ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Tworząc swe najnowsze dzieło – Total War: Rome II – Creative Assembly pełnymi garściami czerpało z doświadczeń zdobytych podczas produkcji Empire oraz Shoguna II. Ponowna wizyta w antycznym Rzymie będzie nie lada gratką dla żądnych klasyki generałów.

2 września 2013 9.5/10
• strony :123456

Wstęp do jednej z czterech dostępnych w grze bitew historycznych.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
PLUSY:
  • to ewolucja Rome: Total War, nie zaś rewolucja;
  • długa, obszerna kampania, pozwalająca na podbój całego antycznego świata;
  • prostszy i bardziej przejrzysty system rozbudowy miast;
  • wymagające starcia na lądzie i morzu;
  • zaawansowana polityka wewnątrzpaństwowa oraz dyplomacja;
  • zapadająca w pamięć muzyka i udźwiękowienie gry;
  • doskonała grafika – pozycje strategiczne też mogą świetnie wyglądać!
MINUSY:
  • problemy ze sztuczną inteligencją;
  • brak krwi na polu walki.

Wydane w 2004 roku Rome było trzecią grą z serii Total War, ale pierwszą, która sięgnęła po bogate zasoby antycznej Europy, północnej Afryki i Bliskiego Wschodu. Gra pozwalała na poprowadzenie jednego z wielu starożytnych mocarstw, m.in. tytułowego Cesarstwa Rzymskiego, Egiptu, Grecji czy też Kartaginy, do dominacji nad basenem Morza Śródziemnego. Zabawa odbywała się na dwóch płaszczyznach: turowej strategicznej oraz taktycznej, rozgrywanej w czasie rzeczywistym. Mozolne rozbudowywanie państwa, rekrutacja wojsk, przemieszczanie oddziałów czy zawieranie sojuszy i paktów handlowych przerywane były dynamicznymi starciami, w których mogliśmy przejąć kontrolę nad poszczególnymi oddziałami i poprowadzić nasze armie do zwycięstwa. Tytuł, podobnie jak poprzednie części serii, osiągnął olbrzymi sukces, zyskując uznanie w oczach zarówno recenzentów, jak i graczy. Przez lata uznawany był za najlepszą odsłonę cyklu Total War, jaka powstała. Aż do dzisiaj, gdyż oto, po prawie dekadzie, pojawił się godny następca.

Gramy w Total War: Rome II

Gramy w Total War: Rome II [12:40]

Przedstawiamy różne aspekty rozgrywki w Total War: Rome II. Od kampanii, poprzez bitwy morskie, a na walkach na lądzie kończąc. Czy gra faktycznie jest najlepszą odsłoną serii??

Total War: Rome II jest doskonałym przykładem tego, jak powinna wyglądać ewolucja serii. W produkcji tej znajdziemy zarówno elementy, które bawiły nas dziewięć lat temu, rozwiązania wypracowane za czasów Empire i Shoguna II, jak i zupełnie nowe aspekty, służące urozmaiceniu rozgrywki i powiększające wachlarz dostępnych opcji. Pierwsze zmiany dostrzeżemy już po rozpoczęciu nowej kampanii. Dostępne do wyboru mocarstwa zostały podzielone na kręgi kulturowe, takie jak Rzym, Kartagina, plemiona barbarzyńskie czy też królestwa Diadochów. W obrębie każdej grupy występują mniejsze frakcje. Są to wielkie rody rzymskie (Juliusze, Juniusze, Korneliusze) i kartagińskie (Hannonidzi, Barkidzi), a także całe państwa: Partia, Macedonia czy Egipt Ptolemeuszów. Podział ten ma niebagatelne znaczenie. Wybór Rzymu lub Kartaginy spowoduje, że będziemy musieli prowadzić zaawansowaną politykę wewnątrzpaństwową, utrzymując delikatny balans mocy między poszczególnymi rodami. Jeśli natomiast staniemy na czele jednego z pozostałych mocarstw, w pierwszej kolejności nawiążemy stosunki dyplomatyczne z państwami należącymi do tego samego kręgu kulturowego: wszak Grecy o wiele łatwiej porozumieją się ze sobą niż z dzikimi barbarzyńcami z północy.

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu - ilustracja #1
Okno wyboru frakcji – tutaj ustawiamy wszystkie opcje dotyczące kampanii.

Urbi et Orbi

Po wybraniu interesującej nas frakcji zostajemy przeniesieni na mapę świata, gdzie czekają kolejne nowości. Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii Total War mapa została podzielona na dziesiątki regionów kontrolowanych przez centralnie położone miasta. W Rome II są one dodatkowo zgrupowane w większe jednostki administracyjne: kilka osad wraz z lokalną stolicą tworzy prowincję. Przykładowo w skład Italii wchodzi stołeczny Rzym oraz trzy kolejne mieściny: Neapol, Ariminum i Velathri. Zmiany te mają o tyle duże znaczenie, że budynki produkujące żywność, zwiększające przyrost naturalny czy też pozwalające na handel między frakcjami wpływają nie na pojedyncze miasto, ale na całą krainę. Pola uprawne otaczające Neapol żywią sąsiadujący z nim Rzym, zaś stołeczne akwedukty dostarczają wodę do wszystkich pozostałych regionów kraju.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Endless Legend - fantastyczna uczta dla strategów

Recenzja gry Endless Legend - fantastyczna uczta dla strategów

Deweloperzy z francuskiego studia Amplitude, za sprawą Endless Legend znów wnoszą powiew świeżości do nieco skostniałego gatunku turowych strategii fantasy.   recenzja gry

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Brytyjskie studio Firefly obiecywało, że Twierdza: Krzyżowiec II nakarmi apetyty fanów na godnego następcę pierwszej części. Trzeba przyznać, że obietnica wreszcie została dotrzymana.  recenzja gry

Strzelając do E.T. – recenzja gry XCOM: Enemy Unknown

Strzelając do E.T. – recenzja gry XCOM: Enemy Unknown

Firaxis Games z błogosławieństwem Sida Meiera podjęło próbę odświeżenia klasycznego UFO: Enemy Unknown i przywrócenia chwały serii XCOM. Jak się okazuje, taktyczne turówki z kosmitami w roli głównej nie stoją dziś na straconej pozycji.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Total War: Rome II w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

6.4

ocena czytelników

2376 ocen czytelników

9.6

oczekiwania przed premierą

2794 głosów czytelników

Total War: Rome II - screen - 2014-08-18 - 287916Total War: Rome II - screen - 2014-08-18 - 287915Total War: Rome II - screen - 2014-08-18 - 287914Total War: Rome II - screen - 2014-08-18 - 287913Total War: Rome II - screen - 2014-08-18 - 287912Total War: Rome II - screen - 2014-08-18 - 287911Total War: Rome II - screen - 2014-08-18 - 287910Total War: Rome II - screen - 2014-05-26 - 283197Total War: Rome II - screen - 2014-05-26 - 283196Total War: Rome II - screen - 2014-05-26 - 283195

komentarze czytelników (213)


4.0

robak8  2013-09-11 - 17:33

Drogi GOL, my gracze prosimy abyście udostępnili nam wersję przeznaczoną do recenzji, która dostała na GOL 9.5. Niestety nasza wersja to alpha i z trudem daje jej 4. Wiadomo że jakbyście brzydko napisali o TWR2 to następnym razem nie mielibyście żadnych gier do recenzji. Umówmy się tak miedzy nami że pod koniec przyszłych recenzji zaszyfrujecie prawdziwą ocenę tak aby producent\wydawca się nie połapał. Dzięki temu nie stracicie na wiarygodności... ponownie. Oceny kupione przez producenta\wydawce mogą zostać na swoim miejscu. Dziękuje za uwagę.

Touro  2013-09-11 - 20:04

Jak szukacie uczciwej recenzji z niewielką dawką humoru, to zapraszam do obejrzenia recki Angry Joe: http://www.youtube.com/watch?v=P_QK-lcW8a8 Fan serii, ale jedzie po tej części nieźle i pokazuje całą masę potężnych bugów i idiotycznych zachowań SI. Równocześnie nie miesza tej produkcji całkowicie z błotem.

MarcoV86  2013-09-11 - 21:49

Ściągnijcie sobie GEM MODE i ustawcie grafę jak chcecie. Na extreme już nic nie tnie w FULL HD na 7870. Coś pięknego!

7.5

Jon Irenicus  2013-09-12 - 11:03

@up - dla tych co uważają że Rom 2 ma gorszą grafikę od Shoguna 2 http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?618115-R2-TW-GEM-Graphic-Enhancement-Mod-%28Fix3-Version-1-03%29 Choć nie ukrywam, że optymalizacja i AI ssie na maksa. Ocena 9,5 mocno zawyżona.

Yanek1982  2013-09-12 - 12:58

Panie Asmodeuszu co brałeś przed napisaniem tej recenzji? Musisz przestać! To zniszczy Twoje życie. ;) Chyba, że gramy w dwie różne gry. Z mojej strony już nie zobaczycie ani grosza z abonamentu. Nie zamierzam płacić za takie gnioty edytorskie z Waszej strony! Najlepsze, że ta recenzja zachęciła mnie do wydania 139zł za tą kaszanę. Wielkie dzięki.

Molzey  2013-09-12 - 13:52

[197] Mega super mod, zmiany są na miarę totalnie różnych zakończeń w MasEffect 3 - proponuję dodanie jeszcze filtra ultra imax cinematix z tintą łososiową. A gra jest fenomenalna 9.5/10 - dziesiątki nie dam bo fotel był niewygodny, więc doświadczenie nie było w pełni boskie.

sakhar  2013-09-12 - 18:15

http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=12891545 - gol zdał sobie chyba po niewczasie sprawę, że, parafrazując króla Foltesta, przegiął pałę tą recką :)

SharpShooterPoland  2013-09-14 - 21:11

Skąd ocena 9.5 u recenzenta się wzięła to nie mam zielonego pojęcia ta gra na dzień dzisiejszy zasługuje na co najmniej ocenę 6/10 a nie na 9.5/10.

Dostałem Bana  2013-09-16 - 12:43

Asmodeusz Dać grze singleplayer 9.5 bo co tam AI, nikt tego nie potrzebuje racja ? To nawet nie są błędy, AI w tej grze po prostu nie istnieje. Nie mówiąc już o spłyconej mechanice, systemie flag który jest kompletnie poroniony, okrojonym multi, dyplomacji itd. i taka gra dostaje 9.5, śmiech na sali idź truskawki zbierać a nie za pisanie recenzji się brać

Drackula  2013-09-16 - 12:53

[202] z ty pograj zamiast powielac bzdety z youtuba

homeini  2013-09-17 - 13:39

Bez jaj, ocena 9.5/10 dla takiego gniota ? Gram w ta serie od Shoguna I i byla to dla mnie seria wyjatkowa, ale to co zrobili w tym przypadku wola o pomste. Totalnie sknocone AI i to zarowno w bitwie jak i na mapie kampanii, do tego slabe UI, zepsuty rozwoj postaci, tura przeciwnika, ktora na moim wymaksowanym sprzecie trwa okolo 3 minuty ? W tej chwili ta gra zasluguje co najwyzej na 3-4, mozna miec nadzieje, ze pare elementow poprawia i gra po licznych patch'ach dobije do 7, ale 9.5 to naprawde niezrozumiale.

homeini  2013-09-18 - 10:05

Dobra, jak tak zjechalem gre w poprzednim komentarzu, to wypadaloby napisac cos o megaupdate wczorajszym. Odpalilem nowa gre. A tam zmiany ... zmiany .... zmiany: 1) Wczesniej nikt nie wypowiadal wojny, teraz robia to wszyscy. Dokladnie, oprocz jednego sojusznika, ktorego mialem, wojne wypowiedzieli mi wszyscy pozostali sasiedzi ... i sasiedzi sasiadow ... i jeszcze ich sasiedzi ;) ale jest juz poprawa, bo gra nie jest tak latwa jak wczesniej. 2) Tura komputera, troche to zoptymalizowali, wydaje mi sie, ze okolo 3-4 razy krocej czeka sie na swoja ture. 3) Przez ~20 tur nikt mi nie zwariowal, tylko jedna negatywna cecha sie pojawila u jednego z 3 wodzow, no chyba ze wariowanie to domena Rzymian 4) Przez ~20 tur nie musialem wymieniac wodzow w armiach, przed updatem trzeba by to bylo zrobic 2-3 krotnie w kazdej armii Jest postep jezeli chodzi o gre na mapie kampanii, a zapowiadaja kolejny update, moze teraz poprawia AI w bitwie, bo nadal komputer w bitwach glupieje. Sytuacja 1: Jak atakowalem miasto to ustawilem 2 oddzialy wlocznikow w srodku, lucznikow po bokach a oszczepnikow za wlocznikami, komputer mial wiecej oddzialow do walki wrecz ode mnie i zadnego strzelania. Jego odd ...

D'P'G  2013-09-22 - 23:22

http://angryjoeshow.com/2013/09/total-war-rome-ii-angry-review/ Hm, a Wy 9,5? Jak to rozumieć?

MANOLITO  2013-09-25 - 09:21

Asmodeusz, bardzo ci polecam ten filmik, zaczyna się 7:50 http://www.youtube.com/watch?v=XgU7hqX0KAQ&t=7m48snot

anymous  2013-09-28 - 20:14

Za brak wsparcia dla moderów gra powinna mieć -1.0 punka. Sorry ale takie akcje twórców zabiją ta serie powoli.

Zoltarianie  2014-01-29 - 11:23

Jakim cudem to coś ma tutaj ocenę 9.5?

.:Jj:.  2014-07-03 - 01:54

.

Nolifer  2014-07-29 - 01:43

Jak dopiero po roku czas gra wychodzi na prostą to ciekawe jakim cudem w dniu premiery albo blisko jej premiery dostała ocenę 9.5? Oj Panie Asmodeuszu :)

ahafan  2014-07-29 - 18:47

Cześć wszystkim. Pytanie - czy dodali frakcję Getów przy jakiejś ostatniej aktualizacji? Odpaliłem kompa po długim okresie bez grania, władowało się kilka patchy i widzę, że grywalną frakcją są Getowie - na północ od Macedonii. Nie ma co prawda żadnych opisów przy ekranie początkowym, co jest dziwne, ale w sumie, może to jakiś bug, a frakcja jest normalnie grywalna. Co o tym sądzicie?

7.0

Rewo  2014-10-14 - 12:29

Jak w dniu premiery ta gra mogła dostać 9,5 jest poza zasięgiem mojego rozumu, nawet teraz, po wszystkich patchach i usprawnieniach, 8 - 8,5 to najwięcej ile się należy, jak dla mnie jeden ze słabszych TW, z fatalną wersją na starcie.