autor: Grzegorz Bronikowski
Panzer General III: Scorched Earth - recenzja gry
Rzut oka na kolejne dzieło z kultowej serii „Generałów” firmy SSI. Krótka recenzja gry zawierająca najważniejsze fakty dotyczące tej pozycji. Zestawienie jej zalet i wad oraz ocena.
Recenzja powstała na bazie wersji PC.
Seria gier strategicznych spod szyldu „Generałów” firmy SSI jest tak znana wśród komputerowych strategów jak „Big Mac” w Stanach Zjednoczonych. Pierwsza część tego kultowego cyklu pojawiła się w 1994 r w postaci „Panzer General” i do razu podbiła serca wszystkich fanów (a zapewne i fanek też) strategii turowych. Z pośród wielu zalet i nowatorskich rozwiązań jakie posiadała ta pozycja na pierwsze miejsce wysuwała się niesamowita grywalność i prostota interface – dwie cechy jakie powinna posiadać idealna gra. Kolejne części generalskiego cyklu wydawane przez SSI wnosiły zawsze coś nowego a jednocześnie posiadały pozytywne cechy swych poprzedników. W toku tej specyficznej ewolucji twórcy „Panzer General” przenieśli nas z dwuwymiarowych płaskich bitmap do całkowicie trójwymiarowego środowiska w „Panzer General 3D: Assault”.
Najnowszym dziełem z tej serii jest obecny na naszym rynku od listopada 2000 r. „Panzer General 3: Scorched Earth” oparty na ulepszonym engine, zastosowanym w „Panzer General 3D: Assault”.
W grze tej wcielamy się (a jakże by inaczej) w postać jednego ze sławnych generałów z okresu II wojny światowej. Areną naszych zmagań będzie front wschodni czyli bezkresne obszary ówczesnego Związku Radzieckiego, na których co tu ukrywać ważyły się losy Europy i Świata w czasie II wojny światowej. Do wybory mamy dwie strony konfliktu. Możemy stanąć na czele osławionego Wermachtu pod butami którego drżała cała Europa, bądź walczyć za ojczyznę rewolucji w szeregach Armii Czerwonej.
W misjach bojowych składających się na kampanie realizować musimy kolejne zadania strategiczne aby dotrzeć do ostatecznego zwycięstwa czyli całkowitej kapitulacji naszego przeciwnika. „Panzer General 3: Scorched Earth” skupia się tak jak i jego poprzednicy z serii na militarno-strategiczej stronie konfliktu, naszym głównym zadaniem jest kierowanie poczynaniami podległych nam oddziałów tak aby w jak najkrótszym czasie opanowały one wyznaczone cele strategiczne i/lub zniszczyły wszystkie jednostki wroga obecne na danym terenie. Do dyspozycji dostajemy kilkaset rodzajów jednostek bojowych, które pojawiają się w toku wypełniania kolejnych misji, wraz z upływem czasu i zgodnie z prawdą historyczną.
Zasadnicza akcja gry toczy się całkowicie w środowisku 3D. Teren działań obrazują pięknie wykonane, kolorowe, trójwymiarowe mapy. Same jednostki to także modele trójwymiarowe bardzo szczegółowo dopracowane i płynnie się poruszające. W porównaniu do poprzednika twórcy „Panzer General 3: Scorched Earth” dodali dynamiczne warunki pogodowe, naszym zmaganiom często towarzyszą szalejące burze czy padający deszcz co znacznie podnosi atrakcyjność rozgrywki. Oprawa dźwiękowa gry stoi na bardzo wysokim poziomie – realistyczne odgłosy poruszających się i atakujących jednostek, skoczne marsze wojskowe w tle, odgłosy grzmotów i padającego deszczu to wszystko ucieszy serce i ucho każdego komputerowego generała.
Interface jak we wszystkich częściach generalskiego cyklu jest bardzo prosty i intuicyjny, jego opanowanie nie powinno sprawić nikomu trudności.
Sama rozrywka toczy się w tradycyjnych turach. Każdy scenariusz ma ustalony ich limit, w którym należy się zmieścić przy realizacji zadań aby osiągnąć zwycięstwo.