście to, czy tytuł ukaże się ostatecznie na PC-tach w Windows Store zależeć będzie od dewelopera i wydawcy, ale kwestię portu będą mieć w zasadzie z głowy tworząc produkcję na Project Scorpio. Przy okazji zaznaczono, że rozgrywki multiplatformowe mają być oddzielne dla konsol i PC-tów, ze względu na sterowanie. Nie będzie to dotyczyć wszystkich gier, gdyż np. w Gwincie nie ma większego znaczenia czy ktoś bawi się przy użyciu pada czy myszki, ale już w strzelankach to zupełnie inna bajka.

System operacyjny

Poznaliśmy także szczegóły związane z systemem operacyjnym Project Scorpio. Będzie to w gruncie rzeczy ten sam OS, co na Xboksie One, ale na nowej konsoli znajdziemy dodatkowe funkcje związane z 4K oraz wsparciem dla gogli rzeczywistości wirtualnej. Jednocześnie funkcjonalność Xboksa One zostanie zachowana na nadchodzącym sprzęcie, na którym np. również pogramy w tytuły z Xboksa 360 w ramach wstecznej kompatybilności.

Sprzęt z pewnością zapowiada się ciekawie, o ile oczywiście plotki okażą się prawdziwe. Na konkrety zapewne jednak poczekamy do czasu kolejnych targów E3, chyba, że Microsoft wcześniej (albo później) zorganizuje osobną konferencję związaną z Project Scorpio. Premiera urządzenia ma się odbyć pod koniec 2017 roku.