Udało nam się porozmawiać z Feargusem Urquhartem, szefem studia Obsidian Entertainment, na temat Pillars of Eternity. Omówiliśmy sukces tej klasycznej gry cRPG, a także jej przyszłość w postaci nadchodzącego rozszerzenia i kolejnej zbiórki pieniędzy na Kickstarterze. Poznaliśmy też parę ciekawostek na temat przyjęcia tytułu w Polsce od firmy Cenega.

Choć wszyscy spodziewaliśmy się, że Obsidian Entertainment wysmaży co najmniej dobrego cRPG-a, Pillars of Eternity i tak okazało się niebywałym sukcesem. Gra zgarnia niesamowite oceny – i od „szarych” użytkowników (92% spośród dwóch tysięcy opinii na Steamie jest na „tak”), i od krytyków (średnia ocen z 27 recenzji w serwisie Metacritic wynosi 91%). Wśród tych ostatnich plasujemy się również my – Gambrinus wystawił w naszej recenzji aż 9.5 / 10. Ponadto omawiana produkcja nie schodzi z list bestsellerów, a do tego generuje pokaźne zyski – w ciągu ostatnich trzech tygodni Pillars of Eternity do spółki z Cities: Skylines wygenerowało 18,5 miliona dolarów przychodu. Z tego względu postanowiliśmy podążyć tropem sukcesu najnowszego „rolpleja” Obsidianu, zdobywając nieco nowych informacji o jego przyszłości od samych twórców.
Na pytanie, czy deweloper spodziewał się takiego przyjęcia gry, Feargus Urquhart – prezes firmy Obsidian Entertainment – odpowiedział następująco:
”Obserwowanie reakcji świata na Pillars of Eternity było niesamowite. Wszyscy graliśmy i czuliśmy, że produkcja jest dobra – ale martwisz się, że odbierasz ją w taki sposób dlatego, że jest to Twoja produkcja. Nigdy nie zapomnę, jak Chris Parker – współzałożyciel Obsidianu oraz producent Baldur’s Gate i Baldur’s Gate II w Black Isle Studios – kręcił się na dzień czy dwa przed premierą pierwszego „Baldura” i mówił, że byłby rad, gdyby gra sprzedała się w 200 czy 300 tysiącach egzemplarzy. Nie wiem, ile wynosi teraz sprzedaż Baldur’s Gate, ale stawiam, że mówimy tu o 10- do 20-krotności tamtych liczb.”
Rzecz jasna, w tej chwili twórcy koncentrują się na usprawnianiu swojego dzieła kolejnymi łatkami i aktualizacjami. Mimo to deweloper nie zapomina o dalszej przyszłości marki i – co dla nas najważniejsze – jest już gotów wstępnie dzielić się swoimi planami. Jak wiadomo od dłuższego czasu (w zasadzie od kampanii na Kickstarterze z 2012 roku), powstaje już dodatek do Pillars of Eternity:
”Rozszerzenie jest w naszych planach zaraz za aktualizowaniem i wspieraniem „podstawki”. Mamy parę fajnych pomysłów i nowych funkcji, ponadto rozmawiamy z kickstarterowymi darczyńcami i naszą społecznością na temat tego, co im się spodobało w grze, a wobec czego mają zastrzeżenia. Co potem? Zobaczymy, ale założę się, iż jesteście w stanie zgadnąć, co chodzi nam po głowie... Jeszcze w kwestii wieści na temat dodatku – sądzę, że pierwszymi informacjami podzielimy się w przyszłym miesiącu. W tej chwili skupiamy się na zbieraniu uwag i dokładaniu starań, by wszyscy bawili się możliwie jak najlepiej z Pillars of Eternity.”
Jest jeszcze wątek kolejnej zbiórki pieniędzy na Kickstarterze – w kwietniu 2014 roku nieistniejący już serwis CVG informował, że Obsidian planuje rozpocząć takową akcję przed końcem 2014 roku, ale, jak wiemy, tak się nie stało. Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie:
”Nadal o tym myślimy i rozważamy, co będzie najlepsze. Wyszliśmy z założenia, że nie powinniśmy rozpoczynać kolejnej zbiórki, dopóki Pillars of Eternity nie będzie ukończone – to jedna z głównych przyczyn opóźnienia. Powiem, że możemy mieć trochę ciekawych wieści związanych z Kickstarterem w ciągu kilku następnych tygodni. Wieści o czymś, co, jak sądzę, już kiedyś sugerowałem, a o czym nie wspominałem przez jakiś czas.”
Najprawdopodobniej chodzi tu o kontynuację Pillars of Eternity, którą sugerowano prawie dwa lata temu i prawie potwierdzono przed paroma tygodniami. Niemniej, biorąc pod uwagę, jak chętnie skaczącym z pomysłu na pomysł studiem jest Obsidian Entertainment, równie dobrze może dotyczyć to zupełnie innego projektu. Jak jest w istocie, przekonamy się już wkrótce.
Również w Polsce gra została bardzo ciepło przyjęta. Jak informuje Cenega, już w samych pre-orderach wyprzedano połowę nakładu premierowego (zwłaszcza bogatą Edycję Awanturnika), a niedługo po premierze w wielu sklepach wystąpiły problemy z dostępnością gry.
„Możemy potwierdzić, że tłoczenie drugiego nakładu właśnie się odbywa i gra powinna pojawić się na półkach sklepowych pod koniec przyszłego tygodnia” – powiedział nam Przemysław Zalewski z firmy Cenega. – „Tak jak zapowiadaliśmy, tylko premierowy nakład ukazał się w Edycji Awanturnika, a kolejne będą już dostępne w wydaniu standardowym (pudełko typu DVD z grą i instrukcją). Chcielibyśmy jednak zaznaczyć, że przy nowych tytułach gracze na pewno mogą liczyć z naszej strony na kolejne inicjatywy pokroju Edycji Awanturnika Pillars of Eternity czy też Edycji Strażnika Wasteland 2.”
Więcej:Globalna awaria usług Microsoftu. Były problemy z Xbox Game Pass i The Outer Worlds 2
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
0

Autor: Krzysztof Mysiak
Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.