AMD prezentuje nowe serie kart graficznych - R7 i R9
Czekam na testy wydajności. Trzeba by w najbliższym czasie zainwestować w nowy sprzęt, bo mój obecny już nie daje rady ;)
sama karta zasilana będzie przez sześcio- lub ośmiopinową wtyczką.
Zamiast "lub" powinno być "i".
Ciekawe jak AMD TrueAudio i Mantle wypadnie w praktyce. Generalnie bardzo ciekawe rozwiązania. Ciekawe jak na to odpowie NVidia.
A mnie tak zastanawia, czy to aby na pewno ma sens, bo teraz wchodzi nowa generacja konsol, tyle że sam GTX690 jest nieporównywalnie wydajniejszy od nowej generacji, a z porównaniem do poprzedniej generacji i ówczesnych komputerów, to konsola znacznie górowała przez konkretny czas,ale teraz PC od samego startu jest o niebo wyżej w wydajności, może co nie co zmieni się graficznie, ale rewolucji nie będzie graficznej, bo głównym rynkiem są konsole. ciekaw jestem jak to będzie wyglądać po trzech latach od premiery nowych konsol. tak czy owak czas pokaże.
Ciekawe czy ten cały projekt Mantle się uda. Pewnie będzie fiasko jak swego czasu z Glidem
Numeracja do kitu bo nie wiadomo za bardzo jak ją porównywać z poprzednimi seriami.
U NV było o tyle fajnie, że jak wyszła seria GTX 2xx to każda z tych kart była lepsza od poprzedniej generacji (jedynie sklejka była lepsze od 260tki)
Znowu zmieniają numeracje, znowu nie będzie wiadomo co jest po czym między generacjami.
Napiszę to jeszcze raz. Moim zdaniem, ten patent ze sterownikami to chwyt, mający na celu pokazanie "MOCY" nowych kart bijących wynalazki NVIDII. Teraz zieloni zrobią to samo (nie będą mieli wyjścia) i ogłoszą ileś tam krotny wzrost wydajności (a mają bogate doświadczenie w produkcji tego typu sterowników). Tylko to wszystko wprowadza bajzel do produkcji gier i zaprzecza sensowności rozwiązań typu DirectX. DirectX miał na celu zapewnić kompatybilność kart graficznych różnych producentów z dowolnymi grami/softem (albo na odwrót). Producenci gier pisali soft pod DirectX a nie pod konkretny sprzęt. Wprowadzenie nowych sterowników niskiego poziomu cofa nas do czasów 3Dfx. Teraz NVIDIa wyda własne sterowniki niskiego poziomu i tylko pieniądze będą decydowały, które gry będą wspierały sprzęt tego lub tamtego producenta kart graficznych. Jest to ogromny krok wstecz i zagrywka, która teraz wykazuje ogromny przyrost mocy a docelowo skończy się źle dla nas, graczy.
Zgred - jeśli już to gry będą pisane zarówno pod dx jak i mantle. W BF4 Mantle ma zostać dodane w patchu (grudzień). Będzie po prostu wybór czy chcesz grać na tym czy na tym
A ja co dopiero kupiłem nowy karta NVIDIA - GTX660. Jestem z tym zadowolony. Dlatego nie interesuję ten news przez kilku latach, bo "lepsze moce" nie są mi potrzebne. Nie ma jeszcze gry, które nie uruchomią na PC bez maksymalny moc Titan.
Dreamy-->Podobno Mantle daje 9x większą moc (jak zobaczę, to uwierzę) a to oznacza, że pod DirectX-em gra może być niegrywalna a pod Mantle już będzie fajnie chodziła (i pewnie będzie tak samo ze sterownikami niskiego poziomu, które w odpowiedzi wypuści NVIDIA). A jeśli za jakiś czas będziesz chciał zagrać sobie powiedzmy w dwie gry. Jedna będzie zoptymalizowana pod AMD a druga pod NVIDIę (pod DirectX-em będą obie chodziły koszmarnie). I co, kupisz sobie dwie karty graficzne do kompa?
Wlozylem Titana pod BF3, 1080p, Ultra i framerate 30-60 w multi, dziekuje za taka karte... Zwrocilem nastepnego dnia
Zgred [7]
Człowieku, a co ty możesz wiedzieć, myślisz, ze od czasów 3dfx nic się nie nauczyli, od tego czasu zmieniło się wszystko.
Tak piszesz, że dx miał uwolnić wszystkich od wojen api i problemów z kompatybilnością i zrobił to tylko jakim kosztem.
Poza tym tak uwolnił, że przy każdej premierze większej gry wydają nowe stery specjalnie pod grę, tak naprawdę cały czas robią poprawki w sterach pod masę gier, czego dowodem są te wszystkie stery beta szybko wydawane pod nowe gry.
Myślę, że tym razem pomyśleli lepiej i Mantle będzie bardziej przenośny niż rozwiązania za czasów 3dfx, i bardzo dobrze, że ktoś się za to wziął, tylko ile w tym marketingu, a ile tej wydajności.
Po za tym to jak na razie oni mają tylko dostęp do tego i widać, że to nie jest rozwiązanie per gra, bo wstawiając to do silnika, wszystkie gry na nim będą mogły tego używać (np. me4)
To nie jest tak, że programują grę ktoś musi się uczyć czegokolwiek innego, to programiści silnika dodadzą Mantle, a ze strony silnika będzie to samo API czyli zero zmian dla programistów gry.
Nie mogę się doczekać testów.
@Koktajl Mrozacy Mozg Może masz kiepska płyta główna i CPU? A najnowsze sterowniki NVIDIA? A zresztą 1080p i 720p to dwie różne rzeczy. 1920x1024 to za dużo dla gry na PC pod względem moce obliczenie i optymalizacje. Ja zawsze grałem w 720p z wysokie jakości grafiki (Metro Last Light) i jestem zadowolony. Nie potrzeba mi więcej. Jak sam widzisz, Titan i 1080p to strata pieniędzy. Nawet większości gier PS3 to głównie 720p i dobrze wyglądają na telewizory HD dzięki filtry. Monitory LCD akurat nie mają filtry.
kaszanka9--> Obyś miał rację, bo jak znam życie to tylko zrobią nam pod górę.
Może to i jest rozwiązanie dla silnika, ale tylko ze strony sprzętu AMD. Jeśli NVIDIA zdecyduje się na podobne rozwiązanie, to deweloperzy będą musieli optymalizować grę jeszcze raz dla innego api, albo zdecydować się na tylko jedno rozwiązanie (kto lepiej zapłaci).
@Kaszanka9 i @Zgred To niech programiści gry skupiają na "standardowe" cechy z karty NVIDIA i AMD (np. OpenGL i DirectX), a nie unikalne technologie (np. PhysX). Przypomniało mi okropne dni, kiedy nie mogłem rozwiązać problemy z światło i cienie w grze Splinter Cell Pandora Tomorrow na moim PC z nowsza karta NVIDIA. Liczy się standard dla gry, a nie unikalne technologie. :( Wydajność i optymalizacje są ważniejsze od jakości grafiki.
@Zgred czyli chcesz powiedzieć, że mój HD7970 @ 1150/1560 ustępuje w którymś miejscu kartą Nvidii ? ciekawe...
Oczywiście porównując do poprzedniej serii 6xx wiadomo, że kart z przed 3 miesięcy będą delikatnie mocniejsze :P
@Sir Xan gram od 4 lat w 1080p i nie wyobrażam sobie zmniejszać tej rozdzielczości, gram na TV 46' i rozdzielczość to podstawa w takim przypadku, ale fakt taki Titan jest stworzony do rozdzielczości 2560x1600 jeśli więc ktoś nie posiada panoramicznego monitora to raczej zbędny wydatek :)
@Kąsacz Może masz rację. Ale ja głównie używam monitor LCD o cali 19, a więc rozdzielczość 1280x1024 jest mi zupełnie wystarczyć. Po co mi większy monitor z 1080p, kiedy nie mam gwarancji o 100% poprawności, wydajności i optymalizacje u gier PC? Wzrost rozdzielczość = spadek FPS. Nie mówiąc o dodatkowe koszty. A co dopiero granie w gry Indie i Retro, gdzie większości z nich są oparte na rozdzielczości 320x240 (albo 640x480). Stare gry (z GOG.com) na monitorze rozdz. 2560x1600 wyglądają koszmarne. ;) A więc dla mnie monitor 19 cali to "złoty środek" i nigdy nie miałem z tym problemu. A zresztą, TV to nie samo co monitor LCD. Pozdrawiam.
mimo że lubię Radki i dobrze, że te wychodzą to i tak kolejna moja karta będzie od zielonych, zbyt wiele gier, które mnie najbardziej interesują lepiej działa właśnie na nich
za dwa lata zmiana karty, do tego czasu poczekam co też amd i nvidia pokażą
Sir Xan-->Przez wakacje leżał mi monitor 22 cale LCD 1680x1050 bo się zepsuł, korzystałem z NEC 18 cali 1280x1024. po naprawie 22-ki NIEBO A ZIEMIA. W życiu nie wrócę do monitora 4:3 jeżeli nie będę zmuszony.
Koktajl Mrozacy Mozg--> Można spytać, jaką kartę graficzną posiadasz obecnie i ile Ci ona daje FPS-ów. Naprawdę, nie wiem, jak osiągnąć tak marny wynik jak Twój.
Kąsacz--> Poza tym, że masz kartę graficzną o wydajności podkręconego GTX680, to niczym nie ustępuje.
@Bart2233 Jak chcesz, to twoja sprawa. I tak pozostanę przy monitorze LCD 19 cali. Co w tym złego? Pozdrawiam.
na pewno 300dolarow? Za Titan-killera? A nie 1300? A moze to cena za samo GPU w partiach po 1000sztuk?
@Koktajl mi na tej konfiguracji chodzi między 60-90 fps... co ty masz za proca? xD Mój jest już żałosny...
Wszystko fajnie, pięknie, tylko wtf 300$+VAT?
Coś jest tu nie tak, nie wierzę, że karta, która osiąga niby o 11% więcej Flopów niż Titan, będzie kosztowała ~1/4 ceny tej drugiej.
To R9 290x a nie 280 ma konkurować z Titanem a jego ceny jeszcze nie ujawniono
Sir Xan - ale skoro karta kosztuje tyle co moj caly komputer to wymagam od niej byla byla tez taka super jaka ma cene. Na swojej 580 gram na 1080p na detale to roznie, w zaleznosci od gry i jej optymalizacji, zawsze znajde jakis kompromis by miec 1080p i 60fps. Nie wiem czy tylko ja tak mam ale gdy kupilem swiezo pc, 2 lata temu, w BF3 gralem w 40-60 1080p na ustawieniach w okolicy high, pare miesiecy pozniej te detale trzeba zmiejszyc bo gra mocniej dropuje, taki sam przypadem mialem z 5-6 lat temu, grywalem w COD4 na high w 1440x900, z czasem musialem grac na low z tweakami w takiej rozdzialce by gra byla plynna a nic niezmienialem w pc...
To bylo z rok temu, moze troszke mniej. Wlozylem, potestowalem, i zwrocilem - nie chcialem marnowac czasu by czytac jakie sterowniki wgrac, co zrobic by wyciagnac wiecej, itd. I tu wlasnie PC sssie, grafiki sie zmieniaja, optymalizacja lezy, konsole przegonily grafike z PC bo co mowil ostatnio gosc z Nvidii to sciema, tak bylo pare lat temu, dzis dzieki jednej strukturze konsol jako pc w pudelku, gry na konsolach sa ladniejsze i piekniejsze niz my dostajemy... Teraz na nowej generacji bedzie to bardziej widoczne
Zgred - 580, 30-60 jak gram ze sweetfx ale ustawienia niskie, wysokie AA i dorysowanie tla, teksturki niskie, cienie low, brak blura i 1080p, mozna w 720p ale wtedy rozdzialka nie jest natywna i gra traci na jakosci ale zyskuje fps ;). Wczesniej na poczatku BF3 jak pamietam to 30-60 mialem na ~high... Zobaczymy jak sie on sprawdzi w BF4, a za 2 lata wymienie PC albo i nie, bo coraz mniej mam ochoty grac patrzac na ta galaz rozrywki, wszystko uproszczone, wyciaga kase od nas a jakosc gier wcale nie lepsza, w dodatku wszystko to samo tylko ze lepiej z roku na rok wyglada...
@Koktajl Mrozacy Mozg Rozumiem co czujesz. :( To zrozumiałe. Zastanawiam się, czy może masz zły płyta główna. Bo podobno nie wszystkie płyty główne (np. Gigabyte) potrafią wydobywać z procesory i karty graficzne całą mocą. PCI-Express 3.0x16 a PCI-Express 2.0x16, wiesz co mam na myśli. Zdarzało się, że Gigabyte wydał nowy model płyta główna na roku 2013 z technologia PCI-Express 2.0. :P
PC rozwija się cały czas i to bardzo szybko. A tyle firmy = Intel, AMD, Asus, Gigabyte, NVIDIA itd. Tu właśnie tkwi cały problem. Twórcy mają trudności z poprawności optymalizacje gier na całe mnogość sprzętów.
Zanim kupiłem nowy PC w tym roku, musiałem poświęcić się przez aż 2 tygodnie na sprawdzenie Internet i gazety dla porównanie jakości/ekonomia procesory, karty graficzne, płyty główne, chłodzenie i tak dalej. Musiałem być ostrożny w dokonanie wyboru. Procesor i karta graficzna są łatwe do wybory. Miałem sporo trudności z wyboru płyta główna. Ale moje trudy się opłaciło i dokonałem znakomite wybory części PC. Do tej pory cieszyłem się granie gry na własny PC i nie miałem problemu. Hm, no prawie. ;)
Naprawdę mi przykro, że nie mogłeś cieszyć granie w gry na 1080p z pełne detali. Mam nadzieję, że premiera SteamOS może to zmienić i będzie lepszy od niepoprawny Windows z DirectX.
Mozliwe, jak to zawsze byla z czyms nowym, bedzie sprawialo problemy a ze nie jestem superextramaniak to karte zwrocielm i gralem jak mi komp pozwala bez analizowania sterownikow, wymiany plyty glownej, itd
I tu lezy problem, sprzetu jest za duzo przez co trudniej jest optymalizowac gry bo jest dziesiatki modelu jakiegos ukladu, hightech, cheap, itd PC musi pojsc w strone jednej specyfikacji by moc sie odrodzic jako sprzet do gry + cala reszta bo kiedys bylo czuc roznice po przejsciu z 166 na 366mhz, dzis juz nie bardzo. Ale nie tylko sprzet komputerowy tak ma, poza grami ktore wychodza z roku na rok jak COD czy juz Assassins Creed ktory w ciagu 3 lat dostal 3 gry, to inne sprzety tez tak robi....
Normalka, Nvidia zawsze tak postępowała, Titan kłóci się z jakimkolwiek rachunkiem ekonomicznym, to jest karta dla maniaków, którzy chcieli mieć moc już i teraz. Czas na cierpliwe AMD które teraz będzie walczyło o najważniejszego klienta, przeciętnego gracza.