futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 2 czerwca 2002, 11:36

John Carmack o DOOM III i kartach graficznych począwszy od Voodoo i TNT a skończywszy na Radeon 8500

Zapewne większość z was pamięta doskonale jak na targach E3 pan John Carmack wypowiedział się o najnowszym, jeszcze nieznajdującym się w sprzedaży chipie firmy ATI w odniesieniu do swej nadchodzącej super-produkcji DOOM III. Przypominam, że brzmiało to mniej więcej tak: „DOOM III będzie najlepiej chodził na nowych kartach ATI”. Teraz pan Carmack na forum Slashdot ponownie wypowiedział się na temat sprzętu i kart graficznych, tym razem już będących w sprzedaży, czyli m.in. GeForce4 i Radeon 8500. Ponadto padło kilka faktów dotyczących systemu linux.

Zapewne większość z was pamięta doskonale jak na targach E3 pan John Carmack wypowiedział się o najnowszym, jeszcze nieznajdującym się w sprzedaży chipie firmy ATI w odniesieniu do swej nadchodzącej super-produkcji DOOM III. Przypominam, że brzmiało to mniej więcej tak: „DOOM III będzie najlepiej chodził na nowych kartach ATI”. Teraz pan Carmack na forum Slashdot ponownie wypowiedział się na temat sprzętu i kart graficznych, tym razem już będących w sprzedaży, czyli m.in. GeForce4 i Radeon 8500. Ponadto padło kilka faktów dotyczących systemu linux.

W pierwszym poście (tutaj) Carmack stwierdza, że Radeon 8500 jest szybszym chipem niż GeForce4, ale jedynie na papierze i w specyfikacjach. Rzeczywistość i testy, które przeprowadził Carmack wykazują jednak, że GeForce4 jest wydajniejszym rozwiązaniem jeżeli chodzi o engine DOOM III. Zapewnia jednak, że karta ATI, na której był pokazywany DOOM III na targach E3 to zupełnie inna bajka i ma naprawdę bardzo dobrą wydajność, nawet na obecnych niedopracowanych sterownikach.

W drugim poście (tutaj) odnosi się do starszych kart graficznych opartych o chipy już nie produkowane, bądź wychodzące z produkcji. Otóż absolutnym minimum w przypadku DOOM III będzie Radeon 7500 oraz GeForce1. Starano się dostosować nową grę do tego by ruszyła na kartach opartych na układach Voodoo/TNT/Rage128, jednak w końcu zarzucono ten pomysł i posiadacze tego typu akceleratorów będą musieli zaopatrzyć się w coś nowszego.

Od początku prac na DOOM III wyznacznikiem pełnych możliwości gry był GeForce3 oraz konsola Xbox i na tym sprzęcie gra powinna osiągnąć dobrą wydajność i jakość grafiki. Oczywiście sprzęt szybszy i nowocześniejszy spowoduje polepszenie jakości i szybkości grafiki, a wolniejszy utratę jej jakości i płynności.

Na koniec John Carmack stwierdza, że jest nadzieja, iż DOOM III wyjdzie również w wersji na linuxa.

Przemysław Bartula

Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

więcej