Data wydania: 3 marca 1999
Trzecia odsłona popularnej serii turowych strategii fantasy studia New World Computing. Po śmierci króla Gryphonhearta, królestwo Erathii pada pod naporem mrocznych sił Nighonu i Eofolu. Jego córka Katarzyna, władczyni Enroth, powraca w rodzinne strony z zamiarem zjednoczenia wszystkich mieszkańców krainy i poprowadzenia ich do walki z siłami zła.
GRYOnline
Gracze
Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia to wydana na komputerach PC trzecia odsłona bestsellerowej serii turowych gier strategicznych w realiach fantasy, nawiązującej do zapoczątkowanego w latach 80. cyklu RPG Might and Magic oraz uważanej za prekursorkę popularnych Heroesów gry King’s Bounty z 1990 roku. Za powstanie wszystkich tch marek odpowiada amerykańskie studio New World Computing, na czele z jego współzałożycielem Jonem Van Caneghemem.
Fabuła Heroes of Might and Magic III nie łączy się bezpośrednio z dwiema poprzednimi odsłonami cyklu i przenosi nas do zupełnie nowej, fantastycznej krainy o nazwie Erathia, położonej na fikcyjnym kontynencie Antagarich. Po zamordowaniu króla Gryphonhearta – władcy Erathii – kraina ta padła pod naporem mrocznych sił Nighonu i Eofolu. Na wieść o tym, królowa Katarzyna – córka Gryphonhearta i żona Rolanda Ironfista (bohatera Heroes of Might and Magic II) – powraca w rodzinne strony z zamiarem zjednoczenia swych rodaków i poprowadzenia ich do walki przeciw złu, które spustoszyło ich kraj. Aby osiągnąć ten cel, Katarzyna będzie musiała stawić czoła wielu potężnym przeciwnikom, wśród których znajdzie się m.in. jej własny ojciec, przywrócony przez nekromantów do życia w postaci licza.
Pod względem mechaniki, Heroes of Might and Magic III stanowi połączenie rozwiązań znanych z dwóch poprzednich części serii, z szeregiem uatrakcyjniających rozgrywkę nowości. Ogólne założenia nie uległy jednak zmianie, a zabawa koncentruje się przede wszystkim na strategicznej eksploracji mapy świata Erathii oraz taktycznej walce z przeciwnikami w klasycznym systemie turowym. Podobnie jak w poprzedniczkach, gracze przejmują kontrolę nad kilkoma bohaterami, stojącymi na czele armii złożonych z różnych rodzajów mitycznych i fantastycznych stworzeń. Niezwykle ważny element rozgrywki stanowi rozbudowa posiadanych miast; istnieje ich tu osiem rodzajów: trzy „dobre” (Zamek, Bastion i Forteca), trzy „złe” (Inferno, Nekropolis i Loch) oraz dwa „neutralne” (Twierdza i Cytadela). Pełnią one wiele istotnych funkcji – m.in. umożliwiają rekrutowanie i rozwijanie charakterystycznych tylko dla siebie jednostek.
Jedną z kluczowych nowości gry stanowi fakt, że poszczególne mapy mogą mieć teraz dwie warstwy, tzn. powierzchnię oraz podziemia. Są one też o wiele większe i zawierają znacznie więcej interaktywnych elementów, takich jak różnorakie budynki, skarby, potwory czy kopalnie, których przejmowanie zapewnia nam dostęp do zasobów niezbędnych do rozwoju posiadanych miast. Dzięki eksploracji oraz walce, wraz z postępami rozgrywki nasi bohaterowie rozwijają się i uczą kolejnych przydatnych umiejętności bojowych oraz magicznych.
Podstawowy tryb rozgrywki w Heroes of Might and Magic III tradycyjnie stanowi rozbudowana kampania fabularna, złożona z siedmiu minikampanii oraz jednej bonusowej, dostępnej dopiero po ukończeniu pozostałych. Prócz tego, bawić możemy się w ramach pojedynczych scenariuszy, w których rywalizujemy z komputerową sztuczną inteligencją lub z maksymalnie siedmioma innymi graczami – za pośrednictwem Internetu, sieci LAN bądź przy jednym komputerze. Do dyspozycji graczy oddano też, jak poprzednio, funkcjonalny edytor, za pomocą którego mogą kreować własne mapy i związane z nimi przygody.
W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami cyklu, wydana na komputerach PC gra Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia stanowi spory krok do przodu pod względem technicznym. Wyświetlana w maksymalnej rozdzielczości 800x600 pikseli grafika została w większości wyrenderowana z modeli trójwymiarowych, a nie narysowana ręcznie – jak miało to miejsce w poprzedniczkach. Wyraźnej poprawie uległ też wygląd samej mapy oraz animacje jednostek. Za ścieżkę dźwiękową gry odpowiadają po raz kolejny Paul Romero, Robert King oraz Steve Baca – związani z serią od momentu jej powstania.
Na przestrzeni roku od premiery gra Heroes of Might and Magic III doczekała się dwóch oficjalnych rozszerzeń: Armageddon’s Blade oraz The Shadow of Death, a także specjalnej, Złotej Edycji, zawierającej grę podstawową wraz z oboma dodatkami. Prócz tego, do gry ukazała się cała masa dodatków nieoficjalnych, z których najbardziej znane to Heroes of Might and Magic 3 1: In the Wake of Gods (2001) oraz wydane ponad 12 lat po premierze „podstawki” Horn of the Abyss.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: New World Computing
Wydawca: 3DO Company
26GIER
Seria strategii turowych, powiązana z inną marką – Might and Magic. Cykl został wykreowany przez studio New World Computing, a jego wydawcą w latach 1996-2003 była firma 3DO Company. W 2003 roku prawa do marki przejęła firma Ubisoft, po czym seria była kontynuowana między innymi przez takie studia deweloperskie, jak Nival Interactive, Black Hole Entertainment, Limbic Entertainment oraz Unfrozen.
Aktualizacja: 22 stycznia 2002
Niniejszy poradnik będzie swego rodzaju encyklopedią: znajdziecie w nim opisy artefaktów, czarów, miast oraz oczywiście tytułowych herosów. Zapraszamy do lektury oraz, przede wszystkim, do grania.
23 maja 2023
Wracacie czasem do staroci? Powrót do starej gry może być ciekawym doświadczeniem. Zapytaliśmy członków redakcji, do których dawnych, około dwudziestoletnich gier wracają w przerwach między premierami.
9 marca 2020
Dnie lubimy zaczynać od ponarzekania, jak to duzi wydawcy robią w kółko identyczne, bezpieczne gry od szablonu. A kończyć je zagrywając się w te pozbawione innowacji tytuły i nie widząc u siebie grama hipokryzji.
5 czerwca 2019
Ubisoft wyraźnie nie ma pomysłu na kontynuowanie serii Heroes of Might and Magic, a gracze nie potrafią znieść najmniejszych odchyłów od kultowej „trójki” w nowych odsłonach. Czy jest szansa, że kiedykolwiek pojawi się ósma część Hirołsów?
20 sierpnia 2017
Są takie gry, które – choć powstały za granicą – największym kultem otaczane są w Polsce. Wybraliśmy najciekawsze z nich i spróbowaliśmy poszukać przyczyn tej niesamowitej popularności na Wisłą.
17 sierpnia 2010
Kontynuujemy naszą opowieść o grach z serii Heroes of Might and Magic, a także innych produktach z nią związanych. Oto druga i ostatnia część artykułu.
Do GOG Preservation Program dołączyła świeża porcja klasyki. Kopia zapasowa kultowego Heroes of Might and Magic 3 została zachowana na wieczność dzięki wyjątkowemu kryształowi.
gry
Zuzanna Domeradzka
24 lipca 2025
Polska grupa fanów RPG-ów tworzy stołową grę na podstawie Heroes of Might and Magic 3. Zbiórka na Kickstarterze już wystartowała.
gry
Marcin Bukowski
6 maja 2025
Ukazała się wersja 1.7.2 kultowej Horn of the Abyss, czyli jednej z najsłynniejszych modyfikacji do Heroes of Might and Magic III. Aktualizacja przynosi m.in. nową kampanię.
gry
Adrian Werner
16 stycznia 2025
Lada chwila ruszy zbiórka na dodatki do Heroes of Might & Magic III: The Board Game. W ramach akcji będzie można też nabyć trudną obecnie do zdobycia podstawową wersję tej planszówki.
gry
Adrian Werner
16 września 2024
Równe ćwierć wieku temu ukazała się jedna z najważniejszych strategii w historii PC. Dzisiaj 25. urodziny obchodzi legendarne Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia.
gry
Adrian Werner
3 marca 2024
Ukazała się wersja 1.7.0 moda Horn of the Abyss do Heroes of Might and Magic 3. Wprowadza nowy zamek. unikalną steampunkową frakcję oraz dodatkową kampanię.
gry
Adrian Werner
3 stycznia 2024
David Mullich, reżyser Heroes of Might and Magic 3, opowiedział nam o tym, jak zespół deweloperski opuścił główny projektant gry, Greg Fulton. „Wydaje mi się, że otrzymał groźby śmierci od kilku fanów […]”.
gol originals
Hubert Śledziewski
17 czerwca 2023
VCMI – ambitny projekt fanów Heroes of Magic and Might III – otrzymał największą z dotychczasowych aktualizacji, a wraz z nią mnóstwo usprawnień.
gry
Jakub Błażewicz
17 kwietnia 2023
Zbiórka na planszowe „Hirołsy” 3 w serwisie Kickstarter dobiegła końca – na polską adaptację kultowej pecetowej produkcji zebrano niemal 18 milionów złotych.
gry
Hubert Śledziewski
30 listopada 2022
Dwa dni wystarczyły, aby Kickstarter planszówki Heroes of Might and Magic III: The Board Game przekroczył 1,4 mln euro.
gry
Adrian Werner
17 listopada 2022
Popularne pliki do pobrania do gry Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia.
Wymagania sprzętowe gry Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 166MHz, 32MB RAM.
Lista dodatków do gry Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia:
Dodatek
22 marca 2000
Strategiczne
Drugie i tym razem samodzielne rozszerzenie do wydanej wiosną 1999 roku strategii turowej Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. Fabuła dodatku zatytułowanego The Shadow of Death obraca się wokół nekromanty Sandro, który dla własnych korzyści manipuluje czwórką bohaterów, aby za ich pomocą połączyć dwa artefakty o potężnej mocy i uzyskać władzę nad światem. Jedynie współdziałanie wspomnianej czwórki może powstrzymać złoczyńcę od realizacji jego niecnych planów. Prócz pełnej zawartości gry podstawowej, opisywane rozszerzenie niesie ze sobą przede wszystkim siedem nowych kampanii (z możliwością wybrania poziomu trudności) oraz 38 scenariuszy, w których pojawia się m.in. 8 nowych typów terenu. Poza tym, w grze znalazło się dziesięć nowych teleportów oraz niedostępne wcześniej artefakty, wraz z zupełnie nową opcją łączenia ich w jeden "superartefakt". Całość uzupełnia kolejna garść poprawek i ulepszeń na gruncie mechaniki.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
30 września 1999
Strategiczne
Pierwszy oficjalny dodatek do turowej strategii fantasy Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. Fabuła rozszerzenia Armageddon’s Blade opowiada o wydarzeniach, jakie rozegrały się po zakończeniu kampanii podstawowej. Główny wątek fabularny koncentruje się na postaci władcy Eofolu – Kreegana, który pragnie stworzyć potężną broń i za jej pomocą pogrążyć świat w chaosie i zniszczeniu. Naprzeciw niemu staje przyszła królowa Erathii – Katarzyna, wraz z mężem i innymi sojusznikami. Wliczając pięć wątków pobocznych, w dodatku otrzymujemy w sumie sześć nowych kampanii, składających się z 26 misji, a także 38 map do rozgrywki samodzielnej i 10 przeznaczonych do zabawy wieloosobowej. W grze pojawia się też nowe miasto (Wrota Żywiołów), 23 nieznane dotąd stworzenia oraz dwie nowe klasy bohaterów (w sumie 18 nowych postaci) o odmiennej charakterystyce i unikalnych zdolnościach. Całość uzupełnia garść poprawek na gruncie mechaniki oraz ulepszony edytor i generator map.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 12 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 6062 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
buddookann
Ekspert
2024.03.29
Gra jest nudna. Przeszedłem w końcu całą kampanie podstawową i nawet nie chce mi się grać w dodatki. Wszystkie kampanie sprowadzają się do jednego. Grindowania, zbierania, szybkiego rozwoju miast, zebraniu armii i ataku.W dodatku irytują te ograniczenia leveli bohaterów, oraz ich utrata. Raz walczymy danym bohaterem potem przeciwko niemu. Rozumiem że to najemnicy, ale cała ta historia opowiedziana jest w sposób chaotyczny i nie porywa.Za dziecka nigdy mnie nie porwała i teraz też nie porywa. Może nie mój klimat.Zawsze wolałem Civilizatiion, Colonization czy Fallout jeśli chodzi o turówki.
Seba01
Ekspert
2020.04.15
Od tej części "hirołsów" wszystko się zaczęło. Nic dziwnego, że tak szybko stała się popularna. Sam też jestem jej fanem i gram w nią często. Tutaj rozwój postaci był świetny (i nadal jest). Klimat, grafika, muzyka - wszystko idealnie pasowało. Jako malutkie wady zaliczę: monotonne wczytywanie gry wieloosobowej, gdzie trzeba znowu wpisywać nasze nicki, losowy wybór perków (gdzie nawet u Rycerza jest wybór Nekromancji XD).
Grzegorz Misztal
GRYOnline.pl Team
2018.04.25
Legenda. Nie będę powielał postów powyżej - to po prostu niesamowite, jak wiele ukrytych smaczków jest w tym tytule. Rozmach, głębia, doskonale przemyślana rozgrywka i tona, tona frajdy. Nie zapomnę, jak będąc dużo młodszym tworzyłem mapy w edytorze map i rozgrywałem je z bratem. Po latach się naprawdę docenia jakość tej wspaniałej produkcji. Jak wino - z wiekiem coraz lepsza gra!
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Niezliczone godziny w trybie hot seat. Za nie maksymalna ocena.
Tal_Rascha
Ekspert
2022.11.10
Bigos-86
Ekspert
2021.12.06
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
1up
Ekspert
2017.12.31
Grzegorz Bobrek
GRYOnline.pl Team
2016.03.23
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Admin Senator
Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia - recenzje graczy
buddookann Konsul
Gra jest nudna.
Przeszedłem w końcu całą kampanie podstawową i nawet nie chce mi się grać w dodatki. Wszystkie kampanie sprowadzają się do jednego. Grindowania, zbierania, szybkiego rozwoju miast, zebraniu armii i ataku.
W dodatku irytują te ograniczenia leveli bohaterów, oraz ich utrata. Raz walczymy danym bohaterem potem przeciwko niemu. Rozumiem że to najemnicy, ale cała ta historia opowiedziana jest w sposób chaotyczny i nie porywa.
Za dziecka nigdy mnie nie porwała i teraz też nie porywa. Może nie mój klimat.
Zawsze wolałem Civilizatiion, Colonization czy Fallout jeśli chodzi o turówki.