Gothic [PC]

Pierwsza część znakomitej serii cRPG stworzonej przez niemieckie studio Piranha Bytes. Gracze wcielają się w rolę Bezimiennego, wysłannika boga Innosa i muszą stawić czoła siłom zła, którymi kieruje potężny demon.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Gothic data premiery gry na PC:

15 marca 2001 ( światowa data premiery )

28 marca 2002 ( data wydania w Polsce )

15 marca 2001 ( premiera w USA )

gry podobne do Gothic:

Frontiers
Ultima IX: Ascension
Severance: Blade of Darkness

RPG, TPP, fantasy, RPG akcji

Gothic to pierwsza gra w dorobku firmy Piranha Bytes utworzonej w 1997 roku przez piątkę byłych pracowników studia Greenwood Entertainment. Prace nad nią rozpoczęły się jednak rok wcześniej. Projekt oparty został w całości na autorskich rozwiązaniach technologicznych, w tym silniku graficznym ZenGin.

Akcja gry przenosi graczy do fantastycznego Królestwa Myrtany, którym rządzi król Rhobar II. Wcielając się w postać Bezimienngo trafiają oni do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Otacza ją magiczna, przenikalna jedynie z zewnątrz bariera, którą stworzyli arcymagowie. Niestety, w trakcie inkantacji wydarzyło się coś niespodziewanego. Zasięg zaklęcia okazał się większy niż przewidywano i bariera otoczyła cały obszar Górniczej Doliny, więżąc także magów.

Główny bohater to jeden ze skazańców strąconych do kolonii karnej. Wkrótce jednak okazuje się, że nie jest zwykłym więźniem, a wysłannikiem boga Innosa, który pokonać ma zło czające się we wnętrzu magicznej kopuły...

Fabuła Gothic, choć linearna, odznacza się rozmachem i dynamicznymi zwrotami akcji. Świat gry nie jest zbyt rozległy, ale obejmuje dosyć zróżnicowane lokacje jak Stary i Nowy Obóz, Obóz Sekty, Obóz Bandytów, kilka kopalń, a nawet wioskę orków. W trakcie swoich przygód Bezimienny może napotkać ponad 200 postaci niezależnych i dołączyć do kilkunastu gildii (np. Kopacze, Cienie, Szkodnicy, Strażnicy Świątynni, Najemnicy), z których każda kieruje się nieco innymi motywami działań. Na jego drodze staje także kilkadziesiąt rodzajów potworów - od chrząszczy i ścierwojadów, poprzez szkielety a na demonach skończywszy.

Jak przystało na tytuł łączący elementy gry akcji i cRPG, ważną rolę w Gothicu odgrywa walka. Arsenał broni, pancerzy i artefaktów (amulety i medaliony) jest spory, choć dostęp do niektórych przedmiotów bywa ściśle limitowany (można je tylko wykonać samemu lub zdobyć pokonując przeciwnika). Zależnie od upodobań gracza, Bezimienny może władać mieczami jedno i dwuręcznymi, toporami, maczugami, młotami, kuszami lub łukami.

W grze zastosowany został prosty system współczynników i umiejętności. Postać głównego bohatera opisana jest przez atrybuty: siły, zręczności oraz maksymalnego zdrowia i many. Po awansie na kolejny poziom doświadczenia Bezimienny otrzymuje 10 punktów, które gracz może przeznaczyć na podniesienie współczynników, bądź nauczenie się nowych umiejętności. Są to zarówno biegłości bojowe (władanie bronią jedno i dwuręczną) i magiczne, ale też użyteczne w codziennym życiu (np. otwieranie zamków, skradanie się, skórowanie zwierząt). Nauka i doskonalenie już posiadanych umiejętności możliwe są jedynie po znalezieniu odpowiedniego nauczyciela.

Gra wyróżnia się poziomem oprawy audio-wizualnej. Silnik graficzny ZenGin generuje obfitujący w detale, wysokiej jakości (jak na swoje czasy) obraz. Klimatu dodaje zmieniające się w cyklach dnia i nocy oświetlenie. Animacje postaci głównego bohatera, którego poczynania gracze obserwują z perspektywy trzeciej osoby, wyglądają płynnie i naturalnie.

Firma CD Projekt zadbała o pełną polską wersję językową gry. Bezimiennemu głosu użyczył Jacek Mikołajczak. W pozostałych rolach wystąpili: Tomasz Marzecki, Adam Bauman, Piotr Bąk, Paweł Iwanicki, Paweł Szczesny, Przemysław Nikiel, Jarosław Domin, Agata Gawrońska-Bauman, Jacek Kopczyński, Łukasz Nowicki, Marek Obertyn, Andrzej Tomecki, Robert Tondera, Janusz Wituch, Mirosław Zbrojewicz i Jacek Sołtysiak.

Tryb gry: single player   Nośnik: 2 CD  
Ocena gry 8.2 / 10 na podstawie 21622 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Pentium II 350MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Gothic - recenzja gry

Gothic - recenzja gry (PC)

"Można uznać, że Gothic jest niezwykle udanym debiutem panów z Piranha Byte. Przemyślana fabułą i skomplikowane reguły rządzące tym światem tworzą zamkniętą całość, do której ciężko byłoby się przyczepić. Wykreowany świat nie jest co prawda zbyt wielki: zaledwie trzy centra cywilizacji, kilka podziemnych labiryntów, a wszystko w odległości przysłowiowego rzutu kamieniem. Czujemy się jak na mapie o pomniejszonej skali, gdzie wszystkie odległości uległy radykalnemu skróceniu. Spowodowało to jeszcze jeden niekoniecznie zamierzony efekt. Większość postaci NPC rozmieszczonych zostało gęsto na niewielkiej powierzchni, więc co krok spotykamy nowych mieszkańców pragnących po prostu porozmawiać czy też zlecających nam koleje zadania. Jest to z początku strasznie męczące, gdyż pierwsze kilka godzin gry trzeba poświęcić prawie wyłącznie na niekończące się rozmowy. Na dodatek te same dialogi można powtarzać w nieskończoność, co przyprawia niekiedy o ból głowy. Najgorzej poradzono sobie z nieistotnymi postaciami NPC (takimi bez imienia), którzy do znudzenia powtarzali te same kwestie, aż w końcu przestałem z nimi rozmawiać."  więcej

Gramy w Gothic - powrót do klasyki RPG!

Gramy w Gothic - powrót do klasyki RPG! [22:59]

Archaiczna i toporna, a jednak gra ponadczasowa! Sięgamy z pomocą UV-a do gry która rozpoczęła całą sagę kultowych gier RPG. Mimo kilkunastu lat na karku, dzieło Piranha Bytes trzyma się dobrze i nadal jest wstanie niemiłosiernie wciągnąć. Udana polska wersja językowa, otwarty świat, wysoki poziom trudności - oto Gothic.

komentarze czytelników (1091)


boy3  2015-05-08 - 23:04

Do tego najbardziej debilny system rozmowy z NPC ever. Zamiast wybierać co nasz bohater mówi, to klikamy jedno słowo wśród listy. Realizm jak chuj. :> Dialogi w morrowindzie są tak nudne, że odechciewa się ich czytać prawie od razu, bo wyglądają na typową regułkę z encyklopedii ; ) Npc w morrowindzie są tak nudni, że szkoda słów. A w gothicu każda postać jest genialnie zrobiona. Jedynie questy poboczne, są trochę gorzej zrobione.

boy3  2015-05-22 - 11:50

Śmieszne że fanboje morrowinda podają powód 20 statystyk, jak gothic stawia na fabułę. :) Po chuj gracie w tormenta, przecież tam jest tylko 3 klasy :)

banan1000  2015-05-23 - 22:12

boy3 - jedynym "fanbojem" jesteś ty, cały czas krzyczysz że Gothic to najlepsza gra wszechczasów. Grałeś w ogóle w inne RPG akcji? Rozumiem że TES i ME mogą ci się nie podobać, ale to co robisz to przesada. P.S. Ja też lubię Gothica.

boy3  2015-05-25 - 21:33

Tak, grałem w inne RPG/Akcji dla twojej wiadomości :) W morrowinda natomiast próbowałem zagrać 2 razy, i od razu usuwałem tą grę z dysku :) Dinivity 2 i Two worlds 1 przy morrowindzie to niebo i ziemia. I gdzie krzyczę że to najlepsza gra wszech czasów? Ja i tak wolę tormenta i baldura od gothica. Mówię po prostu że gra jest dobra. Te hejty na gothica są żałosne po prostu. Ale jak taki Cohle mówi że morrowind jest lepszy, bo ma 5 razy więcej umiejętności od gothica, to zastanawiam się, jak można być takim idiotą.

Nuker  2015-06-18 - 16:54

Genialna gra, co tu więcej mówić. Klimat, fabuła, eksploracja każdy z tych elementów jest perfekcyjny. Jedna z najbardziej klimatycznych gier w jakie kiedykolwiek grałem. Dwójce już brakowało trochę tego :) . 10/10

tomek1dark  2015-06-20 - 15:50

Jednen z najlepszych rpg według mnie. Świetna muzyka, klimat, wspomnienia. Ta gra zasługuje na 10/10

9.5

Nimfos  2015-06-23 - 23:43

Gra pozostanie na długo w pamięci i przez 10 lat była na 1 topce rpg. Niestety przyszedł czas i trzeba było ustąpić to miejsce...Jedyna gra która może pobić goticzka to Wiedźmin 3. Dodam że Skyrim czy Oblivion a może jeszcze Dragon Age 3 mogą goticzkowi buty czyścić.

halucynek093  2015-06-25 - 16:45

Grę próbowałem przejść 3-4 razy i zawsze po prologu wymiękałem. Ostatnio zrobiłem następne podejście i zwracam honor. Jak na dzisiejsze czasy jest dużo lepszych gier z tego gatunku, jednak jak na rok w którym gra wyszła to było po prostu mistrzostwo. Dlatego daję 10/10. Jeśli ktoś nie grał i grafika nie jest dla niego najważniejsza to polecam.

10

AxeFighter  2015-06-27 - 13:56

Świetna gra, szczególnie ze względu na klimat. Aż prosi się, by zrobić jej remake.

Cohle  2015-07-02 - 18:36

Liczbę umiejętności podałem jako jeden z argumentów. Cieszy mnie, że cenisz Tormenta i Baldura, z naciskiem na ten pierwszy tytuł. Opus magnum.

10

MvP8  2015-07-08 - 23:56

Klasyka!

Aragorn2015  2015-07-14 - 20:27

Jedna gier z najlepszym klimatem. A do tego ma ciekawą fabułę i dużo zabawnych dialogów. Bardzo dobre mam wspomnienia z Gothiciem.

AdamDE  2015-07-15 - 21:21

Do niczego. Gothic 2 już o wiele lepszy.

saito123  2015-07-16 - 00:13

AdamDE, Mnie się tam podoba Gothic I tak samo jak i Gothic II. Gry są niemal identyczne, bo jest ten sam Silnik. No ale Gothic II może Ci się lepiej podobać ze względu na klimat, misje itd. Mi też się Gothic II ciup lepiej podoba, ale Gothic I jest prawie na tym samym poziomie co II. 10/10.

gizmo666  2015-07-16 - 14:35

Coś dla fanów Gothica [link]

sebogothic  2015-07-18 - 08:54

Screeny z Gothic Reloaded Mod + D3D11: http://www.gothic-reloaded-mod.de/?page=gallery&sortby=albumonly&id=79&lang=en Jeszcze tylko dodać Magiczną Barierę oraz ponure, deszczowe chmury na niebie i mamy podliftingowanego Gothica.

7.0

puci3104  2015-07-27 - 14:22

W końcu postanowiłem pierwszy raz przejść sobie Gothica, no i wrażenia nie jakieś super pozytywne. Spoko historia (ale nie jakaś rewelacyjna, prędzej do słabej, niż naprawdę dobrej), dobre dialogi i polski dubbing. No i świat, który z pewnością te 14 lat temu robił wrażenie. No i tutaj kończą się plusy. Niestety, ale gameplay strasznie toporny (to sterowanie całe dziwne takie), a walka niezwykle denerwująca i nudna. Nigdy nie rozumiałem kultu Gothica, a teraz dziwię się mu jeszcze bardziej. Niedługo biorę się zza dwójkę, bo podobno lepsza, ale nie wiem czy dam radę przejść wszystkie 3 części nie będąc znudzonym. Ode mnie ocena 7. Wyższe oceny gier są zarezerwowane u mnie dla gier, które całościowo wytrzymują próbę czasu (oczywiście grafika dla mnie się nie liczy), a tutaj może to wszystko fajnie działało te 14 lat temu, ale teraz już tak nie jest. Np. KOTOR swoim turowym podejściem do walki jest w stanie do dzisiaj wciągnąć, a walka jest ciekawa.

10

krzycho19  2015-08-04 - 21:00

dziś gdyby gra wyszła z taką grafiką dałbym jej bardzo niską ocenę tylko za zbyt słabą grafikę, sama gra jako gra RPG wybitna, klasyk. 14-10 lat temu dałbym jej ocenę 10

UnluckyPage71  2015-08-21 - 10:30

Ciekawe czemu taka słaba ocena. Grę bardzo polecam. Dobra, i ciekawa fabuła, świetny soundtrack, genialny klimat kolonii karnej, ciekawe postacie, dobre animacje i efekty (jak na tamte czasy), grafika według mnie lepsza niż w morrowindzie, wysoki poziom trudności, trzy różne obozy do których można dołączyć, pełny sandbox (możemy robić co chcemy, nawet wymordować cały świat). Moja ocena: 10/10.

feks3883  2015-08-26 - 18:27

tutaj full wersje macie: bit.ly/1hGmuDJ