Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Homeworld Remastered Collection Recenzja gry

Recenzja gry 4 marca 2015, 15:27

autor: Filip Grabski

Recenzja gry Homeworld Remastered Collection - nowe szaty cesarza

Gearbox Software podjęło się wielkiego wyzwania. Odświeżenie serii Homeworld to trudne zadanie, które bardzo łatwo mogło się nie udać. W tej recenzji sprawdzamy, czy rzeczywiście mamy do czynienia z jedną z najlepszych reedycji ostatnich lat.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  • poprawiona oprawa wizualna (nawet w rozdzielczości 4K);
  • oryginalna muzyka i na nowo nagrane głosy;
  • wsparcie dla modów;
  • satysfakcjonujący poziom trudności;
  • wymaga myślenia;
  • to wciąż te same, dobre Homeworldy.
MINUSY:
  • wpadki związane ze sztuczną inteligencją i skryptami.

Podczas postępowania upadłościowego firmy THQ jedną z cenionych, choć nieco zapomnianych już marek, wystawionych na licytację, był Homeworld. Gdy okazało się, że Gearbox Software za 1,35 mln dolarów nabyło prawa do dwóch części serii, niektórzy fani zaczęli się zastanawiać, co to może oznaczać dla przyszłości tych świetnych RTS-ów. Kilka miesięcy czekaliśmy na informację, że zarówno pierwsza, jak i druga odsłona cyklu zostanie poddana gruntownemu przebudowaniu na potrzeby wymagań współczesnego gracza. Półtora roku później Homeworld Remastered Collection ujrzało światło dzienne, a mnie miło jest donieść, że oto pojawiła się jedna z najlepszych reedycji ostatnich lat.

Powodów do obaw było sporo. Znane i docenione gry w rodzaju Grim Fandango czy Heroes of Might & Magic III także wyszły niedawno w odświeżonych wersjach HD i obie pozostawiały sporo do życzenia. Z kolei firma Gearbox ma na swoim koncie ostatnio tyle samo sukcesów (seria Borderlands), co porażek (Aliens: Colonial Marines). Na szczęście do pracy nad odświeżoną wersją musieli zostać zatrudnieni ludzie pełni szacunku dla oryginału, bo „nowy stary” Homeworld okazuje się w zasadzie dokładnie taki, jaki być powinien. Zainteresowani gracze otrzymają całkiem pokaźny pakiet: poza zremasterowanymi obiema częściami gry paczka zawiera też klasyczne produkcje Relic Entertainment i zunifikowany dla obu odsłon tryb multiplayer.

Homeworld to RTS, który ponad 15 lat temu zachwycił świeżym podejściem do tematu kosmicznych strategii. Bezkres międzygwiezdnej pustki przestał być niewidzialnym stołem, po którym „jeżdżą” sobie statki. W tej grze przestrzeń była prawdziwie przestrzenna i trójwymiarowa. I to się nie zmieniło – pojazdy mogą poruszać się w każdym kierunku, a zaskakujący wroga atak od góry nie okaże się niczym wyjątkowym. To pierwsza ważna rzecz. Drugą jest stała armia, która przechodzi z misji na misję. Homeworld w 100% rozgrywa się w kosmosie, brakuje więc klasycznej, rozbudowywanej ciągle bazy. Mamy tu główny statek matkę, który produkuje wszystkie inne pojazdy. To, co powstanie podczas danej misji i co przetrwa batalię, przechodzi dalej. Takie podejście do mechaniki wymusza perspektywiczne myślenie, bo ukończenie zadania rzutem na taśmę, z kilkoma ledwie zipiącymi myśliwcami zwykle oznacza sromotną porażkę w kolejnym wyzwaniu.

Początek wielkiej kosmicznej przygody. - 2015-03-04
Początek wielkiej kosmicznej przygody.

Siłą serii jest bardzo dobrze napisana historia obejmująca 31 misji składających się na obie gry. To prawdziwa kosmiczna epopeja i jedyny w swoim rodzaju fantastyczno-naukowy „film drogi”. Podzieleni na klany Kushanowie znajdują na swojej planecie wrak potężnego statku kosmicznego, a w nim mapę prowadzącą do ich pradawnego domu. Dzięki pozyskanej z owego pojazdu technologii są w stanie udać się w długą i niebezpieczną podróż, tym samym łamiąc zakaz, o istnieniu którego nawet nie wiedzieli. Chodzi o tworzenie pojazdów zdolnych korzystać z hiperprzestrzeni do pokonywania wielkich odległości. Złowrogie imperium Taiidanów w pierwszej grze i okrutni Vagyrowie w drugiej będą wyciągać swoje metalowe macki w stronę dzielnych wygnańców. Oczywiście znajdą się tu pewne ograne motywy, ale całość przedstawiona za pomocą klimatycznych, utrzymanych w odcieniach szarości filmików i cudownej gry głosów buduje niezwykłą atmosferę (seria Homeworld to dowód na to, że można stworzyć przejmującą opowieść bez pokazywania twarzy bohaterów).

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

Recenzja gry Millennia. Zły sen gracza marzącego o alternatywie dla Civilization
Recenzja gry Millennia. Zły sen gracza marzącego o alternatywie dla Civilization

Recenzja gry

Millennia miały doprowadzić do ekstremum to, co najlepsze w serii Civilization. Niestety, twórcom przyszło do głowy nazbyt wiele pomysłów, jak tego dokonać, i potknęli się o własne nogi.

Recenzja gry Against the Storm. City builder prawie doskonały
Recenzja gry Against the Storm. City builder prawie doskonały

Recenzja gry

Zdawałoby się, że przepis na współczesnego city buildera jest prosty – robimy to, co wszyscy, dodajemy tylko jakąś oryginalną nowinkę – i gotowe, pora na CS-a. Na szczęście polscy deweloperzy z Eremite Games podeszli do sprawy zupełnie inaczej.

Recenzja Cities: Skylines 2 - ten city builder potrzebuje przebudowy
Recenzja Cities: Skylines 2 - ten city builder potrzebuje przebudowy

Recenzja gry

Fani city builderów musieli długo czekać na kolejną odsłonę gry o tworzeniu nowoczesnych miast. Cities: Skylines 2 nie wprowadza rewolucji do gatunku i boryka się z technicznymi problemami. Nadal jednak wciąga na długie godziny.