autor: Maciej Śliwiński
Szlifowania diamentu ciąg dalszy - recenzja gry Football Manager 2012
Football Manager 2012 to kolejny mały krok SI Games w stronę perfekcji. Gra jak zwykle prezentuje bardzo wysoki poziom!
Recenzja powstała na bazie wersji PC.
Czy mając niemal monopolistyczną pozycję na rynku piłkarskich gier menadżerskich, dalej można robić produkcje ocierające się o doskonałość, nie spocząć na laurach i systematycznie oddawać graczom dopieszczony pod prawie każdym względem tytuł? Okazuje się, że tak, a najnowsza edycja Football Managera autorstwa SI Games jest tego doskonałym przykładem. Brytyjskie studio od lat stosuje politykę małych kroków, drobnych zmian, kosmetycznych usprawnień i poprawiania poprzednich wersji. To ciągła ewolucja, a nie rewolucja – i takie podejście sprawdziło się także w najświeższej edycji serii.
Paradoksalnie najbardziej istotną innowację w Football Managerze 2012 trzeba jednak uznać za rewolucyjną. Nie jest to może modyfikacja na miarę tych z poprzedniej odsłon (agenci i dynamiczna zmiana reputacji rozgrywek), jednak możliwość dodania w dowolnym momencie rozgrywki nowych grywalnych lig była oczekiwana przez sympatyków serii jeszcze od czasów Championship Managera. To, co przez wiele lat wydawało się niemożliwe, w wersji oznaczonej numerem 2012 wreszcie ma realne zastosowanie w trakcie zmagań.
Teoretycznie prosta zmiana daje zupełnie nowe możliwości przy planowaniu menadżerskiej kariery – gracz nie jest już ograniczony do zestawu krajów i lig wybranych na starcie zabawy. W przypadku zwolnienia z funkcji trenera, chęci objęcia innego zespołu bez zaczynania rozgrywki od początku czy nawet rozszerzenia bazy danych dostępnych w czasie naszej menadżerskiej kariery piłkarzy i klubów w łatwy sposób możemy dodać dowolnie wybrane ligi. Warto podkreślić, że SI Games kolejny raz posłuchało sympatyków serii, którzy podobnego rozwiązania domagali się od lat.
Dynamiczna zmiana liczby rozgrywek doskonale uzupełnia jedną z największych zalet serii, czyli grywalność. Autorzy zadbali jednak i o to, by pozostałe elementy Football Managera 2012 kolejny raz zbliżyły grę do jak najbardziej realistycznego poziomu. Zdecydowanie rozbudowano system przedmeczowych raportów składanych nam przez współpracowników. Co więcej, po kilkudziesięciu godzinach rozgrywki ciężko mi pozbyć się wrażenia, że porady i sugestie naszego sztabu szkoleniowego są w tej chwili o wiele bardziej trafne. Przedmeczowy raport obejmuje obecnie nie tylko kilka informacji o najbliższym przeciwniku, ale również zestawienie siły i umiejętności graczy na każdej pozycji, omówienie taktyk, w jakich zespół przeciwny rozgrywa najczęściej spotkania, wraz z informacją, w jakim okresie gry dana strategia jest używana, przy jakim ustawieniu taktycznym pada najwięcej bramek, a przy jakim przeciwnik traci sporo goli. Uwagi są cenne i zdecydowanie warto z nich korzystać, a raportów przedmeczowych wręcz nie wypada ignorować.
Podobnie jest z rozmowami prowadzonymi z naszymi zawodnikami przed konkretnymi rozgrywkami i w trakcie sezonu. Chyba pierwszy raz w historii serii mają one tak dużą wagę w oddziaływaniu na futbolistów – dobrze poprowadzona pogadanka w przerwie często może odmienić losy spotkania. Duża w tym zasługa rozbudowania narzędzia do motywowania piłkarzy. Do podstawowych kwestii, które zresztą znacznie rozszerzono, dodano ton wypowiedzi i do graczy możemy teraz próbować dotrzeć w sposób spokojny, agresywny, niechętny czy asertywny. Reakcja zależy oczywiście od wielu czynników – morale, wagi meczu, cech osobowości piłkarza, ale zarówno indywidualne rozmowy, jak i przemowy do całej drużyny mają teraz o wiele większy sens. W identyczny sposób skonstruowano też interakcje z innymi postaciami naszej wirtualnej kariery menadżerskiej – kontakty z prasą, zarządem czy wypowiedzi na temat graczy bądź trenerów są teraz utrzymane w odpowiednim tonie i to od niego w dużej mierze zależy reakcja osoby, o której mówimy.
Od lat jedną z największych zalet serii jest interfejs użytkownika, który po ogromnym świecie gry pozwala poruszać się sprawnie i bezproblemowo. W tym roku SI Games wprowadziło tu niewielkie zmiany, które zarówno osobom doświadczonym, jak i nowicjuszom powinny przypaść do gustu. Przede wszystkim główny ekran gry dostosowuje się do rozdzielczości monitora. Im jest ona większa, tym więcej potrzebnych informacji znajdziemy bez przebijania się na inne podstrony. Bardzo wygodna, drobna innowacja, szczególnie dla tych graczy, którzy lubią mieć wgląd w najistotniejsze elementy związane z funkcjonowaniem klubu w jednym miejscu.