futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 11 czerwca 2021, 14:15

Ceny kart graficznych wzrosły nawet o 300% i mogą dalej drożeć

Zakup karty graficznej obecnie to spory wydatek ze względu na wysokie ceny. W ciągu ostatniego roku ich poziom uległ zwielokrotnieniu. Niestety może być jeszcze gorzej.

W SKRÓCIE:
  • ceny kart graficznych wzrosły nawet 3-4 krotnie w ciągu ostatniego roku, według analiz finansowych opublikowanych przez firmę JPR;
  • prognozowane są dalsze podwyżki ze względu na wzrost cen pamięci GDDR6 i GDDR6X, nawet o 13% w 3 kwartale 2021 roku.

Ceny kart graficznych nadal utrzymują bardzo wysoki poziom, nawet kilkakrotnie wyższy od wartości sugerowanych przez producenta. Najlepiej sytuację obrazuje raport opublikowany przez firmę analityczną Jon Peddie Research. Mimo niedoboru chipów i trudnej sytuacji na rynku dostawców komponentów sprzedaż kart graficznych stale rośnie – w ciągu roku nawet o 24,4%. Obroty na rynku układów graficznych w pierwszym kwartale 2021 roku wzrosły o 370% względem analogicznego okresu ubiegłego roku, głównie dzięki zawyżonym cenom.

Ceny kart graficznych wzrosły nawet o 300% i mogą dalej drożeć - ilustracja #1
Sprzedaż układów graficznych w mln sztuk, według producentów. Źródło: Jon Peddie

Możemy zauważyć, kiedy ta sytuacja miała swój początek. Trzeci kwartał 2020 roku był przełomowym okresem, gdy ceny układów graficznych zaczęły wyraźnie rosnąć. Spowodował to wzmożony popyt, a ten z kolei mógł wynikać z pandemicznej izolacji. Nie bez znaczenia był nagły wzrost kursów kryptowalut, w szczególności Ethereum i bitcoina. „Górnicy” także nagle zaczęli potrzebować większych ilości kart graficznych. Wynikiem tego w sklepach zaczęło ich brakować, co z kolei postanowili wykorzystać spekulanci (scalperzy), dodatkowo pogarszając sytuację. Dodajmy do tego premiery nowych urządzeń, w szczególności konsol i nic więcej już nie było potrzebne, aby „cenowa bomba” mogła eksplodować (4 kwartał 2020 roku).

Ceny kart graficznych wzrosły nawet o 300% i mogą dalej drożeć - ilustracja #2
Ceny kart graficznych w funkcji czasu z rozbiciem na segmenty rynkowe. Źródło: Jon Peddie

Efekt tego jest taki, że za kartę graficzną z wyższej półki, która na początku 2019 roku średnio kosztowała ok. 500 dolarów (w Polsce ok. 2500 zł), obecnie trzeba wydać niemal 1400 dolarów (w Polsce ceny przekraczają nawet 10 tys. zł). Poziom cenowy układów graficznych z najniższego segmentu zrównał się zaś z poziomem high-end sprzed dwóch lat (ok. 500 dolarów). Najbardziej gwałtowny wzrost widać w cenach urządzeń z niskiej i średniej półki – w 4 kwartale 2020 roku poszybowały one w górę nawet kilkakrotnie. Modele flagowe także podrożały, lecz one systematycznie od dwóch lat stawały się coraz bardziej kosztowne, więc skok cenowy w tym „przełomowym” kwartale nie był aż tak kolosalny.

Niestety nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała się poprawić w najbliższym czasie. Choć zainteresowanie kopaczy nowymi kartami wydaje się nieco słabnąć (blokady, spadki kursów), pozostaje jeszcze problem spekulantów, a także niedoboru chipów i związanych z tym zapowiedzi kolejnych podwyżek. Raport serwisu TrendForce ostrzega przed możliwym wzrostem cen pamięci GDDR6 i GDDR6X o nawet 13% (min. 8%) w kolejnym, trzecim kwartale 2021 roku. Może to spowodować wzrost cen nowszych kart graficznych, które wykorzystują takie komponenty (Radeon RX 6000 i GeForce RTX 3000).

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

więcej