Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Seria Total War - seria gier

Popularna seria gier komputerowych autorstwa brytyjskiego studia Creative Assembly. Cykl Total War w udany sposób łączy elementy klasycznej strategii turowej, opartej na zarządzaniu zasobami, oraz taktyczne bitwy toczone w czasie rzeczywistym.

Pierwsza odsłona serii – Shogun: Total War – ukazała się w 2000 roku na komputerach PC i szybko uznana została za jedną z najciekawszych produkcji w swym gatunku. Pozwoliło to deweloperom z Creative Assembly rozwinąć cykl, który na przestrzeni szesnastu lat doczekał się dziewięciu odsłon (wliczając pełnowymiarowe gry i samodzielne dodatki) oraz szeregu rozszerzeń, w tym także w formie zawartości DLC. Twórcy wracają czasem do prezentowanych wcześniej realiów, by przedstawić je z nowej perspektywy i w bardziej spektakularnej formie. Główne obszary zainteresowań studia Creative Assembly to feudalna Japonia, europejskie średniowiecze oraz czasy starożytnego Rzymu.

Przełomowym momentem serii była wydana w 2016 roku gra Total War: Warhammer. Po raz pierwszy w historii zdecydowano się na osadzenie akcji w świecie fantasy. Wybór padł na stworzone przez brytyjską firmę Games Workshop uniwersum Warhammera. W strategii pojawiły się więc zróżnicowane rasy, magia oraz bohaterowie; wprowadzono także elementy RPG. Tytuł był pierwszą odsłoną planowanej trylogii.

Deweloperzy eksperymentowali także z pobocznymi odsłonami cyklu, nastawionymi na rozgrywkę wieloosobową i obsługującymi również urządzenia mobilne. Część z nich funkcjonuje w oparciu o model free-to-play. Seria Total War Battles charakteryzuje się rozbudowaną warstwą strategiczną i nieco uproszczonym systemem toczenia bitew. Z kolei gra Total War: Arena łączy elementy RTS oraz MOBA. Gracze obejmują w niej dowództwo nad maksymalnie trzema oddziałami, liczącymi nie więcej niż 500 ludzi. W każdym meczu walczą ze sobą dwie 10-osobowe drużyny, więc jednocześnie w bitwie może brać udział aż 60 oddziałów.

Wyróżnikiem serii Total War jest zastosowanie dwoistego podziału rozgrywki. Podstawą są zmagania strategiczne toczone w klasycznym systemie turowym na sporych rozmiarów mapie. Taktyczne bitwy odbywają się natomiast w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy.

Fabuła nie odgrywa kluczowej roli w grach z serii Total War. Gracz obejmuje kontrolę nad jedną ze stron historycznego konfliktu (np. klanem samurajów, rzymskim rodem arystokratów) i ma dużą swobodę w kształtowaniu wydarzeń.

Do atutów cyklu zaliczyć należy staranność w odwzorowaniu historycznych realiów na potrzeby gry. Dotyczy to nie tylko wyglądu jednostek czy stosowanej przez nie taktyki walki, ale także szeregu czynników związanych m.in. z polityką, gospodarką oraz sprawami społeczno-obyczajowymi.

Od samego początku seria Total War wyróżnia się bardzo efektowną oprawą audiowizualną. Duże wrażenie robią przede wszystkim spektakularne bitwy z udziałem setek, a nawet tysięcy jednostek, toczone na rozległych planszach.

Total War: Arena
Total War: Arena

Strategiczne jeszcze nie ogłoszona

Gra strategiczna, łącząca elementy RTS oraz MOBA. Tytuł stanowi spin-offową odsłonę bestsellerowego cyklu Total War i udostępniany jest w formule free-to-play (za darmo) z opcją mikropłatności za niektóre udogodnienia. Total War: Arena pozwala wziąć udział w widowiskowych bitwach z udziałem maksymalnie 20 graczy podzielonych na dwie rywalizujące ze sobą drużyny. Pod komendą każdego z uczestników znajdują się trzy jednostki, liczące nie więcej niż 500 ludzi. Deweloperzy ze studia Creative Assambly zrezygnowali przy tym z ograniczeń historycznych, co umożliwia toczenie pojedynków formacjami reprezentującymi całkowicie odmienne epoki i cywilizacje. Rozgrywka nastawiona jest na kooperację w grupie i umiejętność wykorzystania unikatowych umiejętności poszczególnych oddziałów.

PC

Total War: Warhammer II - Mortal Empires
Total War: Warhammer II - Mortal Empires

Strategiczne 26 października 2017

Darmowe rozszerzenie do gry Total War: Warhammer II, za którego opracowaniem stoją autorzy oryginału, czyli studio Creative Assembly. Dodatek jest przeznaczony wyłącznie dla osób posiadających obie części serii, a wprowadzoną w nim nowością jest trzeci tryb rozgrywki, w postaci łączonej kampanii. Pomimo że add-on scala ze sobą kampanie z pierwszego i drugiego Total War: Warhammer, nie łączy w sposób dosłowny map z obu gier – zabawa toczy się w Starym Świecie, z dodanymi najbardziej istotnymi terytoriami, czyli Ulthuanem, Naggaroth, Południowymi Ziemiami oraz Lustrią; łącznie zawarty w nim teren obejmuje 295 osad będących pod kontrolą 117 grywalnych i niegrywalnych frakcji. Warto również odnotować, że Total War: Warhammer II - Mortal Empires nie wnosi istotnych zmian do mechaniki rozgrywki. Zabawa w dalszym ciągu dzieli się więc na dwa etapy – w pierwszym operujemy na strategicznej mapie całego państwa, z kolei kiedy dochodzi do potyczki, uczestniczymy w widowiskowych bitwach z udziałem tysięcy jednostek, rozgrywanych w czasie rzeczywistym. Niemniej, w rozszerzeniu zawarto wszystkie nowości i usprawnienia znane z Total War: Warhammer II, a ponadto każde DLC i darmowy dodatek do tej produkcji będzie dostępny również w trybie Mortal Empires – dzięki temu skala łączonej kampanii będzie stale rosnąć.

PC

Total War: Warhammer II
Total War: Warhammer II

Strategiczne 28 września 2017

Kolejna odsłona popularnego cyklu gier strategicznych tworzonych przez studio Creative Assembly. W przeciwieństwie do pierwszej części serii, tym razem gracze nie trafiają do Starego Świata, lecz udają się w podróż na zachód, by rozegrać wojnę na czterech kontynentach zwanych Ulthuan, Naggaroth, Południowe Ziemie oraz Lustria. W konflikcie biorą udział cztery rasy, czyli elfy wysokiego rodu, mroczne elfy, jaszczuroludzie oraz skaveni. Poszczególne frakcje walczą o kontrolę nad Wielkim Wirem, który mogą wzmacniać lub rozpraszać przy pomocy rozmaitych rytuałów. Rozgrywka w Total War: Warhammer II ponownie wspiera się na dwóch filarach. Podczas gdy na mapie strategicznej przemieszczamy armie, zarządzamy gospodarką i rozbudowujemy miasta (wszystko to w trybie turowym), bitwy toczone są w czasie rzeczywistym na oddzielnym ekranie. Każde z ugrupowań ma unikalne mechaniki, jednostki i bohaterów. Ponadto posiadacze pierwszej i drugiej części serii mogą pobrać olbrzymią mapę będącą połączeniem terenów dostępnych w obu grach. W ten sposób otrzymują możliwość rozegrania kampanii w epickiej skali, kontrolując dowolną frakcję z jedynki lub dwójki.

PC

Total War: Warhammer
Total War: Warhammer

Strategiczne 24 maja 2016

Kolejna odsłona cyklu epickich gier strategicznych, zapoczątkowanego przez studio Creative Assembly w 2000 roku. Po serii tytułów osadzonych w różnych okresach historycznych, twórcy zabierają nas do jednego z najpopularniejszych światów fantasy, wykreowanego przez firmę Games Workshop. W znanym uniwersum Warhammera różne rasy toczą ze sobą ustawiczną walkę o władzę i panowanie nad światem, jednocześnie są one nieświadome faktu, że prawdziwe zagrożenie stanowi nadciągająca z północy potężna siła. W Total War: Warhammer możemy stanąć po stronie jednej z ras, takich jak ludzie, orki, gobliny, krasnoludy czy wampiry. Poza wprowadzeniem do zabawy elementów fantastycznych, rozgrywka nie odbiega w znaczącym stopniu od rozwiązań znanych z poprzednich części serii, a jej sednem są w dalszym ciągu epickie potyczki, rozgrywane w czasie rzeczywistym. W przerwie pomiędzy bitwami zajmujemy się prowadzoną w trybie turowym rozbudową państwa, rozwijaniem ekonomii i nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych.

PC

Total War Battles: Kingdom
Total War Battles: Kingdom

Strategiczne 24 marca 2016

Druga odsłona spin-offowej podserii cyklu Total War, stworzonej głównie z myślą o graczach mobilnych. Za powstanie obu tytułów odpowiada osobny zespół deweloperów, wydzielony w ramach studia Creative Assembly. W odróżnieniu od pierwowzoru, gra koncentruje się jednak w całości na aspekcie sieciowym oraz pojedynkach toczonych przez żywych graczy. Akcja przenosi nas do X wieku n.e., gdzie, wcielając się we władcę niewielkiego państewka, musimy zadbać o jego rozwój oraz bezpieczeństwo. Celem zabawy jest podbijanie okolicznych ziem i przemienianie ich w żyzne, produktywne tereny. Warstwa strategiczna gry została mocno rozbudowana, tak więc oprócz typowego wznoszenia budynków, pozyskiwania surowców i rozbudowy armii, możemy wykorzystać dyplomację, szpiegów, a także oszustwa i zdrady – zarówno wobec sprzymierzeńców, jak i wrogów. W porównaniu z poprzedniczką, pod względem oprawy oraz sposobu prezentacji bitew, gra znacznie bardziej przypomina pełnoprawne odsłony cyklu Total War.

PCANDiOSWWW

Total War: Attila
Total War: Attila

Strategiczne 17 lutego 2015

Kolejny rozdział epickiej serii strategicznej Total War, zapoczątkowanej i rozwijanej przez studio Creative Assembly. Po kilku sequelach (jak Medieval, Shogun czy Rome) autorzy postanowili skupić się na zupełnie nowym bohaterze oraz właściwym mu okresie historycznym. Akcja gry toczy się na przełomie IV i V wieku n.e., a my śledzimy losy chylącego się ku upadkowi Cesarstwa Rzymskiego, pochłoniętego walką z barbarzyńskimi plemionami Hunów i Wizygotów. Podczas zabawy kontrolujemy osłabioną licznymi potyczkami armię rzymską, co przekłada się na znacznie wyższy poziom trudności, stanowiący wyzwanie nawet dla weteranów cyklu. Gra w sposób realistyczny odtwarza szereg militarnych, społecznych i religijnych aspektów tamtych czasów. Zmagamy się m.in. z chorobami i zarazami oraz zmianami klimatycznymi, wpływającymi na funkcjonowanie rolnictwa i gospodarki. Autorzy usprawnili interfejs użytkownika, a dzięki nowemu ulepszonemu silnikowi, wyraźnej poprawie uległa też oprawa graficzna gry.

PC

Total War: Rome II
Total War: Rome II

Strategiczne 3 września 2013

Widowiskowa gra strategiczna, wyprodukowana przez brytyjskie studio deweloperskie Creative Assembly. Total War: Rome II pozwala graczom wcielić się w role przywódców państw z okresu starożytnego Rzymu i stanąć do walki o władzę oraz terytoria. Wzorem wcześniejszych gier z serii Total War (np. Total War: Shogun 2 oraz Empire: Total War) rozgrywka łączy elementy strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS). Do zadań graczy należy zarządzanie państwem i podległymi prowincjami, a także dowodzenie armiami. Atutem gry są spektakularne bitwy z udziałem tysięcy jednostek. Twórcy Total War: Rome II dołożyli starań o zachowanie historycznych realiów związanych m.in. z formacjami wojskowymi, ich uzbrojeniem oraz taktyką walki. Wysokiej jakości oprawa wizualna w grze jest zasługą zmodyfikowanego silnika Warscape Engine.

PC

Total War Battles: Shogun
Total War Battles: Shogun

Strategiczne 19 kwietnia 2012

Poboczna odsłona popularnej serii strategicznej Total War, stanowiąca konwersję gry opracowanej na urządzenia mobilne przez twórców cyklu – studio Creative Assembly. Podczas zabawy wcielamy się w postać młodego żołnierza, który poprzysięga wrogom zemstę za śmierć swojego zamordowanego ojca. Rozgrywka łączy w sobie elementy strategii, RPG oraz zręcznościówki. Sedno zabawy stanowi rozbudowa bazy i produkcja kolejnych typów jednostek. Wraz ze wzrostem doświadczenia wojsko można ulepszać, tworząc w rezultacie coraz silniejszą i wytrzymalszą armię. Bitwy rozgrywane są w czasie rzeczywistym na planszy złożonej z heksagonalnych pól. Poruszając się nieustannie w prawą stronę mapy, podejmujemy rozmaite akcje ofensywne i defensywne, a celem jest oczywiście wyeliminowanie jednostek przeciwnika. Oprócz kampanii przeznaczonej dla jednego gracza, autorzy udostępnili także tryb potyczki, pozwalający brać udział w pojedynczych bitwach i piąć się wzwyż specjalnych internetowych rankingów.

PCANDiOS

Total War: SHOGUN 2
Total War: SHOGUN 2

Strategiczne 15 marca 2011

Siódma pełnoprawna odsłona popularnej serii gier strategicznych, stanowiąca kontynuację pierwszej odsłony cyklu. Akcja gry przenosi nas ponownie do XVI-wiecznej feudalnej Japonii, gdzie, stając na czele jednego z klanów, spróbujemy zasłużyć na zaszczyt władania całym krajem jako nowy szogun. Kluczem do sukcesu okaże się odpowiednie pokierowanie rozwojem ekonomicznym podległych nam terytoriów, mądra dyplomacja oraz przede skutecznie prowadzone działania wojenne. W porównaniu z pierwszą odsłoną cyklu, poza ogólną koncepcją rozgrywki, w grze zmieniło się niemalże wszystko. Stworzone od nowa algorytmy sztucznej inteligencji wojsk wpłynęły na niespotykany wcześniej realizm walk. Wraz z postępami w grze wzrastają statystyki generałów oraz całych oddziałów. Pojawiły się potyczki morskie i wieloetapowe oblężenia, zaś znacznie większy wpływ na przebieg walki wywierają teraz zmienne warunki pogodowe. Główną kampanię fabularną możemy rozegrać samotnie, bądź współpracując (lub rywalizując) z innym żywym graczem.

PC

Napoleon: Total War
Napoleon: Total War

Strategiczne 23 lutego 2010

Kolejny tytuł z uznanej serii epickich gier strategicznych, rozwijanych rzez studio Creative Assembly nieprzerwanie od 2000 roku. Gra wykorzystuje lekko zmodyfikowaną mechanikę swojej poprzedniczki i koncentruje się na osobie Napoleona Bonapartego oraz prowadzonych przez niego na przełomie XVIII i XIX wieku działaniach wojennych. W trakcie trzech kampanii - włoskiej, egipskiej oraz europejskiej - możemy prześledzić wzloty i upadki legendarnego wodza, począwszy od jego dojścia do władzy aż do schyłku cesarstwa. W grze wykorzystano wszystkie sprawdzone rozwiązania Empire: Total War, wzbogacając je garścią nowości. Wśród nich wymienić należy system wyżywienia wojsk oraz naprawy statków, dalsze rozbudowanie opcji dyplomatycznych i wzrost znaczenia szpiegów. W trakcie bitew istotną rolę pełnią generałowie (a także sam Bonaparte), którzy mogą zagrzewać do boju lub karać swoich żołnierzy. Kolejną poprawę odnotowała także oprawa graficzna gry oraz sztuczna inteligencja jednostek.

PC

Empire: Total War
Empire: Total War

Strategiczne 3 marca 2009

Piąta część popularnej serii strategicznej, zapoczątkowanej przez firmę Creative Assembly w 2000 roku. Akcja kolejnej odsłony toczy się w XVIII wieku i koncentruje na najważniejszych wydarzeniach tego okresu, jak wojna secesyjna, rewolucja przemysłowa czy rywalizacja o wschodnie szlaki handlowe. Mimo, iż ogólne założenia rozgrywki pozostały niezmienione, mechanika zabawy uległa sporym przeobrażeniom, głównie za sprawą wprowadzenia potyczek na pełnym morzu. W grze możemy dowodzić zarówno całymi flotami, jak i pojedynczymi statkami, a wpływ na przebieg walki wywrzeć mogą np. zmieniające się warunki pogodowe. W grze poprawiono zachowanie doradców i dodano nowe opcje dotyczące handlu, dyplomacji oraz szpiegostwa. Dzięki powszechnemu wykorzystaniu broni palnej, rozgrywka wymusza także konieczność zastosowania nowych rozwiązań taktycznych. Niezmienne zostały za to charakterystyczne cechy serii, jak turowa warstwa strategiczna oraz epickie bitwy, zrealizowane na modłę gier RTS.

PC

Medieval II: Total War
Medieval II: Total War

Strategiczne 10 listopada 2006

Kolejna odsłona cyklu strategii studia Creative Assembly, nawiązująca do drugiej części serii i przenosząca graczy ponownie w realia mrocznego średniowiecza. Akcja gry toczy się w latach 1080-1503, a twórcy skupili się na możliwie wiernym odtworzeniu realiów tego okresu, wliczając w to ekonomię, gospodarkę, handel i stosunki polityczne. Do dyspozycji graczy oddano aż 21 grywalnych nacji (m.in. Polskę) różniących się od siebie nie tylko wyglądem, ale i stosowaną taktyką bojową. Kolejne scenariusze rozgrywają się na Starym Kontynencie, jak również w Ameryce Środkowej i Południowej oraz na Bliskim Wschodzie. Rozgrywka podzielona została tradycyjnie na część turową, w trakcie której zarządzamy swoim królestwem oraz toczone w czasie rzeczywistym bitwy. W stosunku do poprzednich części cyklu, w grze znacznie rozbudowano możliwości taktyczne, wprowadzając m.in. nowe machiny oblężnicze i ciężką artylerię. Znacznie poprawiono też szatę graficzną, animacje oraz system zniszczeń.

PC

Total War Eras Collection
Total War Eras Collection

Strategiczne 30 czerwca 2006

Wydany przez firmę SEGA kolekcjonerski pakiet trzech pierwszych odsłon popularnej serii Total War studia Creative Assembly, wraz z ich oficjalnymi rozszerzeniami. W skład zestawu Total War Eras Collection wchodzą gry Shogun: Total War z dodatkiem The Mongol Invasion, Medieval: Total War z dodatkiem Viking Invasion, oraz Rome: Total War z dodatkiem Barbarian Invasion. Całość uzupełniają liczne materiały dodatkowe, takie jak płyta DVD z kulisami produkcji poszczególnych odsłon serii, płyta ze ścieżką dźwiękową, album z grafikami koncepcyjnymi, obszerna instrukcja, plakat formatu A2 oraz cztery karty okolicznościowe z grafikami z gier.

PC

Rome: Total War
Rome: Total War

Strategiczne 22 września 2004

Trzecia odsłona słynnej strategicznej serii Total War, tworzonej przez studio Creative Assembly. Tym razem gra zabiera nas do czasów rozkwitu i panowania Imperium Rzymskiego. Możemy uczestniczyć w znanych z historii wydarzeniach, takich jak powstanie Spartakusa, wojny punickie czy też podbój Galii przez Juliusza Cezara. Twórcy Rome: Total War zadbali o wierność historyczną gry, wprowadzając autentyczne jednostki, machiny i technologie używane przez antyczne narody. Tradycyjnie rozgrywka toczy się dwufazowo. Na mapie świata podejmujemy decyzje strategiczne – np. rozbudowujemy miasta, rozwijamy technologię, kierujemy dyplomacją, mobilizacją i ruchem wojsk, itd.; tutaj zabawa odbywa się w turach. Natomiast bitwy toczymy w czasie rzeczywistym, osobiście dowodząc poszczególnymi oddziałami. Rome: Total War korzysta z nowości wprowadzonych w poprzednich odsłonach serii, w tym oblężenia miast, rozpoznania wrogich wojsk czy wprowadzania odwodowych oddziałów. Oprócz kampanii dla jednego gracza tytuł oferuje rozgrywkę wieloosobową dla 8 osób.

PCiOS

Medieval: Total War
Medieval: Total War

Strategiczne 21 sierpnia 2002

Kontynuacja epickiej gry strategicznej studia Creative Assembly z 2000 roku. Medieval: Total War przenosi nas z terenów Dalekiego Wschodu w nieco bliższe nam realia średniowiecznej Europy, gdzie przychodzi nam stanąć na czele jednego z dwunastu najsilniejszych mocarstw tego okresu. Podobnie jak jej poprzedniczka, produkcja łączy elementy czysto militarne z handlem, dyplomacją i zarządzaniem surowcami. Część, w której zarządzamy naszymi włościami, zrealizowana została w systemie turowym; rozwijamy własne imperium, budując zamki, tworząc alianse, ustalając szlaki handlowe, opracowując nowe wynalazki i rozwijając naszą potęgę militarną. Bitwy rozgrywane są zaś w czasie rzeczywistym, w całkowicie trójwymiarowym otoczeniu, a podczas potyczek w akcji zobaczyć możemy nawet 10 tysięcy jednostek. Dostępne w grze kampanie fabularne oparte zostały na wydarzeniach historycznych i podzielone na trzy części, rozgrywające się we wczesnym, środkowym i późnym średniowieczu.

PC

Shogun: Total War Warlord Edition
Shogun: Total War Warlord Edition

Strategiczne 8 sierpnia 2001

Kompletne wydanie bestsellerowej gry strategicznej autorstwa studia Creative Assembly. W skład pakietu zatytułowanego Shogun: Total War – Warlord Edition wchodzi wydana w roku 2000 gra macierzysta oraz udostępniony rok później dodatek The Mongol Invasion. W Shogun: Total War gracz musi w trakcie rozbudowanej kampanii fabularnej zjednoczyć pod swoim panowaniem rozbite prowincje średniowiecznej Japonii, mając do dyspozycji historyczne jednostki z Kraju Kwitnącej Wiśni. Dodatek przenosi nas zaś w czasie trzy wieki wcześniej i rozgrywa się w czasie inwazji hord mongolsko-koreańskich pod dowództwem legendarnego Kubilaj Chana. Otrzymujemy do dyspozycji trzy nowe kampanie (w których stanąć możemy również po stronie agresora), a także kolejne, niedostępne wcześniej typy jednostek.

PC

Shogun: Total War
Shogun: Total War

Strategiczne 13 czerwca 2000

Opracowana przez brytyjskie studio Creative Assembly epicka gra strategiczna, przenosząca nas w czasy XVI-wiecznej Japonii. W grze Shogun: Total War jako głowa jednego ze szlachetnych rodów mamy za zadanie rozwijać własną prowincję celem zapewnienia sobie większej strefy wpływów w wyniszczonym wojną kraju. Rozgrywka toczy się niejako w dwóch aspektach, łącząc elementy strategii turowej z bitwami w czasie rzeczywistym. Podczas zabawy zajmujemy się więc rozwijaniem naszej prowincji poprzez wznoszenie nowych budynków, handel i dyplomację, wychowywanie następców oraz trenowanie armii oddanych nam samurajów. Równocześnie jednak bierzemy udział w epickich potyczkach z przeciwnikami, rozgrywających się w pełnym 3D przy udziale nawet tysięcy jednostek. Całość odznacza się sporym realizmem historycznym, a także rozbudowaną mechaniką bitew, na które wpływ mają takie czynniki, jak sposób dowodzenia, formacja, morale, zmęczenie, rzeźba terenu, pogoda czy fortyfikacje.

PC