Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Ori - seria gier

Ori to seria gier przygodowych osadzonych w baśniowym świecie, wydawanych przez studio Microsoft na PC, jak i konsole Xbox One oraz Nintendo Switch. Do tej pory swoją premierę miało Ori and the Blind Forest i jego wersja Definitive Edition oraz kontynuacja zatytułowana Ori and the Will of the Wisp. Gry z serii można zaliczyć do platformowych metroidvanii z elementami RPG z naciskiem na zręcznościowe potyczki (częściowo inspirowane klasycznymi grami przygodowymi, takimi jak Rayman czy Metroid), które podbiły serca graczy przedstawioną emocjonalną historią, frajdą płynącą z rozgrywki oraz oprawą audiowizualną, z której w głównej mierze słynie ta seria i do stworzenia której inspiracje twórcy czerpali z prac Hayao Miyazakiego – głowy japońskiego studia Ghibli znanego z takich animacji jak Nausicaä z Doliny Wiatru czy Spirited Away.

Prace nad pierwszą odsłoną serii, czyli Ori and the Blind Forest, trwały około czterech lat, zanim ta miała swoją premierę w marcu 2015 roku na PC i Xbox One. Wśród jej twórców można wyróżnić chociażby Thomasa Mahlera, pracującego wcześniej dla Blizzard Entertainment. Akcja gry osadzona jest w baśniowym lesie Nibel zamieszkałym przez różnego typu stworzenia, w tym tytułowego Ori, opiekuńczego duszka, który krótko po narodzinach zostaje adoptowany przez stworzenie zwane Naru. Razem prowadzą radosne i pełne szczęśliwych momentów życie, do czasu, aż pewnego dnia dochodzi do kataklizmu sprawiającego, że cała fauna i flora lasu zaczyna umierać, a co za tym idzie, zdobycie pożywienia staje się coraz trudniejsze. Wskutek dalszych zdarzeń Ori wyrusza w samotną wędrówkę, gdzie spotyka Sein — świetlistą kulę; razem starają się znaleźć sposób na przywrócenie lasu do normalnego stanu, co obejmować będzie zebranie trzech składowych elementów — wody, wiatru i ciepła.

Powstanie drugiej części, czyli Ori and the Will of the Wisp zostało ogłoszone na targach E3 w 2017 roku, jednak na premierę graczom przyszło czekać 3 lata, bo ta pojawiła się na PC i Xbox One w marcu 2020 roku. Jest to bezpośrednia kontynuacja, bo przygodę rozpoczynamy od momentu, na którym zakończyła się pierwsza odsłona. W grze nie zabrakło znanych postaci i kolejnej porcji wzruszeń.

Części różnią się od siebie trochę pod względem mechanicznym, jednak w obu przypadkach rdzeń rozgrywki pozostaje taki sam, stawiając przed nami rozmaite zadania w baśniowych lokacjach. Nasz bohater nie tylko musi przeskakiwać przepaście, huśtać się na linach, wdrapywać na półki skalne, ale i walczyć z wieloma przeciwnikami i ich potężniejszymi wersjami w formie bossów. Wykorzystuje do tego różnego typu ataki i zdolności odblokowane w drzewku umiejętności lub zdobyte w trakcie przygody.

Ori and the Blind Forest zachwyca oprawą graficzną, ukazującą dwuwymiarowe postaci, świetne animacje i bogate w szczegóły warstwowe tła przewijane efektem paralaksy. W kontynuacji twórcy, chcąc stworzyć coś jeszcze lepszego, postawili na modele wykonane w 3D, podczas gdy cała reszta zachowana jest w 2D.

Obie części podbiły serca graczy i krytyków, zdobywając wiele prestiżowych nagród, a także wysokie oceny na Metacriticu. W przypadku Ori and the Blind Forest średnia ocen wystawionych przez graczy to 8.7 (od krytyków 90/100), z kolei Ori and the Will of the Wisp otrzymało od graczy 8.6 punktów (88/100 od krytyków). Owe wyniki i zachwyt w środowisku graczy wpłynęły również na wyniki sprzedaży tytułów. Koszt produkcji pierwszej części zwrócił się już po tygodniu od jej wydania, z kolei Ori and The Will of the Wisp w ciągu trzech miesięcy od premiery został zakupiony przez około 2 milionów graczy.

Główni bohaterowie serii, czyli Ori i Sein wystąpili też gościnnie jako jedne z grywalnych postaci w humorystycznej bijatyce Rivals of Aether dostępnej na PC oraz Xbox One.

Ori and the Will of the Wisps
Ori and the Will of the Wisps

Zręcznościowe 11 marca 2020

Druga część serii platformówek typu metroidvania, w których gracze wcielają się w tytułowego duszka. W Ori and the Will of the Wisps bohater opuszcza las Nibel, by podczas podróży po egzotycznym świecie, odkryć swoje prawdziwe przeznaczenie.

PCXSXXONESwitch

Ori and the Blind Forest: Definitive Edition
Ori and the Blind Forest: Definitive Edition

Akcji 11 marca 2016

Rozszerzona edycja ciepło przyjętej gry platformowej studia Moon z 2015 roku. Fabuła Ori and the Blind Forest obraca się wokół tytułowego ducha lasu, który próbuje dowiedzieć się czegoś o sobie i otaczającym go świecie. Całość pozbawiona jest dialogów i opowiadana wyłącznie za pomocą samej rozgrywki oraz niemych scenek przerywnikowych. Pod względem mechaniki, tytuł należy do podgatunku określanego mianem metroidvania, a podczas zabawy eksplorujemy rozległe, dwuwymiarowe plansze, zawierające mnóstwo ukrytych przejść, skrótów, sekretów oraz niespodzianek i stawiamy czoła rozmaitym wyzwaniom zręcznościowym. Z czasem odblokowujemy też kolejne zdolności bohatera, pozwalające na dotarcie w niedostępne dotąd miejsca. Gra w wersji Definitive Edition oferuje 4 zupełnie nowe lokacje, kolejne zdolności, niesłyszane wcześniej motywy muzyczne oraz szereg poprawek zasugerowanych przez fanów, np. dodatkowe poziomy trudności oraz system szybkiej podróży pomiędzy lokacjami.

PCXONESwitch

Ori and the Blind Forest
Ori and the Blind Forest

Akcji 11 marca 2015

Opracowana przez niezależny zespół Moon Game Studios dwuwymiarowa platformówka z elementami RPG, należąca do podgatunku określanego mianem metroidvania. W grze wcielamy się w postać młodego i niedoświadczonego ducha lasu, który podczas swej wędrówki próbuje dowiedzieć się czegoś o sobie oraz otaczającym go świecie. W trakcie zabawy eksplorujemy kolejne obszary pełne ukrytych przejść i skrótów, rozwiązując łamigłówki i stawiając czoła rozmaitym wyzwaniom zręcznościowym. Dostęp do niektórych fragmentów mapy wymaga nabycia unikalnych umiejętności, które odblokowujemy na specjalnym drzewku rozwoju w miarę postępów rozgrywki. Twórcy gry całkowicie zrezygnowali z dialogów, zaś kolejne elementy fabuły poznajemy dzięki niemym cut-scenkom przerywnikowym. Wyjątkowy klimat rozgrywki budują klimatyczne, ręcznie rysowane tła oraz nastrojowa ścieżka dźwiękowa.

PCXONE