Czasopismo Komputer Świat GRY znika z rynku
Regularnie ukazujący się od 2000 roku, magazyn Komputer Świat GRY wraz z najnowszym numerem ma zakończyć ostatecznie swoją działalność. To kolejne już czasopismo poświęcone tematyce gier i technologii, które po cichu znika z naszego rynku wydawniczego.
Michał Kułakowski
Magazyn Komputer Świat GRY, ukazujący się nieprzerwanie od 2000 roku, znika po cichu z rodzimego krajobrazu wydawniczego. Najnowszy numer czasopisma 1/2013 jest ostatnim, który trafi do kiosków i salonów prasowych. O smutnym końcu jednego z weteranów kurczącego się segmentu prasy branżowej, poświęconej w całości elektronicznej rozrywce, poinformował we wstępniaku jego redaktor prowadzący Michał J. Adamczak. O fakcie napisał także użytkownik naszego forum o pseudonimie Backside, od 2006 roku współpracujący z redakcją periodyku. Od dłuższego czasu magazyn ukazywał się w cyklu dwumiesięcznym. W utrzymaniu czytelników nie pomagały mu dołączane pełne wersje gier, a także dystrybucja wraz z darmowymi numerami archiwalnymi. Pod szyldem Komputer Świat GRY pojawiały się również, od czasu do czasu, tematyczne numery specjalne poświęcone konkretnym tytułom, gatunkom lub zjawiskom związanym z wirtualnym hobby.
Powodem zamknięcia pisma, wydawanego od początku przez koncern Ringier Axel Springer Polska, są zmiany zachodzące na rynku wydawniczym. Bez wątpienia chodzi tu o niższą od spodziewanej sprzedaż magazynu. Jest ona związana nierozerwalnie z powolnym zanikiem czytelnictwa tradycyjnych papierowych mediów w Polsce. Tydzień temu podaliśmy sierpniowe wyniki sprzedaży czasopism, które pomimo sezonowych wahań od lat wskazują na stały trend spadkowy. Magazyny konkurują bezskutecznie z portalami internetowymi, które zwłaszcza w przypadku branży gier komputerowych stały się głównym źródłem informacji, recenzji czy zapowiedzi.
Przypomnijmy jeszcze, że w marcu tego roku informowaliśmy o tym, iż Axel Springer zamknął poświęcone grom czasopismo Play i zajął się restrukturyzacją marki Komputer Świat, mającą wzmocnić jej pozycje. Jak widać wyniki tych działań okazały się niezadowalające, czego ofiarą padł Komputer Świat GRY.
W ostatnim w historii numerze Komputer Świat GRY, kosztującym 12,90 zł, znajdziemy zapowiedź gry Remember Me oraz GTA V, a także recenzje Call of Duty: Black Ops II i XCOM: Enemy Unknown. Poza tym przeczytamy też wywiad z Michałem „Śledziem” Śledzińskim, znanym polskim rysownikiem i scenarzystą komiksów. Pełnymi wersjami na dołączonej płycie są gry Prince of Persia: Warrior Within i Street Racing Absolute.
Komentarze czytelników
panZDZiCH Generał

Począwszy od pierwszego numer (gdzie tematem głównym był bodajże Planescape: Torment, a na płytce pełna wersja gry Reflux [swoją drogą co za dziwna nazwa :D]) kupowałem wszystkie do pewnego czasu. Potem było coraz ciężej je znaleźć w okolicznych kioskach, a treść z racji świeżych informacji z internetu - przeterminowana. Gdzieś upchane leżą jeszcze te wszystkie numery, miło będzie kiedyś odświeżyć sobie jakiś artykuł.
Czasopismo wspominam bardzo ciepło, choć teksty raczej nie miały specjalnego polotu to czytało się od deski do deski, zwłaszcza, że dostęp do gier był mniejszy.
Spanky87 Pretorianin

Żeby w obecnych czasach czasopismo o grach mogło się utrzymać, musi (moim zdaniem) przyciągnąć do siebie czytelnika czymś unikatowym. I nie mam tutaj na myśli dodawanych „pełniaków”... ekskluzywne materiały! Zapowiedzi, wywiady, pierwsze (rzetelne) recenzje itp. Tak jak Game Informer zagarnął dla siebie pierwszą zapowiedź GTA V. Czy trzeba było coś więcej, żeby pismo się sprzedało? Oto chodzi, żeby internet cytował pisma, a nie na odwrót. Wiem, że w polskim bagienku to raczej mało prawdopodobne, żeby taki R* dał pozwolenie na pierwsze spojrzenie na swoją grę naszym dziennikarzom. No i jeszcze koszty podróży... Ale są mniejsze studia, które pichcą ciekawe projekty tuż za miedzą - jak np. czeskie Warhorse Daniela Vavry przygotowuje ciekawie zapowiadającą się produkcję. Popertraktować z nimi nt. ewentualnej ekskluzywnej zapowiedzi, ruszyć tam dupy i wrócić z ciekawym materiałem (a jak nie to zrobić konferencję przez Skype :P)
I jeszcze jedno: trzeba iść z duchem czasu i wydawać swoje pismo w wersji elektronicznej (oczywiście za odpowiednio pomniejszoną cenę), żeby móc zapewnić sobie różne kanały dystrybucji. Tyle ode mnie :)
slowik Legend

tesknić nie będę - jedno z najsłabszych pism traktujących o "grach"(jak dla mnie to o grach nie było)
Child of Pain Legend
KŚG nie byl czymś specjalnym na rynku przynajmniej dla mnie. Co innego Świat Gier Komputerowych , bodajże z redakcją w moim rodzinnym mieście, ciezko mi bedzie siegnac dalej poniewaz nie mialem komputera i bylem zbyt smarkaty na Top Secret, Gamblera czy Bajtka.
artorn Pretorianin
Mozna gdzies nabyc numer 6/2004? Wiggles pelna wersja tam byla