ocena redakcji
7.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Cities in Motion 2: The Modern Days - symulatora współczesnej metropolii

Finowie ze studia Colossal Order po raz kolejny próbują swoich sił w odwzorowaniu komunikacji miejskiej. Tym razem udowadniają, że skupienie się na wąskiej tematyce raczej im służy – nie zapomnijcie jednak skasować biletów!

7 kwietnia 2013 7.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • zdecydowanie większe tereny;
  • obecność trolejbusów;
  • różne drogi rozwoju naszego przedsiębiorstwa;
  • rozbudowane planowanie rozkładu;
  • nowy system sprzedaży biletów;
  • możliwość budowy dróg;
  • miła dla oka oprawa graficzna;
  • zmieniające się pory dnia;
  • tętniące życiem metropolie.
MINUSY:
  • niezbyt realistyczna ekonomia;
  • błędy związane z zaliczaniem postępu w zadaniach;
  • muzyka;
  • niedoróbki w trybie multiplayer;
  • beznadziejny samouczek.

Niewielu spodziewało się, że po niezbyt udanej pierwszej części Cities in Motion, dość przeciętnej strategii traktującej o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, twórcy ze studia Colossal Order jeszcze raz podejmą wyzwanie i wypuszczą luksusowy autobus ze swojej fińskiej zajezdni. Dziesiątki DLC, mało eksploatowana ostatnio tematyka ekonomiczna i finansowy sukces gry sprawiły jednak, że wydawca po raz kolejny łaskawie spojrzał na tramwaje, trolejbusy i inne środki transportu w wirtualnej rzeczywistości. Choć „dwójka” powiela niektóre błędy poprzedniczki, to twórcy starają się je wytrwale eliminować, dorzucając również kilka ciekawych nowości. Nikt przecież nie powiedział, że zoptymalizowanie systemu transportu miejskiego przebiegnie bez problemów.

W trakcie kryzysu nigdy nie jest łatwo...

Już w „jedynce” stworzenie dobrze prosperującego przedsiębiorstwa komunikacyjnego przynoszącego zadowalające profity było naprawdę niemałym wyzwaniem, wymagającym od gracza sporego pokładu cierpliwości i często rozgrywki metodą „prób i błędów”. Wirtualni prezesi, mający doświadczenie z pierwszym Cities in Motion, zapewne szybko przystosują się do panujących tu zasad, czego z pewnością nie można powiedzieć o totalnych nowicjuszach, bo – co tu dużo mówić – „dwójka” to produkcja zdecydowanie bardziej kompleksowa, a co za tym idzie: również nieco trudniejsza. W bezproblemowym wejściu do świata gry z pewnością nie pomoże kiepsko przygotowany samouczek, który wyjaśnia tylko najważniejsze podstawy – nie jest sztuką przygotować tutorial, w którym za zadanie mamy wybudowanie kilku przystanków, ich połączenie i wypuszczenie na trasę autobusu, na dokładkę dorzucając najprostsze zmiany cennika biletów. Twórcy najwyraźniej uznali, że nie każdy może od razu zostać komunikacyjnym królem i jednocześnie posiąść na całą wiedzę na temat transportu – a szkoda, bo jak się okazuje, autorzy oddali nam szereg ciekawych narzędzi i możliwości, które uprzyjemniają walkę z korkami, gapowiczami i psującymi się pojazdami.

Film prezentujący Symulator współczesnej metropolii, czyli Cities in Motion 2.

Film prezentujący Symulator współczesnej metropolii, czyli Cities in Motion 2. [1:13]

W Cities in Motion 2 próbujemy przewieźć jak największą liczbę pasażerów i zarobić na tym niełatwym biznesie, korzystając z pięciu różnych środków: autobusów, trolejbusów, tramwajów, metra oraz tramwajów wodnych. Osobiście z ulgą pożegnałem absurdalny pomysł implementacji helikopterów, które zastąpiły zdecydowanie bardziej powszechniejsze i widziane również na polskich ulicach „autobusy na prąd”. Z budową metra z kolei wiąże się dość spora niedogodność – narzędzie służące do układania torów na danej wysokości okazuje się, niestety, niezbyt intuicyjne – niejednokrotnie mocno się natrudzimy, by uzyskać oczekiwany efekt, tym bardziej że tory prowadzimy zarówno pod, jak i na powierzchni ziemi. Trzeba jednak przyznać, że możliwość zburzenia budynków pod zabudowę komunikacyjną to znaczne uproszczenie, pozwalające szybciej nakreślić planowany przebieg linii kolejowej.

Wyznaczanie stref to żmudna robota, ale za to opłacalna! - 2013-04-07
Wyznaczanie stref to żmudna robota, ale za to opłacalna!
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Endless Legend - fantastyczna uczta dla strategów

Recenzja gry Endless Legend - fantastyczna uczta dla strategów

Deweloperzy z francuskiego studia Amplitude, za sprawą Endless Legend znów wnoszą powiew świeżości do nieco skostniałego gatunku turowych strategii fantasy.   recenzja gry

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Brytyjskie studio Firefly obiecywało, że Twierdza: Krzyżowiec II nakarmi apetyty fanów na godnego następcę pierwszej części. Trzeba przyznać, że obietnica wreszcie została dotrzymana.  recenzja gry

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Tworząc swe najnowsze dzieło – Total War: Rome II – Creative Assembly pełnymi garściami czerpało z doświadczeń zdobytych podczas produkcji Empire oraz Shoguna II. Ponowna wizyta w antycznym Rzymie będzie nie lada gratką dla żądnych klasyki generałów.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2014-03-12 - 279015Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2014-03-12 - 279014Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2014-03-12 - 279013Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2014-03-12 - 279012Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2014-03-12 - 279011Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2013-03-22 - 258250Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2013-03-22 - 258249Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2013-03-22 - 258248Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2013-03-22 - 258247Symulator współczesnej metropolii: Transport i komunikacja miejska - screen - 2013-03-22 - 258246

komentarze czytelników


Dead Men  2013-04-07 - 13:22

kiedy recenzja ARMY OF TWO THE CARTEL DEVILS ?

Lechu4444  2013-04-07 - 13:35

@Dead Men: Nigdy bo nie wyszło na PC. ;P

Bajuj  2013-04-07 - 14:17

Za samą tematykę gra ma ode mnie już ogromny plus. Szkoda tylko, że wywala u mnie z błędem po chwili gry na niektórych mapach. Czytałem na polskiej stronie fanów tej serii, że nie tylko ja mam taki problem. Poradził sobie ktoś z tym? Tak samo problem z zapisem "Out of memory". Szkoda, z jedynką żadnych problemów nie miałem a na steam mam w statystykach 125 godzin gry. Wielki plus dla Cenegi za wersję PL. Co do + i - to nie zgadzam się z niektórymi. Na przykład mi oprawa muzyczna przypadła do gustu, za to zgadzam się co do grafiki jest ładnie, nawet lepiej jak w nowym SimCity. Czekam na zalew DLC, a szczególnie nowych pojazdów.

Panceraks  2013-04-07 - 18:31

"MINUSY: Brak podziemnego metra;" Przecież jest normalne, podziemne metro. Przyciskami page up i page down zmienia się poziom torów.

ElMundo.  2013-04-08 - 13:55

Panceraks - Racja, zgadza się, dzięki za uwagę!

fenfir  2013-04-08 - 17:33

Jak z korkami w stosunku do jedynki? Na końcu recenzji jest jedno zdanie o tym, ale prosiłbym o jakieś głębsze porównanie bo w pierwszej części to była masakra, na przystankach masa ludzi czekających na autobus, mówię sobie, że pewnie za mało autobusów to dorzucam kilka, zero efektu. Sprawdzam na mapie a tu się okazuje, że 10 autobusów stoi w jednym korku na pół miasta. Przez te korki darowałem sobie dalszą grę, jak jest tutaj?

ElMundo.  2013-04-08 - 18:12

fenfir - Z korkami jest zdecydowanie lepiej - na początku nie są one absolutnie dokuczliwe, dopiero wraz z rozwojem miasta pojawia się większy ruch na drodze, ale wtedy (wedle założeń) powinno nas być stać na lepsze środki transportu, także nie - nie są one uporczywe i nie przeszkadzają w rozgrywce, ale oczywiście od czasu do czasu się pojawiają.

Kajdorf  2013-04-09 - 11:36

"autobusy na prąd" to trolejbusy. Wystarczy poszukać.

Angrenbor  2013-04-09 - 17:26

Kajdorf mam nadzieję, że to był tylko słaby trolling. Co do samej gry: a jak z zadaniami stawianymi przed graczem. Dalej są takie idiotyzmy jak hipis, który chce byśmy utworzyli jakąś bezsensowną nierentowną linię ciągnącą się przez całe miasto, czy poprawili te bzdury?

Kajdorf  2013-04-10 - 23:00

Angrenbor - tak to teraz wygląda, nie daje za to głowy ale wydaje mi się że wcześniej nie było mowy o trolejbusach. Nazwa pojawiła się chyba dopiero po moim wpisie patrząc na to zdanie: Osobiście z ulgą pożegnałem absurdalny pomysł implementacji helikopterów, które zastąpiły zdecydowanie bardziej powszechniejsze i widziane również na polskich ulicach „autobusy na prąd” Nie mam zamiaru kruszyć o to kopii jak było naprawdę, możliwe że to ja przegapiłem bo co pierwsze mi się rzuciło to właśnie nazwa "autobusy na prąd"

ElMundo.  2013-04-11 - 00:27

Kajdorf - po prostu nie chciałem powtarzać słowa "trolejbus", wydaje mi się, że "autobus na prąd" chyba wyjaśnia, o co chodzi. Angrenbor - zdarzają się nieco niedorzeczne zadania, ale w porównaniu z jedynką jest ich coraz mniej, a większość połączeń ma podstawy finansowe skłaniające do ich stworzenia.

Kajdorf  2013-04-11 - 02:53

ElMundo - Skoro tak, to przyznaje się do wprowadzenia zamieszania :P

Nolifer  2013-04-21 - 01:09

Gdyby to był typowy symulator jak powiedzmy simcity brałbym bez zastanowienia. Ale , że temat dotyczy tylko komunikacji miejskiej , nie jestem za bardzo podekscytowany tym.

Funkcjonariusz  2013-04-22 - 22:38

Pierwsza część była wg autora recenzji trudna? Chyba graliśmy w dwie różne gry. Po zbudowaniu i odpaleniu chociaż jednej linii metra, można było zostawić włączoną rozgrywkę, zrobić zakupy na obiad, ugotować go, zjeść, wrócić i było się milionerem. Ułożenie sensownej sieci połączeń autobusowych było nieco bardziej wymagające, ale też nie wymagało jakichś wyjątkowych umiejętności. Do starych gier gatunku tycoon nawet nie ma startu.