The Last of Us [PS3]

Survival Horror od twórców serii Uncharted. Gra opowiada historię mężczyzny o imieniu Joel oraz Ellie, czyli znajdującej się pod jego opieką nastoletniej dziewczyny. Duet ten musi przeżyć w świecie zniszczonym przez tajemniczą zarazę, która przemienia ludzi w żądne krwi monstra.

wersja językowa:
pełna polska wersja

The Last of Us data premiery gry na PS3:

14 czerwca 2013 ( światowa data premiery )

14 czerwca 2013 ( data wydania w Polsce )

14 czerwca 2013 ( Europejska premiera PAL )

14 czerwca 2013 ( premiera w USA NTSC )

gry podobne do The Last of Us:

Escape Dead Island
Resident Evil 4 HD
Silent Hill: Downpour

akcji, TPP, survival horror, postapokaliptyczne, multiplayer, TPS, co-op, crafting

The Last of Us to interaktywny survival horror stanowiący połączenie dynamicznej gry akcji z delikatnymi elementami przygodowymi. Tytuł ten wyszedł spod ręki studia Naughty Dog, czyli ojców takich serii jak Uncharted, Jak & Daxter i Crash Bandicoot.

Akcja toczy się w niedalekiej przyszłości, 20 lat po tym jak tajemnicza zaraza zdziesiątkowała naszą cywilizację. Opuszczone miasta objęły we władanie rośliny i zmutowane ofiary, a ocalali ludzie walczą ze sobą o jedzenie i broń. Fabuła obraca się wokół dwójki bohaterów – mającego ponad 40 lat przemytnika broni i narkotyków imieniem Joel oraz nastoletniej sieroty Ellie - i koncentruje się na ich próbach przeżycia w tej przerażającej rzeczywistości. Podczas większości etapów wcielamy się w postać Joela, natomiast jego towarzyszka kierowana jest przez sztuczną inteligencję. Ellie wspomaga nas w walce, jak również informuje o nadciągającym niebezpieczeństwie, czy nawet sugeruje niekiedy ścieżkę, którą powinniśmy podążyć.

W świecie gry przyjdzie nam się zmierzyć z wieloma przeciwnikami, zarówno zwykłymi ludźmi, jak i ofiarami infekcji oparami zabójczych grzybów. Do naszej dyspozycji oddano możliwość korzystania z broni palnej, dzięki której można zabić oponenta nawet jednym celnym strzałem. Oprócz tego za oręż służą również takie elementy otoczenia, jak cegły czy drewniane nogi od stołu. Poza walką, w produkcji natkniemy się również na elementy przygodowe i zręcznościowe wykorzystujące zdolności obojga bohaterów. W grze znalazł się także uproszczony system rzemiosła, umożliwiający tworzenie przydatnych przedmiotów ze znalezionych podczas gry materiałów.

The Last of Us posiada zaawansowany system sztucznej inteligencji nazwany przez twórców balansem sił. Sprawia on, że wrogowie dynamicznie reagują na stale zmieniającą się sytuację w czasie walki, chowając się za przeszkodami czy w mądry sposób wykorzystując przewagę liczebną nad graczem. Zdają sobie też sprawę ze śmiercionośnej siły broni palnej i dlatego stają się ostrożniejsi, gdy pokażemy, że dysponujemy pistoletem lub karabinem.

Poza kampanią dla pojedynczego gracza autorzy przygotowali również rozbudowany tryb wieloosobowy. Dostępne są w nim dwa rodzaje rozgrywki: „Walka o zapasy” oraz „Ocaleni”. To co je odróżnia, to ilość żyć dostępnych w każdej rundzie. Podczas „Walki o zapasy” możemy zginąć kilkukrotnie, natomiast w „Ocalonych” gramy tylko do pierwszej śmierci. Ciekawe urozmaicenie stanowi również możliwość korzystania z systemu rzemiosła znanego z trybu dla pojedynczego gracza. Gra została stworzona na podrasowanym silniku znanym z Uncharted 3. Dzięki temu możemy cieszyć oczy grafiką na najwyższym poziomie, bogatą w detale i bardzo płynnymi, realistycznymi animacjami postaci.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet  
Ocena gry 9.1 / 10 na podstawie 3331 ocen czytelników.  

Recenzja gry The Last of Us - niemal doskonały exclusive na PS3

Recenzja gry The Last of Us - niemal doskonały exclusive na PS3 (PS3)

"W trakcie podróży pojawia się jednak wiele stołów warsztatowych, na których – jeżeli tylko posiadamy odpowiednie narzędzia i zebrane części – dokonujemy modyfikacji arsenału. Powiększanie magazynka, mniejszy odrzut, większy zasięg czy dodanie lunety do karabinu to tylko kilka opcji. Joel używa także łuku pozwalającego na cichą eliminację z dystansu. Niezwykle spodobał mi się fakt, że część strzał da się odzyskać po ich wystrzeleniu, a pozostałe są wyraźnie uszkodzone. Taki detal, a cieszy."  więcej

Nowe szaty króla - The Last of Us na PS4 w akcji!

Nowe szaty króla - The Last of Us na PS4 w akcji! [9:10]

Czy Remastered jest wart swojej ceny? The Last of Us Remastered było tylko kwestią czasu. Jedna z najlepiej wyglądających i sprzedających się gier na PS3 trafiła w końcu na nową konsolę Sony, z czym wiążą się pewne usprawnienia. Wyższa rozdzielczość, 60 klatek na sekundę i parę drobnostek - to gratka dla tych, którzy w oryginał zagrać nie zdążyli. A co z tymi, którzy przygody Joela i Ellie znają już na pamięć?

1:22

Video The Last of Us

zwiastun na premierę wersji Remastered

0:30

Video The Last of Us

reklama telewizyjna #4 (PL)

0:30

Video The Last of Us

reklama telewizyjna #3

komentarze czytelników (753)


Patryx0  2014-08-15 - 21:51

Napisałeś że gra wygląda o wiele gorzej... gdzie ja na screenach nie widzę różnicy. Dostałeś foto gdzie możesz sobie wybrać z jakiej wersji pochodzą screeny. Człowieku.

W0L4K  2014-08-30 - 23:39

Turualpha, jeżeli w konsoli masz ustawioną rozdzielczość 1080p to zmień na 720p i zobacz, może tak być ponieważ TLOU nie obsługuje 1080p i gdy masz takie ustawione to przełącza na domyślną czyli 576p. Co do ciemności, u mnie gra robi się bardzo ciemna gdy mam zakres RGB na Pełny, ale to może być też telewizor.

W0L4K  2014-08-30 - 23:44

Może to trochę głupie porównanie, ale czytając książkę też nie masz wpływu na jej fabułę :D

turualpha  2014-09-06 - 12:17

@W0LaK Książka nie jest interaktywna, podobnie jak film... W grach założenie jest chyba nieco inne :) Pozdr.

turualpha  2014-09-06 - 12:20

Interakcję gracza w TLOU można by przyrównać do wciskania przycisku 'pause/unpause' na pilocie podczas oglądania filmu ;)

10

pasza12  2014-09-27 - 22:32

Turalpha to jest wina w twoim sprzęcie a nie grze ja porównywałem do screnów i jest tak samo a po za tym co to za porównanie z wciskaniem pauzy w grze możesz możesz kierować bohaterem w większości gier nie ma się wpływu na fabułę tak jak w the walking dead

pasza12  2014-09-28 - 13:03

Uważacie że the last of us ma lepszą fabułę czy the walking dead

Leryene  2014-10-02 - 19:35

Gra jest świetna. Nieraz nie potrafiłam odejść od konsoli. TLoU wywoływało na mnie wiele emocji, nieraz wzruszyła mnie fabuła, i to bardzo. Jak dla mnie gra sprawiła miłe wrażenie już na samym prologu, fabuła świetna, graficznie wyciska z PS3 wszystko. Gra zdecydowanie najlepsza jaka wyszła na PS3!

Seboolek  2014-10-26 - 17:13

Mam pewien problem, przechodziłem grę kilka razy ale zawsze przechodziłem ten poziom bez problemów, pisze tutaj o Kanałach gdy zostajemy rozdzieleni z Ellie za to jest z nami Sam. Problem taki że mamy tam dwóch klikaczy i kilku stalkerów. Niby nic ale nie mam ani jednego naboju czy tez nawet butelki. W tej chwili jest to wręcz awykonalne. Cały czas cos proboje ale bez skutku. Nie wiem jak sobie poradzić w tej sytuacji. Gram na Przetrwaniu.

scarguy  2014-10-28 - 08:34

Gra świetna. Fabuła trzyma w napięciu, a chęć rozwoju umiejętności postaci oraz wzbogacania ekwipunku, pcha w każdy zakamarek gry. Za fabułę, grafikę i grywalność dałbym 11 na 10. Jednak osobiście dostrzegłem też parę minusów. Gra jest strasznie liniowa. Nie da się zagrać w żadną (nawet króciutką) misję poboczną. Nie da się wejść w jakiś inny korytarz, by coś nowego znaleźć, czy chociażby pobawić się ukatrupianiem potworów/wojskowych/innych. Po prostu nie da się robić czegoś innego, poza głównym wątkiem. Brak jakiegokolwiek wątku decyzyjnego poza możliwością zabijania na parenaście sposobów. Mimo to w grę, gra się lekko i przyjemnie, a atak potworów wymusza automatyczny unik głowy na kanapie. Mocne 8.

yadin  2014-11-01 - 03:43

@Seboolek :: Nawet nie próbuje szukać broni czy butelek, bo ich tam nie ma. Trzeba ominąć te wszystkie potwory i zeskoczyć poziom niżej. Dalej też omijasz. Nie ma innej możliwości.

10

PoProstuWilK  2014-11-12 - 17:57

Genialna gra z pewnością zasługująca na 10 i grę roku.

10

Nicto  2014-11-27 - 22:04

Wiem, że trudno wam będzie w to uwierzyć, ale odpaliłem i ukończyłem tą grę na PC.

Dreamy  2014-11-28 - 13:03

A ja wczoraj umarłem, ale nadal żyję :)

radonix  2014-12-11 - 17:00

Pod koniec października 2014 r. pojawiły się zapowiedzi o tym, że pod koniec listopada światło ujrzy wersja ''Game Of The Year Edition'' na PS3. Tymczasem mamy już połowę grudnia - i cisza w eterze :( Czekam dalej...

10

Y3tik  2014-12-17 - 11:47

Gra perfect, fajny system walki, fajna historia trochę brutalna i wulgarna ale mówmy szczerze taki jest dzisiejszy świat, długa kampania, zarąbista oprawa graficzna, mimika twarzy prawie jak żywa, więcej takich gier chcę, więcej takich historii dajcie graczom a nie kolejne badziewie które nie dość że nie wygląda to jeszcze nie ma fabuły, multiplayer też spoko, no co tutaj dalej dodać The Last Of Us to po prostu produkcja idealna daje 10 na 10 bo zasługuje jak żadna inna gra.

yadin  2014-12-17 - 21:44

"Wąskie gardło" Ta gra ma kilka wąskich gardeł. trudność w przejściu kilku lokacji nie wynika ze stopnia trudności, ale ze specyfiki gry. Tam, gdzie trzeba przyspieszyć, tam silnik gry i sama gra nie jest do tego stworzona. Mam na myśli dwie walki Ellie z potworami, które wyskakują a różnych miejsc, a ona musi z wolnej strzelby strzelać jak Clint Eastwood. "Genialni" (czytaj "przygłupi") programiści tak to wymyślili, że gra się po prostu ciężej i nieporadnej, ponieważ gra nie pozwala na nic więcej. Są więc dwa wąskie gardła z Ellie i kilka z Joelem. Tylko że Joelem gra się zdecydowanie łatwiej. Tylko co z tego, skoro te stwory robią takie łaaaa i lecą machając rękoma jak wiatrak. Stoi taki pięć metrów od ciebie i cię trafia. Śmieszne? śmieszyć to mnie będzie za 30 lat. Dziś mnie to w.kurwia. Jak mam szanować programistów, którzy piszą świetną grę, a nagle w grze wyjeżdża na ekran coś tak prymitywnego. Gra też ma straszne, ale to naprawdę straszne bugi. Na przykład teraz zostałem uraczony wgraniem się kolejnej lokacji, w której Ellie została przez oprogramowanie pozbawiona: latarki, pistoletu i łuku (misja "The Hunt"). Od takich bugów człowieka trafia szlag, bo się boi, że sk ...

phantom pain  2014-12-18 - 16:01

[Yadin] To się zgadza. TLoU na PS3 ma straszne bugi. Ale jak jesteś weteranem, to nawet poziom "grounded" i Ellie z nożem poradzi sobie:)). Miałeś możliwość zagrania w wersji "Remastered" na PS4? Jak się ta wersja sprawuje? Czy doświadczymy tam bugów, co w wersji na PS3?

yadin  2014-12-19 - 13:50

@phantom pain :: Przede wszystkim zgrałem w tę grę na PS3. Przeszedłem chyba 10 razy. Na PS4 przechodzę dopiero trzeci raz. Grafika jest lepsza, a to dzięki większej liczbie klatek na sekundę i lepszej rozdzielczości. Po prostu wszystko jest płynniejsze. Jest chyba trochę nowinek, ale są ledwo zauważalne. Poza tym wszystko dzieje się prawie tak samo. Wersja na PS4 różni się tym, że gdy chcesz przejść poziom po cichu, to trzeba powtarzać więcej razy. Nie dlatego, że jest trudniej, ale dlatego, że teraz duszenie przeciwnika szybciej uruchamia alarm. Zmienili to świadomie. Jak więc nie chcesz restartować levelu, to musisz wdać się w mordobicie. to najpoważniejsza zmiana.

yadin  2014-12-20 - 02:57

Mam problem z wersją na PS4. Przeszedłem grę na "hard" i chciałem zacząć grać na "new game plus". Jednak kiedy pierwszy raz Joel zakładał opatrunek, zauważyłem, że nie zachował się żaden upgrade zdrowia i broni z poprzedniego przejścia. Szukałem rozwiązań nawet na stornach po angielsku, ale ludzie nie podawali zbyt wielu wyjaśnień. Próbowałem kilka razy zaczynać bezpośrednio po zakończeniu gry, nie z opcji chapter select, ale start new game plus", lecz żadnych ulepszeń nie było. Czy ktoś miał podobny problem? Po dziesięciu razach straciłem cierpliwość. Mam ten save z poziomu hard. Może problem w tym, że w informacji o tym save widnieje, iż mam 99% complete. Na PS3 było tak, że po przejściu hard upgrade broni i zdrowia przechodził do wersji NG+. Teraz tak u mnie nie jest. Czy inni też tak mają? Próbowałem wszystkiego. Wgrywałem z ostatniego save'a, a potem zamiast NG+ robiłem load z nadgranego świeżo prologu. Cały czas nic.