Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS
Słownik gracza 14 marca 2013, 20:07

cel-shading

Jedna z technik renderowania obrazu obiektów w grafice komputerowej. Zastosowanie cel-shadingu pozwala uzyskać efekt przypominający komiksową ilustrację bądź kreskówkę. Jednym z charakterystycznych elementów jest wyraźny czarny kontur wokół trójwymiarowych modeli postaci i obiektów.

Pomimo wrażenia prostoty końcowego efektu, proces renderowania obrazu w technice cel-shading odznacza się znacznym stopniem skomplikowania i wymaga wykorzystania relatywnie wydajnego układu graficznego.

Czym jest cel-shading i dlaczego wcale nie chodzi o kontur?

Czym jest cel-shading i dlaczego wcale nie chodzi o kontur? [8:23]

Wiesz, czym jest cel-shading? Dla wielu osób oznacza to kreskówkowy lub komiksowy styl, który objawia się najczęściej konturem wokół postaci. Problem w tym, że nie o to chodzi. Niektóre tytuły, o których mówi się, że są cel-shadingowe (np. Borderlands) tak naprawdę nie korzystają z tej techniki. Nie korzystają, bo polega ona na czymś zupełnie innym, niż aplikowanie konturu. W tym materiale dowiecie się, na czym polega ta metoda renderowania.

Po cel-shading często sięgają twórcy gier wyrózniających się lekkim, przerysowanym klimatem, czego przykładem może być seria Borderlands. Jest to także cecha rozpoznawcza większości produkcji ze studia Telltale Games, na czele z popularnym The Walking Dead.

Grafika promująca grę Borderlands 2, wykonaną w technice cel-shading. - 2016-08-05
Grafika promująca grę Borderlands 2, wykonaną w technice cel-shading.

CIEKAWOSTKA: Termin cel-shading pochodzi od przezroczystych arkuszy octanowych (z ang. „cel”) używanych do tworzenia tradycyjnych, dwuwymiarowych animacji.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz