ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Secret Files 3 - co Archimedes wiedział o końcu świata?

Niepokojące sny, wstrząsające wizje, enigmatyczni Strażnicy i świat ponownie stojący w obliczu zagłady, oto czemu w The Archimedes Code muszą stawić czoła bohaterowie Secret Files 3.

21 września 2012 8.0/10
• strony :123

To mieszkanie Maxa. Ninie nie podoba się wystrój kuchni.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
PLUSY:
  • intrygująca historia i zaskakujące zwroty akcji;
  • trzy różne epoki;
  • świetny soundtrack;
  • cztery zakończenia;
  • bonusy (osiągnięcia, filmiki, artworki, dalsze losy postaci).
MINUSY:
  • bohaterowie stracili nieco na poczuciu humoru (a przy okazji i na urodzie);
  • troszkę zbyt zagmatwana fabuła;
  • niedosyt plenerów;
  • krótsza od poprzednich.

Oklepany motyw ratowania świata i sztampowa historia pary bohaterów, którzy poznają się i zakochują w sobie, rozstają, schodzą i wreszcie decydują na ślub. Oto, co od samego początku serwują nam autorzy Tajnych Akt. Ach, jakiż to banał! Ileż to już razy widzieliśmy podobne perypetie na ekranach kin, telewizorów i monitorów. Jednak – co z tego? Jeśli myślicie, że twórcy cyklu, konstruując go w oparciu o te popularne schematy, po prostu poszli na łatwiznę, mocno się mylicie. Wykazali się oni bowiem doskonałą znajomością upodobań miłośników tzw. kultury masowej.

Seria Secret Files momentalnie odniosła sukces i stała się jedną z ulubionych marek przygodówkowiczów. Tytułem, którego kolejnych odsłon wyczekuje się z utęsknieniem. Po emocjonujących wydarzeniach nawiązujących do pamiętnego wybuchu w okolicach Tunguzki (w części pierwszej) przez glob przetoczyła się seria niespodzianych kataklizmów (w części drugiej), by wreszcie (w części trzeciej) postawić nas niemal w obliczu końca świata, a to za sprawą tajemniczego kodu liczby pi i próbujących wykorzystać go do niecnych celów paru osobników o niezbyt szlachetnych pobudkach.

Jako się już rzekło, Nina i Max znów są razem, a nawet za kilka dni zamierzają zawrzeć związek małżeński. Ceremonia ta może jednak stanąć pod wielkim znakiem zapytania z powodu... nieobecności pana młodego, który w dość spektakularnych okolicznościach zostaje uprowadzony przez ekipę wyglądającą na profesjonalne siły specjalne. Tak oto niedoszła oblubienica pozostaje na placu boju sama, za to z wielką determinacją, by dociec, w co też wplątał się jej ukochany. Otrzymawszy dość enigmatyczną wskazówkę, rzuconą jej w pośpiechu przez oskarżonego o terroryzm narzeczonego, Nina przez większość gry próbuje go odnaleźć oraz dojść, kto stoi za jego porwaniem i co to wszystko ma wspólnego z odkryciem Archimedesa.

Przyznam, że fabuła trzeciej odsłony serii jak na moje potrzeby została chyba ciut nadto pogmatwana, ale może to kwestia tego, że niekoniecznie trafiają do mnie akcenty „obcocywilizacyjne” i „innowymiarowe” w grze, która nie jest klasycznym SF. Cała opowieść w pewnym sensie zatacza koło, nawiązując do części pierwszej i zakapturzonych przybyszów, kontaktujących się z ojcem Niny, a potem z nią samą. Dowiadujemy się, że od tamtej pory dziewczynę dręczą koszmary, w których owi Strażnicy najwyraźniej próbują pokazać jej wizję przyszłości Ziemi, niekoniecznie różową, niestety.

Tajne Akta to cykl gier autorstwa niemieckiego studia Animation Arts pracującego pod skrzydłami znanego wydawcy – Deep Silver. Pierwsza część serii, czyli Tunguska, ukazała się w roku 2006, druga – Puritas Cordis – w 2008 (w Polsce z prawie rocznym opóźnieniem), najnowsza odsłona, o podtytule The Archimedes Code, wyszła we wrześniu 2012 roku i jak na razie o jej premierze w naszym kraju nic nie wiadomo – a szkoda!

Na szczęście wszystkie te zawiłości związane z sekretem liczby pi znajdują bardzo udane odzwierciedlenie w rozgrywce – akcja The Archimedes Code, wartka i pełna zaskakujących akcentów, toczy się bowiem nie tylko współcześnie, ale i w starożytnej Aleksandrii czy renesansowej Italii, a nawet w sceneriach postapokaliptycznych, co stanowi spore urozmaicenie i dodatkowy smaczek zabawy. Kapitalnym pomysłem są sny Niny potraktowane jak każdy typowy rozdział, tym bardziej że za pierwszym razem absolutnie nie mamy świadomości, iż to wszystko nie dzieje się naprawdę. Niesamowicie spodobał mi się motyw kilkakrotnego zaczynania jednego z fragmentów od nowa, swego rodzaju gry w grze, kiedy to bohaterka uparcie powraca do konkretnego momentu zabawy, za każdym razem z większą wiedzą, umożliwiającą jej posuwanie się krok po kroku naprzód. To bardzo sympatyczne nawiązanie do specyfiki gier i konieczności cofania się do ostatniego zapisu.

Tradycyjnie autorzy przeganiają nas przez pół świata: zaczynamy w Egipcie, by na moment wpaść do Francji, a potem do Berlina, po czym przelecieć się do Turcji, a stamtąd do USA, zahaczając po drodze o Włochy, następnie wylądować w Hiszpanii i ostatecznie trafić do Szwajcarii, robiąc w międzyczasie mały wypad na Santoryn. Zabrakło mi jedynie w tym wszystkim pięknych plenerów, pokroju syberyjskich pejzaży z pierwszej części czy kojącego kolorystycznie paryskiego zoo z drugiej. Tym razem większość akcji rozgrywa się we wnętrzach, a jeśli nawet jesteśmy na otwartej przestrzeni, to akurat budynki walą się nam na głowę, więc trudno mówić o podziwianiu sielskich widoczków, he, he.

Nasi jechali na mecz i tak jakoś wyszło...
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry The Walking Dead: A House Divided - wysoka forma utrzymana

Recenzja gry The Walking Dead: A House Divided - wysoka forma utrzymana

Choć wyraźnie krótszy od epizodu pierwszego, drugi odcinek drugiego sezonu The Walking Dead po raz kolejny przewyższa oczekiwania fanów. A House Divided może bez wstydu stawać w szranki o tytuł najlepszego rozdziału serii.  recenzja gry

Recenzja The Walking Dead: All That Remains - mocny epizod na początek drugiego sezonu

Recenzja The Walking Dead: All That Remains - mocny epizod na początek drugiego sezonu

Kontynuacja jednej z najlepszych gier 2012 roku nie rozczarowuje. The Walking Dead: Season Two rozpoczął się mocnym uderzeniem.  recenzja gry

Recenzja gry The Walking Dead: Season Two - Clem kontra żywe trupy

Recenzja gry The Walking Dead: Season Two - Clem kontra żywe trupy

Clementine w grze The Walking Dead przestała być naiwnym, bezbronnym dzieckiem z pierwszego sezonu. Natomiast to, czym się stanie, w dużej mierze zależy od nas samych i naszych decyzji.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2012-07-02 - 241882Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2012-07-02 - 241881Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2012-07-02 - 241880Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2012-07-02 - 241879Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2012-06-26 - 241470Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2012-01-03 - 228315Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2012-01-03 - 228314Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2011-12-19 - 227805Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2011-12-19 - 227804Secret Files 3: The Archimedes Code - screen - 2011-12-19 - 227803

komentarze czytelników


QJin  2012-09-21 - 11:41

To teraz obstawiamy - kiedy premiera w Polsce? Mniemam, że nakładem Cenegi, byleby znowu nie kazali czekać prawie roku. ;)

Andre25  2012-09-21 - 13:51

QJin nie zapeszaj,bo mam nadzieję że szybko gra doczeka się premiery w Polsce.Nie po to nabywałem dwie poprzednie żeby trzecią odsłonę zagrać z nie wiadomo jakim poślizgiem (choć przy dwójce też był żal).Już pal licho,że nie będzie gra z dubbingiem ale napisy powinny być chociaż w tym miechu co premiera światowa.

Kayleigh_  2012-09-21 - 14:29

Nie wyobrażam sobie, żeby gra z tej serii nie ukazała się u nas. Tym bardziej że może to być ostatnia część.

A.l.e.X  2012-09-21 - 17:46

Nie wiem czemu miała by się nie ukazać, jeśli nie będzie wersji PL to i tak będzie można kupić i grać w języku oryginalny. Poza tym do dobrych produkcji fani robią tłumaczenia, jak ostatnio do WD i Anny.

Kamil950  2012-09-22 - 23:35

Dzięki za ten tekst. Szukałem jakiś fajnych gier point & click, a o tej serii wcześniej mało słyszałem. Więc wpisałem na allegro TAJNE AKTA TUNGUSKA i okazało się, że było w pełnej wersji w jednym z numerów CD-Action oraz, że go akurat mam. :) To może kiedyś zagram.

wujo444  2012-09-23 - 00:18

IMHO Tunguska była słabą grą - z wtórnym scenariuszem, nieciekawymi bohaterami, inteligentnie inaczej rozmieszczonymi zagadkami. W dwójkę nie grałem, nie chce więcej patrzeć na główną bohaterkę. Jest tyle ciekawszych przygodówek w które nie grałem...

maslo95  2012-09-23 - 22:47

Witam wszystkich! Zachęcam do odwiedzenia niedawno założonego kanału na YT. Jest on poświęcony w pełni grom. Znajdują się tam ester eggi, glitche (bugi), śmieszne sytuacje oraz soundtracki. Jesteśmy dopiero w trakcie rozwijania i reklamowania kanału, wrzucamy filmy co dziennie lub prawie codziennie. Bardzo serdecznie zachęcam do odwiedzenia kanału pod adresem: http://www.youtube.com/user/MilosnicyGier Pozdrawiam

OSAnaMIOD  2012-10-02 - 10:56

rozwalony fiat 126p na 7 screene musi byc:) naprawed apokaliptycznie

Goozys[DEA]  2012-10-02 - 11:04

Łooo... bardziej infantylnych podpisów pod screenami nie dało się umieścić?

Nolifer  2012-10-05 - 01:02

Mimo iż nie jestem fanem gier tego typu , lubię czytać teksty owej autorki , bo są napisane naprawdę w ciekawy sposób .

Kayleigh_  2012-10-10 - 15:34

Nolifer ---> Bardzo, bardzo mi miło. :) W takim razie polecam też reckę najnowszego Sherlocka. :P OSAnaMIOD ---> To jest chyba garbusik jakiś. :)