Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Torment: Tides of Numenera PS4

Torment: Tides of Numenera to opracowana przez zespół inXile gra RPG, będąca w zamyśle duchowym spadkobiercą Planescape: Torment. Akcja toczy się na Ziemi miliard lat w przyszłości, a przedstawiona przez autorów wizja łączy elementy fantasy i science fiction. Całość oparto na licencji stołowej gry fabularnej Numenera.

RPG, fantasy, science fiction, widok izometryczny, Kickstarter, klasyczne RPG.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Data premiery gry Torment: Tides of Numenera | PS4

28lutego2017

28lutego2017

premiera PL

28lutego2017

PSN

Sony PlayStation 4
Okładka Torment: Tides of Numenera (PS4)
Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera to sfinansowana za pośrednictwem kickstarterowej zbiórki gra RPG. Za stworzenie tego tytułu odpowiada studio inXile Entertainment, któremu przewodzi Brian Fargo, doskonale znany w branży gier wideo. Zawdzięczamy mu takie klasyki jak The Bard's Tale, Wasteland czy choćby pierwsze odsłony cyklu Fallout.

Produkcja trafiła na różne platformy sprzętowe, w tym na PlayStation 4, a jej wydanie wzięła na swoje barki polska firma Techland Publishing. Tytuł stanowi duchowego spadkobiercę kultowego Planescape: Torment. Choć podobieństwa pomiędzy tymi dwiema produkcjami są widoczne – głównie w podejściu do fabuły i mechanizmów rozgrywki – to ich akcja rozgrywa się w różnych światach. Deweloperom nie udało się bowiem zdobyć praw do marki Planescape, toteż zwrócili się w kierunku uniwersum Numenery, stworzonego na potrzeby papierowej gry fabularnej przez Montego Cooka. W jego dorobku znajdują się takie „papierowe” pozycje jak Dark Matter, Arcana Unearthed czy Ptolus, a także kilkadziesiąt dodatków do stołowego Planescape. Ponadto Cook współtworzył trzecią edycję systemu Dungeons & Dragons.

Fabuła

Akcja osadzona jest w bardzo odległej przyszłości na Ziemi (ok. miliarda lat od dnia dzisiejszego), a ukazany świat łączy elementy fantasy oraz science fiction. W tych czasach większość mieszkańców naszej planety żyje na poziomie cywilizacyjnym odpowiadającym późnemu średniowieczu, ale jednocześnie otoczeni są oni tajemniczymi pozostałościami dawnych, znacznie bardziej zaawansowanych kultur. Niektóre z tych reliktów przeszłości (tytułowych numener) są przydatne, inne z kolei stanowią śmiertelne zagrożenie, lecz zdecydowana większość zdaje się nie mieć żadnego praktycznego zastosowania. W trakcie przygód można zarówno stoczyć walkę na miecze, jak i napotkać ludzi z cyberwszczepami, chmury nanobotów etc.

Gracz wciela się bohatera (lub bohaterkę) znanego jako Ostatni Porzucony. Protagonistę poznajemy w momencie, gdy spada z nieba na miasto Klify Sagusa. Napotkani wkrótce po odzyskaniu przytomności Aligern i Calligeste – pierwsi potencjalni członkowie drużyny – tłumaczą mu, że jest ostatnim z „dzieci” Pana Wcieleń – potężnej postaci, która zdołała przezwyciężyć śmiertelność, tworząc dla siebie perfekcyjne ciała i przenosząc między nimi swoją świadomość. Niestety, efektem ubocznym owego procesu są właśnie porzuceni – świadomości budzące się w zajmowanych wcześniej przez Pana Wcieleń ciałach. Ruszamy w podróż mającą nam pomóc znaleźć swoje miejsce na świecie… i wyjaśnić, dlaczego ściga nas istniejący poza przestrzenią i czasem niepowstrzymany byt znany jako Rozpacz.

Mechanika

U fundamentów Tides of Numenera leży model rozgrywki zbliżony do tego, co znamy z tytułów takich jak Baldur’s Gate, Pillars of Eternity czy wspomniany Planescape: Torment – gracz kontroluje do czterech postaci w drużynie, eksplorując lokacje, prowadząc dialogi (wzbogacone o bogatą warstwę opisową, jak w pierwowzorze), wykonując zadania, zdobywając punkty doświadczenia, dzięki którym rozwija się umiejętności i współczynniki bohaterów, etc. Główne różnice polegają na tym, że walka (zwana tu kryzysem) toczona jest w systemie turowym, zaś testy umiejętności nie przebiegają w sposób automatyczny. Oprócz zdolności zwiększających nasze szanse, możemy również w każdy z nich zainwestować wybraną sumę punktów wysiłku, dzięki czemu możemy uzyskać nawet 100% pewności powodzenia – jednak, rzecz jasna, pula owych punktów jest ograniczona.

Ponadto w grze zaimplementowany został bardzo rozbudowany system wyborów moralnych (odzwierciedlany przez tytułowe Nurty), który wpływa na otaczający nas świat, statystyki znajdowanych przedmiotów czy też reakcje spotykanych w czasie wędrówki bohaterów niezależnych. Oprócz tego podejmowane przez nas decyzje wywierają wpływ na charakter podróżujących z nami towarzyszy, a także mogą sprawić, że kompani zwrócą się przeciwko nam. Co ciekawe, gra oferuje tak wiele wyborów, że praktycznie nigdy nie zachodzi tu absolutna konieczność toczenia walk – istnieje wręcz możliwość ukończenia przygody bez zabijania choćby jednej istoty.

W kwestii mechaniki rozgrywki inXile oparło się na rozwiązaniach stołowego pierwowzoru, ale nie jest to wierna adaptacja. Zamiast tego opracowany przez Montego Cooka system posłużył jedynie jako fundament do stworzenia czegoś bardziej dopasowanego do potrzeb gry wideo. Warto również wspomnieć, że od czasu do czasu Torment: Tides of Numenera korzysta z mechaniki rodem z gier paragrafowych, ukazując wydarzenia i wybory wyłącznie poprzez narrację tekstową (ze statycznymi obrazkami).

Kwestie techniczne

Zespół inXile wykorzystał tę samą technologię, która wcześniej posłużyła studiu Obsidian Entertainment przy produkcji Pillars of Eternity. Tym samym Torment: Tides of Numenera na platformie PlayStation 4 wygląda podobnie, z dwuwymiarowymi tłami, trójwymiarowymi modelami postaci i dość bogatą gamą rozmaitych efektów; zdecydowanie wyróżnia się jednak estetyką, pełną jaskrawych, kontrastujących barw. Mocną stroną omawianego tytułu jest też ścieżka dźwiękowa. Muzykę skomponował Mark Morgan, czyli człowiek odpowiedzialny za soundtracki m.in. w grach Planescape: Torment, Fallout, Fallout 2 i Fallout: New Vegas.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 8.0 / 10 na podstawie 18 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 159,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Torment: Tides of Numenera

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.
Torment: Tides of Numenera oraz Helldivers z darmowym weekendem
Torment: Tides of Numenera oraz Helldivers z darmowym weekendem

wiadomość27 października 2017

Rozpoczął się darmowy weekend z dwiema grami. Przez najbliższe kilka dni można bezpłatnie wypróbować RPG-a Torment: Tides of Numenera oraz kooperacyjną strzelaninę Helldivers.

Torment: Tides of Numenera – kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: patch 1.1.2, nowy towarzysz]
Torment: Tides of Numenera – kompendium wiedzy [Aktualizacja #14: patch 1.1.2, nowy towarzysz]

wiadomość30 marca 2017

W kolejnym już naszym kompendium zebrane zostały wszystkie najważniejsze informacje i materiały dotyczące duchowego spadkobiercy kultowego Planescape: Torment – Torment: Tides of Numenera. Będzie ono na bieżąco aktualizowane aż do premiery gry, która nastąpić ma początkiem 2017 roku.

Torment: Tides of Numenera z patchem 1.1.0 na PC – część brakującej zawartości dodana
Torment: Tides of Numenera z patchem 1.1.0 na PC – część brakującej zawartości dodana

wiadomość17 maja 2017

Studio inXile Entertainment uzupełniło grę Torment: Tides of Numenera o część zawartości, którą obiecano podczas kickstarterowej zbiórki pieniędzy, a której ostatecznie nie dostarczono. Dostępny na razie tylko na PC patch 1.1.0 (vel aktualizacja Servant of the Tides) dodał m.in. siódmego towarzysza – Ooma – i leksykon z informacjami o świecie gry (Voluminous Codex).

Wieści ze świata (Torment: Tides of Numenera, Civilization VI, Fallout Shelter) 29/3/2017
Wieści ze świata (Torment: Tides of Numenera, Civilization VI, Fallout Shelter) 29/3/2017

wiadomość29 marca 2017

Dziś piszemy o patchu 1.0.2 do Torment: Tides of Numenera i darmowej zawartości, która trafi do tej gry w przyszłości, o wypuszczeniu Fallout Shelter na Steamie oraz o premierze dodatku z Persją i Macedonią do Sid Meier’s Civilization VI, udostępnionego razem z dużą aktualizacją wiosenną. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

Cartoon Games - odc. 206 - Torment

wiadomość26 marca 2017

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
05.03.2017 16:51
dandro86
12
Chorąży

Więcej takich gier na konsoli.. oj, chciałoby się klasycznego Baldura lub Icewind..
Ale cóż, lepszy rydz niż nic..