Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Grafika w filmach lat 90 a grafika w grach lat 90

20.05.2025 15:52
1
bar12345q11818
31
Konsul

Grafika w filmach lat 90 a grafika w grach lat 90

Witam.Proste pytanie Dlaczego w toy story 1 (1995) była wygenerowana taka grafika i animacje komputerowe ? a np w takich grach lat 90 to grafika wiadomo jaka była kwadratowa w niskiej rozdzielczości.

20.05.2025 15:55
2
odpowiedz
dienicy
83
Generał

Bo ludzie sa biedni i nie trawia SPF.

20.05.2025 16:09
3
4
odpowiedz
Asmodeus
45
Senator

Proste. Bo wygenerowanie 10 minut gry zajmuje... 10 minut pracy komputera. Wygenerowanie 10 minut filmu (w "lepszym" 3d) zajmowalo wtedy tygodnie. I to nie pracy jednego komputera a pewnie kilku/nastu maszyn (o odpowiednio wiekszej mocy obliczeniowej).

20.05.2025 16:49
PoCoMiNick?
4
1
odpowiedz
PoCoMiNick?
44
Ten gość

Tak jak kolega wyżej pisze, komputery były na tyle mocne, że dało się wygenerować animacje 3D na wideo ale na tyle słabe, że nie dało się generować tego 1:1 w czasie rzeczywistym. Tak w dużym skrócie.

20.05.2025 16:56
mirko81
5
odpowiedz
mirko81
78
Slow Gaming

Dlatego jak wspomniano wyżej Park Jurajski w 1993 wgniatal w fotel.
A gierki wiadomo jakie były

20.05.2025 17:43
6
odpowiedz
Jerry_D
72
Senator

Bo moc obliczeniowa byłą taka, że 1 klatkę filmu wyspecjalizowane stacje robocze renderowały cały dzień i te powiedzmy 90 min filmu mogło się renderować cały rok. A w grze było wymagane pokazanie tych 30 kl./s (jak się miało szczęście).

20.05.2025 18:29
7
odpowiedz
bar12345q11818
31
Konsul

Czyli były narzędzia graficzne by robić grę w tej przyzwoitej dzisiejszej grafice tylko brakowało mocy obliczeniowej by to zrealizować? No nie wiem i przez to specjalnie psuli grafikę w narzędziach programistyczno - graficznej

20.05.2025 18:29
8
odpowiedz
4 odpowiedzi
bar12345q11818
31
Konsul

Czyli były narzędzia graficzne by robić grę w tej przyzwoitej dzisiejszej grafice tylko brakowało mocy obliczeniowej by to zrealizować? No nie wiem i przez to specjalnie psuli grafikę w narzędziach programistyczno - graficznych?

20.05.2025 18:43
8.1
dienicy
83
Generał

Dzisiejsza grafika jest przyzwoitsza.

20.05.2025 19:38
mirko81
8.2
mirko81
78
Slow Gaming
Wideo

No nie do końca tak.
Co innego silnik gry który reaguje na sterowanie gracza i całe środowisko, obraz i dźwięk.

A co innego render zaplanowanej animacji klatka po klatce.

Czy obecnie gry Star Wars mają efekty jak w Andor? W grach nadal widać że stopy nie są do końca zsynchronizowane z podłożem.

Kiedyś w grach podziwiało się wstawki - animacje. Czasami i nadal są. Obecnie szkoda na to pracy, lepiej włożyć ją w skomplikowane obecne gry. Przerywniki wykonuje się generując go na silniku gry. Jest to szybsze, wystarczające i nie rozprasza.

Była też sztuczka niegdyś by gra była śliczna. Po prostu grę nakładało się na gotowe animację. Przykład to Megarace 1 i 2. Auta nałożone na video.

Ta gra ma ... 30 lat i była pod DOS

https://youtu.be/HVt65p000lk?si=xYrwRyYODqvglhgc

post wyedytowany przez mirko81 2025-05-20 20:02:11
20.05.2025 19:48
deTorquemada
8.3
1
deTorquemada
260
I Worship His Shadow

Dokladnie tak jak piszesz - można już wtedy bylo zrobić ekstra grafikę, ale komputery nie były w stanie wyświetlać jej "na bieżąco" podczas gry - z tego też powodu, grafika w grach odbiegała od tego, co widac na ekranie TV.

Bo na ekranie TV nie generuje procesor czy karta graficzna, ale widzimy efekt WYRENDEROWANIA - czyli w tym wypadku film.

Renderowanie takiego filmu jak Toy Story (renderowanie - czyli "nagrywanie filmu z efektami, teksurami, światłem itd) mogło trwać np pół roku.

Nie mylić "renderowania" z tworzniem scen i ruchem postaci - najpierw scenariusz, potem postacie, potem tworzy sie sceny, i ustawia kamery, dodaje ruch postaci - ten etap może trwać też długo np rok - coś jakby kręcenie normalnego firmu a aktorami - a potem dodatkowo dochodzi renderowanie przy wykorzystaniu komputerów .

22.05.2025 07:45
8.4
Kriszo
163
Generał

Była też sztuczka niegdyś by gra była śliczna. Po prostu grę nakładało się na gotowe animację. Przykład to Megarace 1 i 2. Auta nałożone na video.

Ta gra ma ... 30 lat i była pod DOS

Były też tzw. interaktywne filmy, jak Mad Dog McCree, które wyglądały właśnie jak film i człowiek, wtedy za gówniarza, się tym zachwycał. Dopiero wiele lat później dowiedziałem się, o co tam chodziło. Ten gatunek nie przetrwał, z przyczyn oczywistych. Gameplay był tam ograniczony do minimum.

21.05.2025 17:55
9
odpowiedz
1 odpowiedź
bar12345q11818
31
Konsul

Coś mi się nie chce wierzyć że w latach 90 mogliby wygenerować ta sama jakość grafiki w grach co dzisiaj jest

22.05.2025 07:31
9.1
Kriszo
163
Generał

No i słusznie, że Ci się nie chce wierzyć, bo by nie mogli.

Jak rozumiem, polski język trudny i chodziło Ci o to, że jednak by mogli. Otóż nie, nie mogliby i zdaje sobie z tego sprawę każdy, kto ma jakiekolwiek pojęcie o tworzenie grafiki, sprzęcie i o tym, jaki był wtedy. Pierwszy układ GPU pojawił się dopiero pod koniec lat 90., wcześniej za grafikę odpowiadał główny procesor, który miał w tej materii bardzo słabe możliwości. Druga rzecz, do tworzenia filmów animowanych nie były wykorzystywane komputery domowe, tylko potężne stacje robocze, którym stworzenie jednej klatki animacji zajmowało dużo czasu. Nawet na nich nie było możliwe generowanie takiego obrazu w czasie rzeczywistym. To wszystko, nie ma tu żadnego spisku, który nie wiem, co miałby na celu.

post wyedytowany przez Kriszo 2025-05-22 07:35:50
Forum: Grafika w filmach lat 90 a grafika w grach lat 90