Quake III Arena i ray-tracing

Ray-tracing to jedna z najciekawszych technik tworzenia grafiki komputerowej. Termin ten oznacza „śledzenie biegu promieni świetlnych” i doskonale oddaje istotę zagadnienia. W pamięci tworzony jest bowiem sztuczny, wektorowy świat, którego obraz powstaje właśnie na podstawie śledzenia rozchodzących się w nim promieni światła. Co to ma wspólnego z Quake III: Arena? Okazuje się, że całkiem sporo. Jest to zasługą studentów z uniwersytetów Erlangen i Saarland, którzy stworzyli od podstaw pierwszy FPS, oparty w całości o technikę ray-tracing. Za podstawę prac służyła wersja demonstracyjna Quake III Arena.

Krystian Smoszna

Ray-tracing to jedna z najciekawszych technik tworzenia grafiki komputerowej. Termin ten oznacza „śledzenie biegu promieni świetlnych” i doskonale oddaje istotę zagadnienia. W pamięci tworzony jest bowiem sztuczny, wektorowy świat, którego obraz powstaje właśnie na podstawie śledzenia rozchodzących się w nim promieni światła. Co to ma wspólnego z Quake III: Arena? Okazuje się, że całkiem sporo. Jest to zasługą studentów z uniwersytetów Erlangen i Saarland, którzy stworzyli od podstaw pierwszy FPS, oparty w całości o technikę ray-tracing. Za podstawę prac służyła wersja demonstracyjna Quake III Arena.

Projekt należy traktować w ramach ciekawostki przyrodniczej, ale nie da się ukryć, że budzi on olbrzymi respekt przed umiejętnościami jego twórców. Można się o tym zresztą naocznie przekonać, oglądając udostępniony przez autorów film, obrazujący możliwości silnika. Poniżej przedstawiamy również kilka statycznych obrazków. Szczegóły techniczne zagadnienia znajdują się natomiast na tej stronie.

 

Quake III Arena i ray-tracing - ilustracja #1
Quake III Arena i ray-tracing - ilustracja #2
Quake III Arena i ray-tracing - ilustracja #3

 

Quake III: Arena

Quake III: Arena

PC
po premierze

Data wydania: 3 grudnia 1999

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

8.3

Gracze

9.6

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Krystian Smoszna

Autor: Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2004-06-09
15:04

PAW666THESATAN Legend

😊

huhu już ściągam filmik, chociaż wiem ,że gra i tak by u mnie nie poszła ;] znaczy sam quake 3 działa ,ale i tak się czasem tnie ;P

Komentarz: PAW666THESATAN
2004-06-10
10:32

zanonimizowany11242 Pretorianin

Poprawcie mnie jesli sie myle ale prawdziwy ray-tracing to chyba liczy procesor a nie karta graficzna ?
I co za tym idzie dzisiejsze procesory sa jeszcze duzo za wolne by liczyc ten "efekt" znany z programow graficznych w czasie rzeczywistym, wiec ta zabawka w q3demo to jakas mocno uproszczona wersja

Komentarz: zanonimizowany11242
2004-06-13
22:10

zanonimizowany55819 Legionista

👍

narazie liczy to główny procek, dlatego musieli zestawić 20 kompów w jeden klaster
ale na tym uniwersytecie pracuja nad prototypem kości która będzie liczyła ray-tracing hardwareowo.
oznacza to że za jakiś czas powstaną karty graficzne które będą wspierały tę funkcję (chyba że ktoś wymyśli do tego czasu coś lepszego)
Może DX15 i openGL3 będą to wspierały ;)

Komentarz: zanonimizowany55819
2004-06-13
22:40

zanonimizowany4198 Senator

Ale czy takich efektów nie bło już przypadkiem w niejakim Kriegu (gierka 96kb)???

Bo nie wyglądają te cienie jakoś szczególnie na tle tego co już można było zobaczyć.

Komentarz: zanonimizowany4198
2004-06-14
22:24

Qbaa Senator

tom666 ---> nie jest to żadna uproszczona wersja, chłopaki starali się jak mogli :)
a w programach 3d to procesor liczy te efekty, bo w profesjonalnych studiach graficzncyh wykorzystuje się wieloprocesorowe potwory :)

nsk|Artek ---> już powstał program, który pozwala wykorzystywać moc obliczeniową kart graficznych na obliczenia typowe dla dzisiejszych procesorów. był nawet o tym news na golu, ale nie mogę go znaleźć

Hamil_Hamster ---> w Kriegu (też nie pamiętam jak to się zwie :)) tego raczej nie było

Komentarz: Qbaa

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl