Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 28 czerwca 2016, 12:42

autor: Maciej Kowalczyk

Objęta prawami autorskimi grafika z Firewatch wykorzystana w kampanii reklamowej Forda

Dystrybutor samochodów marki Ford w Quincy, w stanie Massachusetts, przeprowadził niedawno mailową kampanię reklamową. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że plakaty dotyczące promocji nazwanej Ford Freedom Sales Event wykorzystywały grafikę znaną z okładki gry Firewatch.

Szum wokół sprawy rozpoczął się wczoraj wieczorem, kiedy to na Twitterze firmy Panic Inc. – wydawcy Firewatch – pojawił się wpis przedstawiający plakat promujący wyprzedaż samochodów marki Ford u dystrybutora w Quincy. Tło plakatu zostało żywcem wzięte z głównej grafiki Firewatch, gdzie jedynie dla niepoznaki” usunięto logo gry. Wpis ten przedstawiono poniżej:

Kampania reklamowa Forda wykorzystuje objętą prawami autorskimi grafikę z Firewatch - ilustracja #1

Głos w sprawie zabrał również Sean Vanaman, współzałożyciel Campo Santo – studia deweloperskiego, odpowiedzialnego za Firewatch. W swojej wypowiedzi na Twitterze powiedział „Odwiedźcie Ford Freedom Sale Event, gdzie jesteście wolni od takich rzeczy jak prawa autorskie czy ich naruszenie!”. Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź ze strony oskarżonego dystrybutora Forda, który w rozmowie z Game Informerem przyznał, że przy wyborze grafik czy obrazków w Internecie, zawsze korzystają oni ze stron zgodnych z DMCA (Digital Millennium Copyright Act – amerykańska ustawa dotycząca praw autorskich w sieci). Pracownik Forda podał nawet adres strony internetowej, na której to rzekomo została znaleziona grafika z Firewatch.

Czyżby pod sukces Firewatch postanowił podpiąć się też gigant motoryzacyjny: Ford? - Kampania reklamowa Forda wykorzystuje objętą prawami autorskimi grafikę z Firewatch - wiadomość - 2016-06-28
Czyżby pod sukces Firewatch postanowił podpiąć się też gigant motoryzacyjny: Ford?

Sean Vanaman stwierdził jednak, że takie usprawiedliwianie jest nie na miejscu, ponieważ wykorzystana w reklamie grafika była niegdyś dostępna na oficjalnej stronie internetowej Firewatch, a obecnie nie można jej znaleźć w serwisach z obrazkami. W kolejnym swoim wpisie członek Campo Santo dodał jeszcze: „Żyjemy w czasach nieskończonych, darmowych materiałów. Ciężko się dziwić ludziom myślącym, że wszystko w Internecie jest za darmo. Argument Vanamana wydaje się dość celny, zwłaszcza jeśli przypomnimy sobie podobną sytuację, jaka miała miejsce na początku tego roku pomiędzy Ubisoftem a Naughty Dog, kiedy to ci drudzy wykorzystali w zwiastunie do Uncharted 4 grafikę pochodzącą z Assassin’s Creed IV. Ostatecznie, cała sytuacja dotycząca niefortunnego plakatu Forda zakończyła się jednak pokojowo. Panic Inc. przyjęło przeprosiny od dilera samochodów i zdaje się, że obejdzie się bez dalszych konfliktów w tej sprawie. Jeśli chcecie poznać więcej szczegółów dotyczących tego zamieszania, polecamy zajrzeć na oficjalne profile na Twitterze: Seana Vanamana, studia Panic Inc. oraz przeczytać wspomniane już wcześniej stanowisko dystrybutora Forda, odpowiedzialnego za stworzenie kontrowersyjnego plakatu promocyjnego.

Kampania reklamowa Forda wykorzystuje objętą prawami autorskimi grafikę z Firewatch - ilustracja #3

Firewatch to niezależna gra przygodowa, będąca debiutem amerykańskiego studia Campo Santo. Gra została wydana 9 lutego 2016 roku na PC oraz PlayStation 4. Fabuła opowiada historię Henry’ego, który jest strażnikiem w zagrożonej pożarem puszczy. Wydarzenia w grze wiążą się z przełożoną naszego bohatera – Delilah, z którą w czasie rozgrywki utrzymujemy nieustanny kontakt radiowy oraz budujemy relacje. Grę napędza popularny silnik Unity.