Wiedźmin 3 – wysokie wymagania, różnice między platformami. Przepytaliśmy Adama Badowskiego, szefa CD Projekt RED

O fabule i zawartości świata w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon napisaliśmy naprawdę sporo. Rozmawiając z Adamem Badowskim, szefem studia CD Projekt RED, postanowiliśmy się skupić na kwestiach technicznych oraz tych związanych z samym procesem tworzenia gry.

26 stycznia 2015Łukasz Malik (gry-online.pl)
poprzednia

CLICK HERE FOR ENGLISH VERSION

Ostatnio nawiedziła nas fala obsuw ze strony tak dużych graczy, jak Rockstar, EA czy Warner Bros, również i Wy dwa razy w ubiegłym roku odłożyliście premierę. Gracze trochę pomarudzą, ale w dalszej perspektywie czasowej wyjdzie im to na dobre. Natomiast są jeszcze akcjonariusze...

Sytuacja związana z ukazaniem się Assassin’s Creed: Unity coś uzmysłowiła. Po wcześniejszym przesunięciu premiery Watch Dogs na maj Ubisoft chyba nie chciał zwlekać z pokazaniem światu kolejnego swojego wielkiego projektu, została podjęta decyzja o wydaniu Unity, choć wewnątrz ekipy zapewne wiedziano, że to jest na to za wcześnie. Myślę, że Ubisoft oraz inni wydawcy się dzięki temu uczą, zauważają, gdzie leżą prawdziwe zagrożenia. A zazwyczaj pojawiają się one tam, gdzie uwidacznia się styczność produktu z graczem, który biorąc go do ręki oczekuje, że jest wystarczająco dobry.

Projekty w tej branży są bardzo skomplikowane... Powiedz mi, jak długo się implementuje łódkę? Programista powie, że dwa tygodnie. A co, jeśli okaże się, że miesiąc lub dwa miesiące? Mamy jakieś bufory, ale one się wreszcie wyczerpują. Jest dużo rzeczy, które są łatwe do oszacowania i policzalne, jak przygotowanie tzw. assetów. Na przykład grafiki koncepcyjne można tworzyć w sposób w miarę przewidywalny, szczególnie jak się ma dobry zespół. Jednak implementacja nowych pomysłów czy rozwiązań związanych z rozgrywką jest niemierzalna. Wszyscy mają ten sam problem, niezależnie od ilości ludzi w zespołach. Widać to w przypadku wielkich firm, które mają dostępnych po kilka tysięcy osób do projektu. Myślę, że gracze to rozumieją, wydawcy także.

Jest jeszcze kwestia akcjonariuszy, o których wspominasz. Oni nie zawsze wiedzą i rozumieją, co się dzieje oraz jak się tworzy gry. Dla części akcjonariuszy nie jest to w ogóle istotne.

Jak na przesunięcie zareagował zespół, któremu w gorącym okresie doszły jeszcze trzy miesiące intensywnej pracy? Czy jest to ulgą, że jednak natłok obowiązków się rozłożył w czasie, czy woleliby mieć już to za sobą?

Ja lubię mówić otwarcie o tym, jakie są tendencje w studiu i niczego tutaj nie chcę ukrywać. Oczywiście cała załoga bardzo ciężko pracuje i przy tak dużym zespole wbrew pozorom niewiele osób ma styczność z grą w wersji końcowej i czas na granie. Ekipa jest po prostu zajęta poprawianiem błędów i nie wie, jaki jest stan produkcji. Gdy odłożenie premiery ogłaszaliśmy wewnątrz zespołu, pierwszą reakcją był jęk zawodu. Przy czym nie było to rozczarowanie dotyczące tego, że mamy jeszcze tyle miesięcy ciężkiej pracy, wiele osób wierzyło, że jednak się uda. Oczywiście są też tacy, którzy są bardzo zmęczeni, bo te kolejne miesiące to także dodatkowa ilość godzin spędzona przy projekcie. Wszyscy chcą wykonać swoją pracę jak najlepiej, ale to nie jest wyłącznie sprawa życzeniowa przy tak trudnych zadaniach, trzeba w nie włożyć po prostu bardzo dużo wysiłku. Co więcej, stan gry jest nieprzewidywalny, Wiedźmin jest tak skomplikowany, że codziennie wychodzą nam nowe niespodzianki. Nawet ta prezentacja dla dziennikarzy pokazała nam bardzo wiele specyficznych przypadków, przy których warto jeszcze popracować czy coś naprawić.

Ile osób pracuje teraz nad Wiedźminem?

W tym momencie około 230 osób.

To jest szczytowy okres?

Tak, teraz wszystkie ręce na pokład, więc nawet jeżeli deweloperzy nie są zaangażowani w tworzenie konkretnych rzeczy, stają się testerami. Oni weryfikują grę najlepiej, bo znają swoją pracę na wskroś. Inne rzeczy widzą graficy, a inne designerzy.

Jak głosi oficjalny komunikat, przesuwając premierę chcecie „zredukować błędy do poziomu pozwalającego w pełni cieszyć się rozgrywką”, doświadczenia z poprzednimi Wiedźminami i Edycjami rozszerzonymi coś zmienią w kwestii początkowego stanu gry?

Oczywiście robimy teraz produkt dostępny na wszystkie platformy, w tym konsole, które mogą działać w trybie offline – czyli nie musimy ściągać patcha, żeby ją uruchomić. Staramy się znaleźć jak najwięcej błędów do dnia zero. Będziemy także wykorzystywać czas od wysłania gry celem certyfikacji do premiery i zamierzamy pracować nad łatkami, ale w tym przypadku mówimy o łagodnym poprawianiu uchybień.

poprzednia
Wiedźmin 3: Dziki Gon

Wiedźmin 3: Dziki Gon

popularne artykuły

Komentarze Czytelników (56)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
26.01.2015 22:38
odpowiedz
kukurydza
16
Chorąży

bede grał.

26.01.2015 23:41
odpowiedz
truskolodz
134
WRWG

Sir Xan - akurat w tej generacji, nie do końca jest tak inaczaj. Valzar ma sporo racji. Jeden główny i najważniejszy element, to pisanie na niskopoziomowym API w konsolach, gdzie kod na 'bare metal" bez narzutu chodzi po prostu lepiej :) Architektura x86 wiele ułatwia, i w teorii to przenoszenie portów jest dość proste, z tym że optymalizacja na PC leży i dlatego to wygląda jak wygląda. Konsole mają plusik za wykorzystaniu ramu w trochę inny sposób, gdzie na PC ten ram musi być na karcie graficznej, dlatego też 4gb vramu dopiero tak naprawdę płynną rozgrywkę w ultra detalach przy FHD. Minusem konsol staje się to, że tam również gry potrafią po prostu być źle zoptymalizowane - co już jest po prostu kosmosem, i nie powinno mieć miejsca. Wiele rzeczy się da, tylko trzeba chcieć. Swoją drogą, najlepiej zoptymalizowaną grą i najlepiej wyglądającą na PCtach jest.... Ryse Son Of Rome ;P A na drugim krańcu leży Unity i FC 4 np. Wszystko w rękach programistów, ale naprawianie gry jeszcze rok po premierze, to niestety znak czasów....

27.01.2015 00:41
odpowiedz
Dzienciou
65
Konsul

Bardzo ciekawy wywiad. Z Pana Adama korpo-gadka aż się wylewa :)

27.01.2015 00:48
odpowiedz
MaXXii
25
Generał

truskolodz: Naprawdę nie wiem o jakich plusikach w wersji konsolowej piszesz, ale nie ma w ogóle powodów do optymizmu przecież. Wiedźmin 3 na PS4 chodził w 30 klatkach z mocnymi spadkami więc jaki to plusik ?? baaaa nawet spadki były do 20 klatek rodem z UNITY.
Minusem konsol jest sam fakt że są po prostu słabe i tyle w temacie. Wersja konsolowa na dzień dzisiejszy wypada najgorzej jeżeli chodzi o optymalizację kodu. Bo na rekomendowanych wymaganiach PC Wiedźmina 3 pogracie na Średnio/Wysokich detalach tymczasem PS4 i XO to najwyżej średnie detale ze spadkami klatek. Więc nie ma z czego się cieszyć
PC z Prockiem core i5 4XXX z 8gb ramu, GTX 770 pogra w 30+ klatek na średnio/wysokich (na dzień dzisiejszy) a konsole ?? no właśnie. Jak na razie przyjemność z grania na konsoli jest żadna w dodatku 900p, a jeszcze fanboje PS4 sobie to tłumaczą że to wszystko wina Xboxa One.

27.01.2015 01:31
odpowiedz
MaXXii
25
Generał

truskolodz: Naprawdę nie wiem o jakich plusikach w wersji konsolowej piszesz, ale nie ma w ogóle powodów do optymizmu przecież. Wiedźmin 3 na PS4 chodził w 30 klatkach z mocnymi spadkami więc jaki to plusik ?? baaaa nawet spadki były do 20 klatek rodem z UNITY.
Minusem konsol jest sam fakt że są po prostu słabe i tyle w temacie. Wersja konsolowa na dzień dzisiejszy wypada najgorzej jeżeli chodzi o optymalizację kodu. Bo na rekomendowanych wymaganiach PC Wiedźmina 3 pogracie na Średnio/Wysokich detalach tymczasem PS4 i XO to najwyżej średnie detale ze spadkami klatek. Więc nie ma z czego się cieszyć
PC z Prockiem core i5 4XXX z 8gb ramu, GTX 770 pogra w 30+ klatek na średnio/wysokich (na dzień dzisiejszy) a konsole ?? no właśnie. Jak na razie przyjemność z grania na konsoli jest żadna w dodatku 900p, a jeszcze fanboje PS4 sobie to tłumaczą że to wszystko wina Xboxa One.

27.01.2015 03:47
odpowiedz
x68
8
Generał

To chyba jest najgorzej zoptymalizowana gra roku, kto nie kupił 980 lub 780ti jest w głębokiej dupie. A graficznie średniak z wyglądu, lol.

27.01.2015 09:14
odpowiedz
Dan2510
16
Legionista

@Odkupiciel
Monitory 34'' 21:9, mają rozdziałkę 3440x1440. Sam się przymierzam do takiego monitora, ale chyba zejdę trochę na ziemię i wezmę 29'', bo te maja właśnie rozdziałkę - 2560x1080.
ED:
https://www.facebook.com/pages/Wied%C5%BAmin-3-Dziki-Gon/533616579994461?ref=bookmarks

27.01.2015 09:22
odpowiedz
warass
37
Generał

MaXXii - na PS4 będzie rozdziałka 1080p, tylko na X0 będzie 900p skalowane na FullHD. Poza tym jakość na konsolach będzie odpowiadała ustawieniom high na PC, więc przestań pisać głupoty.

Jak na razie przyjemność z grania na konsoli jest żadna
Grałeś pewnie na youtube na konsoli? Kolejny niedowartościowany PC Master Race?

27.01.2015 15:31
odpowiedz
facebookToScierwo
1
Pretorianin

wiem ze sie wszyscy jaraliscie wiedzminem 3-cim ale skasowali projekt wiedzmina 3 nie bedzie zostal anulowany przykro mi ;/

27.01.2015 15:33
odpowiedz
MaXXii
25
Generał

warass: Wiesz największą głupotą było krzyczenie przez developerów że dostaniemy konsole na poziomie HIGH-Endowego PCta(SONY i MICROSOFT), jeszcze większa głupotą było pisanie i robienie takiej otoczki wokoło konsoli "nowej generacji" przez samych developerów(Różni Developerzy). Którzy finalnie po premierze PS4 i XO zaczynali się wycofywać z swojego zachwytu.
Bo chyba każdy pamięta gadkę z przed premiery PS4/XO na zasadzie "To bardzo wydajny sprzęt !! tworzenie gier o wiele łatwiejsze, teraz osiągnięcie 1080p nie stanowi problemu a mocy zostaje jeszcze w zapasie"
Finalnie Developerzy w każdej możliwej okazji krzyczeli że X gra poleci w takiej i takiej rozdziałce i w takiej ilości klatek. Z 60 FPSami też był cyrk jeżeli chodzi o ósmą generację i to też przez developerów, jak i samych gigantów czyli SONY i Microsoft.
A czy Wiedźmin 3 będzie miał te HIGH to się okaże, nie mów hop dopóki nie przeskoczysz. Może ciebie bawią PC Master Race itp: nie wiem bo ja nie używam takich gimbusiarskich haseł. Ale nie ma co ukrywać że ta generacja jest rozczarowaniem i jest masę obaw co do wersji konsolowych.
Zwłaszcza na taką grę jak Wiedźmin 3, nie ma co ukrywać że dopiero finalny produkt da nam wszystko na tacy, Jakość HIGH w konsoli będzie dopiero można porównać względem PCta, gdy wiekszość zapewne to zrobi.
A developer może krzyczeć że nawet dostaniesz Wery HIGH uwierzysz mu wtedy.....

A docinki typu "grałeś na YT" zachowaj do siebie, umiesz czytać bo ja umiem, może ty oglądasz na YT.
Prawda jest taka że Developerom się nie wierzy. CDP to nasz rodzimy developer ale nawet i do nich należy podchodzić z dystansem, a nie łapać wszystkiego co mówią. Bo potem może być wielki żal i płacz konslowca co jest dzisiaj standardem "Bo mówili że będzie tak i tak, a tak nie jest ;(". Zwłaszcza na tak ograniczonym sprzęcie jakim tworzą Wiedźmina 3, ograniczonym bo jest rok po premierze tych maszyn a CDP wycisnął z nich prawie ostatnie soki.
Lepiej już być nie może i raczej nie będzie, no chyba że na 720p z 30 klatkami ze scalowaniem do 1080p.

27.01.2015 15:34
odpowiedz
facebookToScierwo
1
Pretorianin

co wiecej Cd Project Red zbankrutowalo nie wykazywalo zyskow przez dlugi dlugi czas az tu nagle stali sie niewyplacalni dla pracowsnikow po czym pracownicy odeszli z firmy projekt nie skonczony i bankructwo ;/

27.01.2015 15:38
odpowiedz
facebookToScierwo
1
Pretorianin

prezesa firmy Cd Project Red zabili wloscy gangsterzy wisial kase i nie mial z czego oddac ;/
ale sie posypalo nici z gry wiesiek 3 ;/

27.01.2015 15:40
odpowiedz
facebookToScierwo
1
Pretorianin

Cd Project Red R.I.P.

27.01.2015 15:46
odpowiedz
warass
37
Generał

MaXXii - widzę, że walczysz z konsolową wersją W3 we wszystkich wątkach, że to przez konsole została przesunięta premiera, i że konsole hamują rozwój. Już Ci pisałem w innym wątku, jak ma się obecnie sprawa z W3 na wszystkich platformach (X1 900p, PS4-1080p na ustawieniach high, na wszystkich platformach spadki klatek), ale widzę że nie potrafisz tego przyjąć do wiadomości.

Nie wiem dlaczego walczysz z tymi konsolami, ale nie masz absolutnie żadnych faktycznych danych, aby poprzeć swoje brednie o hamowaniu i zacofaniu sprzętu. Podam tylko przykład samego W3, zobacz za jaką cenę trzeba mieć kompa, aby pograć w niego na tych samych parametrach co na konsoli.

Żeby nie było płaczu, gry na PC z (naj)wyższej półki będą wyglądać lepiej niż, na konsolach, ale to wymaga odpowiedniego wkładu finansowego.

umiesz czytać bo ja umiem, może ty oglądasz na YT Widzisz ja mogę ocenić na żywym organizmie, bo posiadam PS4 i jakoś gry nie rażą swoją zacofaną grafiką i nie muszę się opierać na podstawie czyiś opisów lub filmików z internetu.

27.01.2015 16:20
odpowiedz
Sir Xan
59
Senator

@facebookToSierwo -> Tracisz tylko czas. Raczej tak się nie stanie. :)

27.01.2015 16:36
odpowiedz
Zając2102
35
Centurion

Super wywiad! Jedyne co to te 30 klatek mnie zastanawia :C Ale i tak będę grał dniami i nocami!! :D
Pozdrawiam

27.01.2015 17:15
odpowiedz
pg2
30
Chorąży

Nie wiem o co kruszyć kopię, jeden lubi pc drugi konsole. Ja się obawiam czegoś innego; słabej optymalizacji, memory leaków. Oby to nie był Bugmin 3

27.01.2015 17:59
odpowiedz
MaXXii
25
Generał

warass: Z niczym nie trzeba włączyć zdania są podzielone 50% redaktorów twierdzi że graficznie jest średnio, zaś druga tyle że jest OK.
Spadki są wszędzie ale na Konsolach jest niestety ich więcej, więcej redaktorów o tym wspomina którzy grali na konsolach niż redaktorzy którzy grali na PC. Fakt oczywisty to będzie gdy Wiedźmin 3 wyjdzie i sprawdzi się jego Framerate wtedy to będzie fakt oczywisty, nie to co teraz wszyscy piszą o niedokończonej grze. Czy uda im się wiele poprawić przez 4 miesiące przekonamy się po premierze (uważam że nie, będzie dobrze jak nie będzie kolejnej obsuwy), nie mniej jednak do wszystkiego trzeba podchodzić z dystansem a nie brać wszystkiego do siebie. A każdy głupi wie że tworzenie na PS4 i XO jest ciężej ze względu na ograniczenia jakie same w sobie mają(Hardware, może wiesz albo nie wiesz PS4 ma gorszy procesor od PS3 jeżeli chodzi o wydajność o około 20% zaś sama nowa generacja to tylko GPU nowe a to zbyt mało by poczuć swobodę w tworzeniu gry i nie czuć ograniczenia.). Gra mogła by już dawno wyjść na PC, ale że obrali sobie 3x platformy na premierę to dziwisz się że była obsuwa ?? bo ja nie. Co z tego że mają taki sam BUILD ale wbij to sobie do pustej głowy że na PCtowym bildzie łatwiej jest im osiągnąć pewne efekty niż na PS4 czy XO. Po prostu PC nie ma ograniczeń stąd takie wymagania, a konsole mają swoją zamkniętą architekturę i wszystkim trzeba kombinować, co innego gdyby te "Next-Geny" były bardziej wydajne niż obecnie, to była by inna bajka. Wtedy zapewne już byśmy grali.

A stan faktyczni nie nazywaj brednią bo widzę kolejne usprawiedliwianie. I płaczu nie będzie bo to się nazywa Deweloping zapoznaj się z tym HASŁEM. I nie nie trzeba żadnego nakładu finansowego, po prostu jesteś zbyt ciemny by to zajarzyć .
Od wielu lat wiadomo że jak jest coś nowe to trzeba zrobić tak by dano nam wrażenie że coś jest bardzo wydajne i warte kupna (w przypadku PS4 i XO właśnie tak jest). Tak było od zawsze i tak będzie, Nie wyciska się ostatnich soków z X silnika gry, tylko po to by dać złudne wrażenie że z części na cześć masz coraz to lepszą grafikę. CDP tak nie postąpiło i poszło od razu na całość.
Wracając do ograniczania PCtó przez konsole Siódma generacja i wszystko w temacie, od 2010 do 2013 jakie gry miały wymagania niskie i jak to kilka lat stało w miejscu(dopiero Battlefield 3,Metro:Last Light, Tomb Raider i inne gry olały X360 i PS3 które hamowały rynek growy właściwie to SONY i MS hamowało), oraz jak to wyglądało w przypadku 2008 do 2010 roku. Za rok wszystko wróci do mornay i znowu będziemy czytali "naszą platformą docelową jest PC" wymagania nie będą nam rosły a wszystko się ustabilizuję, bo zejdzie ta wielka reklama Developerów "Nowa Generacja"

No i swoją drogą gdyby PS4 i XO były takie wydajne to przecież ich cena nie spadała by na łeb na szyję. PS4 i XO w ciągu roku staniało tak jak PS3/X360 przez trzy lata. Tu się doskonale sprawdza powiedzenia "Jaki sprzęt taka cena"
BO XO i PS4 to tylko lepsze GPU i więcej ramu. CPU to istna porażka bo zamiast iść do przodu to dano nam CPU z 2005 roku (taka wydajność).

27.01.2015 18:09
odpowiedz
ŻycieNextDoor
3
Centurion

"A każdy głupi wie że tworzenie na PS4 i XO jest ciężej"

"Po prostu PC nie ma ograniczeń stąd takie wymagania, a konsole mają swoją zamkniętą architekturę i wszystkim trzeba kombinować"

Wierutne bzdury. Przestańcie rozmawiać z tym niekompetentnym kolegą. I tak każdy rozsądny zignoruje jego posty, także nie ma po co wstawać w obronie czegokolwiek. A tak to dajecie mu tylko powody do zaprezentowania swojego klozetowego myślenia.

27.01.2015 18:15
odpowiedz
warass
37
Generał

MaXXii a ja właśnie myślałem, że tworzenie gier na PC jest trudniejsze bo masz nieskończenie wiele konfiguracji, a na konsolach jest tylko jedna.

Na siłę starasz się pokazać, że konsole są za słabe na W3 i wiesz, że będą ciąć w grafice, co sam producent zapewnił, że gra ma poziom high(być może to się zmieni, ale taki jest faktyczny[/] stan na dzień dzisiejszy potwierdzony przez twórców) lecz Tobie ciężko to przyswoić.

Słychać płacze nad mocą konsol, ale jakoś gry dobrze wyglądają. Płacz widziałem w wątku z wymaganiami W3 (a przecież kązdy ma PC na 4K), więc nie bądź śmieszny z tym hamowaniem rozwoju.

Na poparcie słów proszę powiedz mi czemu dziś nie gram w exa na PC z grafiką, którą konsole osiągną za 8 lat? Nie mierz miarą pc=konsola.

Moim zdaniem konsole obecnej generacji jeszcze nieraz miło nas zaskoczą co widać przy W3, ich cena, do ceny komfortowej gry na PC.

27.01.2015 19:42
odpowiedz
Thorin Debowa Tarcza
2
Pretorianin

Dajcie lepiej ta grę już ;p.

27.01.2015 22:25
odpowiedz
bboy
17
Centurion

@warass
"MaXXii a ja właśnie myślałem, że tworzenie gier na PC jest trudniejsze bo masz nieskończenie wiele konfiguracji, a na konsolach jest tylko jedna."

Taaak, w sumie 4. AMD or Intel x Radeon or GeForce. I to tylko wtedy jeśli deweloperem zechce się wycisnąć więcej z tych platform bo jak nie to wszystko załatwi OS i DirectX. Dochodzi do tego jeszcze wersja systemu operacyjnego tylko, że można ją spokojnie porównać do cyklu życia kolejnej generacji konsol. Porównać na wyrost gdyż bez względu na jęki malkontentów wydawanych za każdym razem jak im na Win7 nie zadziała gierka pisana na XP to i tak wszystkie windowsy cechują się nieporównywalnie lepszą wsteczną kompatybilnością niż konsole.

A tak na marginesie:
http://d.thumbs.redditmedia.com/zlhOFaumBjcWB_YQ.png
http://bit.ly/1l6wTJq
http://i.imgur.com/131dpOO.jpg

Ten pierwszy obrazek o ile dobrze pamiętam jest z gamescoma, ze stoiska na którym puszczali xboxowe exclusivy.

27.01.2015 22:31
odpowiedz
mehow91
29
Pretorianin

Kolejna gra, która powstaje pod nieistniejący sprzęt ...

27.01.2015 22:40
odpowiedz
kolczatkaboom
4
Centurion

bboy - nie kumasz czaczy.
Na PC się piszę pod warstwę programową nie zawracając sobie głowy co dokładnie jest w środku. Musi być jakaś minimalna ilość zasobów by to wszystko działało i tyle.
Na konsolach możesz i programować "to the metal" - oczywiście nie twierdzę, ze ktoś będzie w assemblerze wklepywał zera i jedynki, ale można to dużo dużo dużo bardziej zoptymalizować bo driver, procedura etc. może się odwoływać bezpośrednio do hardwaru.

27.01.2015 23:00
odpowiedz
BŁOND_07
84
Konsul

(z innej beczki): Tak się wrzucało swego czasu na redakcję GOL-a, że są niekompetetni, dostają 'w łapę' i w ogóle tragedia, podczas gdy moim zdaniem tendencja jest w drugą stronę, bydło i cebulactwo straszne jest na forum i w komentarzach. Nie wiem skąd to się wzięło tutaj...

Co do wywiadu, to ja tu widzę b. dobrze przeprowadzony 'interwju' z gościem od CDPR który WIDAĆ że wie, co mówi. Podoba mi się to podejście, już podczas czytania czuć, że gość jest z nami szczery i nie owija w bawełnę poprawnym politycznie, dyplomatyczno-marketingowym pieprzeniem, że 'gra będzie wspaniała, nasz zespół dołoży wszelkich starań i w ogóle będzie kosmos' (Bioware...). Podaje konkrety, np. z tym ubersamplingiem. To mi się podoba w CDPR, to ludzkie podejście do graczy.

28.01.2015 00:54
odpowiedz
bboy
17
Centurion

@kolczatkaboom
Taa, engine gry z dużego studia jest optymalizowany pod jedną albo drugą platformę, tylko mali deweloperzy zlecają wszystko DirectX'owi bez przejmowania się co jest w środku.Np Frosbite lepiej działa na Radeonach, CryEngine na GeForcach. Przy okazji do dziś pamiętam, że Force 21 nie chciał działać na kompach z procesorem od AMD, a Beach Life na kartach ATI(co jest o tyle śmieszne, że grafa tylko 2D).

A co do tego "to the metal" to wedle mojej wiedzy ostatnią konsolą na której można było napisać grę w assemblerze był Dremcast, reszta udostępnia tylko poszczególne wycinki swojej architektury. Oczywiście niezmienność platformy znacznie ułatwia pisanie gry, ale brak odpowiedniej optymalizacji na PC poszczególnych tytułów wynika raczej z lenistwa lub polityki dewelopera. Celujemy w konsole bo to głównie na nich sprzedają się nasze QTE style gry, port na blaszaka mogą zrobić stażyści(GTA IV for example). Pisanie w assemblerze da ci góra 10% pary więcej przy obecnych kompilatorach, co w przypadku aktualnie umiarkowanie mocnego hardwaru z konsoli, który pozostanie niezmienny przez najbliższe parę lat jest wyjątkowo wątpliwą zaletą. Prawdziwym problemem jest stabilność, ale to już niekoniecznie jest kwestią programowania niskopoziomowego.

28.01.2015 01:27
odpowiedz
yadin
78
Senator

Bardzo rzetelnie przeprowadzony wywiad. Pracownik CD Projekt też wreszcie powiedział to, co powinno zostać powiedziane wiele miesięcy temu. "Wiedźmin 3" nie jest moim faworytem na 2015 rok, ale studio ma szansę wskoczyć na przynajmniej dekadę do najwyższej ligi. Ja im tego życzę, bo wiadomo, jak ciężko robi się tak duże gry. Wiele rzeczy mnie w tej grze wizualnie nie zadowala, ale sprawdzianem będzie pełna wersja.

Z drugiej strony to będzie wielki sprawdzian dla konsol nowej generacji i być może dostaną tytuł-lokomotywę.

29.01.2015 15:48
odpowiedz
szczypiorofixpw
37
Pretorianin

Skoro designerzy są jednocześnie testerami to słabo to widzę. Nie dość, że znając pewne elementy na wylot (sami je przecież tworzyli) to domyślnie będą je upuszczać, pomijać. Na testerów najlepsi są zawsze ludzie z zewnątrz, świeżo patrzący na dany tytuł. Oni wyłapują najwięcej błędów i sugerują najlepsze poprawki, nie sami deweloperzy. W ten sposób mają szanse, że wyjdzie z tego w dniu premiery nowy potworek a'la Gothic III.

30.01.2015 13:22
odpowiedz
Gorgor
14
Legionista

Widzę, że jak zwykle w naszych kochanym kraju grono ekspertów poucza rodzimego producenta, który odniósł duży sukces jak gry ma tworzyć. Szkoda, że nie doradzaliście Ubisoftowi przy Unity. Wypadałoby poczekać i ocenić gotowy produkt a nie trailery i gameplaye, bo chyba grywalność ma największe znaczenie a nie liczba włókien na wiedźmińskim płaszczu, nerdowska otwartość świata czy inne gimbusowe pierdoły. Na dzień dzisiejszy wymagania techniczne są duże, u mnie nie pójdzie na minimalnych, ale trudno, zagram kiedyś na lepszym sprzęcie.

30.01.2015 17:27
odpowiedz
Dida99
39
Centurion

"Ten rok należy do Wiedźmina" I wszystko na ten temat.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze