Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość „Generowanie klatek jest dla casuali”. RTX 50, DLSS 4 i multigenerowanie klatek wzburzyły Internet

09.01.2025 11:29
Link
😈
1
4
Link
25
Senator

Via Tenor

Z drugiej strony nie brakuje głosów, że jest dokładnie na odwrót i Nvidia wypuszcza nowe wersje upscalera i funkcje generowania klatek, bo gry działają słabo, a „zieloni” starają się temu zaradzić.
Taaa... Dziwny zbieg okoliczność sprawił, że Indiana Jones został wspierany przez NVIDIA i za to nie wspiera FSR od AMD. Ta gra ma zbyt absurdalne wysokie wymaganie sprzętowe i RT jest absolutnie "musi mieć", a grafika nie za bardzo się różni od niektórych grach AAA. Nawet Alan Wake 2 czy Red Dead Redemption 2 jest bardzo ładny i może działać bez RT. Zbieg okoliczność?

Odkąd Frame Generations od DLSS 3 się pojawił, to niektóre gry nagle mają wyższe wymaganie sprzętowe i nie da się grać na Ultra bez FG.

Coś tu śmierdzi. Heh.

Coś za coś.

post wyedytowany przez Link 2025-01-09 11:33:08
09.01.2025 12:01
6
3
odpowiedz
1 odpowiedź
pawel1812
69
Generał

Gdyby faktycznie ten FrameGeneration przewidywał przyszłość, to miałoby to sens. Niestety nie przewiduje, zamiast tego kisi jedną klatkę do przodu w buforze i dogenerowuje na tej podstawie międzyklatki przed tą klatką.
Na 4070 obecnie da się grać w większośc gier na wysokich i to w znośnym klatkarzu, bez żadnego generowania klatek, bo to powoduje, że gra się gorzej, mimo że animacje są płynniejsze (dłużej trzeba czekać na reakcje ekranu po wykonaniu ruchu/przeciwnik wykona ruch).

09.01.2025 18:19
RafNex
👎
21
3
odpowiedz
3 odpowiedzi
RafNex
35
Pretorianin

RTX 3080 (30 TFLOPS)
RTX 5070 (31 TFLOPS)=RTX 4090??
RTX 3090 (36 TFLOPS)
RTX 4070TI SUPER (44 TFLOPS)
RTX 5070TI (44 TFLOPS)
RTX 4080 (48 TFLOPS)
RTX 5080 (56 TFLOPS)
RTX 4090 (82 TFLOPS)
RTX 5090 (104 TFLOPS)

09.01.2025 11:32
😂
2
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
luk4szz
38
Pretorianin

narzekają i narzekają, a w momencie premiery karty znikną z półek XD

09.01.2025 13:22
11
2
odpowiedz
DaveMix
44
Centurion

Przyjrzyjcie się na karton i kubek, który leży ze słomką. Bardzo ładnie MFG dodaje sobie tekstury, których nie ma. Ciekawe jakie glitche zaoferuje w dynamicznych scenach, a nie na takiej statycznie. Skoro już teraz taka wtopa. Według mnie MFG wygląda gorzej niż FG :) DLSS akceptuję, FG nie.

09.01.2025 11:52
5
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
premium168159954
25
Pretorianin

Ta generacja to największy wał invidi. Widać brak konkurencji.

09.01.2025 12:15
7
1
odpowiedz
BajoJajo
17
Konsul

Dlss/fsr miały umożliwić grę w najnowsze tytuły na starszych kartach, a przyczyniły się do olania optymalizacji.

09.01.2025 13:21
Yoorko
10
1
odpowiedz
Yoorko
30
Chorąży

Z jednej strony "Ignorance is bliss" z drugiej, gdyby tylko ten kurczak smakował tak samo :/ Obraz z wygenerowanych klatek, w dynamicznych momentach wygląda znacznie gorzej. Na przykładzie mielonego już wszędzie Cyberpunka (ale miałem to także m. in. w Spider-Manie czy innych tytułach) - szlag mnie trafiał i myślałem, że mam trefioną kartę, bo przy szybszym ruchu miałem straszne smużenie przy krawędziach. Jazda samochodem, bujanie się na sieci — wyglądało to bardzo źle. Po wygrzebaniu detali okazuje się, że cała wina leży właśnie po stronie DLSSA. Fajnie, że wszędzie pokazują screeny albo statyczne sceny i cyferkę jak to FPSy wywalają sufit. Niech pochwalą się, jak wygląda dynamiczna rozgrywka na mocno teksturowanym tle.

post wyedytowany przez Yoorko 2025-01-09 13:22:17
09.01.2025 14:19
15
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Felipesku
71
Konsul

Winne są studia, bo zamiast optymalizować, idą na łatwiznę i korzystają z gotowych rozwiązań sprzętowych, a powiem wam że mam Kate RTX i czasem gra wygląda lepiej bez RT, mam wrażenie że te rozmyte odbicia są jednak bardziej "filmowe"/klimatyczne niż te ostre jak żyleta z RT. W RT brakuje artyzmu, nie wiem czy z braku wiedzy/umiejetnosci ludzi którzy z tym pracują czy z braku implementacji w samym RT.

post wyedytowany przez Felipesku 2025-01-09 14:20:17
09.01.2025 14:28
Rumcykcyk
16
1
odpowiedz
Rumcykcyk
125
Głębinowiec

Najpierw trzeba sobie zadać pytanie na czym polega optymalizowanie gry przez studio bo dla mnie to zwyczajny downgrade graficzny żeby gra zyskała kilka fps więcej. Szczególnie znane z tego jest Ubisoft kiedy majstrował przy AC, a w szczególności Origins który co kilka patchy tracił na jakości.

Dla mnie wszystkie technologie Nvidii są ważne i lubię z nich korzystać. DLSS/FSR uratował mi granie na 3080 przez 4 lata!!!! przecież kiedyś co chwila kupowałem nową kartę i to jeszcze sprzedawałem starą na gwarancji. Obecnie na 3080 straciłem 4 letnią gwarancję i dalej z powodzeniem używam chociaż już na bajery nie mogę sobie pozwolić. Za DLSS jestem bardzo wdzięćzny i 50xx kupuje tylko dla DLSS 4.0, a nawet na ten VRAM nie patrzę bo wiem, że jak kupie np 5080 to na kolejne 4-5 lat.

09.01.2025 14:29
17
1
odpowiedz
zanonimizowany1383444
9
Pretorianin

Sama technologia nie jest zła i sam ochoczo korzystam,bo znacznie to poprawia grafikę i wydajność. Tu NVIDIA zrobiła ogromny postęp i liczę na więcej.
Problem zaczyna się kiedy developer gry, ma wywalone na optymalizację bo AI zrobi to za niego.Tego już nie akceptuje.
AI powinno wspomagać i ulepszać a nie naprawiać to,co developer nie zrobił.

09.01.2025 14:47
animatiV
19
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
animatiV
103
Generał

FG powinien byś wykorzystywany by "dogenerować" sobie brakujące klatki do pełnego odświeżania monitora, a nie po to aby mieć płynniejszy obraz sam w sobie. Do tego służy DLSS który skaluje obraz (i robi to świetnie) zwiększając wydajność i bardzo dobrze wygładzając krawędzie. Nie zwiększa też on opóźnień tak jak DLSS 3 (wręcz przeciwnie).

Najgorsze jest to że Generator klatek jest wykorzystywany w marketingu by sztucznie zwiększać wydajność nowych kart w stosunku do starszych produktów oraz tych od rywali.
Zwiększane w ten sposób wykresy porównujące wydajność zakrzywiają stan faktyczny działania karty. FG nie jest bez wad i wiąże się z dość poważnymi kompromisami w jakości obrazu. Jest to niesprawiedliwe, to tak jakby na zawodach używać nielegalnych sterydów i się tym chwalić że inni tego nie mają.

post wyedytowany przez animatiV 2025-01-09 14:51:37
09.01.2025 20:27
booboo7
😁
25
1
odpowiedz
4 odpowiedzi
booboo7
16
Centurion

Płaczków jak zwykle nie brakuje, to najczęściej ci których na te karty zwyczajnie nie stać, albo grają na konsolach:) No cóż...czekam na luty i 5070Ti.

09.01.2025 12:19
8
odpowiedz
GreedFire
37
Pretorianin

A za rok 5000 Super z DLSS 4.5 i kolejne 10% więcej standardowej mocy ;). To w tym tempie to poczekam sobie na gen 7000 Super :)

Tylko mam nadzieje, że potrafią liczyć do 7 normalnie :D

09.01.2025 12:46
9
odpowiedz
CapitanSakura
44
Centurion

Gdyby te wszystkie nowe generacje kart graficznych nie wychodziły co roku tylko np. co 4-5 lat to twórcy gier musieliby optymalizować swoje produkcje, a tak wystarczy, że podniosą wymagania co do potrzebnego sprzętu i już nie muszą martwić się o optymalizacje. Gdyby to jeszcze z każdą nową generacją kart wychodziły by gry, które faktycznie wyglądają dużo lepiej dzięki nim a nie tylko więcej klatek będzie w danej grze.
Oczywiście, że Nvidia ma ogromny wpływ na to, by nowe gry wymagały najnowszych kart graficznych, bo dzięki temu mogą sprzedawać swój sprzęt.

09.01.2025 13:38
13
odpowiedz
Jaya
69
Generał

Większość czasu przez ostatnie lata spędziłem przy takim RimWorld. Co roku to dla mnie gra roku i jak potrafi przymulać. Bardziej nie akceptuje redukcji pewnego typu detali jak to bywało z każdym następnym FarCry, na rzecz grafiki. Brak pomysłów na gry to poważniejszy problem niż jakość grafiki, bo niemal wszystko aaa z gier roku stawia na minimalizm symulacji.

09.01.2025 14:32
18
odpowiedz
5 odpowiedzi
premium168159954
25
Pretorianin
Wideo

Zajebista technologia. Jak na necie już nazywają to generatorem przekłamania obrazu, tyle jest glitchy. https://www.youtube.com/watch?v=nxuQoj6_JLA&ab_channel=Vex

post wyedytowany przez premium168159954 2025-01-09 14:52:08
09.01.2025 17:09
20
odpowiedz
3 odpowiedzi
zanonimizowany1407088
1
Pretorianin

Ciekawe czy gracze zaczną kiedykolwiek dyskutować, że ogólnie wymagania gier to fikcja i jeden wielki wałek, a ci się kłócą o to kto jeszcze lepszy Nvidia czy AMD jak 20 lat temu, tragedia jak gracze są ciemni.

09.01.2025 18:43
bmwbmw2
22
odpowiedz
3 odpowiedzi
bmwbmw2
75
PAPIEŻ GIER IV

Ogólnie trzeba powiedzieć jedno. Reflex 2 (-10% imput laga) może być totalnie udane i sensowne jako exkluziw 5xxx. Ale to tyle. Nie rośnie moc bazowa zbytnio a frame gen nie warto odpalać poniżej 50 klatek, bo zbytnio wpłynie na jakość tych sztucznych. Więc 3 czy 4 x frame niewiele zmienia = Dalej imput lag jest zbyt duży i rosnie przy 3x 4x, tym bardziej dla kogoś kto gra na tv może to być całkowicie niszczące.
Props za dlss 4 bo w tym przypadku zyska każda generacja na jakości i kilka procent klatek.
Ale reflex 2 , 20 % więcej mocy i MFG to za mało by sprzedać tą kartę(i usprawiedliwić cenę)

To wszystko ma sens przy wzroście bazowej mocy o 40-50 % na większości kart. Bo wtedy straty jakości sztucznych klatek będą małe, imput lag mniejszy i więcej klatek. Więc warto poczekać na super i zdecydowanie NIE ma sensu zmieniać z generacji 4xxx na 5xxx. Niewiele zyskacie bo w grach kompetetywnych i tak macie sporo klatek i dość mały imput lag. Mało kto gra w csa z 4k msaa8x

ps mam nadzieję na hdmi 2.2 w superach :D Ale raczej dopiero 6kseris ;/ W końcu niedawno zapowiedzieli o czym cicho a 8k i 120 hz + 4k i 240 nadchodzi :D Dla grających na tv to dobre wieści jako że 8k tanieje. Co też sporo oznacza dla rozwoju MFG (odpalanego w sensownym klatkażu by nie tracić jakości)

post wyedytowany przez bmwbmw2 2025-01-09 19:01:24
09.01.2025 19:42
23
odpowiedz
3 odpowiedzi
Ssechu
30
Pretorianin

Crysis z 2007 ma lepszą grafikę i lepszą optymalizację niż 99,9% gier które wyszły po 2007 roku :D ...

09.01.2025 20:26
24
odpowiedz
1 odpowiedź
wwad
129
Generał

"że w Cyberpunku 2077 udało się awansować z 27 klatek bez DLSS do 71 z DLSS 2, 140 z DLSS 3.5 i 248 z DLSS 4"
Tu ktoś popełnił fatalny błąd. Jak można do prezentacji nowego sprzętu wybrać grę w 27FPSach nativ :D Same sztuczne cyferki mocy sprzętowi nie dodadzą a ten poza rtx 5090 jest zwyczajnie pociachany ile się dało, by nie trzeba produkcji zapychać jakimiś tam GPU dla graczy i więcej sprzętu pod AI wypchnąć.

09.01.2025 21:06
29
odpowiedz
Sdfaaa
20
Chorąży

Akoro karty generują fałszywe klatki, to ja chcę zapłacić za nie piniędzmi z Monopoly.

09.01.2025 22:35
30
odpowiedz
MegaLordGier14
6
Legionista

Narzekają a itak kupują

09.01.2025 23:51
Rumcykcyk
😂
31
odpowiedz
Rumcykcyk
125
Głębinowiec

Z ciekawości wbiłem na aukcje i ludzie na gwałt sprzedają 4080/4090. Jedni piszą wprost, że chcą kupić 50xx, a inni udają że ich nie potrzebują (w sensie 40xx) i oddają za skromną cenę mniej więcej za ile kupili szczególnie 4090 za 11 000 pln :D

Sprzedaje bo bede kupowal RTX 5090 za 18,000zl w lutym tego roku.

post wyedytowany przez Rumcykcyk 2025-01-09 23:52:25
10.01.2025 09:23
32
odpowiedz
Rekvu
9
Pretorianin

Praktycznie każda generacja kart dawała boost rzędu do 5% do 20% wydajności, w zależności od półki cenowej. Większy przeskok w ostatnich latach był chyba tylko między serią Maxwell a Pascal u Nvidii, czyli serii gtx 900 na gtx 1000. Ludzie o tym zapomnieli chyba przez zasłonę dymną w postaci technologii podbijających liczbę klatek na różne sposoby. Developerzy zaczęli przez to olewać optymalizację, co też pewnie przyczyniło się do postrzegania nowych układów za słabsze, niż są w rzeczywistości.

Z drugiej strony zmieniły się przyzwyczajenia graczy. Kiedyś dominowało 1080p, do którego dziś wystarcza karta z dolnej półki, tyle że do karty trzeba też dobrać procka, a niektórzy robią upgrade GPU i siedzą na dziesięcioletnich CPU.

Spopularyzowało się granie w 1440p, które wymaga większego nakładu środków. Dziś da się grać w 1440p na kartach w cenie, która kiedyś pozwalała max na 1080p.

4k to w ogóle luksus i nie powinno to nikogo dziwić, że najbardziej wymagające gry mogą mieć problemy z płynnością nawet na kartach z górnej półki - w końcu grafika nie stoi w miejscu. Normą było, że wychodziły gry, które w 1080p miały problem z trzymaniem 60 klatek na max ustawieniach na topowych układach graficznych (pomijam karty typu Titan X, bo to zupełnie inny segment i nisza). Jeśli dobrze pamiętam, to nawet Wiedźmin 3 nie trzymał 60 klatek na GTX 970, a na 980 co najwyżej bez hairworks a i tak dropiło w Novigradzie.

Chyba nikt cudów nie oczekiwał po nowych RTX-ach, skoro Nvidia dalej robi karty w technologii 4 nm. Boost 10-20%, do którego wszyscy powinni być przyzwyczajeni. No i przede wszystkim wszyscy powinni czekać na niezależne testy, bo marketing to sobie można w dupę wsadzić. Nawet demo, które puścili na CES nie miało pełnej rozdzielczości, bo renderowany obraz zajmował tylko pół ekranu. Wykresy z DLSS i MFG też nie powinny nikogo interesować, bo to może ratować graczy w sytuacji, gdy karta już nie domaga albo gdy daje radę, ale chcą więcej niż 60 klatek.

Jest szansa, że radeon 9070 XT odbije część rynku z rąk Nvidii, bo jeśli wycieki okażą się prawdziwe i zostanie dobrze wyceniony, to konkurencja będzie. Intel też sobie świetnie radzi w niższej półce, nawet do grania w 2k, problemem są sterowniki. Jeszcze 2-3 lata i może będzie liczniejsza konkurencja na rynku GPU. Tylko gracze muszą się ogarnąć i patrzeć na czystą moc układów, a technologie zwiększające klatki idąc na pewne ustępstwa traktować jako dodatek i zabezpieczenie na czarną godzinę.

post wyedytowany przez Rekvu 2025-01-10 09:24:16
10.01.2025 09:50
33
odpowiedz
robertoV
14
Konsul

Zabawne kiedy technologia DLSS miała na samym początku służyć temu by w większych rozdzielczościach można było utrzymywać stałe 60fps w grach (skalowanie oczywiście od 1080p minimum) to teraz stało się to być niezbędne by dawać rozsądną ilosć klatek w nieoptymalizowanych grach gdzie skaluje się gry do 1080p z 720p....
Nvidia waliła w ch, ale teraz dzięki tymi "sztuczkami" pokazując niby tą super wydajność to już odjechali na całego.

10.01.2025 10:57
34
odpowiedz
1 odpowiedź
MrXX
95
Generał

Całe to AMFM2 to jeden wielki chuj i ściema. Próbowałem to w Kiku grach. Owszem licznik FPS pokazuje zamiast 35FPS 70FPS ale te 70fps to tylko liczba. Odczucie z grania jest niewiele lepsze niż te owe 35FPS zwłaszcza przy bardziej dynamicznym ruchu. Obraz rwie, szarpie, laguje i wrażenie jest że gra się ciągle w owych 35FPS.
Po co mi AMFM2 w grach które bez niego mają 60fps a z nim 120fps? Żadna różnica. AMFM2 skoro już takie robią z tego halo powinno działać głównie w grach które słabo działają. Owszem licznik pokazuje piękne FPSy ale nic poza tym.
Poza tym te dodatkowe klatki to pokazuje tych licznik FPS wbudowany w sterownik grafiki. Zewnętrzne programy do liczenia FPSów nie pokazuję poza natywną liczbę FPSów - czyli te pokazują prawdę.
Próbowałem AMFMF2 na konsolach PC przenośnych w kilkunastu grach - wszystko o kant dupy potłuc.

10.01.2025 14:17
35
odpowiedz
bolek2018
86
Generał
Wideo

Jest już test DLSS4 na RTX 5080. DLSS4 dostana wszystkie RTX'y a seia RTX 4000 otrzyma dodatkowe generowanie klatki i będa teraz generowane 2 a nie jedna dodatkowa klatka. Przy Multi Frame Generation dla 4 klatek jest aż 65 ms opóżnienia input lag i do tego opóźnienia na serwerze i łączu. Przy takim opóźnieniu nie ma sensu grać w gry multi...

https://www.youtube.com/watch?v=xpzufsxtZpA

post wyedytowany przez bolek2018 2025-01-10 14:21:33
10.01.2025 19:42
36
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1404295
6
Centurion
Image
Wideo

Ciekawe.. 5080 natywnie slabsza niz 4090?

https://youtu.be/qwOQWcg-Z_A?si=0TvjMglq2rBR6R7L

post wyedytowany przez zanonimizowany1404295 2025-01-10 19:47:33
11.01.2025 23:39
37
odpowiedz
premium168159954
25
Pretorianin
Wideo

https://www.youtube.com/watch?v=1UONsv11a8c&ab_channel=PlasmaTVforGaming teraz mam 5090. Tak invdia nas oszukuje. Ten program lepiej działa od skalowania invidi.

post wyedytowany przez premium168159954 2025-01-11 23:41:48
13.01.2025 13:07
38
odpowiedz
tt-l
14
Centurion

Panie Zbigniewie, trochę refleksji. Już opisywanie (i to pogrubioną czcionką) jakichś dziecinnych wymysłów z reddita wydało mi się mało rozsądne, ale pan jeszcze na koniec cytuje wypowiedzi z forum osób, które mają rynsztokową jakość. Może to są młode osoby, które muszą dojrzeć do pewnych rzeczy, zanim przestaną z byle powodu rzucać "kupami", "ch...ami", czy będą w stanie napisać komentarz bez "xD". Tylko po co to wszystko odgrzebywać i dodatkowo wyróżniać?

09.01.2025 13:46
😂
14
odpowiedz
mortty
11
Legionista

Najbardziej uśmiałem się z tego komentarza, że 10 letni Batman wygląda tak jak obecne gry.
Ten kto to napisał to chyba nie widział Alan Wake 2 czy Hellblade 2.

09.01.2025 20:27
retruśgejmer
😍
26
odpowiedz
retruśgejmer
38
Konsul

Pierdu, pierdu a i tak masa ludzi kupi. I dobrze, bo DLSS 4 jest niesamowitą technologią!

09.01.2025 20:57
😂
28
odpowiedz
premium168159954
25
Pretorianin

Widzę ze deb... którzy nie umieją dodawać 2 do 2 tez nie brakuje. Którym można wmówić wszystko i zakręcić marketingiem. Tylko problem ze przez takich jak wy, ja tez dostaje po głowie. Bo wy kupicie wszystko, to teraz mamy gry bez optymalizacji i wybrakowane produkty. Najśmieszniejsze jest to ze uważacie się za fajnych i inteligentnych. Gdzie ja wam współczuje, bo jesteście jak dzieci. Ciężko teraz o myślącego klienta takie mamy czas.

post wyedytowany przez premium168159954 2025-01-09 21:00:32
09.01.2025 11:43
3
odpowiedz
4 odpowiedzi
robertj25
14
Chorąży

Chyba nie zdają sobie sprawy, że hardware nie bierze się z niczego. Dzisiejsze karty nawet nie potrafią dać dobry klatkaż w 4k przy tradycyjnym rasterze. Jeśli chcą, to niech szykują zasilacze po 2000 watów i chłodzenie na pół obudowy żeby ich karta nie wskakiwała po sekundzie na 100 stopni. Albo niech wymyślą inny sposób, by hardware mógł być tak mocny i pozwalać na komfortowe granie w 4k, z full detalami w 60+ fps. Żyjemy w czasach, gdzie powoli AI jest wszędzie pchane i na tym polega DLSS i Frame Gen. Niech się z tym pogodzą.

09.01.2025 13:37
K I R O S H I
12
odpowiedz
1 odpowiedź
K I R O S H I
43
Pretorianin

szczerze jako osoba która ma 1060 wole grać z 30fps bez FSR3 niż te niecałe 60fps z generowaniem klatek, mocno odczuwalne jest odklejanie się jakości.

09.01.2025 20:30
A.l.e.X
😂
27
odpowiedz
A.l.e.X
152
Alekde

Niech kupią więc karty od AMD. Gracze :) mówimy o tych dzwonach którzy grając w gry mają wyświetlone 50 statystyk dotyczących GPU i CPU ;) na ekranie ?

09.01.2025 11:49
4
odpowiedz
Mimic
6
Exile

Premium VIP

Gracze są wiecznie niezadowoleni.

Wiadomość „Generowanie klatek jest dla casuali”. RTX 50, DLSS 4 i multigenerowanie klatek wzburzyły Internet