Słodko-gorzka premiera Elden Ring: Nightreign. Grę kupiły już 2 miliony graczy, ale krytyki nie brakuje
Gra single player - 950 tys w szczycie
Gra usługa - 313 tys, chociaż w weekend może przebije 500 tys.
Jak na grę usługę powiedziałbym, że to raczej przeciętny wynik. Większość tego typu tytułów szybko wytraca graczy jeśli nie ma regularnie dodawanej nowej zawartości, a tutaj występuje najpospolitszy i najcięższy grzech gier usług: fatalny stan techniczny, przez co studio zamiast rozwijać tytuł będzie tracić czas na jego naprawianie. Słabo to widzę.
Zastanawiałem się czy kupić na premierę, ale zdecydowałem się kupić innego soulslika The First Berserker Khazan za tą samą cenę (używka z allegro). Po 15 godzinach nie żałuję, zakupu tzn nie jest to elden ring ani dark souls ale zdecydowanie mu bliżej do tych gier niż Nightreign. Jednak poczekam na łatki i nową zawartość wtedy może się skusze.
Jeżeli szukałeś tradycyjnego soulslike to dobra decyzja. Khazan i Nightreign to dwa zupełnie inne gatunki. Nie zestawiałbym ich nawet ze sobą. NR to eksperymentalny spin-off na bazie Eldena, ale "soulslike" to tylko jeden i niekoniecznie najważniejszy element w całej zupie charakterystyk tej produkcji. Ja np. gram sobie w tego NR bo kolejne typowe soulslajki mnie znużyły, ile można to samo ;-), w tym kolejne przechodzenie Eldena. A tu jest coś oryginalnego i świeżego. Ale to faktycznie trzeba mieć ochotę akurat na coś takiego dziwnego. A czy eksperyment twórcom wyjdzie to zobaczymy. Powodzenia z Khazanem - lekko tam nie ma ;-)
Mnie te problemy techniczne na szczęście ominęły. Nawet na XBOX Series S gra śmiga bez zarzutów. Co do PC to już od lat prawie przy każdej premierze czytamy to samo, coś tam zawsze nie tak z wydajnością. Nie mam nic do PC, tylko z jakiegoś dziwnego powodu tak zawsze jest i zawsze to samo zaskoczenie. Ale po jakimś czasie wychodzi na prostą. Więc widocznie taki los PC, że musi odczekać swoje. Ciekawe dlaczego twórcy nie potrafią tego ogarnąć i zestroić wszystkiego od razu na PCty.
Co do multi, serwerów i matchmakingu - sam akurat gram offline i solo, ale jak obsługa multi kuleje to słabo bo to akurat powinien być priorytet. Solo nie jest raczej rozwiązaniem dla standardowych graczy, zwłaszcza jak się nastawiali na rozgrywkę ze znajomymi. A dla fanów solo - rozgrywka w tym trybie jest dość brutalna to prawda, ale to podejrzewam do czasu dobrego poznania mechanizmów i opracowania właściwej taktyki rozgrywki i rozwoju w obrębie cyklu, nad czym sobie właśnie z przyjemnością pracuję.
Rozwiązaniem może być gra solo, ale ta ma być mało przyjemna i bardzo trudna z uwagi na słabo przemyślane skalowanie.
[SOLO] mało przyjemna - zależy dla kogo
[SOLO] bardzo trudna - to fakt
[SOLO] słabo przemyślane skalowanie - akurat skalowanie wygląda mi na dobrze przemyślane, zresztą nie tylko skalowanie bo przeciwnicy są też mniej agresywni w solo z tego co widziałem, ale mam dopiero 10 niepełnych wypraw za sobą, powoli to rozkminiam i mogę się mylić. W takiej grze umieranie nie jest niczym niezwykłym więc trudność w solo wynika z braku możliwości wskrzeszania przez towarzyszy, bo poza kilkoma wyjątkami (umiejętność Wylkera x 1, drogie itemki wskrzeszające) śmierć oznacza przerwanie cyklu czyli w uproszczeniu trzeba przejść bez śmierci a na to "dobrego" skalowania nie ma. Na początku jest też konieczność właściwego wylevelowania postaci na dany etap - tu trzeba po prostu poznać co i jak, czyli wiedza. No i w solo jest w zasadzie konieczność znajomości przeciwników Eldenowych zwłaszcza bossów, znajomości nabytej raczej z ER bo grając samemu przestrzeni na naukę bossów od zera jest niewiele, chyba że ktoś lubi powtarzać całe przebiegi do skutku. Ogólnie wyzwanie dla wytrwałych, ale nie przez samo skalowanie. Trzeba tylko poznać dobre praktyki i taktyki rozwoju postaci w cyklu i nie ginąć he he :-))
Nawet na XBOX Series S gra śmiga bez zarzutów.
No jeszcze tego by brakowalo zeby ciete 1080p z obcietymi detalami (Series S performance mode) klatkowalo.
A w Quality pewnie masz 30fps i tyle. Dowolny PC sprzed 10 lat to ogarnie.
Tutaj sie mowi o framerate 60fps na max detalach i rozdzielczosciach powyzej 1440p, a nie jakies przedpotopowe skalowane 1080p z series S.
A jednak fromsoftware raczej jest na przodzie peletonu, który w PC umie mniej niż bardziej. Do tej pory zapewne Elden Ring lepiej działa na konsolach niż PC niezależnie od klasy sprzętu.
Ogólnie wiele zależy od gry i bardzo rzadko zdarza się bym wolał ogrywać grę na konsoli gdzie faktycznie optymalizacje są często poprowadzone tak, że takiego settingu ustawień na PC w życiu byś nie wybrał twierdząc, że Twój PC daje radę.
Ograłem póki co 4 mecze (wszystkie z randomami) i problem z komunikacją niestety jest całkiem spory. Brakuje jakichś podstawowych komend i chociażby zwykłego chatu, i voice chatu. Raz miałem tak, że ktoś wyszedł i zostaliśmy we dwójkę i wtedy było naprawdę ciężko. Błędów technicznych do tej pory nie napotkałem dosłownie żadnych, ale to nie znaczy, że u każdego będzie tak dobrze działać. Chciałbym wiedzieć czy jest jakaś opcja permanentnego levelowania, bo w twierdzy okrągłego stołu zawsze jest poziom 1, tak jakby można było to zrobić. Ale klasycznie w grach From Software jest trochę niezrozumiałych rzeczy. Po 5 godzinach stwierdzam, że gierka jest dobra i ma ogromny potencjał, aby w przyszłości dodać nowe postacie, mapy, biomy, przeciwników i bossów, chociaż to już chyba zostało potwierdzone w DLC.
Via Tenor
Dodatkowo brakuje opcji wyłączenia limitu klatek 60 fpsów oraz wsparcia dla szerokich ekranów.
czyli dalej nie dziala UW(bez 3rd party modow) i sa czarne pasy, nie ma czatu glosowego w grze ustawionej po MP no i znowu gra lock na 60fps i dziwne smuzenie, za jedyne 40eu? biore na bank bo od fromsoftware
No i widzicie, tutaj cyferki pokazują suckes premiery - 313 tysięcy peak players. A nie, 30k graczy w DOOM: DA albo AC: Shadows czy DA:Failguard i pisanie "udana premiera"
Wreszcie się treść artykułu pokrywa z napisami.
Dziś pograłem chwilę i bez problemu działa na Linuksie. Miałem pewne obawy co do tego DRM GuardIT, bo go nie znam, ale działa elegancko przez Protona
A, i gratulacje dla FS. Oby się sprzedało jak najwięcej!
Patch 1.02 w przyszłym tygodniu. W nim m.in. ulepszenia do wypraw SOLO, uff to bardzo dobrze:
* auto wskrzeszenie jeden raz na bossa nocy
* zwiększenie ilości zdobywanych run