Quake III Arena i ray-tracing
Ray-tracing to jedna z najciekawszych technik tworzenia grafiki komputerowej. Termin ten oznacza „śledzenie biegu promieni świetlnych” i doskonale oddaje istotę zagadnienia. W pamięci tworzony jest bowiem sztuczny, wektorowy świat, którego obraz powstaje właśnie na podstawie śledzenia rozchodzących się w nim promieni światła. Co to ma wspólnego z Quake III: Arena? Okazuje się, że całkiem sporo. Jest to zasługą studentów z uniwersytetów Erlangen i Saarland, którzy stworzyli od podstaw pierwszy FPS, oparty w całości o technikę ray-tracing. Za podstawę prac służyła wersja demonstracyjna Quake III Arena.
Ray-tracing to jedna z najciekawszych technik tworzenia grafiki komputerowej. Termin ten oznacza „śledzenie biegu promieni świetlnych” i doskonale oddaje istotę zagadnienia. W pamięci tworzony jest bowiem sztuczny, wektorowy świat, którego obraz powstaje właśnie na podstawie śledzenia rozchodzących się w nim promieni światła. Co to ma wspólnego z Quake III: Arena? Okazuje się, że całkiem sporo. Jest to zasługą studentów z uniwersytetów Erlangen i Saarland, którzy stworzyli od podstaw pierwszy FPS, oparty w całości o technikę ray-tracing. Za podstawę prac służyła wersja demonstracyjna Quake III Arena.
Projekt należy traktować w ramach ciekawostki przyrodniczej, ale nie da się ukryć, że budzi on olbrzymi respekt przed umiejętnościami jego twórców. Można się o tym zresztą naocznie przekonać, oglądając udostępniony przez autorów film, obrazujący możliwości silnika. Poniżej przedstawiamy również kilka statycznych obrazków. Szczegóły techniczne zagadnienia znajdują się natomiast na tej stronie.




GRYOnline
Gracze
Steam
Komentarze czytelników
PAW666THESATAN Legend
huhu już ściągam filmik, chociaż wiem ,że gra i tak by u mnie nie poszła ;] znaczy sam quake 3 działa ,ale i tak się czasem tnie ;P
zanonimizowany11242 Pretorianin
Poprawcie mnie jesli sie myle ale prawdziwy ray-tracing to chyba liczy procesor a nie karta graficzna ?
I co za tym idzie dzisiejsze procesory sa jeszcze duzo za wolne by liczyc ten "efekt" znany z programow graficznych w czasie rzeczywistym, wiec ta zabawka w q3demo to jakas mocno uproszczona wersja
zanonimizowany55819 Legionista
narazie liczy to główny procek, dlatego musieli zestawić 20 kompów w jeden klaster
ale na tym uniwersytecie pracuja nad prototypem kości która będzie liczyła ray-tracing hardwareowo.
oznacza to że za jakiś czas powstaną karty graficzne które będą wspierały tę funkcję (chyba że ktoś wymyśli do tego czasu coś lepszego)
Może DX15 i openGL3 będą to wspierały ;)
zanonimizowany4198 Senator
Ale czy takich efektów nie bło już przypadkiem w niejakim Kriegu (gierka 96kb)???
Bo nie wyglądają te cienie jakoś szczególnie na tle tego co już można było zobaczyć.
Qbaa Senator
tom666 ---> nie jest to żadna uproszczona wersja, chłopaki starali się jak mogli :)
a w programach 3d to procesor liczy te efekty, bo w profesjonalnych studiach graficzncyh wykorzystuje się wieloprocesorowe potwory :)
nsk|Artek ---> już powstał program, który pozwala wykorzystywać moc obliczeniową kart graficznych na obliczenia typowe dla dzisiejszych procesorów. był nawet o tym news na golu, ale nie mogę go znaleźć
Hamil_Hamster ---> w Kriegu (też nie pamiętam jak to się zwie :)) tego raczej nie było