ocena redakcji
5.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Impire - Dungeon Keeper doczekał się kolejnego, przeciętnego klona

Paradox Interactive chciało zdetronizować Dungeon Keepera, ale przegrało sromotnie. Impire upadło niczym Lucyfer z niebios - szybko i z niemałym hukiem.

19 lutego 2013 5.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • przejrzyste zasady;
  • niezgorsza oprawa;
  • długa kampania;
  • odniesienia do popkultury i historii;
MINUSY:
  • powtarzalność rozgrywki;
  • niewygodny interfejs;
  • błędy i wadliwa sztuczna inteligencja;
  • nieprzemyślane i irytujące rozwiązania w mechanice;
  • zmarnowany potencjał.

Pierwszy Dungeon Keeper był na tyle wyjątkowym doznaniem, że doczekał się gromady wiernych naśladowców. Niestety, jak to zwykle bywa, powstające klony okazaywały się średnio udane: czy to w postaci średniawego Evil Genius, czy też wyjątkowo kiepskiego Dungeons. Nawet niezgorszy Overlord nie zdołał przełamać tej klątwy – wszystkie tytuły nawiązujące do demonicznego przedstawiciela klasyki okazały się co najwyżej „niezłe” (w każdym znaczeniu tego słowa). Wydane właśnie Impire również wpisuje się w tę niechlubną tradycję – jest klonem odtwórczym i nadzwyczaj wadliwym.

Magija w teorii i praktyce

Podczas zabawy wcielamy się w demona Baala, który został przywołany przez niezbyt rozgarniętego okultystę. W trakcie magicznego rytuału potwór utracił większość mocy, przez co zamienił się w pociesznego chochlika. Co zaskakujące, jedynym sposobem na odzyskanie dawnej potęgi jest czynienie jak największego zła. Co za tym idzie, rogaty sprzymierza się z makiawelicznym czarownikiem, tym samym pakując się w nie lada kabałę (nie mylić z Kabałą).

Tryb zarządzania wydaje się przejrzysty, ale ma poważne ograniczenia. - 2013-02-19
Tryb zarządzania wydaje się przejrzysty, ale ma poważne ograniczenia.
Recenzja gry Impire - Dungeon Keeper doczekał się kolejnego, przeciętnego klona - ilustracja #2

Dungeon Keeper to jedna z najbardziej oczekiwanych gier firmy Bullfrog w całej jej historii. Premiera powstającego aż trzy lata produktu była wielokrotnie przekładana – na szczęście efekt końcowy wynagrodził przedłużające się oczekiwanie. Znakomita strategia czasu rzeczywistego, podlana dużą dawką humoru, spotkała się ze sporym uznaniem, zarówno ze strony recenzentów, jak i fanów RTS-ów. Warto w tym miejscu nadmienić, że Dungeon Keeper doczekało się polskiej wersji językowej, co w tamtych czasach nie zdarzało się zbyt często. Sukces gry zachęcił twórców do stworzenia sequela – ten trafił do sklepów w 1999 roku i spotkał się z równie ciepłym przyjęciem, co pamiętny pierwowzór. Dziś Dungeon Keeper żyje w wersji online, ale produkt dostępny jest wyłącznie na rynku azjatyckim.

Fabuła jest dość pokrętna i niekoniecznie sensowna, niemniej cechuje ją spora dawka poczucia humoru. Co rusz natrafiamy na zabawne nawiązania do świata okultyzmu i magii, a podczas wykonywania poszczególnych misji trudno nie dostrzec inspiracji słynnymi dziełami popkultury. Wypada przy tym wspomnieć, że żarty mają tu dość nierówny poziom – niektóre są całkiem błyskotliwe, ale większość jest okrutnie infantylna. Ocena tego aspektu gry to jednak niełatwa sprawa – wszystko zależy od gustu gracza. Być może młodsi użytkownicy uznają dowcipy Baala za zabawne, ale ja się od nich odbiłem.

A o co chodzi w samej grze? O to samo, co we wszystkich produkcjach tego typu – budujemy mroczne kazamaty, sprowadzamy do nich coraz potężniejsze potwory, tworzymy kolejne komnaty i walczymy z drużynami nieodmiennie heroicznych śmiałków. Tak się jednak składa, że diabeł (!) tkwi w szczegółach. Twórcy postanowili wprowadzić do zabawy kilka nowych elementów, które miały urozmaicić rozgrywkę i uczynić ją przystępniejszą. Wyszło bardzo przeciętnie, co najlepiej widać na przykładzie surowców. Nie wydobywa się ich bowiem ze złóż (jak np. w Dungeon Keeperze), lecz otrzymuje podczas napadów na ludzkie wioski. Ekonomia, która na papierze wydaje się innowacyjna, szybko pokazuje swe wtórne oblicze – zamiast posyłać miniony do źródeł złota, wysyłamy zbrojne watahy do osad na powierzchni (jest to całkowicie nieinteraktywna czynność). Różnica jest więc niewielka i w dodatku irytująca – część sił zbrojnych musimy bowiem przeznaczać do zajęcia wyjątkowo nudnego i wymagającego nieustannej uwagi.

Zwiastun filmowy Impire, opublikowany na okazję premiery gry.

Zwiastun filmowy Impire, opublikowany na okazję premiery gry. [1:00]

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri ma godnego następcę

Recenzja gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri ma godnego następcę

Po wielu latach wynajdywania pisma i opędzania się od barbarzyńców Cywilizacja wreszcie pozwoliła nam wynieść się z planety Ziemi. Beyond Earth to świeży start dla ludzkości, ale czy zmian wystarczy, by świeżość poczuli również gracze?  recenzja gry

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Brytyjskie studio Firefly obiecywało, że Twierdza: Krzyżowiec II nakarmi apetyty fanów na godnego następcę pierwszej części. Trzeba przyznać, że obietnica wreszcie została dotrzymana.  recenzja gry

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Tworząc swe najnowsze dzieło – Total War: Rome II – Creative Assembly pełnymi garściami czerpało z doświadczeń zdobytych podczas produkcji Empire oraz Shoguna II. Ponowna wizyta w antycznym Rzymie będzie nie lada gratką dla żądnych klasyki generałów.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Impire - screen - 2013-02-27 - 256679Impire - screen - 2013-02-27 - 256678Impire - screen - 2013-02-27 - 256677Impire - screen - 2013-02-27 - 256676Impire - screen - 2013-02-27 - 256675Impire - screen - 2013-02-27 - 256674Impire - screen - 2013-02-27 - 256673Impire - screen - 2013-02-27 - 256672Impire - screen - 2013-02-27 - 256671Impire - screen - 2013-02-27 - 256670

komentarze czytelników (27)


Raistand  2013-02-20 - 09:27

Ale się czepiacie bety od Paradoxa. Za miesiąc będzie -75% off i wtedy się kupi.

Lailonn  2013-02-20 - 17:50

@M@rine każdy RTS jest schematyczny, taki gatunek. Nikt nigdzie nie obiecał ci, ze to gra ekonomiczna o budowie lochów a właśnie RTS. Ponadto twórcy udostępniali gameplaye przed i po premierze. Nie rozumiem skąd to zaskoczenie zawartością? Oficjalnie nawet mówili,że to NIE następca Dungeon Keepera. Więc ta gra nie jest słaba, bo nie zarządzasz lochem tylko gracze jak Ty są słabi, bo nie czytają co kupują* *założę się, że 70% narzekaczy ma pirata :)

Lailonn  2013-02-20 - 17:58

@nagytow a to wskaźnikiem jakości jest sprzedaż? Noo to pora zburzyć filharmonie, opery, teatry i zaprzestać produkcji 90% filmów, bo lepiej sprzedaje się Madagaskar 10 i Shrek 17 poganiane Oszukać Przeznaczenie 21. Nie próbuje przerabiać żadnych wad na zalety ale nie podoba mi się, że jak tytuł AAA ma spieprzone coś, to każdy i tak dostaje ślinotoku na sam widok a mniej znani twórcy dostają za to łomot. Powinno być na odwrót. Studio jak Blizzard po 5-10 latach robienia Diablo 3 w setki osób spieprzyli grę na całego. Ale to Diablo to ocena musi być wysoka, nie? Dowodem na brak jakości pomimo ocen jest społeczność. Starcraft 1 dalej króluje tak jak i CS 1.6 etc. Ponadto nie podoba mi się niekompetencja recenzenta, który zapomniał o trybie kooperacji(chyba jedyny tytuł w tym gatunku) i fakcie, że multi jest w fazie BETA i ocenianie go na dzień dzisiejszy bez choćby wspomnienia o tym jest nie fair. Jakimś trafem bardzo wiele osób cieszy się grą. Jest tania(56zł na alledrogo) i będzie rozwijana. Już dzisiaj jest lepszej jakości niż Diablo 3 w dniu premiery - a kosztowało 200zł. ps. Czepiam się Blizzarda bo tam ładnie widać podlizywanie się recenzentów bogatym i znanym studi ...

inc09nito  2013-02-20 - 18:37

Znajomy próbował i jest z gry zadowolony. I ja bym może też zagrał, ale niestety nie trawię Steama..

nagytow  2013-02-20 - 18:58

[10] Lailonn Gry i wiele innych rzeczy robi sie dla pieniedzy. Wydaje sie to, czego oczekuja gracze. Czy na prawdę ktoś budowałby 2x większe np. kuchnie? PO CO? twórcy dają nam minimalny możliwy rozmiar, którego i tak by używali gracze A skad ty wiesz co i jak bym uzywal? :P

wata_PL  2013-02-20 - 19:23

gra dobra ale po 1 dniu juz nudno robimy tak jak ktos napisał wyzej 1 2 3 4 skład dajemy do kazdego heala ulepszamy im zbroje i konczymy kazda misje zero problemów

Lailonn  2013-02-20 - 21:11

@nagytow rozumiem, że byłbyś tak cwany, że robiłbyś 2-3x większe pomieszczenia niż to ma sens tylko aby mieć? To ja proponuję abyś w domu miał łóżko klasyczne ale z ramą o grubości metr w każdą stronę. Rama korzyści żadnych nie da, ale skoro można mieć aby mieć... Ps. Właśnie wydano patcha do gry a pod koniec tygodnia ma być kolejny. Tak szybkiego reagowania na prośby graczy nie ma NIKT. Oprócz crashy poprawiono na życzenie graczy system karmienia. Teraz gdy oddział jest bierny, regeneruje wskaźnik agresji do 50%. Chcecie 100% to już musicie karmić. Ponadto analizują jak poprawić system drabin, choć ja tam z nim problemu nie mam. Co do łatwości gry, to można zmienić poziom na wyższy. Ponadto nie zgodzę się, że 1 zestaw squadu gwarantuje wygraną. Mam rozegrane 10h i wciąż odnajduję kombinacje z fajnymi i przydatnymi bonusami - zależnie od składu drużyny ma on różne speciale.

nagytow  2013-02-20 - 21:21

[14] Lailonn Nie wiem, w DK wieksze pomieszczenie to wiecej bonusow (np wiekszy kurnik = wiecej kurczakow = wiecej jedzenia dla potworow). Poza tym mozna bylo budowac pomieszczenia o dziwnych ukladach, niekoniecznie standardowe kwadraty, co pewnie tu nie przejdzie. Co by nie bylo jest to ograniczenie w stosunku do gry sprzed niemal 16 lat. Skonczmy ta dyskusje, bo naprawde glupio sie czuje bazujac na samych recenzjach. Ciesze sie, ze gra ci sie podoba, to znaczy, ze wydatek sie oplacil. Ja poczekam az bedzie kosztowac z 15zl i tez sprobuje :)

MiszczCzarny  2013-02-21 - 13:30

@ Lailonn Wybacz, że odpisuję dopiero teraz, ale byłem przez jakiś czas offline. A teraz ad rem: Tryb kooperacji był chociażby w Dawn of War II - to żadna nowość i naprawdę nie ma się czym zachwycać. Poza tym recenzja musi być zwięzła i czytelna - opisałem w niej jedynie te elementy, które uznałem za najistotniejsze (to nie poradnik, w którym autor rozwodzi się nad wyższością Overlordów nad Scoutami). Co do oceniania multi - gra trafiła na rynek i jeśli ktoś ją kupuje, to otrzymuje ją jako całość. Wypuszczanie niegotowego projektu (a tylko tak można nazwać grę, w której multi jest Betą) to bardzo kiepskie zagranie. Wynik? Oceniłem to, co otrzymują gracze w dniu premiery - czyli coś wybrakowanego i nieprzemyślanego. Patchowanie - Paradox słynie z tego, że wypuszcza bardzo duże ilości poprawek - zwłaszcza w chwili po premierze. Spójrz chociażby na Crusader Kings II :). Sam jestem fanbojem tego studia, więc moje oczekiwania wobec ich nowego dzieła były bardzo wysokie. Niestety, nie podołali im w żadnym zakresie. Kończąc: jeśli gra Ci się podoba, to spoko. W końcu dostała 5,5/10, a nie 1/10 - czyli jest średniakiem, a nie totalnym crapem :). Mogłaby być znacznie lepsza, ...

Nomancs  2013-02-21 - 15:41

Gra nudna, brakuje mi fortyfikowania lochu (niby pułapki są, ale co z umacnianiem ścian, drzwiami, czy przejmowaniem "podłogi" jak to było w DK?), planowania wielkości pomieszczeń (gra wymusza posiadanie zazwyczaj jednego pomieszczenia danego typu o ściśle określonym kształcie), skarby są praktycznie bezużyteczne (nawet jednostkom się nie płaci), lista stworów jak dla mnie bardzo uboga, a same stwory mają znikome wymagania ograniczające się do jednego budynku (a gdzie leża stworów?!). Jak dla mnie - Impire to DK bez większości opcji.

Lailonn  2013-02-21 - 23:14

@Czarny nie traktuj moich postów jako osobistego ataku, trafiło na Ciebie ale wiele ostatnio recenzji ma braki. Dawn of War to zupełnie inny typ gry, więc jak najbardziej Co-op w Impire warty CHOCIAŻBY WSPOMNIENIA. Zgoda, że gra jest w danym stanie wydawana i jak oceniamy jako taką, to proszę o korektę ocen gier Magicka(TOTALNIE NIEGRYWALNA w momencie wydania), Wiedźmin 1 oraz 2, Guild Wars 2, Diablo 3, Battlefield 3 i setek innych. Każdy wie, że Paradox ma te setki patchy ale MA a u innych wydawców to nie jest takie pewne. Przekaż chłopakom z redakcji, że pora by wyhodowali przysłowiowe jaja. Wychwalanie Guild Warsa 2 gdy ja w dzień-dwa wyłapałem taką ilość błędów i braków, że głowa boli albo Diablo 3, który oprócz mega zabugowania nie miał części contentu to kpina. A sama recenzja i jej grzechy?: a)nie wspominająca o istnieniu coopa(funkcjonalność) b)brak info o becie multiplayera(informacje oficjalne od twórcy, więc to nie jakaś tajemnica gdzie klient poznaje ją po zainstalowaniu) c)pominięcie systemu specjalnych ciosów oddziałów. O ile pamiętam ma być niby aż 300, bo to istotny element gry ale co tam! d)brak informacji o możliwości kontrolowania zachowania AI ...

MiszczCzarny  2013-02-22 - 01:02

@ Lailonn 1. Coop - serwery na ogół świecą pustkami, raz na kilka minut pojawia się jakiś straceniec, który chce spróbować swych sił. I to na kilka dni po premierze! 2. Mogłem w sumie napisać, że multi jest w fazie beta - byłby to dodatkowy minus. Ani na Steamie ani na stronie gry nie znalazłem o tym informacji, więc Paradox "oszukał" klientów (dostają niepełny produkt, a dowiadują się o tym po zakupie). 3. 300 ciosów? Znalazłem kilkanaście, a ich znaczenie jest dyskusyjne (już ważniejsze są pupile) 4. AI: no tak - bo potwory mogą podążać za bohaterem albo patrolować teren. To nie jest ficzer na miarę XXI wieku, chyba sam przyznasz? Tym bardziej, że w tych trybach AI również posysa: maszkary nadal atakują niewłaściwych przeciwników i lekceważą drabiny. 5. DK stworzyło gatunek i jest jego wzorcowym przedstawicielem, więc porównania są oczywiste. To jak nie odwoływać się do Diablo przy hack'n'slashach :) 6. Każdy deweloper tak mówi, a rzeczywistość jest różna. Chciałbyś, żebyśmy przy każdej recenzji zawyżali oceny, bo "deweloper obiecał poprawę"? BTW: zauważ, że poza Tobą praktycznie nikt nie próbuje bronić tej gry, za to pojawiło się kilka głosów negatywnych. To chyba daj ...

Lailonn  2013-02-22 - 23:07

@Miszcz Powtarzałem ale chyba za mało. Ja nie bronię oceny gry. Zgadzam się z notą 6-7/10. Nie podoba mi się jednak wydźwięk recenzji i braki merytoryczne. O dziwo w głośnych tytułach takie same braki pojawiają się tylko na korzyść gry. Recenzja GW2? Dziwnym trafem nie ma informacji o tym, że gra nastawiona na wielkie walki WvWvW ma engine, który nie pozwala wyświetlić ilości graczy jaka bierze udział w bitwach i w efekcie dostajemy ciosy z nieba. O braku jakiejkolwiek organizacji walki etc też nie mówiono. Monotonia i nuda w Impire? A gdzie jest oryginalność i nowatorstwo questów GW2? gram w MMO od wydania Ultimy Online i nie ma tam NIC nowego w questach ale i tak zachwalaliście 'innowacyjność". Powtarzalność barykad etc w Diablo 3, automatyczny rozwój postaci, potionki wyjadaczce z potworów itp. a mimo to zarzutów o nudę i monotonie brak - tylko gracze mają jaja by to komentować. Komentarze graczy na metacritics: GW2 - około 200 na 800 negatywnych, około 100 neutralnych. Diablo 3 - około 3000 na 4500 negatywnych, około 300 neutralnych. Diablo 3 ma ocenę od graczy 3,8/10 !!! Ale i tak tak Wasza redakcja jak i masa innych tchórzliwych portali dawało noty 8-10 ...

Nomancs  2013-02-23 - 02:56

@Lailonn Impire JEST klonem DK. Mam pełne prawo porównywać obie gry. Po ponad 15 latach człowiek spodziewałby się czegoś więcej, a nie starej wersji, okrojonej z ponad dwóch trzecich opcji, tylko w ładniejszej oprawie. Gry powinny iść do przodu a nie wstecz. I GRA MOŻE MI SIĘ NIE PODOBAĆ, MAM TEŻ PRAWO PORÓWNYWAĆ, OCENIAĆ I KOMENTOWAĆ. Impire dałbym maks 3/10. Dziękuję.

Lailonn  2013-02-23 - 18:10

No to według tej logiki wszystko jest klonem czegoś. Zawsze gdzieś był pierwszy rpg, pierwszy rts itd. Jest to uproszczenie dla ułomnych ludzi ale jestem tolerancyjny i MASZ PRAWO takim być. Porównywać i komentować może każdy ale co innego mówić, że np. DK komuś podobał się bardziej a co innego, krytykować jako słabego następcę. CoD nie jest następcą BF a inną grą (mi się mniej podoba). To jest logiczne i sensowne komentowanie a nie "CoD jest słabym następcą BFa" ps. Podlinkuj proszę swoje konto steam z ilością rozegranych godzin, bo coś czuję ,że rozmawiam z piratem, co gry nawet nie ma :)

Nomancs  2013-02-23 - 23:09

@Lailonn Nie wiem czy wiesz, ale prawa do obrażania ludzi nie masz, jednak skoro się upierasz - porównywanie DK i Impire to jak porównywanie owczarka niemieckiego i bernardyna - oba psy MOŻNA PORÓWNAĆ (taka metafora, jak to nazwałeś "uproszczenie dla ułomnych ludzi"). To nic, że nikt się z Tobą nie zgadza, musisz być przeciw - ale nie przejmuj się, z wiekiem to mija, pewnie koło 19tki. Po Twoich postach wnioskuję, że jesteś zwykłym trollem, więc nie, nie podam Ci nic, byś mi nie trollował podczas grania (po poziomie Twoich wypowiedzi nie chcę mieć z Tobą nic do czynienia). W grę grałem, więc czegokolwiek byś nie napisał, mam prawo do opinii. Ewidentnie nie grałeś w DK, bo widziałbyś, że obie gry są IDENTYCZNE, jedynie jedna z nich (Impire), nie ma kilku opcji jakie ma DK. Jest jej UPROSZCZONYM klonem. To tak jak oceniać Command & Conquer robione przez Westwood, a te robione przez EA (dla twojego info, programiści z westwood zostali zwolnieni, nie przeszli do EA). Skoro recenzja jest kiepska to czemu nie wrzucono twojej? Oh, nie zatrudniono cię, recenzja była za słaba? Jak zwykle, wiesz lepiej niż ludzie zajmujący się tym na co dzień, prawda domorosły specjalisto od wszystkiego? O ...

Lailonn  2013-02-23 - 23:57

Heh czyli potwierdziłeś moje przypuszczenia. Inna sprawa, że znalazłem twoje konto Steam ;) Gry NIE MASZ a komentujesz jak mistrz ceremonii. Do tego jesteś żałosnym piratem. Z wiekiem wyrośniesz :) Impire jest klonem DK bo dzieli je niemal wszystko, a łączy fakt bycia złym władcą podziemi :D

Nomancs  2013-02-24 - 00:22

Niesamowite, a może jednak mam? Ładnie to tak publicznie kłamać? Z mojej strony eot, widzę że napiszesz wszystko, byleby było po Twojemu. Ciebie nikt nie przekona iż czarne jest czarne, a białe jest białe - oddaję Ci prym, trolluj do woli, ale beze mnie na widowni.

Nolifer  2013-03-05 - 11:45

Gra wcale nie jest aż tak zła , przynajmniej próbuje jakoś odświeżyć wizerunek Dungeon Keeper'a po wielu failach jakie wyszły

malfix  2013-04-11 - 15:01

Nie jest tak zła mówisz? ja sobie gram własnie, ale raczej nie planuje zakupu