Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Forza Motorsport 5 Recenzja gry

Recenzja gry 8 grudnia 2013, 13:51

autor: Przemysław Zamęcki

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

Recenzja gry Forza Motorsport 5 - sztandarowe wyścigi rozmienione na drobne

Forza Motorsport 5 otwiera nową generację wyścigów w sposób co najmniej kontrowersyjny. Oto przypadek jak dobra gra zostaje zniszczona przez złą politykę wydawcy. Miejmy nadzieję, że ku przestrodze innym nadchodzącym produktom.

Recenzja powstała na bazie wersji XONE.

PLUSY:
  1. świetny model jazdy;
  2. bardzo ładna grafika;
  3. rozbudowany tunning;
  4. drivatary.
MINUSY:
  1. zawartościowy krok wstecz będący zapewne wynikiem pośpiechu;
  2. brak obsługi popularnych kierownic;
  3. wszechobecne mikrotransakcje i DLC;
  4. wrażenie skoku na kasę.

Rzadko się zdarza, aby start konsoli nowej generacji wspierała jedna z najważniejszych marek z nią kojarzonych. Forza Motorsport 5 miała być żywą reklamą Xboksa One, pokazem jego możliwości i niezaprzeczalnym atutem w walce z PlayStation 4, która to na premierę nie otrzymała żadnych wyścigów. Skoro Japończycy dali ciała, to zobacz drogi graczu, my mamy, specjalnie dla ciebie, błyszczące pudełeczko z dwustoma najlepszymi, najszybszymi i najbardziej lubianymi samochodami na tej planecie, wymodelowanymi w najdrobniejszych szczegółach. Skuś się i kup, a nie pożałujesz.

Po raz pierwszy w serii pojawiają się bolidy i tor Spa Francorschamps. - 2013-12-08
Po raz pierwszy w serii pojawiają się bolidy i tor Spa Francorschamps.

Nie lubię tego stanu, ale po wielu godzinach spędzonych z nową Forzą nie potrafię nazwać go inaczej niż ambiwalentny. Otrzymaliśmy śliczną, działającą w rozdzielczości 1080p i sześćdziesięciu klatkach na sekundę grę ze świetnym jak na konsolowe wyścigi modelem jazdy, a mimo to nie mogę jakoś wykrzesać z siebie entuzjazmu. Dlaczego? Bo „piątka” pod wieloma względami jest krokiem wstecz w stosunku do “czwórki”, a miejscami wręcz ordynarnym skokiem na kasę, na który jako gracze nie powinniśmy się godzić. Niniejsza recenzja nie ma ambicji być rewolucyjnym manifestem. Mamo broń. Jednak nawet zdając sobie sprawę z pełnej zależności Turn 10 od Microsoftu i faktu, że producent zwyczajnie musiał zdążyć na premierę nowej konsoli, nic nie tłumaczy decyzji firmy dotyczącej wykastrowania zawartości gry (obecnej na normalnych zasadach w części drugiej, trzeciej i czwartej) i oferowania jej jako dodatkowe, płatne DLC.

Moduł Forzavista pozwala bardzo dokładnie obejrzeć wszystkie dostępne w grze samochody. - 2013-12-08
Moduł Forzavista pozwala bardzo dokładnie obejrzeć wszystkie dostępne w grze samochody.

I tak kupując pudełko z grą, po jej zainstalowaniu okaże się, że nie możemy, ot tak, po prostu, grindując wirtualne kredyty na kolejnych wyścigach uzbierać ich tyle, żeby kupić sobie za nie, przykładowo, Bugatti Veyrona. Bo Forza Motorsport 5, w odróżnieniu od poprzednich części w swojej podstawowej wersji pozbawiona została wielu popularnych modeli aut, które dopiero trzeba sobie zakupić za prawdziwe pieniądze. Jeżeli się na to zdecydujemy, to i tak nie spowoduje, że dana bryka od razu stanie w naszym garażu. Musimy na nią jeszcze uzbierać kredyty w samej grze. W oferowaniu zestawów DLC nie ma niczego złego - kto zechce, to je sobie nabędzie. Ale dotychczas były one faktycznym rozszerzeniem samej gry. To co szalenie znane i popularne gracz dostawał na dzień dobry za swoje ciężko zarobione i wydane dwie i pół stówy. Wygrywając wyścig zostajemy nagrodzeni śmieszną kwotą kilku tysięcy kredytów (a czasem za złoto zarabia się oszałamiającą sumę 1200 kredytów!), podczas gdy kupno auta z wyższej półki to wydatek rzędu miliona - trzech milionów kredytów. Aby więc ulżyć niedoli gracza wprowadzono do gry tokeny oferowane za prawdziwe pieniądze. Przy czym zaimplementowano fatalną ekonomię związaną z ich zakupem, którą po protestach fanów trzeba będzie odkręcać. Na razie w ten sposób można wydać sześćdziesiąt pięć funtów co daje 20000 tokenów. Tymczasem Lotus E21 kosztuje 10000 tokenów, czyli w przeliczeniu daje to 32,5 funta. 163 złote! Za jeden, wirtualny samochód. Prawda, że atrakcyjna propozycja? A może sprawicie sobie możliwość czasowego zwiększenia zdobywanych punktów doświadczenia? Za trzydzieści minut jedyne 75 tokenów. Jakieś 2,50 zł.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

DM Ekspert 11 października 2014

(XONE) W oczekiwaniu na świetnie się zapowiadający Project C.A.R.S - recenzja najlepszego na razie symulatora wyścigów na konsole nowej generacji - Forza Motorsport 5

8.0
Recenzja Mario Kart Live - zaledwie ciekawostka za bagatela 400 zł
Recenzja Mario Kart Live - zaledwie ciekawostka za bagatela 400 zł

Recenzja gry

Mario Kart Live na papierze brzmi jak rewolucja: niestety ta rewolucja kończy się po dwóch godzinach, mordowana przez nudę, powtarzalność i problemy techniczne.

Recenzja gry NFS Heat – nowy Need for Speed dowozi... i nie dowozi
Recenzja gry NFS Heat – nowy Need for Speed dowozi... i nie dowozi

Recenzja gry

Need for Speed: Heat to najlepszy NFS, ale tylko na tle dwóch ostatnich odsłon. Zapamiętamy go jednak na zawsze dzięki wyjątkowym przygodom z policją. Uberpolicją!

Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię
Recenzja gry Forza Horizon 4 – tak się wygrywa bitwę o Anglię

Recenzja gry

Forza Horizon 4 zmienia się w pełnoprawne, samochodowe MMO. To bardzo dobra gra, która błyszczy na tle konkurentów, a zawiedzie odrobinę jedynie weteranów serii.