Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 30 stycznia 2017, 10:14

Studio Black Isle pracowało nad Falloutem 3 już pod koniec lat 90., ujawnia Feargus Urquhart

Feargus Urquhart, współzałożyciel oraz szef studia Obsidian Entertainment, w rozmowie z serwisem IGN powrócił do czasów pracy w zespole Black Isle. Legendarny deweloper ujawnił, że ekipa ta rozpoczęła prace nad Falloutem 3 tuż po wydaniu drugiej części.

Zanim firma Bethesda przejęła prawa do marki Fallout, studio Black Isle niemalże ukończyło własną wizję trzeciej odsłony serii, zwaną projektem Van Buren. To historia całkiem dobrze znana; gracze mogą zresztą przetestować krążące po sieci demo technologiczne gry. Ale Feargus Urquhart, współzałożyciel i szef studia Obsidian Entertainment, a wcześniej pracownik Black Isle, ujawnił w rozmowie z serwisem IGN, że jeszcze zanim zaczęły się prace nad Van Burenem, deweloperzy tworzyli inną wersję Fallouta 3.

Wielu fanom serii nie podoba się kierunek, w którym podąża Fallout w rękach Bethesdy. Jak wyglądałaby dziś ta marka, gdyby Black Isle udało się dokończyć swoją wizję trzeciej części? - Studio Black Isle pracowało nad Falloutem 3 już pod koniec lat 90., ujawnia Feargus Urquhart - wiadomość - 2017-01-30
Wielu fanom serii nie podoba się kierunek, w którym podąża Fallout w rękach Bethesdy. Jak wyglądałaby dziś ta marka, gdyby Black Isle udało się dokończyć swoją wizję trzeciej części?

Pierwsze podejście do trzeciej odsłony postapokaliptycznej serii deweloperzy rozpoczęli tuż po premierze dwójki. Urquhart zdradza, że już wówczas – w końcówce lat 90. - zespół planował przeniesienie cyklu w trzeci wymiar. „3D było na topie” - wspomina. „Zaczęliśmy pracować z technologią 3D o nazwie NDL”. Co ciekawe, NDL wyewoluowało później w silnik Gamebryo, wykorzystany przez Bethesdę przy produkcji Fallouta 3. Sam projekt Black Isle stał się za to ofiarą finansowych problemów firmy Interplay, wydawcy serii. Wczesna wersja trójki stała się więc podstawą innego tytułu, Icewind Dale, który w zamierzeniach Urquharta miał stanowić przeciwwagę dla wyprodukowanego przez BioWare Baldur’s Gate. Produkcja ta okazała się kolejnym hitem w porfolio studia, choć nigdy nie uzyskała statusu gry tak kultowej, jak seria Fallout.

Dalsza część historii jest już znana: kłopoty finansowe Interplay tylko się pogłębiały, co doprowadziło do anulowania kilku projektów Black Isle oraz zwolnienia znacznej części zespołu. Ostatecznie w 2003 roku Urquhart postanowił wraz z kilkoma współpracownikami założyć własne, niezależne studio pod nazwą Obsidian Entertainment, które jest odpowiedzialne za takie hity jak Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords czy Pillars of Eternity. Black Isle zostało zamknięte, a Interplay, ratując się przed bankructwem, musiał sprzedać prawa do marki Fallout firmie Bethesda.

Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło – choć oryginalna wersja Fallouta 3 nie została wydana, stała się podstawą dla świetnego Icewind Dale. - Studio Black Isle pracowało nad Falloutem 3 już pod koniec lat 90., ujawnia Feargus Urquhart - wiadomość - 2017-01-30
Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło – choć oryginalna wersja Fallouta 3 nie została wydana, stała się podstawą dla świetnego Icewind Dale.

Feargus Urquhart będzie gościem kolejnej części tworzonej przez serwis IGN serii filmików IGN Unfiltered, która ma zostać opublikowana w ten wtorek. Możliwe więc, że podczas rozmowy ujawni jeszcze jakieś ciekawostki na temat losów Black Isle oraz Obsidian Entertainment – lub opowie o planach dotyczących zapowiedzianego w ubiegłym tygodniu Pillars of Eternity II: Deadfire.

  1. Van Buren, V13, czyli Fallouty, których nie było – pustkowia pełne anulowanych gier

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej