Sprzedaż czasopism branżowych w styczniu 2015. CD-Action na szczycie
CD-Action było najchętniej czytanym czasopismem branżowym w styczniu 2015. W stosunku do 2014 roku miesięcznik ten znacząco powiększył swoją przewagę nad drugim co do popularności PC Format. Ogólna liczba sprzedanych czasopism związanych z branżą gier i komputerów spadła o ponad 10% rok do roku.
Patryk Greniuk
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP) udostępnił właśnie najnowsze dane dotyczące sprzedaży popularnych magazynów branżowych w styczniu 2015 roku. CD-Action, pomimo niewielkiego spadku względem wyników z analogicznego okresu zeszłego roku, utrzymuje pozycję lidera, natomiast główny konkurent, PC Format, zaliczył ogromny spadek w liczbie sprzedanych egzemplarzy.

Całkowita liczba sprzedanych egzemplarzy CD-Action w styczniu 2015 wyniosła 71 679, a więc była o 3227 kopii mniejsza niż w tym samym miesiącu w roku 2014. CD-Action pozostaje więc na pozycji lidera, a dodatkowo znacznie powiększa swoją przewagę dzięki zaskakująco dużemu spadkowi PC Format. Jeszcze w zeszłym roku jego sprzedaż była na poziomie podobnym do CD-Action, natomiast w porównaniu rok do roku sprzedano 20 202 egzemplarzy mniej, co stanowi spadek o 27,17%.
Tytuł | Sprzedaż w styczniu 2014 | Sprzedaż w styczniu 2015 | Zmiana w sprzedaży (liczba egzemplarzy) |
CD-Action | 74 906 | 71 679 | - 3227 (-4,31%) |
PC Format | 74 355 | 54 153 | - 20202 (-27,17%) |
Komputer Świat | 26 425 | 33 266 | + 6841 (+25,89%) |
Chip | 16 258 | 12 380 | - 3878 (-23,85%) |
Sprzedaż ogółem | 191 944 | 171478 | - 20466 (-10,66%) |
Trzecią pozycję zajmuje Komputer Świat, który jako jedyne czasopismo w zestawieniu poprawił swój wynik o 25,89% względem poprzedniego roku, osiągając w styczniu 2015 roku sprzedaż 33 266 egzemplarzy. Na ostatnim miejscu znajduje się Chip ze spadkiem rzędu 23,85%, ograniczając sprzedaż do 12 380 kopii. Przy tak dużym spadku rok do roku i ogólnie niskiej sprzedaży tego czasopisma możemy mieć realne obawy, czy pozycja ta znajdzie się w zestawieniu za rok. Wśród najnowszych danych zabrakło informacji dotyczących PC World, co spowodowane jest brakiem kontroli tego periodyku przez ZKDP.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na ogólną sprzedaż czasopism branżowych, która jeszcze w styczniu 2014 wynosiła 191 944 egzemplarzy, natomiast rok później spadła o 20 466, co stanowi ponad 10% spadek. Jeśli porównamy to do opublikowanych rok temu danych za rok 2013/2014 zobaczymy, że jest to stały trend spadkowy. Coraz rzadziej sięgamy po czasopisma drukowane, wcale jednak nie oznacza to, że zainteresowanych czytelników ubywa. Wręcz przeciwnie, jest ich prawdopodobnie z roku na rok coraz więcej, jednak z powodu dynamicznego rozwoju segmentu internetowego coraz mniej osób wybiera wersje papierowe.
Warto przyjrzeć się także krótkookresowym zmianom sprzedaży pomiędzy grudniem 2014, a styczniem 2015. Wszystkie czasopisma w zestawieniu zaliczyły mniejsze lub większe spadki, największy widać w przypadku CD-Action. W grudniu 2014 sprzedano 96 513 egzemplarzy, a miesiąc później, w styczniu 2015 jedynie 71 679.
Tytuł | Sprzedaż w grudniu 2014 | Sprzedaż w styczniu 2015 | Zmiana w sprzedaży (liczba egzemplarzy) |
CD-Action | 96 513 | 71 679 | - 24834 (-25,73%) |
PC Format | 56 055 | 54 153 | - 1902 (-3,39%) |
Komputer Świat | 39 016 | 33 266 | - 5750 (-14,74%) |
Chip | 12 508 | 12 380 | - 128 (-1,02%) |
Sprzedaż ogółem | 204092 | 171478 | - 32614 (-15,98%) |
Porównywanie wyników sprzedażowych w okresie jednomiesięcznym jest jednak mało obiektywne. Na sprzedaż w takich wypadkach wpływa wiele czynników, np. treść konkretnego numeru, dołączone do czasopisma oprogramowanie lub gra czy nawet liczba dni wolnych w danym miesiącu. Dużo lepszy pogląd na sytuację dają nam porównania tych samych miesięcy z poszczególnych lat, które jasno pokazują, że rynek drukowanych czasopism branżowych kurczy się z prędkością mniej więcej 10% rocznie.
Komentarze czytelników
szympek1818 Generał

CD Action jest najlepszym czasopismem i nie ma bata hehe ;)
zanonimizowany840667 Generał
CD Action jest dla gówniarzerii. Jedyny wartym uwagi pismem o grach jest Pixel.
Glockhunter Centurion
Co do spadku sprzedaży Chip? Nie dziwi mnie to. Mam prenumeratę 3 miesięczną i płacę połowę mniej jednak zastanawia mnie czy dalej ją przedłużać. Na minus działa fakt że opisują już tylko sprzęt za grube $ na który mnie nie stać. Po drugie PROGRAMY i ich brak? Nie dają praktycznie nic. Nie ma darmowych i tak programów jak w KŚ. Wersji testowej porządnego antywirusa nie było już w Chipie od ponad roku. Już w CDA jest więcej opisu sprzętu na kieszeń zwykłego Kowalskiego. W gazetce o grach dają też programy antywirusowe. Szkoda mi Chipa, bo jest czytelny a konkurencja (KŚ i PC Format) to kompletny chaos. Testy sprzętu KŚ są daremne dają jakąś punktację w grach kartą graficznym a nie podają tytułów i ilości klatek?(dane z kosmosu). Chip biednieje z roku na rok. CDa się trzyma, bo wysoki poziom. PC Format - tani i nic nie warty. KŚ - ładny PR, bo treść uboga. PC Word - straszna prostota i gigantyczna cena. PSX dobry magazyn o konsolach i tylko o nich. Jak dla mnie:
1 CDa 2 Chip 3 PSX
Nitro2050 Generał
CD-Action jest bardzo ciekawe i tak ma być bez zmiany!
O wiele jest bardzo słabo Pixel nic nie ma ciekawe tylko stare gier i mało pokazuje nowości. A tylko pokazuje o przeszłości stary sprzęt do komputer i gry. Właśnie tego nikt nie jest warto Pixel i bardzo dużo sztuki leży w kioski.
gerth Konsul
To branża schyłkowa, może jeszcze jakiś czas przetrwają na rynku choć wkrótce mogą się zmienić w e-wydanie za 5zł (mam na myśli CDAction). Zostanie jeszcze KŚ, co do reszty to - poza PCFormat - dziwne że jeszcze się ukazują na rynku.