ocena redakcji
5.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Iron Sky: Invasion – polska odpowiedź na X-Winga

Filmowe gry często nie grzeszą oryginalnością. Za Iron Sky: Invasion stał interesujący pomysł, który – niestety – nie do końca przełożył się na jakość produktu.

28 listopada 2012 5.0/10
• strony :123
PLUSY:
  • pomysł;
  • aktorzy z filmu kinowego;
  • możliwość dokonywania ulepszeń posiadanych statków;
  • muzyka.
MINUSY:
  • mało dynamiczne starcia prowadzone na bardzo krótki dystans;
  • niewielka przydatność zarządzania systemami statku – wystarczy przenoszenie energii do tarcz;
  • nużące i powtarzalne zadania poboczne, w kółko te same komunikaty w eterze;
  • zabrakło rozmachu – o ukończeniu każdej z misji dowiadujemy się z jedno- czy dwuzdaniowego ekranu z samym napisem;
  • kłopotliwy sposób zapisywania gry podczas potyczek;
  • pojawiające się w trakcie wymiany ognia filmiki z aktorami zasłaniające zbyt dużą część ekranu.

Historia lubi od czasu do czasu zatoczyć koło, czego dobrym przykładem są kosmiczne strzelaniny – jeszcze niedawno niemal na wymarciu, ponownie wracają do łask. Zaledwie przed kilkoma – kilkunastoma tygodniami o swoim istnieniu przypomnieli dwaj wielcy twórcy wspaniałych serii sprzed lat: Chris Roberts i David Braben. Dzisiaj już wiemy, że pierwszemu z nich udało się pobić rekord zbiórki (ponad sześć milionów dolarów), dzięki czemu za kilkanaście miesięcy zagramy w Star Citizen. W chwili pisania tych słów wciąż trzymam kciuki za Elite: Dangerous.

Polacy też mają swój udział w kosmicznych starciach. Kilka lat temu błysnął Starmageddon, a teraz rynek próbuje zdobyć Reality Pump z Iron Sky: Invasion. Kto nie spędził ostatniego półrocza w ziemiance pod Moskwą, ten zapewne zetknął się (lub choćby o nim słyszał) z filmem fińskiego reżysera Timo Vuorensoli zatytułowanym Iron Sky, a opowiadającym o ataku na Ziemię nazistów, ukrywających się od momentu zakończenia II wojny światowej po ciemnej stronie Księżyca.

Promocyjne obrazki zostały mocno podrasowane – w grze o takich atrakcjach możemy pomarzyć. - 2012-11-28
Promocyjne obrazki zostały mocno podrasowane – w grze o takich atrakcjach możemy pomarzyć.

Film Iron Sky wszedł do polskich kin pod koniec kwietnia bieżącego roku. Część pieniędzy z budżetu, który ostatecznie zamknął się w sumie 7,5 miliona euro, pochodziła z datków przekazanych przez fanów. Oryginalny pomysł na fabułę, koncentrującą się na inwazję nazistów z kosmosu, przyszedł Jarmo Puskali (współscenarzyście) podczas snu.

Polski produkt czerpie motywy z filmu, ale nie stara się nazbyt wiernie trzymać chronologii wydarzeń. W sumie nic dziwnego, kosmiczne zmagania w obrazie kinowym były tylko z jednym elementów przedstawienia akcji, który w grze wymagał rozbudowania i przystosowania do oczekiwań odbiorcy. Powstała więc pozycja będąca bardzo uproszczoną hybrydą kosmicznej strzelaniny i strategii czasu rzeczywistego, przy czym do słowa strategia nie należy przykładać wielkiej wagi.

Podoba mi się sam pomysł stworzenia gry prezentującej w sposób globalny ogromne pole bitwy rozciągające się między Ziemią a Księżycem, z którego non stop napływają kolejne fale ataków. Mimo że Iron Sky: Invasion zostało podzielone na sześć aktów, wszystkie wydarzenia na owym polu bitwy rozgrywają się w czasie rzeczywistym. Na prostej, dwuwymiarowej mapie naniesione są ikony symbolizujące wrogie zgrupowania statków oraz siły sojusznicze, które powolutku przemieszczają się w jedną lub drugą stronę. Zadaniem gracza, który wciela się w kapitana ziemskich sił obronnych, jest zestrzeliwanie wrażych jednostek, wykonując skoki pomiędzy grupami.

Początek gry Iron Sky: Invasion

Początek gry Iron Sky: Invasion [15:08]

Rewelacji nie ma – co zobaczycie na przygotowanym przez nas filmie.

Z racji tego, że gra nie jest przesadnie skomplikowana pod względem struktury budowy misji, większość zadań sprowadza się do niszczenia wszystkiego, co nawinie się przed celownik. Oczywiście należy pilnować, aby żadne siły inwazyjne nie dotarły w pobliże Ziemi, ale w praktyce nie zauważyłem, żeby dopuszczenie do takiej sytuacji miało jakiekolwiek znaczenie. Co najwyżej otrzymuje się krótki komunikat, że samoloty F-22 zajęły się przechwyceniem wroga lub że atak za pomocą meteoblitzkriegu (statki nazistów ciągną za sobą asteroidy, które następnie zrzucane są z orbity na powierzchnię planety) spowodował ogromne zniszczenia. Gra pod względem rozmachu, a właściwie jego braku, bardziej przypomina produkcję niezależną niż efekt pracy dużego studia. Nawet, jeżeli ta praca odbywała się po godzinach.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Goat Simulator - dobry żart i beznadziejnie głupia gra

Recenzja gry Goat Simulator - dobry żart i beznadziejnie głupia gra

Najtrudniejsza recenzja w życiu każdego krytyka najczęściej odnosi się do dzieła, którego ten ni w ząb nie potrafi zrozumieć. Symulator kozy powstał dzięki żarcikowi i ma szansę nawet przez kilkadziesiąt minut spełniać swą rozrywkową funkcję.  recenzja gry

Recenzja gry Euro Truck Simulator 2 - tirem po drogach Europy

Recenzja gry Euro Truck Simulator 2 - tirem po drogach Europy

Po kilku obsuwach na półki sklepowe wreszcie trafia druga odsłona serii Euro Truck Simulator. Choć do perfekcji sporo brakuje, nie ma potrzeby przeprowadzania kompleksowego przeglądu u mechanika.  recenzja gry

Recenzja gry Symulator farmy 2014 - szukamy zboża w stogu siana

Recenzja gry Symulator farmy 2014 - szukamy zboża w stogu siana

Wirtualna farma powraca – tym razem porządek w zagrodzie zaprowadza polskie studio PlayWay. Czy zbiory będą lepsze niż w poprzednim roku?  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247235Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247234Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247233Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247232Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247231Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247230Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247229Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247228Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247227Iron Sky: Invasion - screen - 2012-09-20 - 247226

komentarze czytelników


lajtowy ziomek:)  2012-11-28 - 11:13

Hm... no cóż - w tym okresie (bardzo) dobrych gier nie brakuje, także taki średniaczek niczego nie zmienia. :) P.S. Choć zapewne, fani gatunku, nie podzielą mojej racji. :P ;)

Arui  2012-11-28 - 11:26

Ta gra jest straszna.. Po prostu straszna.

kong123  2012-11-28 - 12:11

Widzę, że gra na mniej więcej na poziomie filmu... czyli słaba.

Eagnor22  2012-11-28 - 15:17

Czyli przewidywanie się spełniły (http://hol-games.pl/nazisci-z-ksiezyca-ruszaja-do-ataku-wrazenia-z-gry-iron-sky-invasion.html) - pusty kosmos stłamsił tą grę.

Rif  2012-11-30 - 10:03

"Trochę mnie dziwi to sięganie do metod przedstawiania sytuacji z epoki króla Ćwieczka i brak zwyczajnej strzałki na HUD-zie wskazującym położenie przeciwnika." Akurat to było świadectwem większego realizmu w grach LucasArts. Strzałki wskazujące są dla dzieci :) Szkoda tylko, że w przypadku Iron Sky cała para poszła w gwizdek. Wystarczyło mocniej przyłożyć się do tematu np. zatrudniając kogoś z ekipy LucasArts np. do roli konsultanta.

Nolifer  2012-12-12 - 22:48

Nie wiem czy serio by ktoś chciał w to zagrać czy tylko dla pośmiania się :)