Gothic [PC]

Pierwsza część znakomitej serii cRPG stworzonej przez niemieckie studio Piranha Bytes. Gracze wcielają się w rolę Bezimiennego, wysłannika boga Innosa i muszą stawić czoła siłom zła, którymi kieruje potężny demon.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Gothic data premiery gry na PC:

15 marca 2001 ( światowa data premiery )

28 marca 2002 ( data wydania w Polsce )

15 marca 2001 ( premiera w USA )

gry podobne do Gothic:

Frontiers
Ultima IX: Ascension
Severance: Blade of Darkness

RPG, TPP, fantasy, RPG akcji

Gothic to pierwsza gra w dorobku firmy Piranha Bytes utworzonej w 1997 roku przez piątkę byłych pracowników studia Greenwood Entertainment. Prace nad nią rozpoczęły się jednak rok wcześniej. Projekt oparty został w całości na autorskich rozwiązaniach technologicznych, w tym silniku graficznym ZenGin.

Akcja gry przenosi graczy do fantastycznego Królestwa Myrtany, którym rządzi król Rhobar II. Wcielając się w postać Bezimienngo trafiają oni do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Otacza ją magiczna, przenikalna jedynie z zewnątrz bariera, którą stworzyli arcymagowie. Niestety, w trakcie inkantacji wydarzyło się coś niespodziewanego. Zasięg zaklęcia okazał się większy niż przewidywano i bariera otoczyła cały obszar Górniczej Doliny, więżąc także magów.

Główny bohater to jeden ze skazańców strąconych do kolonii karnej. Wkrótce jednak okazuje się, że nie jest zwykłym więźniem, a wysłannikiem boga Innosa, który pokonać ma zło czające się we wnętrzu magicznej kopuły...

Fabuła Gothic, choć linearna, odznacza się rozmachem i dynamicznymi zwrotami akcji. Świat gry nie jest zbyt rozległy, ale obejmuje dosyć zróżnicowane lokacje jak Stary i Nowy Obóz, Obóz Sekty, Obóz Bandytów, kilka kopalń, a nawet wioskę orków. W trakcie swoich przygód Bezimienny może napotkać ponad 200 postaci niezależnych i dołączyć do kilkunastu gildii (np. Kopacze, Cienie, Szkodnicy, Strażnicy Świątynni, Najemnicy), z których każda kieruje się nieco innymi motywami działań. Na jego drodze staje także kilkadziesiąt rodzajów potworów - od chrząszczy i ścierwojadów, poprzez szkielety a na demonach skończywszy.

Jak przystało na tytuł łączący elementy gry akcji i cRPG, ważną rolę w Gothicu odgrywa walka. Arsenał broni, pancerzy i artefaktów (amulety i medaliony) jest spory, choć dostęp do niektórych przedmiotów bywa ściśle limitowany (można je tylko wykonać samemu lub zdobyć pokonując przeciwnika). Zależnie od upodobań gracza, Bezimienny może władać mieczami jedno i dwuręcznymi, toporami, maczugami, młotami, kuszami lub łukami.

W grze zastosowany został prosty system współczynników i umiejętności. Postać głównego bohatera opisana jest przez atrybuty: siły, zręczności oraz maksymalnego zdrowia i many. Po awansie na kolejny poziom doświadczenia Bezimienny otrzymuje 10 punktów, które gracz może przeznaczyć na podniesienie współczynników, bądź nauczenie się nowych umiejętności. Są to zarówno biegłości bojowe (władanie bronią jedno i dwuręczną) i magiczne, ale też użyteczne w codziennym życiu (np. otwieranie zamków, skradanie się, skórowanie zwierząt). Nauka i doskonalenie już posiadanych umiejętności możliwe są jedynie po znalezieniu odpowiedniego nauczyciela.

Gra wyróżnia się poziomem oprawy audio-wizualnej. Silnik graficzny ZenGin generuje obfitujący w detale, wysokiej jakości (jak na swoje czasy) obraz. Klimatu dodaje zmieniające się w cyklach dnia i nocy oświetlenie. Animacje postaci głównego bohatera, którego poczynania gracze obserwują z perspektywy trzeciej osoby, wyglądają płynnie i naturalnie.

Firma CD Projekt zadbała o pełną polską wersję językową gry. Bezimiennemu głosu użyczył Jacek Mikołajczak. W pozostałych rolach wystąpili: Tomasz Marzecki, Adam Bauman, Piotr Bąk, Paweł Iwanicki, Paweł Szczesny, Przemysław Nikiel, Jarosław Domin, Agata Gawrońska-Bauman, Jacek Kopczyński, Łukasz Nowicki, Marek Obertyn, Andrzej Tomecki, Robert Tondera, Janusz Wituch, Mirosław Zbrojewicz i Jacek Sołtysiak.

Tryb gry: single player   Nośnik: 2 CD  
Ocena gry 8.2 / 10 na podstawie 21354 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Pentium II 350MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Gothic - recenzja gry

Gothic - recenzja gry (PC)

"Można uznać, że Gothic jest niezwykle udanym debiutem panów z Piranha Byte. Przemyślana fabułą i skomplikowane reguły rządzące tym światem tworzą zamkniętą całość, do której ciężko byłoby się przyczepić. Wykreowany świat nie jest co prawda zbyt wielki: zaledwie trzy centra cywilizacji, kilka podziemnych labiryntów, a wszystko w odległości przysłowiowego rzutu kamieniem. Czujemy się jak na mapie o pomniejszonej skali, gdzie wszystkie odległości uległy radykalnemu skróceniu. Spowodowało to jeszcze jeden niekoniecznie zamierzony efekt. Większość postaci NPC rozmieszczonych zostało gęsto na niewielkiej powierzchni, więc co krok spotykamy nowych mieszkańców pragnących po prostu porozmawiać czy też zlecających nam koleje zadania. Jest to z początku strasznie męczące, gdyż pierwsze kilka godzin gry trzeba poświęcić prawie wyłącznie na niekończące się rozmowy. Na dodatek te same dialogi można powtarzać w nieskończoność, co przyprawia niekiedy o ból głowy. Najgorzej poradzono sobie z nieistotnymi postaciami NPC (takimi bez imienia), którzy do znudzenia powtarzali te same kwestie, aż w końcu przestałem z nimi rozmawiać."  więcej

Gramy w Gothic - powrót do klasyki RPG!

Gramy w Gothic - powrót do klasyki RPG! [22:59]

Archaiczna i toporna, a jednak gra ponadczasowa! Sięgamy z pomocą UV-a do gry która rozpoczęła całą sagę kultowych gier RPG. Mimo kilkunastu lat na karku, dzieło Piranha Bytes trzyma się dobrze i nadal jest wstanie niemiłosiernie wciągnąć. Udana polska wersja językowa, otwarty świat, wysoki poziom trudności - oto Gothic.

komentarze czytelników (1076)


Irek22  2015-03-25 - 21:54

Iselor [1053] Każdy aspekt Morrowinda jest lepszy od tego co jest w Gothicu. Jedyne, w czym Morrowind może przerastać Gothica, to rozbudowany rozwój postaci. Reszta gry Bethesdy zwyczajnie ssie i pod każdym innym względem Gothicowi to ona może lizać buty.

Brat Adalbert  2015-04-01 - 13:31

Wyjątkowy mroczny klimat, świetna ścieżka dźwiękowa i wymagające walki to cechy tej gry, które przekonały mnie do Gothica lata temu. Gra może się wydawać zbyt trudna młodszym graczom, przyzwyczajonym do obecnego w wielu nowszych produkcjach "prowadzenia za rączkę" ale wygranie walki czy zaliczenie questa daje tu sporo satysfakcji. Gothic to gra z rodzaju tych, które albo się kocha albo nienawidzi ;)

banan1000  2015-04-09 - 16:58

Trochę przesadziłem dając tej grze 6.5/10 ta gra zasługuje na 7.5/10. Według mnie jest lepsza od Morrowinda ale gorsza od Obliviona i Skyrima.

Yeiji  2015-04-09 - 18:07

A może tak z innej beczki, w szacunku dla starej, i dobrej gry... Kawałek poświęcony właśnie niej! Miłego słuchania :D https://www.youtube.com/watch?v=XvEYoVFwyds

Ko-o-ast-y  2015-04-23 - 08:34

Przecież ta gra powinna mieć minimum 9.2

Grimii  2015-04-28 - 21:19

Klimat z 1 Gothica kładzie na mate i taki skyrim oblivion czy dragons age oraz inne RPG leży i kiczy. Nikt nie stworzył lepszego RPG pod tym względem dlatego cały czas ludzie do niej wracają. Dał bym Oskara za ten klimat

Nimfos  2015-04-30 - 08:52

Grając z dzieciństwa, aż do dnia dzisiejszego i nie znalazłem lepszej gry od Gothica.

5.0

Cohle  2015-05-03 - 01:41

Ale żeś Grimii sam kwiknął że Skyrim, Oblivion i Dragon Age leżą położone przez Gothica. Klimat owszem, jest dobry, ale każda z gier, które wymieniłeś bronią się własnym klimatem. Zaś Planescape: Torment pod tym względem niszczy Gothica, jak Ja przed chwilą pająka na mojej ścianie.

Cohle  2015-05-03 - 02:00

No tak, bo Gothic i jego system walki w ogóle nie jest drętwy... Co w Morrowindzie wygląda nienaturalnie? Modele są okej, jest duże zróżnicowanie istot które przychodzi nam spotkać i tutaj od razu punkt dla Morrowinda. Postaci nie gadają, tylko wyświetlają się teksty - widziałeś ile w ogóle masz dialogów do wyboru i ile jest tekstu? Nie słychać kwestii mówionych podczas rozmowy z NPC z tego samego powodu, dla którego większość dialogów z Baldurów, Tormenta i Icewindów również nie jest udźwiękowiona. Akurat "0 humoru" nie powinno być w żaden sposób minusem, a takowy można znaleźć w Morrowind po zapoznaniu się ze światem, ale nie jest on wyrazisty poprzez używanie słów "dupa" itd. Przyznam, małym minusem jest brak trafień podczas ataku bronią w której postać jest niewyszkolona, ale to nie jest nic co by mogło gracza na dobre odepchnąć od gry, więc trzeba się przyzwyczaić albo dodać sobie moda. Co jeszcze mam wymienić, liczbę lokacji, ekwipunku i artefaktów które w świecie są rzadkie i samo odnalezienie ich napawa dumą, liczbę gildii oraz rang w nich, kreowanie i rozwój postaci? Gothic ma dobry klimat, przyznałem to nie raz, ale to za mało by pojedynkować się z Morrowindem.

boy3  2015-05-05 - 11:11

No i co z tego że morrowind ma milion umiejętności? Jak zobaczyłem te wszystkie umiejętności w morku, to chciało mi się rzygać. Prostota rozwoju postaci w gothicu kładzie większość crpg. Gothic stawia na jakość, w porównaniu do morrowinda :) Liczba gildii? Bitch please. Co z tego że w gothicu jest tylko 3, jak każda z nich jest dopracowana. Porównywanie tormenta, do gothica jest tak debilne że nie wiadomo, czy się śmiać czy płakać. Właśnie skończyłem Arcanum. I miodnością dla mnie gothic jest na równi z Arcanum i BG :)

Cohle  2015-05-06 - 02:10

W tym przypadku porównałem Torment i Gothica pod względem klimatu, choć nie widzę problemu by porównać inne czynniki obu tych tytułów. Nie mówię o dynamice, grafice czy sterowaniu, ale bohater, świat, rozwój postaci, fabuła, dialogi - dlaczego by nie? Stawia na jakość w porównaniu do Morrowinda? Przeczytaj opisy umiejętności w Morrowindzie i napisz co tam jest nie tak, czekam. Prostota w teorii może jest okej, ale za nic nie kładzie bardziej skomplikowanych systemów, które dają możliwość wcielania się za każdym razem w inną postać.

boy3  2015-05-06 - 11:09

Możesz zbudować sobie 10 postaci o zupełnie innych statach i skillach i co z tego? Ano nic, bo wciąż tak się samo gra. W gothicu natomiast jedna gildia to 1/3 gry, bo pozostałe 2 gildie są tak różne ;) A klimat tormenta, i gothica jest tak samo dobry, TYLKO INNY :)

boy3  2015-05-06 - 11:10

P.S To że gothic nie wciągnął cię, nie oznacza że jest słaba. To jest taka sytuacja jak kogoś nie wciągnął baldur, a w fallouta i tormenta gra ;)

boy3  2015-05-06 - 11:17

P.S2 Morrowind to gra która stawia TYLKO na swobodę i zwiedzanie świata, i dlatego dla mnie TESY to są najgorsze cprg-i, gothic natomiast stawia na historie, świat, postacie, dialogi, questy. Nawet dinivity 2 pod względem histori, i postaci biję morrowinda.

4.5

Szyszkłak  2015-05-06 - 11:20

Słaba.

ShockWave20  2015-05-08 - 22:05

W morrowindzie ludzie i reszta zoofilów wygladają jak niedożywione dzieci z krzywicą w afryce więc pisanie, że modele sa okej brzmi kuriozalnie, niektóre potworki też wyglądają komicznie. Tak w ogóle, jak widzę co kolega Cohle pisze to mi sie w głowie nie mieści. Dobre dialogi i humor to jeden z elementów tworzących klimat w grze, a więc minus jak najbardziej jeśli grze tego brakuje, morkowi brakuje zdecydowanie i wcale nie muszą występować wulgaryzmy tak jak nie ma ich w gothicu(jak już to sporadycznie). W morrowindzie jest masa niepotrzebnej treści, w kółko te same opcje dialogowe u wiekszości NPC. Jedyne z czym się zgodzę to, że przyjemność sprawia kreowanie i rozwój postaci oraz eksploracja świata. Ekwipunek który sie znajduje łącznie z unikatowym w 99% to syf tak samo w skyrim i chyba każdej części TES wszystko najlepiej robić samemu jeśli chce się mieć sensowną postać. Zadania w gildiach to totalne dno idz, przynies, zabij, pozamiataj, ale o tym już chyba pisałem wcześniej.

boy3  2015-05-08 - 23:04

Do tego najbardziej debilny system rozmowy z NPC ever. Zamiast wybierać co nasz bohater mówi, to klikamy jedno słowo wśród listy. Realizm jak chuj. :> Dialogi w morrowindzie są tak nudne, że odechciewa się ich czytać prawie od razu, bo wyglądają na typową regułkę z encyklopedii ; ) Npc w morrowindzie są tak nudni, że szkoda słów. A w gothicu każda postać jest genialnie zrobiona. Jedynie questy poboczne, są trochę gorzej zrobione.

boy3  2015-05-22 - 11:50

Śmieszne że fanboje morrowinda podają powód 20 statystyk, jak gothic stawia na fabułę. :) Po chuj gracie w tormenta, przecież tam jest tylko 3 klasy :)

banan1000  2015-05-23 - 22:12

boy3 - jedynym "fanbojem" jesteś ty, cały czas krzyczysz że Gothic to najlepsza gra wszechczasów. Grałeś w ogóle w inne RPG akcji? Rozumiem że TES i ME mogą ci się nie podobać, ale to co robisz to przesada. P.S. Ja też lubię Gothica.

boy3  2015-05-25 - 21:33

Tak, grałem w inne RPG/Akcji dla twojej wiadomości :) W morrowinda natomiast próbowałem zagrać 2 razy, i od razu usuwałem tą grę z dysku :) Dinivity 2 i Two worlds 1 przy morrowindzie to niebo i ziemia. I gdzie krzyczę że to najlepsza gra wszech czasów? Ja i tak wolę tormenta i baldura od gothica. Mówię po prostu że gra jest dobra. Te hejty na gothica są żałosne po prostu. Ale jak taki Cohle mówi że morrowind jest lepszy, bo ma 5 razy więcej umiejętności od gothica, to zastanawiam się, jak można być takim idiotą.