Christopher Nolan zapisze się na kartach historii kina swoim nowym filmem: Odyseja będzie pierwszym widowiskiem nakr...
A może chociaż jedno słowo co to zmienia? Co daje ta technologia i czemu ma służyć męczenie się?
Ogólnie kamery IMAX to kamery analogowe a nie cyfrowe i zapisują obraz na tasmie 70mm. Jesli chodzi o wyzwania z jakimi musieli się zmierzyć to
1. są bardzo głośne
2. są bardzo nieporecne
3. zżerają ogrom taśmy - jeden magazynek zapewnia kilka-kilkanściem minut
Do tej pory te kamery wykorzystywane były tylko w niektórych fragmentach filmów*
To trochę manifest do całej branży filmowej. Odrzucenie greenscreenów i efektów komputerowych na rzecz sztuki analogowej. Na pewno będzie to podniesienie poprzeczki dla reszty branży. To także troche splunięcie w twarz wszystkim serwisom streamingowym. Immersja odbioru tego filmu w kinach bedzie nieporównywalna do tego co oglądasz na laptopie czy na TV. Nolan poraz kolejny wyznacza standardy w kinie.
A co nam to da?
Ano to, że kamery IMAX mają bezkonkurencyjną jakość i liczbę detali. Feeling światła, obiektywy anamorficzne, ziastnistośc dają taki charakterystyczny kinowy feeling. Taśmę mozna zeskanować do 18K bez utraty detali. Obrazek jest też dużo bardziej plastyczny. Dodatkowo mamy wielki format i mając wiedze, że zostanie to wykorzystane w dosłownie każdej scenie, mamy jakby zapowiedź "epickości" tego filmu. Finalnie nie dość, że bedzie wyglądało zajebiście to w połączeniu z nastawieniem na "Efekty praktyczne" (SFX) a nie CGI to film się nie bedzie starzał.
I po trzecie. Tam wyżej postawiłem gwiazdkę bo... to nie jest w 100% przełom. A mianowicie dlatego, że już Oppenheimer w większości był nakrecony IMAXami. Jakieś 70-80% to IMAX. Pozostałe sceny (głównie dialogi) były również nagrywane analogowymi kamerami, ale już "zwykłymi panoramicznymi"
Efekt ziarna to najgorsze co mógł człowiek dla filmów wymyśleć.
Na drugim miejscu czarne pasy u góry i dołu ekranu, czemu one w ogóle mają służyć? To jest bardziej filmowe jak jest dostępne niecałe 2/3 ekranu?
A jak jest nagrywany dźwięk w tego rodzaju produkcjach? Ogladalem te kamery w akcji i terkot nie pozwala na nagrywanie dialogow
Ziarno to nie efekt tylko wynik. Tego nie dodaje się w postprodukcji (zazwyczaj) żeby było bardziej filmowo, tylko po prostu jest.
Z kolei czarne pasy o których piszesz to wynik użycia obiektywów amorficznych
Ale pewnie dlatego do tej pory nie używali IMAXow w pełni. W Oppenheimer dialogi kręcili czym innym. Zakładam że po prostu wyciszyli te kamery i origowali dodatkowo żeby można je było przypiąć + jakieś giga magazynki. Przy tym budżecie gabaryty sprzętu nie stanowią problemu.