Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Publicystyka Klasyfikacja gier (część pierwsza)

28.06.2004 16:49
👍
1
zanonimizowany170115
4
Legionista

no Shuckowi calkiem niezle poszla ta klasyfikacja :)

16.07.2004 13:57
👍
2
odpowiedz
Garak
158
Szpieg

Shuck - chylę czoła przed twoją wytrwałościa i odwagą , którą musiałeś wykazać porywając się na taki temat. Czekam z niecierpliwością na dalsze części (w końcu może sie dowiem dlaczego Diablo nie jest cRPG .... a może dlaczego jest .... ;-) Wydaje mi się tylko że przy pomocy klasyfikacji którą wprowadzasz (jedna gra do jednej kategorii) trudno będzie opisać wiele gier (np Last Dynasty) które są połączeniem dwóch skrajnie różnych gatunków (Last Dynasty - przygodówka i space sim). Mam tez pytanie - czy ta "Klasyfikacja gier" jest elementem czegoś większego (jakiejś pracy na studiach czy coś takiego) ?

16.07.2004 14:07
📄
3
odpowiedz
wolfen3741
72
Herr Oberst

Garak -----> Diablo nie jest cRPG tylko hack'n'slashem. Dlaczego tak jest? Ponieważ cRPGi oparte są głównie na fabule, ważne są prowadzone rozmowy, a walka nie zawsze jest dobrym wyjściem z danej sytuacji. Czasami lepiej pokombinować i wykonać coś w inny sposób. Natomiast w Diablo takich elementów nie uświadczymy, a jeśli już to są to ilości śloadwoe. Główną sprawą w tej grze jest walka i tylko walka i właśnie dlatego nadano im nazwę hack'n'slash (rąb i tni). Może teraz trochę Ci się rozjaśni :)

16.07.2004 14:08
👍
4
odpowiedz
Garak
158
Szpieg

Shuck - Wracajac do problemu hybryd ktorych nie da się łatwo przydzielić do jakiejś kategorii - czy nie myslałeś żeby z góry założyć możliwość klasyfikowania gier poprzez przydzielanie im więcej niż jednej kategorii - chodzi mi o sposób podobny do tego ktory jest na www.mobygames.com . Wówczas można zmniejszyć ilość kategorii i uniknąć sytuacji w których całą kategorie tworzy u ciebie mniej niż 10 gier (tak jak jest np w przypadku "Pól walki")

16.07.2004 14:17
😃
5
odpowiedz
Garak
158
Szpieg

wolfen3741 --> No coż ale to oznacza ze Eye of the Beholder też nie jest cRPG prawda ? Tam też tylko idziesz i tniesz (no i rozwiazujesz zagadki ale są one bardziej logiczne niz fabularne) . Więc EOBy to tak samo jak Diablo H&S...
Tylko że w czasach EOBów wszyscy byli zgodni że są to cRPG (przynajmniej mi się wydaje że termin hack&slash wypłynął na światło dzienne dopiero przy okazji Diablo i dyskusji czy jest to cRPG czy nie) więc wynika z tego, że definicje cRPG i H&S są bardzo płynne i zależą od czasów w których sie żyje - zobaczymy może niedługo okaże się że Championship Manager to cRPG (ma on przeciez i wspolczynniki i doswiadczenie i questy (np wygraj w tym sezonie Lige Mistrzów) i walke ;-)

16.07.2004 14:24
6
odpowiedz
zanonimizowany6618
104
Generał

"Diablo nie jest cRPG tylko hack'n'slashem. Dlaczego tak jest? Ponieważ cRPGi oparte są głównie na fabule, ważne są prowadzone rozmowy, a walka nie zawsze jest dobrym wyjściem z danej sytuacji."
Na fabule to są oparte przygodówki.

Co do walki, oczywiście że nie ZAWSZE jest dobrym wyjściem z sytuacji, ale jeszcze nie widziałem (i chyba nie zobaczę) cRPG'a w którym elementy walki by nie występowały. A Diablo? ? Diablo to taki uproszczony cRPG.

A teraz możecie mnie zabić :D

16.07.2004 14:25
7
odpowiedz
zanonimizowany6618
104
Generał

EDIT:
Fuck, trochę mi cytat nie wyszedł :/

16.07.2004 18:25
.kNOT
👍
8
odpowiedz
.kNOT
217
Progresor

Elum, nie pękaj, jestem z Tobą!
Przyszykowałem zresztą sporo opatrunków...
A i środek odkażający się znajdzie, to po walce wypijemy ;-)

16.07.2004 18:34
😁
9
odpowiedz
zanonimizowany165715
8
Chorąży

Idąc tokiem rozumowania wolfena3741 to Icewind Dale 1&2 ,seria Might&Magic to też są hack&slashe (no Might and Magic to jeszcze i fps może być -w końcu jest tryb pierwszoosobowy + możliwość walki w trybie realtime) bo przecież te gry sprowadzają się tylko do wykańczania kolejnych grup potworów .... .

16.07.2004 21:02
10
odpowiedz
zanonimizowany139812
9
Pretorianin

z pewnością fani Battlefielda, Wolfa i Joint Operations ucieszą się, gdy dowiedzią się, że ich gra jest zręcznoścowa. Szczególnie ci, którzy grają w klanach i orientują się, że koordynacja ręka-oko stoi w tych grach zaraz na DRUGIM miejscu po taktyce i współdziałaniu drużyny. W tych grach zręczność pomaga, ale nie wygrywa się dzięki niej, tylko dzięki myśleniu, więc są to gry... logiczne :D
A tak serio, to Shuck rozśmieszył mnie w kwestii Dragon's Lair - to jest gra typowo logiczna, w której liczy się pamięć i kojarzenie, a nie zręczność, bo najpierw musisz wiedzieć co nacisnąć, a dopiero potem samo naciskanie się odbywa. Mam nadzieję, że kolega przygotowuje to jako jakiś referat dla lajkoników, którzy na grach się nie znają,, bo w innym przypadku może się natknąć na wiele głosów sprzeciwu :)))

Ciekaw jestem następnych części, szczególnie tej w której autor przyporządkuje gdzieś gry szachowe - czy to logiczne, czy strategiczne może... a może zręcznoścowe :P

16.07.2004 21:49
11
odpowiedz
zanonimizowany52182
18
Chorąży

Noghri -> Ale bez odpowiednich umiejętności "zręcznościowych" nawet taktyka nic nie da ;-)

16.07.2004 22:08
😜
12
odpowiedz
zanonimizowany139812
9
Pretorianin

oczywiście, że nie masz racji LifaR ;) ile refleksu i zręczności potrzeba żeby położyć arta na trucku na Radarze gdy gra się axisami? nie potrzeba wcale, a ta taktyka jest kluczem do zwycięstwa na tej mapie :)))

18.07.2004 17:48
13
odpowiedz
zanonimizowany175251
19
Centurion

do 1995 roku mozna bylo zrobic banalna klasyfikacje, teraz jest to trudne..przyklad: gra Firestarter jest gra glownie do sieci, ale mozna grac z botami w single, prowadzone sa statystyki i zdobywamy punkty doswiadczenia, ponadto nie jestesmy ograniczeni do postrzegania swoiata gry z perspektytwy pierwszej osoby, poniewaz zawsze mozemy zmienic widok... reasumujac- jaki to rodzaj gry?????

18.07.2004 18:09
14
odpowiedz
zanonimizowany175251
19
Centurion

pozwole sobie jeszcze jedna rzecz napisac. autor tekstu wrzucil "Deus Ex" do szufladki z napisem gry akcji, a przeciez na pierwszy rzut oka wyglada jak "klasyczny" FPS. Jednak to wlasnie chlopaki z Ion Storm rzucili wszystko na jedna szale i po nieudanym "daikatana" do swiata gier fps wprowadzili elementy z innych dziedzin(np.bardzo szczatkowe statystyki rpg rodem z diablo, ale dialogow sa za to tony). Wlasciwie to proba stworzenia nowego systemu klasysyfikacji powinna zaczac sie od: " i powstal Deus Ex, a inni widzac ze to jest dobre zaeczli kopiowac ten pomysl i laczyli 100 roznych swiatow i dziedzin w jedno" ;]]]] To oczywiscie moje zdanie.

19.07.2004 01:59
😜
15
odpowiedz
zanonimizowany99439
32
Pretorianin

Znowu klasyfikowanie gierek...o Boże... nieee!!!

19.07.2004 17:30
16
odpowiedz
zanonimizowany1329
50
Pretorianin

--> tiggr
Zauwaz, ze Deus Ex powiela pomysl na kolaz gatunkow ze starenkiego System Shocka, wiec twierdzenie, ze to od niego nalezy zaczynac liczyc historie mieszanych gatunkow, jest chyba nieco naciagane.

19.07.2004 20:50
😃
17
odpowiedz
zanonimizowany139812
9
Pretorianin

JerryW---> który to stareńki System Shock opiera się na pomyśle przedpotopowego Strife opartego na silniku pierwszego DOOM, jeżeli już o tym mowa :D

19.07.2004 23:54
18
odpowiedz
zanonimizowany1329
50
Pretorianin

Noghri--> Akurat Strife mnie ominal (jak pewnie wiele gier wielogatunkowych w tamtych czasach), ale nie moglem sie powstrzymac, gdy przeczytalem, ze w DeusEx wymyslono cokolwiek. Gralem, jest ciekawa, ale nie zauwazylem ^zadnych^ innowacji. A tu czytam, ze to od niego nalezy zaczac pisac historie gier, laczacych gatunki :)

20.07.2004 23:47
Mr.Kalgan
19
odpowiedz
Mr.Kalgan
223
Gold Dragon

Shuck wyraźnie we wstępie zasygnalizował trudności klasyfikacyjne. Każda próba skodyfikowania bardzo bogatego i zróżnicowanego zbioru napotka na kontrowersje, jednak jest potrzebna. Linneuszowi czy Darwinowi do dziś wytyka się uproszczenia ba, błędy. A i Medelejewa się czepiają, choć system to prosty i oczywisty.

Jak narazie czyta się to doskonale.

24.07.2004 17:01
20
odpowiedz
Hygral
2
Junior

Panowie, o co chodzi???

Publicystyka Klasyfikacja gier (część pierwsza)