Sid Meier's Civilization VI Recenzja gry

Recenzja gry 25 października 2016, 15:10

autor: Adam Zechenter

Redaktor. Historyk. Miłośnik strategii, gier sieciowych i dobrej literatury.

Recenzja gry Sid Meier's Civilization VI - o jedną turę od ideału

Czy Civilization VI oferuje więcej na starcie niż wydana kilka lat temu „piątka”? Z pewnością. Nie oznacza to jednak, że autorom udało się dobić do poziomu poprzedniej odsłony z dodatkami. Prawie ideał, ale „prawie” robi różnicę.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Recenzja gry Sid Meier's Civilization VI - o jedną turę od ideału - ilustracja #1
Oprawa graficzna w Cywilizacji VI jest absolutnie doskonała.
PLUSY:
  • najlepsza grafika w historii serii;
  • jedna z najbardziej udanych Cywilizacji spośród wersji premierowych;
  • dopracowane szczegóły (fantastyczna mgła wojny, detale jednostek dostosowane do różnych nacji);
  • dystrykty, czyli udany pomysł na odświeżenie systemu rozwoju miast;
  • większość dodatkowej zawartości z „piątki” (religia, archeologia, szpiegostwo etc.);
  • wiele drobnych zmian i usprawnień (np. korpusy, budowniczowie, nowy system miast-państw);
  • imponująca warstwa muzyczna, która zmienia się wraz z naszą cywilizacją;
  • ogrom zasad rozgrywki (mapy, czas trwania, początkowa epoka, nacje);
  • w przyszłości – wsparcie dla modów.
MINUSY:
  • zbyt wiele mikrozarządzania;
  • słaba sztuczna inteligencja;
  • drobne błędy.

Na palcach jednej ręki można policzyć serie, które mają na karku ponad dwadzieścia lat i regularnie wzbogacają się o niezawodzące fanów gry. Te mogą być raz lepsze, raz gorsze – ale zawsze utrzymują pewien poziom. Do tego elitarnego grona bez dwóch zdań zalicza się strategiczny cykl firmowany nazwiskiem popularnego programisty Sida Meiera.

Civilization VI to część, która na wielu poziomach stanowi „tylko” usprawnioną wersję „piątki”, ale przy okazji wprowadza poważne zmiany, jakich do tej pory jeszcze nie było – najważniejsza wśród nich to oczywiście rozwój miast poza ich początkowym polem. Końcowy efekt tej mieszanki nowego ze starym daje jedną z najlepszych (spośród wersji premierowych), jeśli po prostu nie najlepszą odsłonę serii. Tytułowi doskwiera co prawda kilka klasycznych problemów, z przeciętną sztuczną inteligencją na czele, co jednak nie przeszkadza wystąpieniu syndromu „jeszcze jednej tury” – a to chyba najlepsza rekomendacja, jaką można Cywilizacji wystawić.

Pięciu jeźdźców zwycięstwa

Recenzja gry Sid Meier's Civilization VI - o jedną turę od ideału - ilustracja #3

Wśród 19 nacji, jakie dostępne są w Cywilizacji VI, brakuje Polski. Przypomnijmy, że nasz kraj pojawił się w „piątce”, w dodatku Nowy wspaniały świat. Na szczęście jesteśmy pewni, że otrzymamy szansę dowodzenia husarią pod biało-czerwoną flagą – w przygotowanym na premierę filmiku występuje słynna skrzydlata jazda, a wśród plików gry można znaleźć polskie motywy muzyczne. Z przecieków wynika, że liderem będzie królowa Jadwiga.

Zarzut największego kalibru, jaki postawiono Civilization V, dotyczył brakującej treści z „czwórki” – mowa np. o systemie religii czy szpiegostwie. Tytuł co prawda bronił się nową mechaniką walki, ale część graczy poczuła pełną satysfakcję dopiero po wydaniu dwóch dodatków, które wprowadziły kolejne metody osiągania zwycięstwa. Deweloperzy z Firaxis zrozumieli – w przeciwieństwie chociażby do twórców Simsów – że nie tędy droga i przygotowując szóstą odsłonę, już na starcie wprowadzili do niej prawie wszystkie rozwiązania z „piątki” wraz z dodatkami. W efekcie dostaliśmy niezmiernie rozbudowaną produkcję, w której – dowodząc jednym z 19 narodów – rywalizujemy z innymi nacjami na polach bitew, w laboratoriach, a nawet za pomocą... hard rocka, czyli (pop)kultury. W Cywilizacji VI możemy bowiem wygrać na pięć różnych sposobów. Najprościej osiągnąć sukces za pomocą religii, najtrudniej podbić militarnie cały świat, ale wszystkie drogi do celu są w satysfakcjonujący sposób rozbudowane. Za to już na początku należy się twórcom duży plus.

Zabawa we wróżkę

Do Civilization VI przygotowane zostaną (a prace zapewne już trwają) płatne dodatki. Już teraz możemy pobawić się we wróżbitów i pospekulować, co się w nich znajdzie. Uważam, że w jednym z nich twórcy wprowadzą pogłębiony system dyplomacji i nowy kongres światowy – mam nadzieję, że lepszy od tego z „piątki”. W „szóstce” bowiem deweloperzy zlikwidowali zwycięstwo dyplomatyczne, ale zasugerowali, że ono wróci. Liczę też na rozbudowanie gry o orbitę i morza – jak w Beyond Earth.

Recenzja dodatku War of the Chosen do gry XCOM 2 – 100 zmian w cenie pełniaka
Recenzja dodatku War of the Chosen do gry XCOM 2 – 100 zmian w cenie pełniaka

Recenzja gry

XCOM 2 nigdy nie był tak dobry, jak z rozszerzeniem War of the Chosen. Dodatek wprowadza całą masę zmian, które robią niezłą grę jeszcze lepszą. Szkoda tylko, że trzeba za niego tyle zapłacić. Z drugiej strony – warto.

Recenzja gry Sudden Strike 4 – powrót na front w starym stylu
Recenzja gry Sudden Strike 4 – powrót na front w starym stylu

Recenzja gry

Chwytaj karabin i do szeregu! Powrócił generał RTS-ów! Całe koszary tylko o tym gadają! I co najważniejsze, seria Sudden Strike w niezłym stylu wraca do gry.

Recenzja gry Aven Colony – przyjemny kosmiczny city builder
Recenzja gry Aven Colony – przyjemny kosmiczny city builder

Recenzja gry

Jeśli brakuje Ci planów na wakacje, Aven Colony autorstwa Mothership Entertainment może okazać się propozycją idealną. Odwiedzisz egzotyczne krainy i zadbasz, by cywilizacja człowieka zagościła tam na stałe. Uprzedzamy, lekko nie będzie.

Komentarze Czytelników (96)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
25.10.2016 16:55
odpowiedz
Cainoor
186
Mów mi wuju
9.0

"Początkowo może się tak wydawać, ale już po kilkudziesięciu godzinach dochodzimy do wniosku...
- Oby każda gra miała taki sam problem, że "już po kiludziesięciu godzinach" ;-)

Mi się gra podoba, mocne 8, a może i faktycznie 9 na tym etapie. Zobaczymy co przyniosą dodatki, ale do tego czasu na pewno pogram wiele godzin starajac się poznać te wszystkie nowinki - a jest ich sporo. I recenzja dobrze to opisuje - łatwo się wdrożyć (szczególnie tym co grali w Civ 5), ale pewnie trudno zostać mistrzem. Trzeba wiele rzeczy pamiętać, wiedzieć już na początku, by odpowiednio planować swoją strategię. A o to właśnie chodzi w strategiach! :)

25.10.2016 16:38
8
odpowiedz
2 odpowiedzi
salazarus
44
Centurion

Co prawda premiera wypadła dobrze, ale ta gra ma zbyt wiele wad aby można było ją tak wysoko ocenić. Słabe A.I. w grze strategicznej to nie jakiś pomniejszy problem. Tylko za to powinna polecieć ocena punkt w dół. Zwłaszcza, że twórcy nie kwapią się z jej rozwijaniem. Dyplomacja leży i kwiczy. Interfejs to krok w tył. Zwłaszcza zarządzanie miastem. Część z tych problemów jest na tyle oczywista, że nie powinny się znaleźć w finalnej wersji, a przynajmniej na premierę powinien być patch je rozwiązujący. Do tego dochodzi trochę baboli technicznych. Gra jest fajna i ma spory potencjał, ale na chwilę obecną to takie 7/10.

25.10.2016 19:08
odpowiedz
3 odpowiedzi
Caviez89
13
Chorąży
10

Oj nie ładnie Panie autorze tej recenzji. Grał pan w wersję preview! A nie w finalną :> SI jest zupełnie inne niż pan opisuje w recenzji! Oczywiście robi błędy ale te które wymienił autor były w wersji preview.

Niemiła wpadka serwisu! Pisaliście, że recenzja będzie z finalnej wersji! OJ NIEŁADNIE.

A gra jest znakomita i na pewno zasługuje na większą ocenę.

Kolejny idiotyzm - Minus to, że zbyt wiele mamy mikro zarządzania. To minus???? Proszę mi odpowiedzieć. No matko boska!

post wyedytowany przez Caviez89 2016-10-25 19:09:39
25.10.2016 19:12
3
odpowiedz
ojciec18
6
Legionista
7.5

Nowa Civilization jest bardzo porządnie wykonana (jak z resztą większość gier z serii, poziom techniczny zawsze na wysokim poziomie), ale na pewno nie na 9.0. Kwestie sporne zaczynają się już nawet od poziomu rozbudowania względem poprzedniczki. Zapewnienia (pojawiające się wielokrotnie) iż jest wyższy niż "część V ze wszystkimi dodatkami" to stwierdzenie niekoniecznie zgodne z prawdą. Ta odsłona jest po prostu INNA. Jest wiele nowości, ale i zrezygnowano z kilku rozwiązań (kongres, wybudzanie jednostek w przypadku zauważenia wroga, brak restartu mapy itd. - to już są braki dosyć denerwujące). Co ciekawe każdy recenzent jakby bał się przyznać przed światem, że grze sporo brakuje, jednocześnie próbując przykryć te niedostatki mocno wątpliwą IMO grywalnością i wyglądem ogólnym. Jak dla mnie na ten moment 7.5. Zobaczymy jak to będzie wyglądało potraktowane dodatkami.

P.S. Nie mam pojęcia, czy końcowe zdanie recenzji "Jestem pewien, że za rok będziemy mieć najlepszą strategię 4X na rynku" miało być uspokojeniem/zapewnieniem/wróżbą? Czy autor kojarzy w ogóle takie perełki jak na przykład Aurora (i poziom ich skomplikowania)? Chyba, że mówimy tylko o produkcjach ładnie wyglądających, wypromowanych i w ogóle? :)

Za rok to się zobaczy jak będzie.

25.10.2016 19:48
1
odpowiedz
1 odpowiedź
KrzysiekPL
27
Centurion

Na WGW gdy dyskutowaliście o recenzjach stwierdziliście, że teraz oceniacie gry w stanie jakim są na premierę, a nie w jakim mogą znaleźć się w przyszłości. Nie ukrywam że chciałbym żeby nowa Cywilizacja podołała moim oczekiwaniom i była 10/10 ale od was oczekiwałbym że będziecie mieli odwagę ocenić tytuł rzetelnie i surowo, wytykając wszystkie niedociągnięcia, a nie bujać w obłokach. Po raz kolejny widzę że ocena graczy rozmija się z oceną ogółu recenzentów, a gry-online nie mają odwagi wybić się z szarej masy recenzji i powiedzieć kupującym co na prawdę jest warta dana gra.

post wyedytowany przez KrzysiekPL 2016-10-25 19:49:04
25.10.2016 20:24
1
odpowiedz
Diplo
173
Senator

Recenzja dla mnie jest ok. Czas wczytywania to masakra, ale problem znika po przeniesienu na ssd.

SI mam wrazenie ze jest glupsza niz w 5 ale czasem potrafi zaskoczyc.
Na minus jeszcze zaliczyl bym brak listy jednostek. Chyba ze slepy jestem. No i czy mozna masowo robic upgrade'y jednostek?

25.10.2016 20:33
odpowiedz
1 odpowiedź
Midgardsorm
76
Generał

Witam
gdzie znajdę taki panel ?!?!

mam dużo jednostek do unowocześnia i pytanie czy mam każdą pojedynczo szukać ?

albo jak dałem auto eksploracje to mam jej potem ręcznie szukać .... ?

25.10.2016 22:39
1
odpowiedz
A.l.e.X
104
Alekde

W strategii najważniejszy jest przeciwnik czyli AI jak jest bezmyślnym pacanem to nie chce się w to grać. Poza tym są irytujące bugi a raczej jeden że przeciwnicy komputerowi nie dążą do supremacji militarnej, a przez to gra jest prosta.

26.10.2016 08:34
odpowiedz
5 odpowiedzi
szef504
61
Centurion

Dla mnie jak i bardzo wielu graczy seria Civilization skonczyla sie na IV.
Jak czytam, ze AI spamuje pol mapy łucznikami, to sobie przypominam najwiekszy idiotyzm V - brak grupowania jednostek. Potem trzeba przesuwac 150 jednostej na ture.... To ja dziekuje za taka VI jak nie wyciagneli zadnych wnioskow.

26.10.2016 09:38
odpowiedz
GimbusomNIE
69
Pogromca Gimbusów

To samo co Master of Orion - po dwóch grach nie ma sensu siadać do trzeciej. Straszny krok w tył. Interfejs, AI, brak dyplomacji, mikro z budowniczymi na końcu to już tragedia itd. na razie 5.0 maks - po dodatkach naprawiających to wszystko i dodających choćby dyplomację myślę, że jest szansa na 9.0

26.10.2016 11:39
odpowiedz
AntyGimb
31
Generał
9.5

Problemem dla wielu jest zbyt duży poziom trudności. Jeszcze nie widziałem filmiku na necie żęby ktoś poleciał na Marsa przed 1900r. buahahahahahaha.

26.10.2016 13:21
odpowiedz
V4n-d-all
56
Pretorianin
6.0

Nie bądźcie śmieszni. Wystarczy porównać ocenę "najlepszej grafiki evar" z mobilkowym wyglądem mapy, kreskówkowymi przywódcami na 2 wymiarowych tłach z paskudnym czarnym obramowaniem... Nieczytelną mgłę wojny. Katowanie gracza tymi samymi utworami muzycznymi w zmienionej aranżacji co erę i kilka innych kwiatków. Na poprawkę dorzucić dwa najgorsze błędy niedopuszczalne we współczesnym 4x - spam settlersów i kupowanie budynków/jednostek za pieniądze natychmiast. Albo nazwanie "słabym" AI które deklaruje wojny nie będąc w stanie ich wygrać, bo jakiś tam modyfikator każe im to zrobić. AI które nie rozwija jednostek i buduje katapulty przeciw czołgom. Wspominałem o spamie barbarzyńców których liczby nie można ustawić inaczej jak on/off?

26.10.2016 14:43
odpowiedz
7 odpowiedzi
Mwa Haha Ha ha
27
Generał

Moj ulubieniec w akcji. Chyba nie ma na GOLu gorszego recenzenta. "Najlepsza grafika i mgla wojny w historii serii", to nic ze wyglada jak z tableta i jest cholernie nieczytelna (co mgla wojny tylko pogarsza). Wazne ze jest kolorowo!
Denne AI to oczywiscie taka tylko drobnostka w grze strategicznej, 9/10 sie nalezy. Tak jak i 9,5 sie nalezalo prostackiemu Overwatchowi, ktory znudzil sie po 2 tygodniach.
Czy nie ma w redakcji kogokolwiek kto znalby sie na strzelankach czy grach strategicznych, abym nie musial wiecej czytac wypocin tego pana? Albo utworzcie nowy dzial i gosc niech tam ocenia minigierki na androida, z pozytkiem dla siebie i dla nas.

26.10.2016 15:32
odpowiedz
krakan97
7
Legionista

Jak dla mnie jest ekstra - świetnie się gra, mocne 9 szkoda, że tak mało gier trzyma taki poziom ;(

26.10.2016 20:01
odpowiedz
A.l.e.XX
2
Centurion

Zgadzam się z recenzją mocna 9 zasłużona. A bugi wiadomo -- patch jak w 99% grach AAA

26.10.2016 22:27
odpowiedz
2 odpowiedzi
GimbusomNIE
69
Pogromca Gimbusów

Dobra to póki co najgorszy CIV do tej pory - wręcz niegrywalny momentami - czwarta gra : 20 tura wyskakują 4 jednostki barbarzyńców na koniach, za kilka tur pierwsza poznana cywilizacja wypowiada wojnę, za chwilę kolejna i kolejna (w kolejności ich uprzedniego spotkania) - pisanie bzdur, że ta civka jest na poziomie piątki z dodatkami świadczy tylko o piszącym, że nie grał w piątkę z dodatkami i przepisuje marketingowe brednie od wydawcy.

27.10.2016 10:03
odpowiedz
2 odpowiedzi
zefir_83
9
Legionista
2.0

Jest źle, albo nawet bardzo źle. Też z Civką jestem od pierwszej części i takiej fuszerki jeszcze nie było. A więc po kolei:
- Gdzie się podział panel z danymi demograficznymi?! Generalnie z części na część seria traci kontakt duchowy z pierwszą częścią. Wcześniej to były zawsze autentyczne liczby, teraz wszystko to ikony i emotikony, że aż rzygać się chce.
- Nie ma listy jednostek czy ja jestem niewidomy?
- Bardzo nieczytelny interfejs
- Masa bugów, np sam sobie wypowiadałem wojnę :) + kretyńskie AI
- Wykastrowane drzewo badań
- Cena z kosmosu
- Okrojony panel tworzenia świata
- Czas trwania tur - 8 wątkowy procek z wyższej półki + dysk SSD, a ja mam wrażenie, że oglądam film na Polsacie i mi co turę wgrywa reklamę
- kupowanie generałów, poetów etc za wiarę - no kaman...
- Czy do ciężkiego *** doczekam się kiedyś sensownego pokazywania roku w tej grze? Ad. 0 związane jest z narodzinami Jezusa Chrystusa. Nie można tego przełożyć w grze na narodziny Proroka albo coś?
- Mała mapa - na której przypada gdzieś z 4 miasta na cywilizację. Czy ktoś jeszcze pamięta czasy imperiów z Civ2 - kilkadziesiąt miast + setki jednostek = wojna totalna, tutaj manewrujesz kilkoma jednostkami, którymi w zasadzie można podbić cały kontynent, pięknie...
- niezbalansowany stosunek produkcji do badań...

Na plusy to chyba tylko:
+ dzielnice - całkiem spoko to wygląda
+ mgła wojny - IMHO przypadła mi do gustu

PS - najbardziej mnie urzekło stwierdzenie w podsumowaniu GOL - najlepsza grafika ze wszystkich części. No ciężko żeby było inaczej jeśli poprzednią część wydano 6 lat temu :))))

Reasumując jest jeden z największych chłamów AAA w jaki ostatnio grałem. Stosunek jakości do ceny zamyka się w nieskończonym ułamku głupot i błędów. Wstydź się Sid...

27.10.2016 12:20
odpowiedz
Alchemiqus
6
Legionista
7.0

Jak dla mnie recenzent zbyt łagodnie podszedł do Civ6 nie mniej gra jest naprawdę spoko.
- mgła wojny jest całkiem ok, mi odpowiada (kwestia gustu)
- szczegółowość mapy jest dla mnie jak najbardziej czytelna, animacje są naprawdę ładne wszytko dobrze widać,
- zdecydowanie za mało ustawień mapy,
- katastrofalny interfejs - sporo czasu mi zajęło by się przyzwyczaić,
- bardzo słaba sztuczna inteligencja (podbijam 3 państwo, 2 jednostkami jazdy konnej, 2 łucznikami, taranem oraz 2 konnymi łucznikami - poziom książę, żadnej jednostki nie straciłem a orłem taktyki nie jestem),
- muzyka zadka nie urywa, gra sobie w tle, nie przeszkadza,
- pamiętajmy jednak ze civ6 wprowadza kapitalny rozwój miasta z dzielnicami na czele i inne nowości, m. in. robotnicy,
- szkoda, ze nie ma jeszcze Polski, pograł bym husarią :)

27.10.2016 13:00
odpowiedz
3 odpowiedzi
Pols
18
Legionista

Wczoraj wyszedł ponad 1GB patch. Moja refleksja po blisko 7h rozgrywki.

Poziom Król - zacząłem od tego poziomu bo poprzedni książę był za łatwy. Rozgrywkę na tym poziomie powtarzałem trzy razy. Pierwszy raz zakończyła się on po 50 turach inwazją Hiszpanów, która miała dość napakowaną armię. Zdziwiło mnie również, że posiadała już 4 miasta na poziomach 5-8. Nie poddawając się uruchomiłem grę od nowa. Wylądowałem pośród 3 innych cywilizacji, po około 60-70 turach okazałem się najsłabszy ze wszystkich krajów. Każdy z nich miał średnio po 5 miast, kilka cudów, odkryte religie, kilkanaście dobrych jednostek (konnica i rydwany). Ba nawet państwo-miasto obok mnie miało 11 jednostek. Zacząłem zastanawiać się jak przecież wybudowanie 11 jednostek to plus minus dla takiego miasta 70 tur. No okej może się zdarzyć, ale jak to możliwe w przypadku innych krajów. Stwierdziłem, że zacznę od nowa i policzę. Co się okazało, że po 50 turach sąsiadujący kraj ma 4 miasta na 5-8 poziomie, 2 cuda (stonehenge, wiszące ogrody), odkrytą religię, pięknie zabudowane pola wokół miast i jako, że prowadził wojnę z państwem-miastem naliczyłem 14 jednostek typu konnica, katapulty, zbrojni....Jak? Gram w civke od drugiej części. Stwierdziłem, że zrobię wyścig na wybudowanie stonehenge. Całą taktyką obrałem na wybudowanie właśnie tego celu jak najszybciej. Co się okazało, że dwie tury po tym jak zacząłem go stawiać, został wybudowany. Jako, że kraj, który był obok mnie stwierdziłem, żę go sprawdzę....3 miasta, około 8 jednostek, ładnie rozbudowane pola obok. Nie wiem jakie sterydy oni dodają do poziomu Król, ale to zdecydowanie srogie piguły

-Poziom książę, wróciłem do niego...i jakież było moje zaskoczenie. Przeciwnik naprawdę myśli, gra jest wyzwaniem. Nie masz jednak wrażenia, że jest na sterydach. Obecnie mam 6 miast, przeciwnicy koło 6-7, w sile wojskowej jestem na 4 miejscu z 9, w odkryciach i religii koło 3 na 9.

Wniosek? Albo miałem pecha/szczęście albo mocno poprawili AI w tym na poziomie Książę, ale przesadzili jednak z poziomem Król. Tak czy inaczej obecnie dla mnie poziom Książę jest grywalny i nawet wymagający.

27.10.2016 18:10
odpowiedz
Ravengath
12
Chorąży

O to chodzi ?

Hey everyone, just to clear up any confusion, the 1GB update adds the 25th Anniversary Soundtrack for Digital Deluxe owners.

post wyedytowany przez Ravengath 2016-10-27 18:10:58
27.10.2016 21:18
odpowiedz
blood
167
Senator
7.0

Minusy wg. mnie:

- AI - W zależności od rozgrywki czasem inne nacje trzepią podstawowych wojowników na potęgę i spamują wszystkich dookoła mając wojny ma ze wszystkimi. Innymi razy komp przeznacza na wojsko bardzo mało zasobów i można z nim robić co się chce. Wszystkie moje rozgrywki to poziom trudności król.
- system dóbr luksusowych, gdzie każde miasto jest niezależne jest nierealistyczny. W moim mieście nie ma browaru, więc idąc tym tokiem myślenia Łomży na półkach być nie powinno
- interfejs miasta został skopany. Za dużo klikania!
- balans nacji. Egipt i Rosja wydają się lepsze od pozostałych.
- twórcy wywalili część wydawałoby się podstawowych funkcji jak wygrana dyplomatyczna bądź możliwości tworzenia drużyn w grze sieciowej, żeby zdążyć na czas, albo wcisnąć to w postaci płatnego DLC
- niektóre tematy muzyczne podczas rozgrywki są zbyt infantylne. W połączeniu z kreskówkową grafiką, szczególnie w trybie strategicznym w którym spędzam najwięcej czasu, czuję się jakbym grał w Traviana. Szczerze to wolałbym gdyby to wyglądało jak Imperialism 2.
- nieczytelna mgła wojny, która może się mylić z nieodkrytym terenem. Teren odkryty powinien mieć swój prawdziwy kolor będąc np. jedynie zacienionym. Lepszą mgłę wojny miał Warcraft 2.
- żeby podejrzeć jakie pojedyncze pole ma właściwości trzeba najechać kursorem i poczekać aż wyświetli się tabliczka z informacją. Jeśli na polu jest jakikolwiek zasób, to trzeba celować między końcem pola a ikoną zasobu ...
- po najechaniu na zasób jedyna informacja to "dodatkowy zasób" bądź "zasób luksusowy". Brak dokładnych informacji jak w części poprzedniej.

Jest jeszcze wiele innych aspektów, do których nie jestem przekonany, ale jest zbyt wcześnie, bym zaliczył je jako minusy. Ogólnie gra ma solidną podstawę, gdyż zaszło sporo zmian również na plus, ale obecna ocena to naciągana 7, gdyż mają co poprawiać. Gdybym za grę zapłacił pełną cenę, a nie 99 zł, to moja ocena mogłaby być jeszcze niższa, gdyż czułbym się trochę oszukany.

27.10.2016 23:19
1
odpowiedz
1 odpowiedź
AntyGimb
31
Generał

Co wy macie z tymi turami :D? Trwają 2-3 sekundy max. Wystarczy w opcjach zmienić na szybki ruch i szybką walkę, czyli tak jak w CIV 5.

30.10.2016 07:40
odpowiedz
3 odpowiedzi
trikarius
3
Junior

OK jestem po 25h i niestety totalne rozczarowanie grą - uprzedam:
1) AI to jest żart, gra powiela te same błędy co poprzedniczki np. oferty składane przez inne cywilizacje zwyczajowo to żart, jesteś traktowany o gracz wrogim nastawieniu mimo że to inni cię atakują i mimo że sam nie prowadzisz wojny. Widać że to są te same algorytmy co w poprzednich gracz. Totalne lenistwo programistów.
2) mapa jest zapaćkana wszystkim i niczym, nie ma przejrzystości, nawet mapa podglądu to żart. Wszystko płaskie i słabe tekstury.
3) jednostek jest mniej dużo mniej niż w każdej innej cywilizacji!!!
4) bardzo mało cudów świata, tych z poprzednich gier często brakuje !!!
5) brak map do rozgrywki na rzeczywistych terenach czyli europy i świata
6) gra zaczyna przypominam Sim City a civilization to przecież podbój! Mi dystrykty się nie spodobały tak jak i do dzisiaj państwa miasta.
7) religia, tu mi jeszcze się nie udało nawet stworzyć jednej religii, pomimo skończenia gry dwa razy.
8) inne drobne rzeczy jak zakonczenie, muzyka.
Jest dużo gorzej niż V po premierze. Lepiej kupić Civ V z dodatkami.
Problemem tej gry jest to że w Civilizacji zawsze chodziło o podbój i walkę a w tej grze dupę zawraca ci albo głupie AI, albo twoi budowniczowie których nie można wprowadzić w stan automatyczny.
Wrażenie jest takie że gra to wciąż beta.
Pozytywów brak i to wszystko za 200 zł (najdroższa gra). Moja ocena 4/10 - chętnie oddałbym do sklepu

30.10.2016 20:55
odpowiedz
piotr1980x
1
Junior

Kwestia grafiki jest kwestią subiektywną. Mnie się podoba, zgadzam się z autorem recenzji. Ale rozumiem, że wielu osobom może się nie podaobać. Muzyka jest świetna, szczególnie przewodni temat.

Ale powyższe plusy nie zmienią negatywnego odbioru gry. Pomijając interfejs, który wierzę, że zostanie poprawiony, cały gameplay jest beznadziejny. AI jest słabe i to jest tylko niewielki minus? AI jest beznadziejne - więc po co te wszystkie możliwośći skoro nawet na wysokich poziomach Ty latasz samolotami a AI hasa sobie rydwanami. Sensowna dyplomacja nie instieje. Gra jest denna.

Zanim usłyszę hejt, że gimbaza, idt... to mam prawie 40 lat i grałem w gry strategiczne tysiącami godzin, więc jestem w stanie dokonać subiektywnej oceny.

spoiler start

spoiler stop

post wyedytowany przez piotr1980x 2016-10-30 20:57:43
01.11.2016 13:00
odpowiedz
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem
10

Dzięki Sidneyu Meierze (chociaż grę podbno projektował Jeff Briggs) :)

01.11.2016 15:57
odpowiedz
sechu2
54
Pretorianin
9.0

Gra potrzebuje zmian w AI. Komputer się dobrze rozwija na maxymalnym poziomie ale wyjątkowo marnie toczy wojny i z czasem coraz gorzej zarządza miastami. Do 1300 roku naszej ery szedłem łeb w łeb a potem komputer jakby nie zmieniał doktryn i nagle ja mam w 1800 roku około 200 nauki na turę a komputer 120... Różnica w punktach to tylko 40 ale gra jest już w zasadzie wygrana. Ogólnie wszystko mi się podoba a z czasem będzie naprawdę doskonała.

08.11.2016 11:53
odpowiedz
Nolifer
97
The Highest

To jest jedna z tych gier, która będzie okupować listę najczęściej granych pozycji na steam do premiery kolejnej części. :)

17.11.2016 08:38
odpowiedz
m_chr
8
Junior
7.0

Niestety według mnie ta gra ma jeszcze bardzo dużo tur do ideału. Na razie jest bardzo irytująca. I trochę jednak przekombinowana. Balansu jej jednak brak.

27.11.2016 21:58
1
odpowiedz
ilovemetal
33
Centurion
6.5

Najbardziej mnie zraził brak zużycia surowców na jednostki... teraz wystarczy 1/2 i można spamować niezliczoną ilość wojska. Wojny o surowce przestały mieć rację bytu... Ponadto dyplomacja jest straszna - nie można mieć ani za dużo, ani za mało bo od razu AI się burzy. Jeszcze mi się nie udalo zawiązać zwykłego sojuszu. Miejmy nadzieję, że część błędów poprawią w patchach i dodatkach ale jak na razie do 5 się nie umywa.

17.12.2016 08:26
2
odpowiedz
makensisvp
1
Junior

Ktoś jeszcze gra w ten crap? Próbowałem na innym poziomie i z wyłączeniem kilku metod zwycięstw. Po kilku godzinach gra robi się bezsensowna. Komp cały czas mnie atakował, zapełnił wszystkie heksy wojskiem i nie oddał ani jednego strzału na stolicę. Kto tu pracował na sztuczną inteligencją. Poza tym nawracanie jest wkurzające. Trzeba wywołać wojnę, aby w końcu komp przestał przysyłać swoich apostołów na własny teren. A techy? W roku 1000 AD miałem łódź parową i erę przemysłową. Poszedłem na najprostszą taktykę - wykonuj tylko techy, które mają speeda z zadań. To jest normalnie parodia starej dobrej civki.

17.12.2016 10:50
odpowiedz
secretservice
55
Generał

Zachwycony recenzent na pewno. Szkoda, że zapomniał podać profil Steam.

07.02.2017 22:56
odpowiedz
Cyfrowy Baron
49
Centurion
5.0

Nietrafiona recenzja. Czytając ją odniosłem wrażenie, że graliśmy w zupełnie inne gry. A ja grałem już w Wersję Zima 2016, czyli z licznymi poprawkami.
Recenzent zapomniał wspomnieć, że np. zarządzanie miastem to koszmar - ileż trzeba się naklikać i naczytać, żeby dowiedzieć się czegoś o swoim mieście. Gra przypomina zabawę w piaskownicy - wszystkie cywilizacje na kupie. Grafika jest tak przesłodzona i urozmaicona, że całość jest zupełnie nieczytelna. Problemem jest założenie więcej niż jednego miasta, gdyż nawet na największej mapie wszystkie cywilizacje wpadają na pomysł by zakładać miasta w pobliżu ciebie i siebie nawzajem. Nauka, kultura, budowanie - to krok wstecz - najgorzej w całej serii.

Za plusy uważam tylko:

+ dystrykty, czyli udany pomysł na odświeżenie systemu rozwoju miast;

+ imponująca warstwa muzyczna, która zmienia się wraz z naszą cywilizacją;

Cała reszta to wielkie minusy.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze