Data wydania: 29 września 1999
Oryginalna gra stanowiąca kombinację przygodówki, turowej strategii oraz RPG-a, stworzona przez polskie studio Metropolis Software House pod wodzą Adriana Chmielarza. Fabuła Gorky 17 jest dość ponura i łączy elementy political fiction, fantastyki naukowej oraz horroru. Akcja toczy się w rosyjskiej bazie wojskowej położonej na terenie Polski, gdzie prowadzono badania nad żołnierzem doskonałym.
Gracze
Steam
Gorky 17 (znane także pod eksportową nazwą Odium) to wydana na platformie PC oryginalna polska produkcja, łącząca w sobie elementy gry przygodowej, turowej strategii oraz RPG. Za stworzenie tytułu odpowiedzialna jest kierowana przez Adriana Chmielarza ekipa Metropolis Software House, czyli jedno z nielicznych rodzimych studiów deweloperskich, którym za sprawą takich gier jak Teenagent, Katharsis, Reflux czy też Książę i Tchórz udało się osiągnąć sukces komercyjny na Zachodzie.
Fabuła Gorky 17 łączy w sobie elementy political fiction, fantastyki naukowej oraz horroru. W roku 2008 służby wywiadu NATO doniosły, że rosyjska armia zrównała z ziemią jedną ze swych tajnych baz wojskowych, znaną pod kodową nazwą Gorky 17. Miejsce to stanowiło wierną replikę jednego z amerykańskich miasteczek, stworzoną celem szkolenia rosyjskich agentów w okresie zimnej wojny. Mało kto wiedział jednak o tym, że na terenie bazy mieściło się również tajne laboratorium, w którym w ścisłej tajemnicy prowadzone były badania nad stworzeniem żołnierza doskonałego.
Rok po tym wydarzeniu podobna baza odkryta została na terenie Polski, w okolicach Lubina, a na miejscu oddziały zwiadowcze NATO odkryły kompleks laboratoryjny, bliźniaczo podobny do tego z Gorky 17. Wysłana na miejsce ekipa badawcza ginie jednak w tajemniczych okolicznościach, zaś w samym miasteczku zaczynają pojawiać się dziwne stworzenia, przypominające hybrydy ludzi oraz owadów. Dowództwo postanawia wysłać na miejsce kolejny oddział, którego zadaniem jest odnalezienie zaginionej ekipy i bezpieczny powrót do bazy. W skład trzyosobowego zespołu weszli przedstawiciele wojsk sojuszniczych NATO: Kanadyjczyk Cole Sullivan, Polak Jarek Owicz oraz Francuz Thiery Trantigne.
Pod względem mechaniki, Gorky 17 łączy elementy kilku gatunków gier, czerpiąc przy tym inspiracje z najlepszych wzorców pokroju serii Fallout czy Jagged Alliance. Rozgrywka podzielona jest tu zasadniczo na dwa główne aspekty. Pierwszy z nich – zaczerpnięty wprost z klasycznych gier przygodowych – to swobodna eksploracja terenu, z możliwością prowadzenia dialogów z napotkanymi postaciami oraz wchodzenia w interakcje z rozmaitymi obiektami. W momencie spotkania z przeciwnikami gra przełącza się w tryb taktyczny, w którym na pokrytym siatką pól ekranie toczymy w systemie turowym pojedynki z różnymi rodzajami wrogów.
W trakcie każdej tury poszczególni bohaterowie mogą przemieścić się o określoną liczbę pól (ograniczoną punktami akcji) oraz oddać strzał bądź ukryć się za osłoną. Do dyspozycji drużyny oddany został stosunkowo skromny arsenał broni, jednak każda z nich odznacza się nieco inną specyfiką oraz odmiennym zastosowaniem taktycznym. Oba te elementy uzupełnia zaczerpnięty z klasycznych gier RPG system rozwoju postaci, dzięki któremu wraz z postępami zabawy członkowie kierowanej przez gracza drużyny rosną w siłę i rozwijają swoje umiejętności.
Wydana na PC gra Gorky 17 odznacza się dość atrakcyjną, trójwymiarową szatą graficzną, ukazaną w rzucie izometrycznym. Na wyróżnienie zasługują tu m.in. szczegółowe, ręcznie rysowane środowisko oraz płynnie animowane, renderowane w czasie rzeczywistym postaci bohaterów. Całość uzupełniają zaś efekty pogodowe oraz cała masa wybuchów i świateł, towarzyszących np. wymianie ognia. Mocną stroną gry jest też łączący elementy science fiction i horroru, mroczny klimat rozgrywki, potęgowany dodatkowo odpowiednio dobraną ścieżką dźwiękową.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Metropolis Software
Wydawca: TopWare Interactive / Zuxxez
Ograniczenia wiekowe: 16+
Recenzja GRYOnline
Polska gra, która niemalże odniosła sukces na Zachodzie. Czy fakt, że tak się nie stało to wina tylko marketingu, czy też problemów samej gry?
8 kwietnia 2018
Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.
14 kwietnia 2017
Tak jak jeden skrajny biegun gatunku RPG wyznaczają hack’n’slashe, tak drugi stanowią taktyczne gry role playing – kładące nacisk na złożone, iście strategiczne walki w turach. Przed Wami ranking 25 najlepszych pozycji tego typu według naszej redakcji.
19 lipca 2007
Adam „Scorpik” Skorupa, legenda demosceny, od lat zaś kompozytor i dźwiękowiec pracujący przy produkcji kolejnych co ważniejszych rodzimych tytułów. Z prawdziwą przyjemnością polecamy Waszej uwadze wywiad ze Scorpikiem.
Firma TopWare Interactive zapowiedziała dwie nowe produkcje szykowane na przyszły rok dla posiadaczy komputerów osobistych. Chodzi o kolejną odsłonę kultowej serii Gorky oraz zupełnie nowy tytuł dla fanów pirackich klimatów.
gry
Marcin Skierski
7 czerwca 2011
Przedstawiciele firm Stardock Entertainment oraz TopWare Interactive poinformowali o podpisaniu porozumienia, którego owocem będzie możliwość pobierania wielu gier dystrybuowanych przez amerykański oddział TopWare, drogą elektroniczną. Wśród produktów, które dzięki TotalGaming.net można będzie pobrać na dysk swojego komputera znajdą się m.in. Earth 2160 oraz Xpand Rally.
gry
Maciej Myrcha
27 stycznia 2006
Polskie studio Metropolis, graczom znane między innymi z gry Teenagent - jednej z najlepszych i zarazem jednej z pierwszych całkowicie polskich gier przygodowych, oraz Gorky 17 - ciekawego połączenia gry RPG i strategii turowej, zaanonsowało ostatnio dwie nowe produkcje - Aurora Watching oraz Diabloque: Licence to Sin zapowiadają się bardzo smakowicie. Rodzimy developer poinformował właśnie o starcie oficjalnych stron internetowych obu produkcji, na których znajdują się pierwsze obrazki z gry oraz zdawkowe informacje na temat fabuły.
gry
Włodarczak Adam
3 sierpnia 2004
Metropolis Software, jedno z najstarszych polskich studiów develperskich, znane ze stworzenia takich tytułów jak Teenagent, czy wydany całkiem niedawno Gorky Zero: Fabryka Niewolników, uaktualniło swoją oficjalną stronę internetową i tym samym ujawniło światu, iż przygotowuje kolejne dwie gry. Pierwsza z nich stanowi kontynuację dobrze nam znanego cyklu Gorky (nosi tytuł „Gorky Zero: Aurora Watching”), druga zaś to całkowita nowość zatytułowana „Diabolique: License to Sin”.
gry
Przemysław Bartula
28 kwietnia 2004
W punktach z prasą rozmieszczonych na terenie naszego kraju czekają na was najnowsze, świąteczno-noworoczne (1/2004) numery czasopism poświęconych tematyce gier komuterowych/video: Click!, Nowy Świat Gier Komputerowych oraz PLAY.
pozostałe
Janusz Burda
19 grudnia 2003
Z przyjemnością informuję, iż z firmy Metropolis Software dotarły do nas nowe informacje dotyczące niedawno zapowiedzianej gry taktyczno-zręcznościowej „Gorky Zero”. Ponadto w naszej galerii możecie oglądnąć pierwsze screeny z tej ciekawie zapowiadającej się produkcji. Przypominam, iż przewiduje się, że gra trafi do sprzedaży jesienią tego roku.
gry
Przemysław Bartula
12 marca 2003
Polski producent gier komputerowych Metropolis Software, znany ze stworzenia m.in. takich tytułów jak: Tajemnica Statuetki (pierwsza w pełni Polska gra przygodowa), Teenagent, GORKY 17, czy ostatnio wydany Archanioł, podał właśnie do wiadomości, iż kończy prace nad nową grą zatytułowaną roboczo GORKY ZERO.
gry
Przemysław Bartula
3 lutego 2003
Popularne pliki do pobrania do gry Gorky 17.
Wymagania sprzętowe gry Gorky 17:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 200MHz, 32MB RAM, akcelerator 3D.
Średnie Oceny:
Średnia z 1184 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 890 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
spyTHEr
Recenzent GRYOnline.pl
2000.12.22
Polska gra, która niemalże odniosła sukces na Zachodzie. Czy fakt, że tak się nie stało to wina tylko marketingu, czy też problemów samej gry?
n0rbji
Ekspert
2015.01.29
KLASYK. Bardzo dobra gra. Pamiętam jak pierwszy raz zagrałem w demo które było w CD-Action a było to jakoś pod koniec 99 roku. Pełną wersję dorwałem jakieś półtora roku temu i przeszedłem całą. Pierwsza i jedyna strategia turowa którą skończyłem bo na codzień gram w głównie w FPSy, wyścigi i gry akcji. GORKY 17 wciągnął mnie tak samo mocno jak demo w 99 roku :)
RoyPremium
Ekspert
2024.08.18
Orzech
Ekspert
2023.10.16
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
disko Chorąży
W sumie to nawet lubię starą grafikę, w wielu grach nie przeszkadzała mi taka nazwijmy to toporność, ale tutaj po godzinie uznałem, że szkoda czasu. Strasznie drętwa i monotonna. Imo wysoka ocena głównie ze względu na sentyment osób, które grały w to X lat temu. Jeżeli szukacie "kolejnego" fallouta, to raczej nie będziecie zadowoleni.
Hashlog Legionista
Ciekawa fabuła i wciągająca rozgrywka. Miło się spędziło czas przy tym tytule. Jak widać po komentarzach wyżej, to czy gra się spodoba zależy chyba od gustu. Moim zdaniem warto dać szansę.
Przemek.K Junior
DLACZEGO TA GRA W PORTALU JEST POD NAZWA ODIUM ANIE GORKY17 ??
I dziś kolejny raz ja przeszedłem, chyba już z 12... ? Ale miałem ostatnio duża przerwę bo po komentarzach widzę że nie zabrałem karabinu jonowego czyli, prawdopodobnie ominąłem jedna walkę :)
Mimo tego ze w miarę możliwości co rok od 2000 w okresie świąt bożonarodzeniowych ja przechodzę to moja ocena nie ulega zmianie :)
Plusy:
- klimat
- muzyka
-...grafika - teren to plansza 2D ale do dziś sie zastanawiam na czym sie wzorowali autorzy? mimo tego ze widać piksel to te plansze sa bardzo ciekawe i pełne smaczków (słuchawka telefonu w porcie, muzę dinozaur, kamienica itd.)
Minusy:
- jest krótka
- walk nie jest trudna
- grafika żołnierzy wygląda fatalnie.
- brak kontynuacji
snierzyn Konsul
Życzę sobie w tą Wigilię, żeby na następne święta była kontynuacja. Tytuł obrósł kultem, potencjał jest.