Gothic [PC]

Pierwsza część znakomitej serii cRPG stworzonej przez niemieckie studio Piranha Bytes. Gracze wcielają się w rolę Bezimiennego, wysłannika boga Innosa i muszą stawić czoła siłom zła, którymi kieruje potężny demon.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Gothic data premiery gry na PC:

15 marca 2001 ( światowa data premiery )

28 marca 2002 ( data wydania w Polsce )

15 marca 2001 ( premiera w USA )

gry podobne do Gothic:

Frontiers
Ultima IX: Ascension
Severance: Blade of Darkness

RPG, TPP, fantasy, RPG akcji

Gothic to pierwsza gra w dorobku firmy Piranha Bytes utworzonej w 1997 roku przez piątkę byłych pracowników studia Greenwood Entertainment. Prace nad nią rozpoczęły się jednak rok wcześniej. Projekt oparty został w całości na autorskich rozwiązaniach technologicznych, w tym silniku graficznym ZenGin.

Akcja gry przenosi graczy do fantastycznego Królestwa Myrtany, którym rządzi król Rhobar II. Wcielając się w postać Bezimienngo trafiają oni do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Otacza ją magiczna, przenikalna jedynie z zewnątrz bariera, którą stworzyli arcymagowie. Niestety, w trakcie inkantacji wydarzyło się coś niespodziewanego. Zasięg zaklęcia okazał się większy niż przewidywano i bariera otoczyła cały obszar Górniczej Doliny, więżąc także magów.

Główny bohater to jeden ze skazańców strąconych do kolonii karnej. Wkrótce jednak okazuje się, że nie jest zwykłym więźniem, a wysłannikiem boga Innosa, który pokonać ma zło czające się we wnętrzu magicznej kopuły...

Fabuła Gothic, choć linearna, odznacza się rozmachem i dynamicznymi zwrotami akcji. Świat gry nie jest zbyt rozległy, ale obejmuje dosyć zróżnicowane lokacje jak Stary i Nowy Obóz, Obóz Sekty, Obóz Bandytów, kilka kopalń, a nawet wioskę orków. W trakcie swoich przygód Bezimienny może napotkać ponad 200 postaci niezależnych i dołączyć do kilkunastu gildii (np. Kopacze, Cienie, Szkodnicy, Strażnicy Świątynni, Najemnicy), z których każda kieruje się nieco innymi motywami działań. Na jego drodze staje także kilkadziesiąt rodzajów potworów - od chrząszczy i ścierwojadów, poprzez szkielety a na demonach skończywszy.

Jak przystało na tytuł łączący elementy gry akcji i cRPG, ważną rolę w Gothicu odgrywa walka. Arsenał broni, pancerzy i artefaktów (amulety i medaliony) jest spory, choć dostęp do niektórych przedmiotów bywa ściśle limitowany (można je tylko wykonać samemu lub zdobyć pokonując przeciwnika). Zależnie od upodobań gracza, Bezimienny może władać mieczami jedno i dwuręcznymi, toporami, maczugami, młotami, kuszami lub łukami.

W grze zastosowany został prosty system współczynników i umiejętności. Postać głównego bohatera opisana jest przez atrybuty: siły, zręczności oraz maksymalnego zdrowia i many. Po awansie na kolejny poziom doświadczenia Bezimienny otrzymuje 10 punktów, które gracz może przeznaczyć na podniesienie współczynników, bądź nauczenie się nowych umiejętności. Są to zarówno biegłości bojowe (władanie bronią jedno i dwuręczną) i magiczne, ale też użyteczne w codziennym życiu (np. otwieranie zamków, skradanie się, skórowanie zwierząt). Nauka i doskonalenie już posiadanych umiejętności możliwe są jedynie po znalezieniu odpowiedniego nauczyciela.

Gra wyróżnia się poziomem oprawy audio-wizualnej. Silnik graficzny ZenGin generuje obfitujący w detale, wysokiej jakości (jak na swoje czasy) obraz. Klimatu dodaje zmieniające się w cyklach dnia i nocy oświetlenie. Animacje postaci głównego bohatera, którego poczynania gracze obserwują z perspektywy trzeciej osoby, wyglądają płynnie i naturalnie.

Firma CD Projekt zadbała o pełną polską wersję językową gry. Bezimiennemu głosu użyczył Jacek Mikołajczak. W pozostałych rolach wystąpili: Tomasz Marzecki, Adam Bauman, Piotr Bąk, Paweł Iwanicki, Paweł Szczesny, Przemysław Nikiel, Jarosław Domin, Agata Gawrońska-Bauman, Jacek Kopczyński, Łukasz Nowicki, Marek Obertyn, Andrzej Tomecki, Robert Tondera, Janusz Wituch, Mirosław Zbrojewicz i Jacek Sołtysiak.

Tryb gry: single player   Nośnik: 2 CD  
Ocena gry 8.2 / 10 na podstawie 21247 ocen czytelników.  

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Pentium II 350MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Gothic - recenzja gry

Gothic - recenzja gry (PC)

"Można uznać, że Gothic jest niezwykle udanym debiutem panów z Piranha Byte. Przemyślana fabułą i skomplikowane reguły rządzące tym światem tworzą zamkniętą całość, do której ciężko byłoby się przyczepić. Wykreowany świat nie jest co prawda zbyt wielki: zaledwie trzy centra cywilizacji, kilka podziemnych labiryntów, a wszystko w odległości przysłowiowego rzutu kamieniem. Czujemy się jak na mapie o pomniejszonej skali, gdzie wszystkie odległości uległy radykalnemu skróceniu. Spowodowało to jeszcze jeden niekoniecznie zamierzony efekt. Większość postaci NPC rozmieszczonych zostało gęsto na niewielkiej powierzchni, więc co krok spotykamy nowych mieszkańców pragnących po prostu porozmawiać czy też zlecających nam koleje zadania. Jest to z początku strasznie męczące, gdyż pierwsze kilka godzin gry trzeba poświęcić prawie wyłącznie na niekończące się rozmowy. Na dodatek te same dialogi można powtarzać w nieskończoność, co przyprawia niekiedy o ból głowy. Najgorzej poradzono sobie z nieistotnymi postaciami NPC (takimi bez imienia), którzy do znudzenia powtarzali te same kwestie, aż w końcu przestałem z nimi rozmawiać."  więcej

Gramy w Gothic - powrót do klasyki RPG!

Gramy w Gothic - powrót do klasyki RPG! [22:59]

Archaiczna i toporna, a jednak gra ponadczasowa! Sięgamy z pomocą UV-a do gry która rozpoczęła całą sagę kultowych gier RPG. Mimo kilkunastu lat na karku, dzieło Piranha Bytes trzyma się dobrze i nadal jest wstanie niemiłosiernie wciągnąć. Udana polska wersja językowa, otwarty świat, wysoki poziom trudności - oto Gothic.

komentarze czytelników (1058)


tojo1807  2015-03-04 - 18:46

Gothic i gothic 2 noc kruka lepszych gier nie ma i nigdy nie będzie bo o gothic 4 szkoda gadać

6.5

banan1000  2015-03-04 - 19:04

Nie rozumiem tego całego zachwytu tym Gothic. Gra jest przeciętna. 6.5/10.

kermit zaba  2015-03-07 - 12:12

Jedna z lepszych gier w jąką kiedyś grałem. Super fabuła aż chce sie do niej wracać

Szymon_1904  2015-03-07 - 18:39

Szczerze tej gry nigdy nie przeszłem. Doszedłem do max 75% i lipa, błędy mnie ograniczały. Nie wiem co się działo, ale postanowiłem dać jej jeszcze jedną szansę, może w końcu uda mi się ją przejść. Fabuła nawet ciekawa, ale według mnie gorsza od tej z dwójki. oprawy graficznej, jak i audiowizualnej nie będę oceniał, bo jest ona już przestarzała, ale jak na 2001 rok to nawet spoko. Ocena: 7.5/10 za to, że błędy uniemożliwiały mi przejście gry.

witcher010203  2015-03-07 - 21:37

Według mnie ta gra jest beznadziejna. Nie wiem dlaczego ludzie się nią jarają (oprócz nostalgii i sentymentu). Błędy techniczne, niedoróbki, beznadziejny system walki. Czasami głupota tej gry mnie powalała. Klimat być może jest super, ale przez te niedoróbki w ogóle go nie poczułem. O grafice nie chcę wspominać, bo to stara gra. P.S. Wiem, że posypie się na mnie dużo hejtu, ale chciałem wyrazić tylko swoje zdanie. :)

flygracz  2015-03-07 - 22:44

To klasyka. Zaszczepiona miłość do gier RPG zaczyna się w PL od Gothic'a. Może tu się mylę ale ta gra spopularyzowała ten gatunek.

10

boy3  2015-03-08 - 23:34

witcher010203 - Człowieku, czego ty oczekujesz od gry z 2002? System walki jest bardzo dobry, i jest dużo nowszych rpg, które mają gorszy system walki. A rpg powinno się oceniać przez historię, dialogi itd, a nie błędy techniczne, które ani razu nie spotkałem grając 10 raz w gothicy. ,,Nie wiem dlaczego ludzie się nią jarają'' Powiem ci kolego dlaczego. Klimat tej w grze miażdży i żaden rpg nie dorównał klimatowi gothica, nawet wiedźmin. Postacie są genialne zrobione, dubbing pl to czysta miazga, do tego gameplay i grywalość w żadnym rpg tak nie był dobry i dopracowany, w gothicu czuć że świat żyje, każdy npc nie stoi w tym samym miejscu, tylko chodzi, je rozmawia z innymi ludźmi. Można by wymieniać jeszcze dużo. Gothic to klasyka c-rpg i tyle w temacie, który pokazał jak powinno się robić c-rpg/action.

witcher010203  2015-03-10 - 20:27

boy3 - Grałem w starsze RPG (np. Might and Magic VII) i nie wymagam od gry z 2002 roku wiele, oprócz przyjemnego gameplayu. System walki według mnie jest toporny, choć nie ukrywam, że są o wiele gry z gorszym systemem. Ta gra mnie po prostu nie wciągnęła i nie wciągnie (dotarłem bodajże do II aktu). Jak zresztą mówiłem, nie poczułem też tego klimatu, jak na przykład Falloucie 2. Zgodzę się z tobą, że postacie są dobrze napisane (no i te teksty ...

Cohle  2015-03-11 - 13:22

@boy3 - klimat w Gothicu jest świetny, ale taki z Planescape: Torment, wspomniany przez Ciebie Wiedźmin (Podgrodzie nocą przede wszystkim) czy głównego rywala Gothica, Morrowinda go przebija. Fabuła też jakoś nie jest jakaś fiu fiu, a jak dla mnie jedyną zaletą jest muzyka i voice acting.

witcher010203  2015-03-11 - 19:12

@Cohle - Zgadzam się z tobą w 100% ;)

boy3  2015-03-12 - 22:04

Z tym morrowindem to teraz dojebałeś -.-

boy3  2015-03-12 - 22:09

I nie porównuj klasycznego c-rpg z rgp/action bo to zupełnie inny target -_- Ja osobiście wyżej stawiam gothica, od wiedźmina. Zresztą najlepiej przejść i dopiero oceniać, a nie pierdzielić jak się nie grało w gothica, bo to jest gra która na pierwszy rzut oka nie wydaje się jakaś super, dopiero po zagraniu zyskuje w oczach.

10

Taiczo84  2015-03-13 - 20:18

Do Gothicka podchodziłem 3 razy zanim się w końcu wciągłem, ale gdy to już nastąpiło to cóż jak wielu z was po prostu się zakochałem w tej grze i wszelkie jej niedoróbki, których nie brakuje puściłem w nie pamięć. Fanowskie Mody spowodowały, że nie raz wracałem do Górniczej Doliny, aby przeżyć, odkryć coś nowego lub aby po raz enty wczuć się w klimat. Najlepiej grać w Gothicka wieczorami porządny sprzęt nagłaśniający lub ewentualnie dobre słuchawki na uszy i jazda.

ShockWave20  2015-03-20 - 21:18

@Cohle- Morrowind nie może sie równać z Gothic-em pod żadnym wzgledem, a juz napewno nie ma lepszego klimatu chyba niemożliwym jest, aby ktoś kto grał w obie gry od poczatku do końca stwierdził Morrowind jest lepszy, lubie tą gre ,ale w pewnych momentach staje sie monotonna w Gothic-u nigdy sie nie nudzisz i co jakis czas masz ochote powrócić to jest magia tej gry :D Czasem marze o tym, żeby dostać amnezji i móc przeżyć tą przygode tak jak za pierwszym razem ...

Iselor (Łódź)  2015-03-22 - 14:11

Niestety, ale to jest pieprzenie. Gothic jest średniawym cRPG i Morrowindowi to on może lizać buty. Każdy aspekt Morrowinda jest lepszy od tego co jest w Gothicu. Tyle że dzieci neo, które zaczęły swoją przygodę z cRPG od Gothica będą ją wychwalać pod niebiosa, mimo że o cRPG mają pojęcie takie jak papuaski szaman o fizyce kwantowej.

boy3  2015-03-22 - 16:24

@UP Możesz tylko pomarzyć aby ten średniak morrowind, dorównał gothicowi :>

boy3  2015-03-22 - 16:25

Gdyby nie duży świat, i duża swoboda w eksploracji świata, to gówienko dawno byłoby zapomniane :)

ShockWave20  2015-03-25 - 21:33

@Iselor Co tam niby lepszego w tym morrowindzie masz? Gra ogólnie jest bardzo drętwa stoisz pół metra od wroga machasz bronią i nie możesz trafić najgłupszy pomysł jaki widziałem :D Martwy świat! Ludzie i reszta tych humanoidów wyglądają nienaturalnie i tak samo się zachowują nie potrafią rozmawiać wyskakuje jedynie okienko klikamy w odpowiednią część tekstu, 0 humoru wszystko jest takie sztywne i bez wyrazu. Główny wątek fabuły jeszcze ujdzie mimo to szału nie ma, zadania poboczne słabe(czyli idz zabij, przynieś, pozamiataj). Wielkim + całej serii jest muzyka i otwarty świat ogólne możliwości, bo gdyby nie to każdy starałby się o tej grze jak najszybciej zapomnieć tak jak pisze kolega UP :)

Irek22  2015-03-25 - 21:54

Iselor [1053] Każdy aspekt Morrowinda jest lepszy od tego co jest w Gothicu. Jedyne, w czym Morrowind może przerastać Gothica, to rozbudowany rozwój postaci. Reszta gry Bethesdy zwyczajnie ssie i pod każdym innym względem Gothicowi to ona może lizać buty.

Brat Adalbert  2015-04-01 - 13:31

Wyjątkowy mroczny klimat, świetna ścieżka dźwiękowa i wymagające walki to cechy tej gry, które przekonały mnie do Gothica lata temu. Gra może się wydawać zbyt trudna młodszym graczom, przyzwyczajonym do obecnego w wielu nowszych produkcjach "prowadzenia za rączkę" ale wygranie walki czy zaliczenie questa daje tu sporo satysfakcji. Gothic to gra z rodzaju tych, które albo się kocha albo nienawidzi ;)