Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

Jak to działa Technika - Hardware

Jak będą wyglądać gry za 5 lat?

Gambrinus, 22 lutego 2018, 09:56

Postęp technologiczny przynosi nową jakość w grach co kilka lat. Co czeka nas w najbliższej przyszłości? Tego dowodzą chociażby dema technologiczne popularnych silników graficznych.

Czy w strzelanki da się grać na padzie?

Kacper Pitala, 20 listopada 2017, 15:41

Jak twórcy gier sprawili, że FPSy stały się grywalne na konsolach? Jakim cudem pad nadaje się do grania w strzelanki, mimo mniejszej precyzji niż mysz komputerowa?

Technologie z ekranów startowych - czym są Havok, Bink, Wwise?

Kacper Pitala, 12 marca 2017, 16:29

Materiał przygotowany we współpracy z firmą ASUS. Uruchamiasz grę, widzisz wirujące efektownie logotypy wydawców i twórców, a następnie prostą planszę pełną znaków towarowych. Wśród nich nazwy, które gracze mogą kojarzyć: Havok, Bink Video, Wwise, Speedtree, PhysX, Simplygon i inne. Do czego właściwie służą? Czemu pojawiają się w tak dużej liczbie różnych gier?

Jak powstają dźwięki z gier komputerowych?

Redakcja tvgry.pl, 10 listopada 2016, 17:08

Grafika, muzyka, dubbing - to oczywiste pola do analizy przy tym, jak gry wpływają na nasze zmysły. Rzadziej zastanawiamy się nad tym, jak nagrywa się dźwięk wydawany przez broń czy fikcyjnego stwora. I właśnie o projektowaniu dźwięku, czyli sound designie, opowiada dzisiaj Fanggotten.

Nadchodzi kolejna graficzna rewolucja - czym jest HDR?

Kacper Pitala, 1 listopada 2016, 21:28

HDR, czyli High Dynamic Range, to technologia która niedawno zawitała do marketingowych słowników na całym świecie. Nowe konsole wspierają HDR i twierdzą, że oferuje najwyższej jakości piksele. Czy jest na co czekać? Jak ma się HDR to 4K? Co to znaczy, że dostajemy 10-bitów koloru i realistyczny kontrast? Oto, co ma do powiedzenia Kacper Pitala o tej technologii wykorzystywanej m.in. w PlayStation 4 PRO.

Ludzkie oko nie widzi 4K

Kacper Pitala, 11 września 2016, 16:12

Czy 4K ma sens? Jaki jest limit ludzkiego oka? Czy ofensywa wysokich rozdzielczości w nowych konsolach do gier jest rozsądna? Opowiada Kacper Pitala.

Jak się steruje oczami?

Kacper Pitala, 31 sierpnia 2016, 20:27

W świecie gier wideo istnieje coś takiego jak czujniki wzroku. Jest ich kilka, a do nas trafił Tobii EyeX, który postanowiliśmy przetestować na najnowszej produkcji wspierającej tę technologię. Czy granie w Deus Ex: Rozłam Ludzkości zmienia się drastycznie? Jakie inne gry są w stanie wykryć nasze spojrzenie?

Po co nam bloom i aberracja chromatyczna? Sekrety efektów postprocesowych w grach

Kacper Pitala, 19 czerwca 2016, 12:16

W grach pojawia się coraz więcej różnorakich efektów, które budzą mieszane uczucia. Aberracja chromatyczna, motion blur, bloom, filmowe ziarno i różne inne wynalazki czerpane są głównie z filmu oraz fotografii. Jaka jest ich pierwotna forma? Co robią w grach, jak są generowane i ile mocy obliczeniowej zużywają? Kacper Pitala odpowiada na pytania o postprocesy.

Czy 4K ma sens? 900p to zło? - gry i rozdzielczość

Kacper Pitala, 9 listopada 2014, 21:59

Konsolowe i pecetowe wojny nie szczędzą nawet pikselom. Biedaki są na celowniku praktycznie cały czas: a to jakaś gra śmie działać w 900p, inna w ogóle w 720p, a powodem do dumy może być unikalne dla komputera 4K. Ale czy te różnice są naprawdę takie duże? I czy rozdzielczość czterokrotnie większa od 1080p jest warta sztabki złota? Czas przyjrzeć się temu bliżej.

Czy 4K ma sens? 900p to zło? - gry i rozdzielczość

Kacper Pitala, 9 listopada 2014, 21:59

Konsolowe i pecetowe wojny nie szczędzą nawet pikselom. Biedaki są na celowniku praktycznie cały czas: a to jakaś gra śmie działać w 900p, inna w ogóle w 720p, a powodem do dumy może być unikalne dla komputera 4K. Ale czy te różnice są naprawdę takie duże? I czy rozdzielczość czterokrotnie większa od 1080p jest warta sztabki złota? Czas przyjrzeć się temu bliżej.

Rewolucje w grafice - jak zmieniała się oprawa wizualna gier?

Adrian Werner, 11 maja 2014, 13:55

Współczesna oprawa wizualna gier to efekt kilku dekad nieustającego rozwoju. Wybraliśmy najważniejsze według nas kroki milowe, jakie miały miejsce w kwestii grafiki.