ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Might & Magic X: Legacy - klasycznego RPG dla weteranów

Świat stoi sprzętem nowej generacji, a tymczasem niemieckie Libmic Entertainment funduje nam nostalgiczną podróż w rejony klasycznego RPG. Czy twórcom udało się przywrócić blask zakurzonej serii?

27 stycznia 2014 8.0/10
• strony :123
PLUSY:
  1. przemyślana mechanika;
  2. długa kampania;
  3. zróżnicowani przeciwnicy;
  4. syndrom “jeszcze pięć minut”.
MINUSY:
  1. nie najlepsza grafika;
  2. bugi.

Historia lubi zataczać koło i kiedy już wydaje się nam, że gry będą tylko coraz bardziej epatować widowiskowością i milionami wielokątów pojawiającymi się na ekranach nagle nastaje moda na retro. Gracze zaczynają coraz chętniej sięgać po stare marki i tytuły, które według opinii wielu osób zamiast grubej warstwy pudru posiadały jeszcze to co, co używając wielkich słów można nazwać duszą, oferując przy tym faktycznie, nierzadko wielogodzinne wyzwanie. Trend ten został oczywiście bardzo szybko zauważony przez deweloperów, którzy postanowili przywrócić do życia te stare tytuły, przygotowując ich odświeżone wersje lub kontynuacje. Jedną z pierwszych takich pozycji był Bionic Commando Rearmed, a więc produkcja raczej nieskomplikowana pod względem mechaniki rozgrywki i objętości. Jednym z ostatnich przedstawicieli nowej mody jest już jednak niezwykle obszerna i w porównaniu do wielu nowych gier RPG dość skomplikowana kolejna, dziesiąta część popularnej serii Might & Magic.

Rogacz wielkości małej stodoły potrafi zrobić wrażenie. - 2014-01-27
Rogacz wielkości małej stodoły potrafi zrobić wrażenie.

Pierwszym zwiastunem powrotu dungeon crawlerów do “zachodniego świata rozrywki” był znakomity Legend of Grimrock, który w najbardziej klasyczny ze sposobów zabierał nas w podróż po wielopoziomowych tunelach opanowanych przez nieprzyjazne stwory. Wspominam o świcie Zachodu, bowiem na Wschodzie, oczywiście przede wszystkim w Japonii, dungeon crawlery miały się o wiele lepiej niż u nas. To właśnie tam, na mobilne konsole Nintendo kontynuowano serię Wizardry. Pojawiali się także nowi przedstawiciele gatunku, jak niektóre tytuły z serii Persona czy rewelacyjne gry z cyklu Etrian Odyssey. Ameryka i Europa tak naprawdę więc gonią stawkę. Robią to jednak w godny pochwały sposób, czego efektem jest niesamowicie wciągająca, choć niestety nie pozbawiona głównie technicznych baboli Might & Magic X: Legacy.

Recenzja gry Might & Magic X: Legacy - RPG nie tylko dla weteranów - ilustracja #2

Pierwsza gra z cyklu Might & Magic o podtytule The Secret of the Inner Sanctum ukazała się w 1986 roku. Jej akcja rozgrywała się w świecie Varn. Od tego czasu eksploratorzy uniwersum Mocy i Magii poznawali także inne światy: Xeen, Axeoth i Terrę. Akcja dziesiątej części rozgrywa się w krainie Ashan, a więc tej samej, w której obserwowaliśmy zmagania frakcji w strategicznym odłamie serii, czyli Might & Magic: Heroes VI. Jednak klasyczne erpegi i strategie turowe to nie jedyne gatunki gier, z jakimi romansowała ta marka. Szyldem M&M posługują się również trzecioosobowa gra akcji z 1999 roku zatytułowana Crusaders of Might & Magic oraz wydana 7 lat później Dark Messiah of Might & Magic, która podobnie jak Legacy, przedstawiała wydarzenia rozgrywające się w Ashanie. Jak więc łatwo policzyć, za dwa lata seria będzie obchodziła trzydzieste urodziny.

Might & Magic X: Legacy

Might & Magic X: Legacy [1:34]

Klasyczne RPG na pierwszym zwiastunie.

Za przygotowanie Might & Magic X: Legacy odpowiada niemieckie studio Libmic Entertainment, które podeszło do sprawy w bardzo poważny sposób, starając się, aby przygotowywany tytuł jak najlepiej wpasował się w ramy serii. Zrezygnowano przy tym z nieco bardziej nowoczesnego sposobu przedstawienia akcji, jaki miał w serii miejsce od części szóstej, a który pozwalał w płynny sposób, w czasie rzeczywistym prowadzić zarówno walkę jak i eksplorację ukazując widok z pierwszej osoby. Zamiast tego zaproponowano, aby wzorem pierwszych części gracz mógł poruszać się po świecie zbudowanym z kwadratowych pól, pomiędzy którymi następuje animowane przejście. Pozostawiono widok z pierwszej osoby, a walka w całości została oparta na turach. Czy przez to gra w jakikolwiek sposób straciła na atrakcyjności? W żadnym wypadku.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Dragon Age: Początek - recenzja gry

Dragon Age: Początek - recenzja gry

Doczekaliśmy się! Dragon Age: Początek po trwającej kilka dobrych lat produkcji trafił w końcu na sklepowe półki. Czy BioWare po raz kolejny udowodniło swoje mistrzostwo w dziedzinie tworzenia gier cRPG?  recenzja gry

Recenzja gry Wasteland 2 - najlepszy Fallout, na jakiego stać Kickstartera

Recenzja gry Wasteland 2 - najlepszy Fallout, na jakiego stać Kickstartera

Twórcy Wasteland 2 obiecywali na Kickstarterze powrót postapokaliptycznych erpegów w wielkim stylu. Czy gra rzeczywiście jest następcą Fallouta?  recenzja gry

Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu

Recenzja gry Divinity: Original Sin - klasyczny, turowy RPG warty grzechu

Jeszcze do niedawna wydawało się, że gatunek klasycznych gier RPG już na dobre zniknął ze sceny. Dzięki Kickstarterowi i Divinity: Grzech Pierworodny od studia Larian jego wielki renesans właśnie się rozpoczął.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Might & Magic X: Legacy w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.5

ocena czytelników

400 ocen czytelników

8.8

oczekiwania przed premierą

222 głosów czytelników

Might & Magic X: Legacy - screen - 2014-01-24 - 276502Might & Magic X: Legacy - screen - 2014-01-24 - 276501Might & Magic X: Legacy - screen - 2014-01-24 - 276500Might & Magic X: Legacy - screen - 2014-01-24 - 276499Might & Magic X: Legacy - screen - 2014-01-24 - 276498Might & Magic X: Legacy - screen - 2014-01-24 - 276497Might & Magic X: Legacy - screen - 2013-08-20 - 267735Might & Magic X: Legacy - screen - 2013-08-20 - 267734Might & Magic X: Legacy - screen - 2013-08-20 - 267733Might & Magic X: Legacy - screen - 2013-08-20 - 267732

komentarze czytelników (88)


M@rine  2014-01-31 - 09:18

Wyjaśniłem już że ta wielka pomyłka w ocenianiu wiąże się z totalnym zarozumialstwem ludzi twojego pokroju. Po prostu nie dacie sobie powiedzieć, że gra, która się wam podoba może być słaba. ALE JAK TO? przecież mi się podoba więc musi być 10/10! Wcale nie musi. Można nawet grać w jakieś stare gry CI i czerpać z tego frajdę. Można grać w te niemieckie symulatory i też czerpać frajdę co najwyraźniej robi duża grupa ludzi. Taki system oceniania jaki proponujesz każdą grę ocenia na 10/10 bo istnieje człowiek, któremu się ona bardzo podoba. wydajesz się nie odróżniać znaczenia zwrotów "dobra gra" od "ta gra mi się podoba". Właśnie napisałeś o sobie, bo to ty sądzisz, że jak gra ci się podoba to z automatu jest dobra. O gustach się nie dyskutuje więc ocena gry nie ma sensu wg. twojej skali. A jak nie ma sensu to po co w ogóle ją przywoływać? Napisz: "fajnie mi się gra, polecam" i tyle. Uprawiając sex lub oglądając film bawisz się dobrze lub źle. A następnego dnia już o tym nie pamiętasz bo czekasz na kolejny film lub seks. No chyba że jesteś egzaltowaną lalą albo prawiczkiem i jeszcze przez tydzień pochlipujesz w skrytości. Widzę, że jesteś człowiekiem z klasą.

Soulcatcher  2014-01-31 - 10:23

M@rine ---> "że gra, która się wam podoba może być słaba." a gdzie ja pajacu napisałem że gra jest dobra? pierwsze zdanie które napisałem w tym wątku to: "Nie wiem czy gra jest dobra czy nie, niech każdy oceni sam."

Irek22  2014-01-31 - 10:23

[wyciąga popcorn]

Soulcatcher  2014-01-31 - 10:24

Irek22 ---> "[wyciąga popcorn]" pewnie z tego powodu jesteś taki gruby, następnym razem wyciągnij jabłko.

Irek22  2014-01-31 - 10:27

Soulcatcher [72] Widzę, że M@rine trafił w czuły punkt albo jesteś człowiekiem kompletnie pozbawionym jakiegokolwiek dystansu zarówno do siebie, jak i do świata (o co wcześniej cię nie podejrzewałem). Zaczniesz banować za to, że ktoś ma inne zdanie albo wyciąga popcorn?... [pytanie retoryczne]

Soulcatcher  2014-01-31 - 10:36

Irek22 ---> z naszej wymiany zdań wnioskuję że ty nie masz dystansu do siebie bo bawią cię tylko twoje dowcipy a mój lepszy lub gorszy żart na twój temat już nie. Czy zacznę banować? Oczywiście że tak, jeżeli będzie taka potrzeba to nie zawaham się ani sekundy i twoja wypowiedź nie speszy mnie ani trochę także użyłeś słabego argumentu w rozmowie. Twoje [wyciąga popcorn] jest esencja trollowania na forum. Ale ja nie banuję za takie rzeczy, nie mam zamiaru uczyć się tego co jest głupie a co nie, tego musisz nauczyć się sam. A z banowaniem to taka miejska leganda, taka przyśpiewka trolli, tu znajdziesz tych wszystkich "zbanowanych' http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=13097272&N=1 a jak ktoś rzeczywiście dostaje bana to zasługuje na to i ciebie wtedy o zgodę nie muszę pytać.

A.l.e.X  2014-01-31 - 11:04

Ja bym tak nie generalizował od razu czy gra jest dobra, czy jest zła, oceniać trzeba po skończeniu. Fakt wiele rzeczy mi się w niej nie podoba, ale nie można odmówić jej uroku i trudności. Na poziomie wojownik daje ostro w ..., co akurat dla mnie jest absolutną zaletą. Tak sobie myślę (nadal gry nie skończyłem więc nie oceniam), że MMX to taki mały sprawdzian. Jak zaproponowana forma spodoba się to następna wersja będzie już w pełni animowana z pełnym dubbingiem. Po prostu w tym wypadku Ubisoft nie nastawiał się na duże generowanie kosztów, szczególnie że marka sama w sobie leżała zakurzona na dnie szuflady.

Asmodeusz  2014-01-31 - 11:08

Po prostu w tym wypadku Ubisoft nie nastawiał się na duże generowanie kosztów, szczególnie że marka sama w sobie leżała zakurzona na dnie szuflady. Przypomina mi to dzialanie EA: zrobmy gre na odwal, jak sie nie sprzeda znaczy ze nie bylo zainteresowania (command and conquer 4?) lub zwalmy wine na piratow (a to juz typowe Ubi). Mieli praktycznie darmowa reklame (seria Might and Magic nadal zyje, chociaz nie wiem czy 5 i 6 to akurat dobra reklama) wystarczylo troche wiecej checi... a patrzac po tym co wyszla jednak wyglada to na szybki cash-in po grimrocku.

Mastyl  2014-01-31 - 20:24

Nie, zdecydowanie nie. Porównanie do EA jest kulą w płot. EA nigdy nie wyciągnęłoby z szuflady takiego kapcia jak M&M. Simsy, CoDy, FIFA... to owszem, ale w tym koncernie ilość managerów na prawdziwych graczy to pewnie jak 10:1. A nowe Majty sprzedadzą się pewnie średnio... chociaż, kto wie?

Asmodeusz  2014-01-31 - 20:35

EA nigdy nie wyciągnęłoby z szuflady takiego kapcia jak M&M. Syndicate.

Martius_GW  2014-01-31 - 20:49

Ubisoft przynajmniej nie zrobił z Might and Magic szczelanki.

Asmodeusz  2014-01-31 - 20:55

[79] Dark Messiah :D

.:Jj:.  2014-01-31 - 21:01

DMoMaM w swojej klasie jest kapitalną grą, niczego nie można jej zarzucić poza tym że nie powstała kontynuacja :) Mastyl=> i nie zrobi. Decyzje padają na podstawie analiz kosztów i wyników badań zleconych zewnętrznym firmom i wewnętrznym działom które oceniają opłacalność konkretnego projektu. W przypadku EA znanego nam dzisiaj- małe szanse.

Mastyl  2014-01-31 - 21:06

Zaraz zaraz. Nowy Syndicate do nowego Might and magic porównujesz? Takie porównanie miałoby sens tylko wtedy, gdyby właśnie nowe Might and magic byłoby np. grą MOBA, albo inną w popularnym ostatnio gatunku, a nie dosyć wiernym remakiem klasyka. Bardzo bym też chciał, żeby EA faktycznie stworzyło remake Syndicate, ale niestety tego nie zrobiło.

.:Jj:.  2014-02-01 - 02:55

Co do miłości do remakeów :)

Asmodeusz  2014-02-01 - 14:25

[82] Moze i bym nie zrobil takiego porownania, gdybys napisal jasno o co ci chodzi. EA nigdy nie wyciągnęłoby z szuflady takiego kapcia jak M&M. To zdanie sugeruje wyciaganie co najwyzej starych serii a nie, ze maja byc to rimejki wierne oryginalowi. Ale jesli juz tak bardzo chcesz zarzynanie za pomoca "wiernych ale gownianych" rimejkow to masz [83].

8.0

darkwind21  2014-02-01 - 22:46

Szkoda, że Ubi nie przyłożyło się trochę mocniej do technicznej strony tej gry. Ja osobiście nigdy nie grałem w żadną grę z serii M&M ale gdy usiadłem do tej to nie mogłem się oderwać, niestety błędy odebrały mi całą ochotę na kontynuowanie rozgrywki. Na razie gra ląduje na półce do momentu, aż nie będę musiał restartować gry co drugi ekran loadingu. Naprawdę mam nadzieję, że naprawią te problemy w następnych patchach ponieważ gra ma potencjał i z przyjemnością do niej powrócę.

tomzkat  2014-02-22 - 23:34

to jest wina twojego sprzętu lub systemu .Nie miałem ani jednego restartu. Gram już dziesiątki godzin

8.0

Dragon_666  2014-05-24 - 20:06

Myslalem, ze bedzie gorzej ale gra sie bardzo przyjemnie i co najwazniejsze to wciaga. Jedyny mankament to uproszczenia wzgledem poprzednich czesci i poziom trudnosci tez jakos szałowy nie jest ale i tak jest dobrze.

8.0

Vlad Tepes  2014-06-07 - 16:16

Na początku nie mogłem się oderwać, tak jak od poprzednich części, z czasem jednak wkradła się rutyna i nuda... Ostatecznie jednak grało się przyjemnie, niemniej nie mam już chęci na dodatek. Na następne spotkanie z M&M przyjdzie czas dopiero przy części XI jeśli takowa oczywiście wyjdzie...