Gothic [PC]

Pierwsza część znakomitej serii cRPG stworzonej przez niemieckie studio Piranha Bytes. Gracze wcielają się w rolę Bezimiennego, wysłannika boga Innosa i muszą stawić czoła siłom zła, którymi kieruje potężny demon.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Gothic data premiery gry na PC:

15 marca 2001 ( światowa data premiery )

28 marca 2002 ( data wydania w Polsce )

15 marca 2001 ( premiera w USA )

gry podobne do Gothic:

Frontiers
Ultima IX: Ascension
Severance: Blade of Darkness

RPG akcji, TPP, fantasy

Gothic to pierwsza gra w dorobku firmy Piranha Bytes utworzonej w 1997 roku przez piątkę byłych pracowników studia Greenwood Entertainment. Prace nad nią rozpoczęły się jednak rok wcześniej. Projekt oparty został w całości na autorskich rozwiązaniach technologicznych, w tym silniku graficznym ZenGin.

Akcja gry przenosi graczy do fantastycznego Królestwa Myrtany, którym rządzi król Rhobar II. Wcielając się w postać Bezimienngo trafiają oni do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Otacza ją magiczna, przenikalna jedynie z zewnątrz bariera, którą stworzyli arcymagowie. Niestety, w trakcie inkantacji wydarzyło się coś niespodziewanego. Zasięg zaklęcia okazał się większy niż przewidywano i bariera otoczyła cały obszar Górniczej Doliny, więżąc także magów.

Główny bohater to jeden ze skazańców strąconych do kolonii karnej. Wkrótce jednak okazuje się, że nie jest zwykłym więźniem, a wysłannikiem boga Innosa, który pokonać ma zło czające się we wnętrzu magicznej kopuły...

Fabuła Gothic, choć linearna, odznacza się rozmachem i dynamicznymi zwrotami akcji. Świat gry nie jest zbyt rozległy, ale obejmuje dosyć zróżnicowane lokacje jak Stary i Nowy Obóz, Obóz Sekty, Obóz Bandytów, kilka kopalń, a nawet wioskę orków. W trakcie swoich przygód Bezimienny może napotkać ponad 200 postaci niezależnych i dołączyć do kilkunastu gildii (np. Kopacze, Cienie, Szkodnicy, Strażnicy Świątynni, Najemnicy), z których każda kieruje się nieco innymi motywami działań. Na jego drodze staje także kilkadziesiąt rodzajów potworów - od chrząszczy i ścierwojadów, poprzez szkielety a na demonach skończywszy.

Jak przystało na tytuł łączący elementy gry akcji i cRPG, ważną rolę w Gothicu odgrywa walka. Arsenał broni, pancerzy i artefaktów (amulety i medaliony) jest spory, choć dostęp do niektórych przedmiotów bywa ściśle limitowany (można je tylko wykonać samemu lub zdobyć pokonując przeciwnika). Zależnie od upodobań gracza, Bezimienny może władać mieczami jedno i dwuręcznymi, toporami, maczugami, młotami, kuszami lub łukami.

W grze zastosowany został prosty system współczynników i umiejętności. Postać głównego bohatera opisana jest przez atrybuty: siły, zręczności oraz maksymalnego zdrowia i many. Po awansie na kolejny poziom doświadczenia Bezimienny otrzymuje 10 punktów, które gracz może przeznaczyć na podniesienie współczynników, bądź nauczenie się nowych umiejętności. Są to zarówno biegłości bojowe (władanie bronią jedno i dwuręczną) i magiczne, ale też użyteczne w codziennym życiu (np. otwieranie zamków, skradanie się, skórowanie zwierząt). Nauka i doskonalenie już posiadanych umiejętności możliwe są jedynie po znalezieniu odpowiedniego nauczyciela.

Gra wyróżnia się poziomem oprawy audio-wizualnej. Silnik graficzny ZenGin generuje obfitujący w detale, wysokiej jakości (jak na swoje czasy) obraz. Klimatu dodaje zmieniające się w cyklach dnia i nocy oświetlenie. Animacje postaci głównego bohatera, którego poczynania gracze obserwują z perspektywy trzeciej osoby, wyglądają płynnie i naturalnie.

Firma CD Projekt zadbała o pełną polską wersję językową gry. Bezimiennemu głosu użyczył Jacek Mikołajczak. W pozostałych rolach wystąpili: Tomasz Marzecki, Adam Bauman, Piotr Bąk, Paweł Iwanicki, Paweł Szczesny, Przemysław Nikiel, Jarosław Domin, Agata Gawrońska-Bauman, Jacek Kopczyński, Łukasz Nowicki, Marek Obertyn, Andrzej Tomecki, Robert Tondera, Janusz Wituch, Mirosław Zbrojewicz i Jacek Sołtysiak.

Tryb gry: single player   Nośnik: 2 CD  
Ocena gry 8.2 / 10 na podstawie 20583 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe:

Pentium II 350MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Gothic - recenzja gry

Gothic - recenzja gry (PC)

"Można uznać, że Gothic jest niezwykle udanym debiutem panów z Piranha Byte. Przemyślana fabułą i skomplikowane reguły rządzące tym światem tworzą zamkniętą całość, do której ciężko byłoby się przyczepić. Wykreowany świat nie jest co prawda zbyt wielki: zaledwie trzy centra cywilizacji, kilka podziemnych labiryntów, a wszystko w odległości przysłowiowego rzutu kamieniem. Czujemy się jak na mapie o pomniejszonej skali, gdzie wszystkie odległości uległy radykalnemu skróceniu. Spowodowało to jeszcze jeden niekoniecznie zamierzony efekt. Większość postaci NPC rozmieszczonych zostało gęsto na niewielkiej powierzchni, więc co krok spotykamy nowych mieszkańców pragnących po prostu porozmawiać czy też zlecających nam koleje zadania. Jest to z początku strasznie męczące, gdyż pierwsze kilka godzin gry trzeba poświęcić prawie wyłącznie na niekończące się rozmowy. Na dodatek te same dialogi można powtarzać w nieskończoność, co przyprawia niekiedy o ból głowy. Najgorzej poradzono sobie z nieistotnymi postaciami NPC (takimi bez imienia), którzy do znudzenia powtarzali te same kwestie, aż w końcu przestałem z nimi rozmawiać."  więcej

Gramy w Gothic - powrót do klasyki RPG!

Gramy w Gothic - powrót do klasyki RPG! [22:59]

Archaiczna i toporna, a jednak gra ponadczasowa! Sięgamy z pomocą UV-a do gry która rozpoczęła całą sagę kultowych gier RPG. Mimo kilkunastu lat na karku, dzieło Piranha Bytes trzyma się dobrze i nadal jest wstanie niemiłosiernie wciągnąć. Udana polska wersja językowa, otwarty świat, wysoki poziom trudności - oto Gothic.

komentarze czytelników (982)


nequ22  2014-06-08 - 14:34

Ta gra zawsze była i jest na moim kompie (wielki sentyment). Gdy miałem ochotę na drugą część, to zawsze zaczynałem od pierwszej by się wczuć w klimat już od samego początku, a kończąc na dwójce Nocy Kruka. Polecam

10

Stefano77  2014-06-14 - 00:58

Znakomity klimat, gra z tych zawsze żywych, legenda.

oryniak  2014-06-14 - 19:40

Jak dla mnie najlepsza gra w historii. Tyle lat i nic nie może do dzisiaj jej przebić :)

8.5

DarnokOk  2014-06-14 - 21:43

W końcu ukończyłem tę część. W swoich czasach z pewnością powodowała opad szczeny. Dziś wg. mnie zasługuje na mocne 8.5. Klimat, fabuła i system walki jest bardzo dobry. Co obniżyło moją ocenę? Otóż bugi oraz brak balansu, czyli trudny początek, łatwa końcówka (przy przypakowaniu siły do 120 punktów razem z pierścieniami). Pierwszy rozdział przechodziłem jakieś 8 godzin, a resztę mniej więcej 4h/rozdział. Dodam, że przeszukiwałem wszystkie jaskinie. Ale zawsze pozostają modyfikacje, poprawiające i tak już cudną grę. :) Nie mogę się doczekać przygody w drugiej części wraz z dodatkiem.

7.0

Merqury  2014-06-16 - 16:46

Gra chyba nie dla każdego. Na pewno nie dla mnie. Zacznę może od plusów: fajny mroczny klimat i polski dubbing na wysokim poziomie (co nie zdarza się za często). I to tyle. Minusów będzie trochę więcej: -sterowanie dość toporne (ale da się przyzwyczaić) -system walki to tragedia - ubogi, praktycznie nie daje możliwości taktycznych (ataki do przodu i na boki + kiepsko zaimplementowana magia), a jednocześnie toporny jak całe sterowanie -BUGI -fabuła średnio ciekawa jak i większość postaci pobocznych -niewielki świat, a przy tym mało zróżnicowany Ogólnie gra na pewno nie zasługuje na więcej niż 7/10 (może 7,5 w porywach). Najlepsze RPG? - chyba sobie żartujecie

boy3  2014-06-16 - 20:13

@UP Ale pierdolisz

alchemiakr  2014-06-16 - 21:18

Merqury to chyba ty żartujesz zapewne grałeś teraz, a nie ponad 10 lat temu więc rozumiem twoje zdanie.

UFOlYoda  2014-07-08 - 18:57

To jest ten tytuł, który dla mnie stanowi swoisty "syndrom starocia", jak zwykłem nazywać zjawisko uwielbienia starej gry i przedkładania jej wartości ponad wszystkie nowe tytuły za sprawą faktu, iż była to gra, w której dopiero poznawaliśmy prawa rządzące danym gatunkiem. To samo tyczy się Starcrafta, Diablo, Baldurów itp... w ocenie innych graczy. Tak już jest, że kiedyś była ta pierwsza gra, która oczarowała odbiorcę bez reszty, przez co po dziś dzień banan pojawia się na twarzy wspominając ten jeden tytuł :]

8.5

SharkH4L  2014-07-10 - 21:43

Jestem wielkim fanem seri gothic i jedynka według mnie jest świetnym klasykiem. Serdecznie polecam.

10

jakubkaczmarek50  2014-07-23 - 15:12

Moja ulubiona gra i według mnie najlepszy RPG jaki kiedykolwiek powstał. Polecam tą grę każdemu, 10/10.

jakubkaczmarek50  2014-07-23 - 15:13

@Merqury Pamiętaj że to gra z 2001 roku.

WałekprzezW  2014-07-23 - 15:17

Nie no coty

PlaneFan  2014-08-04 - 13:29

Piękna gra ,Polecam !

foxhound511  2014-08-06 - 03:10

Merqury jeśli gothic 1 ma średnio ciekawą fabułę to ja Ci szczerze współczuję

Plokmijn  2014-08-06 - 03:12

Na pewno nie najlepszy RPG wszechczasow (nawet gothic nie dorowna takiemu Baldur's Gate czy Morrowindowi) ale na pewno w scislej TOP 10

Drakar_149  2014-08-07 - 14:11

Niezapomniana gra, jedna z lepszych które powstały w dawnych czasach. Niezapomniany klimat, więziennictwo, ciągłą obawa o życie w niebezpiecznym miejscu... mimo oprawy graficznej, ta gra jest moim faworytem. Dlatego też, daję najwyższą notę. Gra dosłownie bez wad.

8.5

kropla40  2014-08-07 - 14:27

Genialna fabuła. Najlepsza z całej serii. Klimat również niesamowity. Niestety gra jest pełna błędów, walka na dysyć niskim poziomie a sterowanie bardzo toporne.

dirnis1  2014-08-09 - 20:42

według mnie redakcja powinna dokonywać weryfikacji niektórych ocen ponieważ 7/10 dla jednej z najgenialniejszych gier to czysty skandal

demon92  2014-08-10 - 03:12

@dirnis1: A dla mnie redakcja powinna dokonywać weryfikacji IQ przy rejestracji i z góry usuwać konta takich "znafców" jak ty. To, że dla Ciebie czy dla mnie Gothic jest genialny to nie znaczy, że dla każdego. Dla kogoś Gothic może być kupą, a nawet każda gra RPG może być kupą.

9.0

RaceyPL  2014-08-18 - 21:20

Pierwszy rozdział odstaje od reszty gry i może zniechęcic. Ale jeśli się go przejdzie gra naprawdę potrafi wciągnąc. Na pewno Gothic nie przechodzi się sam. Misje często są dośc trudne, a system walki wymaga praktyki. Po za tym mamy wielką swobode. Możemy okraśc lub obrabowac dowolnego NPCa i szlajac się po wszystkich obozach do woli. Gdyby nie pierwszy rozdział i parę bugów myślę, że można by tej grze spokojnie dac 10.