Crusader Kings 3 - poradnik do gry

SPIS TREŚCI
Crusader Kings 3 - poradnik do gry

Crusader Kings 3 - poradnik do gry

Seks, kłamstwa i rozbicie dzielnicowe Crusader Kings 3 poradnik, solucja to najlepsze porady na start, opis interfejsu, objaśnienie mapy świata gry, poziomów trudności i ustawień rozgrywki. Wyjaśniamy jak zarządzać królestwem: tytułami, wasalami, radą dworu, pieniędzmi i budowlami.

Crusaders Kings 3 to kolejna odsłona głośnej serii gier strategicznych tworzonych przez studio Paradox Interactive. Tytuł ten oferuje niemal nieskończone możliwości prowadzenia rozgrywki i generowania nietuzinkowych historii w realiach epoki średniowiecza. Jest to jednocześnie gra o bardzo wysokim progu wejścia, a także wielu ukrytych mechanikach i zależnościach. Aby więc ułatwić Ci poznanie tej niewątpliwej perełki elektronicznej rozrywki, przygotowaliśmy dla ten oto poradnik.

Seria Crusaders Kings należy do szerszej grupy skomplikowanych gier strategicznych sygnowanych marką Paradox Interactive. Sami twórcy wskazują, że ich produkcje na tyle odbiegają od klasycznych konwencji przyjętych w obrębie komputerowych gier strategicznych, że tworzą zupełnie nowy gatunek - grand strategy games. Wśród innych tytułów które możemy określić tą nazwą, wymienić należy przede wszystkim serię Europa Universalis, Victoria czy Heart of Iron, a także pojedyncze produkcje takie jak Imperator Rome czy Stellaris. Każda z tych gier rozgrywa się w konkretnej epoce historycznej (z wyjątkiem Stellaris, który osadzony jest w klimatach Sci - Fi) i próbuje wiernie odwzorować jej realia.

Jak już wspomniałem akcja Crusaders Kings 3 toczy się w średniowieczu. Gra umożliwia nam pokierowanie losami wybranej przez nas dynastii na przestrzeni ponad 400 lat, poprzez wszystkie etapy rozwoju tej epoki. Choć zabawę prowadzimy w czasie rzeczywistym, zdecydowanie nie mamy tu do czynienia z przedstawicielem gatunku RTS. Wręcz przeciwnie, w grze bardzo mocno zarysowany jest aspekt RPG, a do Twoich zadań, należeć będzie nie tylko prowadzenie wojny ale również zarządzanie wszystkimi istotnymi sprawami królestwa, takimi jak religia, kultura czy złożone relacje z wasalami.

Wszystkie z tych tematów opisane zostały w kolejnych rozdziałach poradnika. W rozdziale II dowiesz się jak skutecznie zarządzać swoim królestwem, w rozdziale III poznasz tajniki prowadzenia polityki dynastycznej i rozwoju postaci, natomiast rozdział IV w całości poświęcony jest sprawą militarnym i sztuce prowadzenia wojny. Zanim jednak zaczniesz zgłębiać niuanse średniowiecznej polityki zapraszam do zapoznania się z rozdziałem I, w którym poznasz podstawowe zasady jakimi rządzi się świat szlachetnych rycerzy i wyrafinowanych intryg.

Crusader Kings 3: Źródła wiedzy o grze

Crusader Kings III to wyjątkowo rozbudowana gra. Zgłębienie wszystkich tajników rozgrywki może zająć wiele miesięcy, przez co posiłkowanie się zewnętrznymi źródłami wiedzy może okazać się bardzo pomocne. Oczywiście w niniejszym poradniku staraliśmy się zawrzeć jak najwięcej informacji niezbędnych do sprawnej i satysfakcjonującej zabawy z tym tytułem, nie ma jednak wątpliwości, że prędzej czy później znajdziesz się w sytuacji, która może wymagać dodatkowej wiedzy. Dla tego też, poniżej znajdziesz zestawienie kilku dodatkowych źródeł wiedzy, które mogą okazać się pomocne w takich sytuacjach.

  1. Oficjalna strona gry - https://www.crusaderkings.com/en - oficjalna strona gry to przede wszystkim zbiór różnego rodzaju materiałów promocyjnych. Mimo to w zakładce Introduction znajdziesz kilkanaście filmów z poradnikami dotyczącymi najważniejszych aspektów zabawy. Mają one bardzo przystępny charakter, przez co świetnie nadają się na sam początek przygody z grą. Bardziej doświadczonych graczy może natomiast zainteresować zakłada News w które publikowane są regularne dzienniki developerów i oficjalne notki dla kolejnych patchy i dlc.
  2. Oficjalna wiki - https://ck3.paradoxwikis.com/Crusader_Kings_III_Wiki - dla swojej nowej produkcji Paradox Interactive przygotowało solidne wiki. Znajdziesz tu szczegółowe opisy większości najważniejszych aspektów gry. Informacje na stronie skupiają się przede wszystkim na dokładnym opisie poszczególnych mechanik, co może być pomocne zwłaszcza przy opracowywaniu bardziej zaawansowanych strategii. Mimo to, strona zwiera również solidny zestaw porad dla początkujących. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak dokładnie działa jakiś mechanizm w grze, w tym właśnie miejscu powinieneś rozpocząć swoje poszukiwania.
  3. Forum paradoxu - https://forum.paradoxplaza.com/forum/forums/crusader-kings-iii.1059/ - gry Paradox Interactive zawsze cieszyły się wierną grupą fanów, którzy tworzą aktywną społeczność. Wyrazem tego są przede wszystkim fora dyskusyjne poświęcone poszczególnym produkcją studia. Na forum CK III znajdziesz więc całą masę przydatnych informacji. Warto tu zaglądać zwłaszcza jeśli chcesz zrobić coś nietypowego. Jeśli z jakichś powodów chcesz stworzyć postać, która zostanie papieżem, a następnie przejdzie na buddzym i ruszy na podbój Afryki, najpierw sprawdź czy ktoś już tego nie próbował.
  4. Internetowe poradniki - jeśli w naszym poradniku nie znalazłeś odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, zawsze warto sprawdzić inne nieoficjalne poradniki. W większości wypadków skupiają się one na podstawach rozgrywki, niemniej jednak inne spojrzenie, nawet na prosty problem zawsze może okazać się cenne.
  5. Rozgrywki innych graczy - często najlepszym sposobem nauki jest przyglądanie się temu, jak daną czynność wykonuje inna osoba. Ma to oczywiście zastosowanie również w przypadku Crusader Kings III, dla tego niezwykle przydatnym źródłem wiedzy o grze mogą być zapisy rozgrywki innych graczy.

Crusader Kings 3: Wymagania sprzętowe PC

Poniżej znajdziesz wymagania sprzętowe dla Crusader Kings III. Ze względu na swój charakter, gra ma raczej niewygórowane wymagania względem sprzętu, jednak zawsze warto się z nimi zapoznać. Co ważne, Crusader Kings III dostępne jest nie tylko na komputerach z systemem operacyjnym Windows, ale także na urządzeniach <br>Apple oraz systemach z rodziny GNU/Linux.

Wymagania dla systemu Windows:

Minimalne:

  1. System operacyjny: Windows 8.1/10 64-bit;
  2. Procesor: Intel Core i3-2120 / AMD FX 6350;
  3. Pamięć: 6 GB RAM;
  4. Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 460 (1 GB) / AMD Radeon HD 7870 (2 GB) / Intel Iris Pro 580 / Intel Iris Plus G7 / AMD Radeon Vega 11;
  5. Miejsce na dysku: 8 GB;

Rekomendowane:

  1. System operacyjny: Windows 10 64-bit;
  2. Procesor: Intel Core i5-4670K / AMD Ryzen 5 2400G;
  3. Pamięć: 8 GB RAM;
  4. Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 1650 (2 GB) / AMD Radeon R9 390X (8 GB);
  5. Miejsce na dysku: 8 GB;

Wymagania dla systemu Mac OS:

Minimalne:

  1. System operacyjny: Mojave (MAC OS X 10.14);
  2. Procesor: Intel Core i7-7820HQ;
  3. Pamięć: 12 GB RAM;
  4. Karta graficzna: AMD Radeon PRO 560 (4 GB);
  5. Miejsce na dysku: 8 GB;

Rekomendowane:

  1. System operacyjny: Mojave (MAC OS X 10.14);
  2. Procesor: Intel Core i5-7600K
  3. Pamięć: 16 GB RAM;
  4. Karta graficzna: AMD Radeon PRO 580 (8 GB);
  5. Miejsce na dysku: 8 GB;

Wymagania dla systemu Linux:

Minimalne:

  1. System operacyjny: Ubuntu 18.04;
  2. Procesor: Intel Core i3-2120 / AMD FX 6350;
  3. Pamięć: 4 GB RAM;
  4. Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 460 (1 GB) / AMD Radeon HD 7870 (2 GB) / Intel Iris Pro 580 / Intel Iris Plus G7 / AMD Radeon Vega 11;
  5. Miejsce na dysku: 8 GB;

Rekomendowane:

  1. System operacyjny: Ubuntu 18.04;
  2. Procesor: Intel Core i5-4670K / AMD Ryzen 5 2400G;
  3. Pamięć: 8 GB RAM;
  4. Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 1650 (2 GB) / AMD Radeon R9 390X (8 GB);
  5. Miejsce na dysku: 8 GB;

Crusader Kings 3: Wersje językowe gry

Gra dostępna jest w następujących wersjach językowych: Angielski, Francuski, Niemiecki, Rosyjski, Chiński, Hiszpański. Niestety na ten moment wydawca nie ma w planach polskiej wersji językowej, warto jednak nadmienić, że poprzednia odsłona cyklu doczekała się nieoficjalnego tłumaczenia.

Informacje o Crusader Kings 3 - poradnik do gry

Autor : Sebastian Mushroom Purtak

Ostatnia aktualizacja : 8 listopada 2021