Hardware Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technologie

Hardware

Hardware 19 lutego 2015, 16:20

autor: qjin

Ustawienia grafiki - co powinieneś wiedzieć o antyaliasingu, teselacji i innych opcjach graficznych

Mnogość ustawień graficznych w grach komputerowych to zaleta, ale zaleta, która często rodzi pytanie: jak uzyskać najlepszą jakość obrazu przy jak najmniejszej stracie wydajności?

Na jakie wygładzanie krawędzi się zdecydować? Lepsze tekstury kosztem jakości cieni, czy oświetlenia? Wyższa rozdzielczość, czy może dodatkowe efekty graficzne? Czyż nie przed takimi właśnie dylematami stoi gros graczy komputerowych? Nie da się ukryć, że jedną z pierwszych po uruchomieniu gry czynności wielu użytkowników PC – w odróżnieniu od konsolowców, którzy mają ten problem z głowy – jest bowiem zajrzenie do ustawień graficznych, a następnie dostosowanie ich wedle potrzeb i możliwości posiadanego sprzętu. Równie wielu jest jednak nieświadomych mocy obliczeniowej drzemiącej w podzespołach swojego komputera, często ją przeceniając, i ma duże trudności z ustawieniem gry tak, by zachować najlepszy stosunek jakości obrazu do wydajności, albo nie może się zdecydować, który rodzaj wygładzania krawędzi będzie właściwy. Mamy nadzieję, że nasz przewodnik po ustawieniach graficznych ułatwi Wam to zadanie i wykaże, które opcje są najbardziej „zabójcze” dla podzespołów komputera.

Przy wyborze opcji kierowaliśmy się przede wszystkim ich dostępnością we współczesnych grach na PC. Zdajemy sobie sprawę z tego, że to zaledwie tylko część możliwości konfiguracyjnych, jakie dają obecne tytuły, ale trzeba mieć na uwadze różnice gatunkowe oraz zmiany zachodzące pod tym względem. Niektóre parametry odeszły do przeszłości, inne coraz częściej wchodzą w obręb ogólnych ustawień, a jeszcze inne dopiero zaczynają napływać do wybranych produkcji. Opcje graficzne uporządkowaliśmy od najbardziej do najmniej zasobożernych, ale dla ułatwienia podzieliliśmy spis na dwie kategorie: podstawowe ustawienia i dodatkowe efekty. Postanowiliśmy również – na przykładzie kilku gier – zobrazować różnice w oprawie wizualnej między najniższymi a najwyższymi wartościami poszczególnych parametrów oraz odnieść się do ich wpływu na wydajność.

Uwaga! Wszystkie klikalne obrazki w niniejszym artykule zamieściliśmy w wersji nieskompresowanej, co znacznie wpływa na ich szybkość ładowania.

Komentarze Czytelników (45)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
20.02.2015 06:21
Sir Xan
odpowiedz
Sir Xan
94
Legend

@i5_4690_Asus_760_OC -> Cytat: "A gdzie physx?" -> Jest przecież napisany na stronie 4 - "Jakość pozostałych efektów". Po prostu przeczytaj uważnie.

@studentinio -> Może do tej pory 1 GB VRAM pamięci jest wystarczający dla większości gry w biblioteki PC. Ale niestety od roku 2015 może to zmienić, odkąd na rynku ukazały się karty graficzne z 3-4 GB VRAM pamięci. Już się ukazały gry, gdzie wymagają pamięci 2 GB VRAM dla ustawienie full np. Wiedźmin 3 czy Evil Within. A to dlatego, że do ładowanie zaawansowane tekstury pamięci VRAM jest dużo szybszy od tradycyjny RAM. Czas jakoś leci. :P

20.02.2015 08:49
odpowiedz
zanonimizowany115388
76
Centurion

Dzięki za artykuł. Pewnie wiele osób jak ja, czekało na to.

20.02.2015 08:58
n0rbji
odpowiedz
n0rbji
64
Siedzący Byk

Ja wolę grać na niższych ale żeby płynnie chodziło

20.02.2015 09:00
sirczarny
odpowiedz
sirczarny
8
Legionista

panowie co to za gra z 4 strony , ta druga gdzie jest pani w białych włosach :)

20.02.2015 10:22
Verminus
odpowiedz
Verminus
182
Senator

sirczarny --->
Dragon Age: Inkwizycja :)

20.02.2015 12:02
odpowiedz
Marassex
63
Centurion

Świetnie rozwiązano konfiguracje w Max Payne3
Ne pamiętam innej gry o takich możliwościach konfiguracyjnych.

20.02.2015 13:48
Albi07
odpowiedz
Albi07
39
Chorąży

Fajny poradnik. Wiem teraz nieco więcej, ale w info o motion blur nie ma żadnej wzmianki o tym jaki może mieć wpływ na fps'y (czy wgl. może mieć).

20.02.2015 14:34
Matysiak G
odpowiedz
Matysiak G
130
bozon Higgsa

Marassex

Seria Serious sam. Tam można ustawić tyle opcji i suwaków, co w żadnym kreatorze postaci.

20.02.2015 15:12
CheshireDog
odpowiedz
CheshireDog
76
Desk jockey

Dzięki za ten artykuł. Byłem raczej zielony w tych sprawach, a teraz chociaż podstawy zrozumiałem. Jak dal mnie częściej możecie poruszać takie tematy.

20.02.2015 15:53
A.l.e.X
odpowiedz
A.l.e.X
123
Alekde

no takie podstawy, podstaw, jednak może byś tak
--->qjin - napisał coś więcej o TXAA (bo zapomniałeś dodać najważniejszego), TXAA to AA które dzięki swojej metodzie dla przezroczystych powierzchni sprawia, że wszystkie elementy bliskie i dalekie przezroczyste i półprzezroczyste zapewniają brak przekłamania obrazu, głównie dlatego TXAA to najlepsze AA jakie jest dostępne i nic tego nie zmieni. Odczucie czy obraz jest rozmyty czy nie jest sprawą głównie rozdzielczości i plamki.

20.02.2015 19:22
odpowiedz
dawidfranek
61
ILoveBoobies

A.l.e.X pytanie do Ciebie: jaki trzeba mieć monitor FHD żeby TXAA nie wprowadzało rozmazu? Proszę o konkretny model, wnioski ze specyfikacji już będę potrafił wyciągnąć sam :)

20.02.2015 19:53
A.l.e.X
odpowiedz
A.l.e.X
123
Alekde

--->dawidfranek - napisałem ci powyżej, odczucie rozmycia jest tym bardziej widoczne czym jest niższa rozdzielczość i większa plamka.

20.02.2015 21:22
odpowiedz
zanonimizowany971161
19
Konsul

Gdyby tak każda gra posiadała wszystkie te opcje. Niektóre z tych efektów są niekiedy rozdzielane, np. jakość wody, jakość roślinności, jakoś ognia itd., ale to rzadkość. Najlepiej jest sobie ustawić rozdzielczość natywną i wszystkie opcje na najniższe/najwyższe możliwe i stopniowo testować wydajność. Mi zawsze zależy tylko na tej rozdzielczości i teksturach na max, a reszta opcji może być nawet wyłączona.
Motion Blur pobiera około 5-10 FPS. Różnie bywa z grami. DoF natomiast, zdarza się, że nieco zwiększa wydajność, bo gra nie musi renderować całego krajobrazu w wysokiej jakości. Przynajmniej w moim odczuciu tak jest. Nie w każdej grze, ale w niektórych.

20.02.2015 23:32
odpowiedz
poke_mon11
39
Pretorianin

powiedzcie mi co to za gra na ostatniej stronie przed cs-em ? :)

20.02.2015 23:34
Verminus
odpowiedz
Verminus
182
Senator

poke_mon11 --->
Ryse.

21.02.2015 00:27
odpowiedz
olo1045
1
Junior

całkiem fajny artykuł ale mogliście dać lepsze screenshoty, tak wiem takie się trafiły ale jest mnóstwo gier w których zmiana ustawień powoduję widoczną różnice :)

21.02.2015 01:33
Patryx0
odpowiedz
Patryx0
130
Look for the Light

Motion Blur i Depth of Field to dla mnie najważniejsze rzeczy.

21.02.2015 03:32
yadin
odpowiedz
yadin
102
Legend

Cytat: "(...) w odróżnieniu od konsolowców, którzy mają ten problem z głowy (...)" No właśnie. Po co więc się spinać i kombinować? Wyjątkiem są gry, które mogą być zrobione tylko na pecety.

22.02.2015 17:39
Grooby_BCN
odpowiedz
Grooby_BCN
86
Konsul

Dobry artykuł, dzięki!

22.02.2015 21:06
Mastyl
odpowiedz
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem

Stary albo jestem albo mało bystry, ale na prawdę większości tych efektów albo nie widzę, albo widzę słabo.

22.02.2015 21:22
Grucha
odpowiedz
Grucha
167
Extreme Lifestyle

Dzięki za artykuł! Bardzo się przyda.

22.02.2015 22:22
odpowiedz
zanonimizowany971161
19
Konsul

Mastyl, bo tak teraz podchodzą do tych detali. Różnica w wyglądzie - między low i ultra - jest znikoma. Jedynie tekstury robią różnicę, antyaliasing (tu różnie bywa), rozdzielczość i ewentualny brak cieni. Natomiast różnica w wymaganiach spora. Mało jest tytułów, w których widać jakiś większy skok w detalach.

23.02.2015 09:36
odpowiedz
Adams9422
41
Pretorianin

Dla mnie grafika to dodatek który powinien nadawać klimatu w grze

23.02.2015 09:42
Henrar
odpowiedz
Henrar
90
Generał Whiskas

@A.l.e.X
dlatego TXAA to najlepsze AA jakie jest dostępne i nic tego nie zmieni.
Bzdura. Najlepszą metodą anti-aliasingu jest super-sampling. TXAA wciąż ma efekty uboczne w postaci niewielkiego pogorszenia ostrości tekstur (ale nie aż tak jak FXAA). Supersampling nie ma takich wad - jest po prostu mega zasobożerny.

24.02.2015 19:21
A.l.e.X
odpowiedz
A.l.e.X
123
Alekde

--->Henrar - nie zgadzam się z tym co napisałeś m.in. z powodu takiego że Supersampling to nie jest typowe AA, tylko jest to metoda tożsama z DSR i nie rozwiązuje problemu błędów w wyświetlaniu obrazu, tak jak w TXAA.

24.02.2015 21:05
odpowiedz
krystynka1814
2
Junior

Poradnik na pewno się przyda bo nie we wszystkich grach są zawarte wyjaśnienia dotyczące poszczególnych parametrów ustawień graficznych. Przy premierze Wiedźmin 3: Dziki Gon z pewnością odświeżę sobie ten poradnik, żeby dopasować ustawienia w sposób optymalny.

04.03.2015 18:37
odpowiedz
Bloofire
1
Junior

jaka gra jest przedstawiona na screenach na drugiej stronie?

15.08.2015 19:53
odpowiedz
Dj_kabzaa
2
Junior

Haha to bardzo ciekawe osobiście na 1GB VRAM gram w GTA 5 na wysokich ustawieniach w tym tekstur i nigdy nie miałem spadków przycięć czy innych tego typu tak samo w Wolfenstein The New Order czy Battlefield 4 :p

25.02.2016 15:24
n0rbji
odpowiedz
n0rbji
64
Siedzący Byk

Pierwsze co robię włączając pierwszy raz jakąś grę - zmniejszam ustawienia graficzne. Chyba że są to 10 letnie gry to tam daje na maxa, ale już gry nowsze niż 5 lat wstecz od razu ustawiam na minimum. Czy coś w związku z tym tracę? Nie. Za to zyskuję na płynności i to jest ważniejsze :) Jestem z tych osób dla których grafika w grach ma drugo a nawet trzeciorzędne znaczenie. Przede wszystkim treść (fabuła, klimat, świat itp) + dobre audio. Potem dopiero grafika.

20.01.2019 08:02
/|\
odpowiedz
/|\
8
Konsul

Wszystko fajnie. Artykuł potrzebny a wszystko opisane bez zbędnego obciążania przeciętnego użytkownika danymi. Natomiast dlaczego w arcie brak informacji na temat wpływu na wydajność bądź jego braku jeśli idzie o: teselację, głębię ostrości czy rozmycie obrazu?

Rozumiem że dla sporej części użytkowników mogą być to sprawy oczywiste. Jednak czy nie dla tych którzy wiedzą mniej czyni się takie artykuły? ;-)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze