Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 września 2014, 11:55

autor: Michał Jodłowski

Minecraft – Notch wyjaśnia powody odejścia z Mojang; przewidywane zyski Microsoftu

Markus „Notch” Persson, twórca Minecrafta, na swojej stronie internetowej szczegółowo wyjaśnił okoliczności odejścia ze studia Mojang, jak i sprzedania go firmie Microsoft za 2,5 miliarda dolarów. Ponadto analityk Michael Pachter rzuca nowe światło na potencjalne zyski Microsoftu wynikające z tej transakcji.

Minecraft - Minecraft – Notch wyjaśnia powody odejścia z Mojang; przewidywane zyski Microsoftu - wiadomość - 2014-09-16
Minecraft

Powody odejścia Markusa „Notcha” Perssona z Mojang

Markus „Notch” Persson, twórca niezwykle popularnego Minecrafta, szczegółowo wyjaśnił na swojej stronie internetowej powody i okoliczności jego odejścia ze studia Mojang, które sam założył. Stwierdził on m.in. że nie uważa się za prawdziwego dewelopera, a jedynie za miłośnika gier, któremu tworzenie ich daje radość. Dodał także, że nie ma zamiaru zmieniać świata, a swoich dzieł nie buduje kierowany pragnieniem osiągnięcia wielkiego sukcesu. W związku z tym, że Minecraft okazał się ogromnym hitem, powstało studio Mojang. Sam Notch z rozwijania Minecrafta zrezygnował „względnie dawno temu”, natomiast piastowana przez niego funkcja była według niego bardziej honorowa, niż mająca właściwy cel. Najwidoczniej nie bez wpływu na jego decyzję okazała się reakcja fanów na zmianę przepisów EULA [ang. End User License Agreement; nowe zasady zabraniały m.in. sprzedawania elementów wpływających na rozgrywkę, np. wirtualnej gotówki czy punktów doświadczenia – przyp. Meehow] gry Minecraft, po którym na Notcha spadła ogromna masa „hejtu”, w dodatku niesłusznego według samego pokrzywdzonego. Doszedł on zatem do wniosku, że nie ma więzi ze swoimi fanami, a także że nie chce być odpowiedzialny za tak wielki projekt, jakim bezsprzecznie jest Minecraft. Notch nie rezygnuje jednak z dalszego tworzenia mniejszych produkcji. Swój post zakończył stwierdzeniem, że w tej sprawie „nie chodzi o pieniądze, ale o [jego] zdrowie psychiczne”.

Potencjalne zyski Microsoftu z nabycia studia Mojang

Wykupienie studia Mojang przez firmę Microsoft wiązało się z wydatkiem rzędu 2,5 miliarda dolarów. Pojawiły się głosy, jakoby gigant z Redmond miał zamiar „wyjść na zero” jeszcze w tym roku fiskalnym, co nawet wobec popularności gry wydawać mogło się stwierdzeniem nieco na wyrost. Michael Pachter, analityk rynku gier wideo (a także sieci społecznościowych i elektroniki), wyjaśnił że w grę wchodzą tutaj ogólnie akceptowane zasady rachunkowości [ang. GAAP – Generally Accepted Accounting Principles]; Microsoft zatem więcej zarobi na marce Minecraft, niż straci z tytułu nieposiadania w/w kwoty 2,5 miliarda dolarów w banku, a dokładniej z generowanych przez nią odsetek. Trzeba także pamiętać, że zasoby finansowe Microsoftu w gotówce i krótkoterminowych inwestycjach pod koniec lipca wynosiły grubo ponad 85 miliardów dolarów.

Minecraft obecnie dostępny jest na pecetach (Windows/Mac OS), urządzeniach mobilnych (Android/iOS) oraz konsolach Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 i PlayStation 4. W produkcji znajduje się także wersja na przenośną konsolę PlayStation Vita. Końcem czerwca informowaliśmy, że Minecraft rozszedł się w nakładzie niemal 54 milionów egzemplarzy (z czego 16 milionów stanowi wyłączenie wersje pecetowe), a trzeba pamiętać, że na konsolach nowej generacji zadebiutował on dopiero w tym miesiącu. Wszystko to zapewnia Minecraftowi 3. miejsce wśród najlepiej sprzedających się tytułów wszechczasów; przed nim znajduje się jedynie Wii Sports i… Tetris.

TWOIM ZDANIEM

Jaka jest twoja reakcja na wykupienie Mojang przez Microsoft?

Pozytywna, wierzę że wszystko będzie dobrze.
14,7%
Za wcześnie żeby ocenić.
43,4%
Negatywna, to może zabić Minecrafta.
41,9%
Zobacz inne ankiety