RTX 5060 skonfrontowany z PS5. Youtuber pokazuje, że karta graficzna wygrywa dzięki technologiom Nvidii
Eksperci porównali RTX-a 5060 do PlayStation 5. Uzyskane wyniki mogą zaskoczyć niektórych graczy.

Wkrótce miną dwa tygodnie od premiery RTX-a 5060. Karta graficzna jest dostępna również w Polsce i to nawet w cenie sugerowanej: 1419 zł. Digital Foundry sprawdziło w praktyce możliwości RTX-a 5060 i porównało go z PS5 (w badaniu nie wykorzystano PS5 Pro). Okazuje się, że GPU wypada całkiem nieźle w tym pojedynku, ale problemu 8 GB nie da się pominąć. Zwłaszcza, jeśli RTX 5060 miałby być kartą na lata.
RTX 5060 kontra PS5
RTX 5060 to obecnie najbardziej budżetowa karta graficzna Nvidii. Powstaje tylko pytanie: czy warto inwestować w GPU, które ma 8 GB VRAM-u. Z recenzji kanału Digital Foundry wynika, że to zależy. Na pewno musimy posiadać płytę główną korzystającą przynajmniej z interfejsu PCIe 4.0, bo przy starszym wydajność RTX-a 5060 znacznie spada.
Budżetowe GPU pokazuje, jak pewne technologie Nvidii sprawdzają się w praktyce. Dobrym przykładem jest Alan Wake 2. Przy zablokowanych 30 klatkach karta utrzymuje stały klatkaż lepiej od PS5. Swój prawdziwy potencjał pokazuje wtedy, gdy licznik klatek zostanie odblokowany. Dzięki technologii Nvidia Mega Geometry RTX 5060 uzyskuje około 20 klatek przewagi nad konsolą Sony.
Podobnie jest przy Black Myth: Wukong, gdzie porównano RTX-a 5060 i PS5 podczas otwierającej grę sekwencji. Na PC ustawiono grafikę tak, by wizualnie jak najbardziej przypominała wersję z konsoli. Różnica jest taka, że PS5 odtwarzało grę natywnie w Full HD, a dzięki DLSS-owi na PC osiągnięto skalowane 4K. Ostatecznie RTX 5060 osiągnął wynik lepszy o około 20%.
Jako Blackwell RTX 5060 ma dostęp do multigenerowania klatek. I tu zaczynają się pewne schody, pokazując jak słabsze karty graficzne nie do końca radzą sobie z technologią, która teoretycznie powinna być przeznaczona dla nich. W Alanie Wake’u 2 opóźnienie wzrosło z około 38 ms bez MFG do ponad 60 ms z czterokrotnym MFG. Ciekawszym przypadkiem jest wspomniany wcześniej Black Myth: Wukong, bo nawet przy czterokrotnym MFG opóźnienie wynosi mniej niż 50 ms, a osiągamy już klatkaż na poziomie prawie 190.
Przyszłość kart 8 GB
Jako budżetowa karta graficzna RTX 5060 radzi sobie dobrze i mimo że Digital Foundry testowało ją głównie w 1440p, to 1080p wydaje się bardziej optymalną rozdzielczością. Dodatkowo GPU pokazuje znaczny przeskok względem 3060 i 4060. Problemem pozostaje jednak ilość VRAM-u.
Teoretycznie RTX 5060 radzi sobie dobrze, chociaż nie we wszystkich grach (np. dławi się w Monster Hunter Wilds). Digital Foundry patrzy przy tym w przyszłość – gry mają coraz większe wymagania sprzętowe i RTX 5060 nie wydaje się być sprzętem, na który moglibyśmy stawiać w perspektywie 3 lub 5 lat do przodu.
Richard Leadbetter zwrócił uwagę, że Radeon RX 9060 XT pojawi się z 16 GB VRAM-u w cenie tylko 50 dolarów wyższej od RTX-a 5060, co może być istotnym problemem dla Nvidii. Na pewno „zielonym” pomogłoby, gdyby wszystkie gry z multigenerowaniem klatek działały tak sprawnie, jak w przypadku Black Myth: Wukong.
- RTX 5080 Super z 24 GB VRAM na nowych przeciekach; AMD pokazuje RX-a 9060 XT
- RTX 5090 w 15 minut złamie proste hasło. Wystarczy „tylko” zestaw 12 kart graficznych