ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Wargame: Red Dragon - świetna seria RTS-ów obniża loty

Po wzbogaceniu serii Wargame o samoloty, deweloperzy z Eugen System doszli do wniosku, że kolejnym logicznym krokiem będzie dodanie okrętów. Na ile był to dobry pomysł?

22 kwietnia 2014 8.0/10
• strony :1234
PLUSY:
  • Spowalnianie i przyspieszanie czasu w trybie dla pojedynczego gracza;
  • Dużo bardzo zróżnicowanych map;
  • Koalicje i usprawnienia w zbrojowni;
  • Masa nowych interesujących jednostek;
  • Starcia lądowe nadal na wysokim poziomie.
MINUSY:
  • Bitwy morskie to porażka;
  • Drobne niedoróbki techniczne.

Eugen Systems postanowiło kuć żelazo póki gorące i tak zaledwie rok po premierze Wargame: AirLand Battle fani zimnowojennych, militarnych strategii dostali w swoje ręce trzecią odsłonę serii, zatytułowaną Red Dragon. Tempo tworzenia przez niewielkie francuskie studio kolejnych części można uznać za imponujące, biorąc pod uwagę fakt, że zakres zmian i wprowadzanych w nich nowości jest dość znaczny – główną gwiazdą AirLand Battle były samoloty, tymczasem w Red Dragon są to okręty. Trzeba niestety przyznać, że o ile wprowadzenie do akcji lotnictwa wyszło zaskakująco dobrze, to flota wypada już co najmniej problematycznie. Wydaje się, że w tej kwestii twórcy nieco się przeliczyli...

Wargame: Red Dragon na najnowszym zwiastunie.

Wargame: Red Dragon na najnowszym zwiastunie. [1:29]

Wojna na dalekim wschodzie

Zapomnijcie o niemieckich równinach i skandynawskich fiordach. Red Dragon zabiera nas do południowo-wschodniej Azji, gdzie teren jest o wiele bardziej urozmaicony, a konkretnie o dżungle, pola ryżowe, góry i półpustynie rodem z Afganistanu. Zmienne warunki stawiają przed graczami różnorakie wyzwania, bowiem w niektórych miejscach trudno jest ukryć wojska, a w innych musimy być gotowi na brutalną walkę w gąszczu. Nowością są oczywiście mapy wodne i mieszane, gdzie możemy podziwiać desanty morskie oraz bitwy okrętów. Pomimo że większość scenariuszy przedstawionych w grze nadal rozgrywa się w czasie zimnej wojny, to arsenał przedstawiony w Red Dragon rozciąga się od pojazdów z II wojny światowej aż po nowinki z 1995 roku.

Nowe mapy wyglądają przepięknie. - 2014-04-22
Nowe mapy wyglądają przepięknie.

Gra oferuje obecnie 4 kampanie, chociaż znając praktykę wypuszczania przez Eugen darmowych DLC, w przyszłości można spodziewać się kolejnych. Jak zawsze w Wargame są to fikcyjne konflikty, u podstaw których leżą często historyczne wydarzenia. Tym sposobem możemy wziąć udział w inwazji ZSRR na Japonię, będącej efektem sporów o Wyspy Kurylskie, stoczyć drugą wojnę koreańską, odbić od Chin Hongkong dla Margaret Thatcher (sic!), czy ostatecznie powalczyć wojskami Kraju Środka przeciwko Sowietom o Władywostok. Kampanie łączą w sobie drobne elementy narracji pomagające budować klimat na wzór Wargame: European Escalation, z dynamiczną warstwą strategiczną rozgrywaną na mapie.

Powróciły znane z pierwszej części intra kampanii. - 2014-04-22
Powróciły znane z pierwszej części intra kampanii.

Tryb dla pojedynczego gracza doczekał się nareszcie usprawnienia, o które wielu błagało - aktywnej pauzy, a precyzyjniej - możliwości dowolnego manipulowania tempem rozgrywki. Jeśli w bitwie zdarzy się impas i przesadnie się dłuży, możemy przyspieszyć czas, a kiedy dzieje się zbyt wiele możemy ją praktycznie zatrzymać. Mapa strategiczna również została odświeżona, ponadto nie jesteśmy już skazani na predefiniowane grupy bojowe, a oddziały walczące w bitwie możemy złożyć z różnych batalionów i kompanii dysponujących charakterystycznym sprzętem. Ekran prezentujący nam sytuację przed starciem jest teraz bardziej przejrzysty, a role „kto atakuje, kto broni” stały się bardziej jasne z racji odpowiedniego podziału przynależności istotnych dla zwycięstwa sektorów. Jeśli nie chce nam się kontrolować starcia, możemy też skorzystać z opcji automatycznego rozstrzygnięcia rodem z serii Total War.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri ma godnego następcę

Recenzja gry Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Alpha Centauri ma godnego następcę

Po wielu latach wynajdywania pisma i opędzania się od barbarzyńców Cywilizacja wreszcie pozwoliła nam wynieść się z planety Ziemi. Beyond Earth to świeży start dla ludzkości, ale czy zmian wystarczy, by świeżość poczuli również gracze?  recenzja gry

Recenzja gry Jagged Alliance: Flashback - duńska wyprawa na dno

Recenzja gry Jagged Alliance: Flashback - duńska wyprawa na dno

Fani serii Jagged Alliance od 1999 roku czekają na powrót turowego symulatora partyzanta. Niestety, najnowsza część, ufundowana na Kickstarterze, to kompletny niewypał.  recenzja gry

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Brytyjskie studio Firefly obiecywało, że Twierdza: Krzyżowiec II nakarmi apetyty fanów na godnego następcę pierwszej części. Trzeba przyznać, że obietnica wreszcie została dotrzymana.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Wargame: Red Dragon - screen - 2014-08-29 - 288432Wargame: Red Dragon - screen - 2014-08-29 - 288431Wargame: Red Dragon - screen - 2014-08-29 - 288430Wargame: Red Dragon - screen - 2014-08-29 - 288429Wargame: Red Dragon - screen - 2014-08-29 - 288428Wargame: Red Dragon - screen - 2014-02-21 - 277797Wargame: Red Dragon - screen - 2014-02-21 - 277796Wargame: Red Dragon - screen - 2014-02-21 - 277795Wargame: Red Dragon - screen - 2014-02-21 - 277794Wargame: Red Dragon - screen - 2014-02-21 - 277793

komentarze czytelników


9.5

Dead Men  2014-04-22 - 12:35

Dobry stary Wargame z minusem pod postaći tych bitew morskich.... Do zobaczenia na polu walki. A fiu.... z Eugen znowu nie dali polakom FORMOZ-y tyle ile ludzie pisali po forum ze formoza ze tradycje że stara jednostka. A gdzie tam.... pokazali środkowy palec i tyle a byli by w sam raz do tali oddzialów morskich.

taranssj4  2014-04-22 - 13:03

Tak, aktywna pauza (czy raczej spowolnienie) to to, na co czekałem w tej grze! Przez jej brak zniechęciłem się do pierwszej części..

Eredin  2014-04-22 - 14:08

Dobrze że nie dali formozy; jakoś ta formacja kojarzy mi się z niesławnymi handlarzami broni z WSI.

Dead Men  2014-04-22 - 15:08

a co ma WSI do polskich koomandosów marynarki wojennej ?

Windmaker  2014-04-22 - 16:15

Mimo, że gra została już wydana, to nie oznacza, że prace nad nią są skończone. Graczy czeka jeden spory darmowy dodatek, który doda do gry kilkadziesiąt nowych jednostek dla państw, które nie otrzymały ich zbyt dużo w premierowej wersji gry - chodzi tu o Polskę, NRD, Czechosłowację i państwa skandynawskie. Zapewniam, że szykują się świetne jednostki - w tym te najbardziej oczekiwane dla Polski ;) Szczegółów na razie brak, ale prawdopodobnie w przeciągu kilku tygodni będzie już wiadomo co się pojawi. W razie czego informacji o nowościach możecie szukać na http://www.wargame.com.pl

_eMeM_  2014-04-22 - 16:46

W poprzednich częściach nie było Formozy bo to podchodzi pod Marynarkę, z tego samego powodu nie było Navy SEALS. W Red Dragon nie ma Formozy bo Polska (i Czechosłowacja, NRD oraz Skandynawia) nie została uaktualnione o nową zawartość (dostaliśmy tylko "przy okazji" Mi-6 i BWR-1, Mi-6 bo był robiony dla ZSRR i Chin więc zrobili reskin i dla nas oraz BWR-1, bo okazało się że radziecki BRM-1 jako wóz dowodzenia jest nierealistyczny więc zabrali sowietom i dali nam jako zwiad), czyli jednostki z lat 86-95 i jednostki... powiedzmy o tematyce morskiej. Długo przed premierą zapowiedziano że tak będzie sytuacja wyglądać na starcie ale "pozostawione" kraje dostaną update w darmowych DLC po premierze, prawdopodobnie najpierw Blok Wschodni, później Skandynawia, będzie to plus-minus 20 nowych jednostek na kraj i mam mocne podstawy twierdzić, że na liście dla Polski znajduje się Formoza, być może nawet w dwóch wersjach ('75 i '90).

secretservice  2014-04-22 - 17:05

Może i Harpoony mają zasięg 8 km zamiast 80, ale zabawy jak zwykle jest po pachy. Zresztą poprzednio doszły samolociki i nikt zbytnio nie protestował. Ja tam sobie lubię popływać i pokombinować, szczególnie w walkach morskich, bo łączenie wszystkiego w jedno także uważam za niestrawne przegięcie. Chociaż z drugiej strony większe okręty blisko brzegu właściwie są nieprzydatne. A tak poza tym nadal nie działają gry rankingowe.

Lemur80  2014-04-22 - 21:36

Ja jestem dopiero gdzieś w środku kampanii SP Wargame:EU. Już wiem, że takie misje jak "Mazurek Dąbrowskiego" na długo wryją mi się w pamięć. Dowodzenie wojskami Paktu Warszawskiego przeciwko "polskim rebeliantom" i związane z tym dość dziwne uczucie - bezcenne. Wargame mogę porównywać tylko do R.U.S.E. w nowsze gry ES nie grałem. Goście z US lubią eksperymentować i wychodzi im to różnie. Wiem, że jeżeli chodzi o realizm i okres konfliktu to dwie różne gry. Mają jednak ze sobą sporo wspólnego. Dobrze, że odeszli od systemu tytułowych "podstępów", nie były one złe, ale specjalnie mi ich nie brakuje. Poza tym w R.U.S.E. panował (przynajmniej jak dla mnie) niezły bordello. Są pewnie bardziej chaotycznie RTSy, ale to mi trochę w P.O.D.S.T.Ę.P.I.E. przeszkadzało. Sporo rzeczy w W: EU jest lepszych: prowadzenie jednostek po mapie, rezygnacja z komiksowych opisów, brak budowania bazy, lotnisk i fabryk (co kto lubi), nowoczesny, bardziej czytelny i ulepszony interfejs i tak dalej... Za to sporą wtopą W: EU jest "zbrojownia". Charakterystyka jednostek jest ok, ale sposób ich przedstawienia jest mało intuicyjny i męczący w użyciu (nie mówiąc już o tym, że można dostać oczopląsu). Słabo też I ...

radekplug  2014-04-23 - 10:12

Powiem tak o ile małe jednostki typu ekortowce fajnie pływają szybkie zwroty robią, to te duże jak sevierny, kongo, lub lafajete bardzo powoli robią zwroty.

Demilisz  2014-04-23 - 16:11

@Lemur80 RUSE było dużo za proste, a AI w skirmishach to po prostu żart (wybuduj na starcie lotnisko, zrzuć spadochroniarzy, przejmij kwaterę główną - działało ZAWSZE, niezależnie od wybranego poziomu trudności). Do tego pseudofabuła, której rozwiązania można było się domyślić najdalej po operacji we Włoszech. No i podstepy, czyli "jak zrobić supermoce w realiach, w których nie ma super mocy, wmówić ludziom jaka to wielka rewolucja w gatunku i potem próbować tym maskować uproszczenia w pozostałych aspektach" (tutaj cała wina leci na Ubisoft, bo to oni robili cyrk). Dla mnie jedyna zaleta RUSE to fakt, że ES miało kasę na stworzenie silnika, który teraz napędza zdecydowanie lepsze Wargame.

Lemur80  2014-04-23 - 21:05

@Demilisz Wiesz, z R.U.S.E. jest tak, że gdzieś połowa graczy go chwali, a gdzieś połowa wręcz odwrotnie. Co kto lubi:-). Piszesz o skirmishach, nie o kampanii SP? Może jestem durny, ale mi wykombinowanie sposobu na zwycięstwo w niektórych misjach SP trochę czasu zabierało... A fabuła? Ona nie było pseudo, była całkiem na na serio:-) Była jednak zupełnie pseudo-historyczna, taka dowolna mieszanina faktów i fikcji. Nikt nie powiedział, że ma to być jakiś stricte historyczny scenariusz rodem z Hearts of Iron:-). Czy przewidywalna? Na pewno tak, ale dopiero po pojawieniu się blondyny (nie wiem czy było to po operacji we Włoszech), a i tak oglądało się to przyjemnie. Rendery i voiceacting dawały radę. Z tym marketingowym szajsem faktycznie przegięli, pamiętam te wysokodzietowe reklamy w tv ględzące o rewolucji i tak dalej... Pytanie należy postawić inne. Czy system podstępów się sprawdził? Nie. Czy podobał się graczom? Trzeba by sondę zrobić, ale jak oglądam fora internetowe, to jest gdzieś 50/50. Ja mam do nich stosunek zupełnie ambiwalentny. Tak jeszcze na koniec, nie jestem pewien, ale R.U.S.E. to chyba jedyny RTS który pozwala na seryjną produkcję Mausów:-)

Naczelnyk  2014-04-24 - 09:48

"Wargame zawsze brało realizm w cudzysłów – pojazdy często miały ograniczony zasięg do skali mapy, ale zachowywały swoje realne funkcje. W przypadku floty to się jednak nie sprawdza." ---------------- Pozwolę się nie zgodzić. Pomimo spłaszczenia skali sprawdza się to znakomicie, zasięg sensorów i broni determinuje przebieg starcia - i o to przecież chodziło. Zrobiono to -jak na grę w sumie arcade - bardzo dobrze, kto chce w starciach morskich max. realizmu niech zagra w Command: Modern Air Naval Operations, albo w starego Harpoona. W samym RD bardzo mi się podoba - co zauważył autor recenzji - spowolnienie rozgrywki, które uczyniło ją jeszcze bardziej taktyczną. No i nareszcie całkiem fajne kampanie singlowe (jeżeli ktoś ma awersję do multi).

krejman  2014-04-26 - 19:57

Mógłby mi ktoś powiedzieć jakie są różnice między R.U.S.E, a W:RD? Wiem, że nie ma podstępów(nie były takie złe). Mógłby ktoś mi napisać o co chodzi z tą talią? Od razu mówię, że grałem tylko w R.U.S.E od Eugen Studio

Jamminsession  2014-04-30 - 09:21

Zasadnicza różnica polega na tym ze nie buduje się już jednostek w budynkach. Gra stała się bardziej taktyczna i wymagająca całkiem innego podejścia, wynikającego również z tego że współczesny sposób prowadzenie walki uległ znaczącej zmianie do tego z II wojny światowej. Talia to tak jakby twoja pula jednostek które możesz wzywać w czasie gry z poza mapy. To bardzo ważny aspekt rozgrywki źle skonstruowana talia nie raz jest przyczyną dotkliwych porażek. W tej części zwiększono jeszcze znaczenie tali specjalistycznych np. Talia powietrzno-desantowa daje Ci dostęp do jednostek specjalnych (SAS, NAVY SEALS; Polscy Komandosi itd.)transportowanych zazwyczaj w śmigłowcach jednak ogranicza twoje możliwości jeśli chodzi o zmasowane ataki piechoty liniowej na miast, lasy. Z drugiej strony można stworzyć talię wsparcia której głównym celem będzie obrona oraz wspieranie za pomocą artylerii, moździerzy obrony przeciwlotniczej kolegów skupiających się na działaniach bardziej ofensywnych Jeśli ktoś ma jakieś pytania chętnie pomogę :)

Eredin  2014-04-30 - 09:40

tbone z zarostem. co za czasy.

premium206766  2014-05-20 - 14:17

Muszę napisać, a przy okazji przestrzec, że pomimo że mamy grę strategiczną po Polsku, to nie ma polskiej instrukcji obsługi, nawet cyfrowej np w formacie pdf! Nie wiem kto jest za to odpowiedzialny, jeżeli francuski wydawca, to chyba nic nie zdziałamy, natomiast jeżeli polski dystrybutor, to skandal. Ja rozumiem strzelaninę lub wyścigi, ale strategia bez instrukcji obsługi? Na stronie wydawcy jest elektr. po angielsku, ale jak ktoś nie szprechen, to co? Nie mam poprzedniej wersji i próbuję ogarnąć grę, ale mam świadomość, że mogę wszystkiego nie pojąć. Np nie wiem jak obracać modele pojazdów w magazynie, na YT widziałem jak grający to robił (w poziomie), nie wiem do czego służą 4 ikony na panelu walki taktycznej i pewnie jeszcze wiele. samoloty używam raczej chaotycznie, ech szkoda gadać... Następnym razem będę mądrzejszy i będę sprawdzał przed zakupem, czy gra ma polska instrukcję, do czego to doszło, żeby nawet w pdf nie było. :(