Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Mario & Sonic at the - seria gier

Seria trójwymiarowych gier sportowych, w której spotykają się bohaterowie najważniejszych marek firm Nintendo oraz Sega. Cykl od początku posiada oficjalną licencję Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego i zgodnie z jego zaleceniami, jednym z głównych celów produkcji jest promowanie sportu, rywalizacji fair play oraz aktywnego trybu życia. Wydawcą na terenie Japonii pozostaje koncern Nintendo, za resztę świata (w tym w szczególności za Amerykę Północną i Europę) odpowiada z kolei Sega.

Cykl zadebiutował na przełomie 2007 i 2008 roku na konsolach Wii oraz Nintendo DS grą Mario & Sonic at the Olympic Games, która była oficjalną produkcją towarzyszącą Letnim Igrzyskom Olimpijskim w Pekinie. Jednocześnie gra była pierwszym tytułem, który połączył ze sobą bohaterów serii Mario oraz Sonic the Hedgehog. Produkcja oferowała dwadzieścia dyscyplin olimpijskich podzielonych na osiem kategorii – lekkoatletykę, gimnastykę, strzelectwo, łucznictwo, wioślarstwo, pływanie, szermierkę sportową oraz tenis stołowy. Do wyboru graczy oddano 17 ikonicznych postaci, w tym braci hydraulików i księżniczkę Peach czy jeża Sonica. Kolejna część towarzyszyła Zimowym Igrzyskom Olimpijskim 2010 w kanadyjskim Vancouver. Produkcja zawierała 16 dyscyplin sportowych podzielonych na dziewięć kategorii – narciarstwo alpejskie, skoki narciarskie, narciarstwo dowolne, snowboard, łyżwiarstwo, łyżwiarstwo figurowe, bobsleje, hokej na lodzie oraz curling. Oprócz tego dodano cztery nowe postacie grywalne.

Seria wydawana jest co dwa lata, towarzysząc kolejnym zmaganiom olimpijskim. Każda odsłona zawiera zaktualizowany zestaw dyscyplin olimpijskich oraz poszerzony wachlarz dostępnych zawodników. W wydanej w 2016 roku grze Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games do wyboru graczy twórcy oddali 42 zawodników – 21 z uniwersum Mario, 20 z uniwersum Sonica oraz cyfrowe awatary graczy znane jako Mii. Ważnym momentem cyklu było przejście na nową generację konsol i urządzeń mobilnych, co nastąpiło w 2011 roku w przypadku 3DS oraz w 2013 roku w przypadku WiiU.

Cechą charakterystyczną serii jest wykorzystanie możliwości kontrolerów do symulowania autentycznych ruchów sportowców. W związku z tym gracz, chcąc wykonać daną zagrywkę, musi w pewnym stopniu odtworzyć rzeczywiste ruchy, które wykonywałby podczas tej czynności. Dla przykładu, aby strzelić z łuku, należy „napiąć” kontroler Nunchuk, z kolei rzut młotem wymaga odpowiedniego „rozbujania” Wii Remote. Należy przy tym zaznaczyć, że zamiarem serii nie jest wierne oddanie przebiegu rozgrywek sportowych, w związku z czym znaczna część elementów gry jest przerysowana, a fizyka działa w sposób nieco odbiegający od tego, co znamy ze świata realnego. Dodatkowo gra oferuje specjalne dyscypliny zwane Dream Events, które przenoszą nas z obiektów olimpijskich w fantastyczne lokacje znane z serii bazowych. Możemy tutaj korzystać z mocy specjalnych naszych bohaterów, co nadaje całej rozgrywce rozrywkowy charakter.

Zabawowy rys serii podkreślany jest dodatkowo przez kolorową i mocno bajkową oprawę graficzną. Poszczególne odsłony pomyślane są przede wszystkim jako gry imprezowe, przeznaczone dla wielu graczy – czy to przebywających w jednym pomieszczeniu, czy bawiących się wspólnie za pośrednictwem Internetu. W zależności od danej dyscypliny gracze mogę rywalizować między sobą indywidualnie bądź drużynowo. Istnieje jednak możliwość zabawy także w trybie dla jednego użytkownika.

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020
Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020

Sportowe 5 listopada 2019

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 to szósta część serii gier sportowych towarzyszących Igrzyskom Olimpijskim, w której postacie reprezentujące marki Super Mario oraz Sonic walczą o złote medale w rozmaitych dyscyplinach.

Switch

Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games
Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games

Zręcznościowe 18 lutego 2016

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier sportowych, w których spotykają się postaci znane z najsłynniejszych serii gier firm Nintendo oraz SEGA. Cykl ukazuje się regularnie od 2007 roku, towarzysząc kolejnym edycjom olimpiad letnich oraz zimowych, więc, jak łatwo się domyślić, edycja 2016 przenosi nas na areny XXXI Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro, gdzie ponownie rywalizować ze sobą będą dwie konkurencyjne ekipy. W skład pierwszej z nich weszli tacy bohaterowie jak Mario, Luigi, księżniczka Peach, Yoshi, Bowser czy Donkey Kong. Barwy drugiej reprezentują zaś m.in. Sonic, Shadow, Miles ‘Tails’ Prower, Dr. Eggman czy też Knuckles. Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games pozwala na zabawę w trybach single i multiplayer w takich dyscyplinach jak piłka nożna, ping pong, siatkówka plażowa, gimnastyka, bieganie, golf i rugby. Podobnie jak poprzednie produkcje z serii, tytuł posiada oficjalną licencję Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.

WiiU3DS

Mario & Sonic at the Sochi 2014 Olympic Winter Games
Mario & Sonic at the Sochi 2014 Olympic Winter Games

Zręcznościowe 8 listopada 2013

Mario & Sonic at the Sochi 2014 Olympic Winter Games jest kolejnym tytułem od Nintendo, w którym bohaterowie dwóch popularnych uniwersów stają do rywalizacji w rozmaitych dyscyplinach sportowych. Tym razem tematyką gry są zimowe igrzyska olimpijskie w rosyjskim Soczi.

WiiU

Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games
Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games

Sportowe 15 listopada 2011

Trzecia odsłona „olimpijskiego” cyklu rozwijanego przez firmę SEGA. Mario, Sonic i inne popularne postacie ze świata gier wideo rywalizują w ponad 50 konkurencjach wzorowanych na prawdziwych dyscyplinach sportu.

Wii3DS

Mario & Sonic at the Olympic Winter Games
Mario & Sonic at the Olympic Winter Games

Sportowe 13 października 2009

Kontynuacja wielkiego hitu firmy SEGA, w którym Mario, Sonic i wiele innych gwiazd wyrusza na podbój Igrzysk Olimpijskich. Tym razem zabawni bohaterowie biorą udział w zimowej wersji tej największej na świecie imprezy sportowej.

WiiNDS

Mario & Sonic at the Olympic Games
Mario & Sonic at the Olympic Games

Sportowe 6 listopada 2007

Mario & Sonic at the Olympic Games to produkt o charakterze sportowym, w którym użytkownik spotyka dwie rywalizujące ze sobą czołowe postaci ze świata elektronicznej rozrywki. Mario to ikona firmy Nintendo, która swoimi korzeniami sięga roku 1981. Natomiast Sonic, będący główną maskotką korporacji Sega, zadebiutował dziesięć lat po słynnym hydrauliku.

WiiNDS