ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Tomb Raider na PS4 - Lara definitywnie bardziej realistyczna

Niemal rok po premierze pierwowzoru, definitywna edycja gry Tomb Raider trafia do rąk posiadaczy najlepszych konsol na rynku. Staramy się wyłapać różnice pomiędzy nowym i starym wydaniem, sprawdzając tym samym czy ewentualny ponowny zakup ma sens

4 lutego 2014 9.5/10
• strony :12
Tomb Raider na PS4 w akcji!

Tomb Raider na PS4 w akcji! [10:10]

Nowa Lara nie daje o sobie zapomnieć i dzielnie wkracza w rejony next-genowe. Dobraliśmy się do "ostatecznej" edycji Tomb Raidera i przetestowaliśmy grę na PlayStation 4. Czy warto ponownie odwiedzić niebezpieczną wyspę?

PLUSY:
  1. wszystkie plusy pierwowzoru;
  2. poprawiony model Lary;
  3. klarowniejszy, bardziej kontrastowy obraz;
  4. zaimplementowane DLC;
  5. gra nic nie straciła na świeżości.
MINUSY:
  1. dźwiękowe echo z kontrolera;
  2. brak poprawek Tress FX.

Tomb Raider to bez wątpienia jeden z najbardziej zapadających w pamięć tytułów ubiegłego roku. Podpatrzona u konkurencji formuła rozgrywki aplikowana w idealnych proporcjach, nowy wizerunek głównej bohaterki i umiejętne żonglowanie emocjami sprawiły, że restart starej marki stał się znaczącym wydarzeniem. Wydaje się, że pannie Croft postawiono kolejny pomnik, który nie będzie wymagał żadnych poprawek. Twórcy z Crystal Dynamics byli jednak innego zdania i postanowili ulepszyć swoje dzieło.

Recenzja gry Tomb Raider na PS4 - Lara definitywne bardziej realistyczna - ilustracja #1

Zarówno fabuła jak i rdzeń rozgrywki w kampanii nie zmienił się w żaden istotny sposób. Gra opowiada nam o perypetiach rozbitków statku badawczego Endurance, który tonie w pobliżu japońskiej wysepki. Ponownie wcielamy się w dzielną archeolog i przemierzając szereg zróżnicowanych lokacji - począwszy od typowego lasu, przez bunkry, jaskinie, górską wioskę i slumsy, a kończąc na starożytnych fortecach - docieramy do samego jądra ciemności, tocząc przy okazji pojedynki z chwilami przygniatającymi siłami kultystów. Ciało Lary jest nadziewane, przysmażane, cięte i gięte. Przemiana z niewinnego dziewczęcia w maszynę do zabijania jak zwykle w tego typu produkcjach jest mocno naciągana, ale z powodu dużej dawki emocji, jakie są nam w tym czasie serwowane, nie przeszkadza to aż tak mocno.

Stara Lara (po lewej) od nowej (po prawej) różni się dość zauważalnie.
Stara Lara (po lewej) od nowej (po prawej) różni się dość zauważalnie.

Najważniejszy bowiem jest fakt, że Definitive Edition od samego początki pieści gałki oczne. Przynajmniej na PlayStation 4, gdzie przez większość czasu cieszyłem się animacją wyświetlaną z szybkością sześćdziesięciu klatek na sekundę. Zdarzają się od czasu do czasu “dropy”, szczególnie tuż po wczytaniu nowej lokacji, ale nie są one na tyle znaczące, by przeszkadzały w dobrej zabawie. Wydaje mi się, że poprawiono zachowanie się na wietrze roślinności, jak i również dodano lub zagęszczono różne efekty cząsteczkowe. Poza tym pierwsze uderzające wrażenie jakie wywołała u mnie gra to klarowniejszy obraz. Jest to po części zasługa nieco zmienionych ustawień kontrastu, ale także poprawy oświetlenia i jakości tekstur. I to względem edycji PC, bo w porównaniu z wydaniem gry na PlayStation 3 czy Xboksa 360, różnice w edycji definitywnej nie są tylko kosmetyczne, a wręcz kolosalne. A przecież wersja “last genowa” była naprawdę niczego sobie.

Nowa twarz lepiej odzwierciedla targające Larą emocje. - 2014-02-04
Nowa twarz lepiej odzwierciedla targające Larą emocje.

Największym przeobrażeniom uległ model głównej bohaterki. Ciało zostało powleczone teksturą o wiele naturalniej imitującą skórę prawdziwego człowieka. „Materiał” lepiej także pochłania i odbija padające na niego światło. Natomiast mam dość mieszane uczucia w stosunku do nowej twarzy Lary. Bowiem o ile wygląda ona bardziej realnie niż oryginał, szczególnie przy dobrym oświetleniu postaci w czasie dnia i na przerywnikach filmowych, o tyle będąc w cieniu miałem czasem wrażenie, że rysy twarzy stają się jakby mniej czytelne. Głównie w okolicach oczu. Opisując zmiany w modelu nie sposób pominąć także włosów protagonistki i technologii Tress FX, która wcześniej została już zaimplementowana w wersji pecetowej. Poprzednia generacja konsol była za słaba na takie wodotryski, obecna radzi sobie już znacznie lepiej i ten element jest identyczny jak na PC. Niestety. Na wietrze lub podczas biegu zachowanie włosów jest w najlepszym porządku, ale jeżeli przypomnicie sobie pierwszą scenę, w której Lara wisi do góry nogami i jedynym podatnym na grawitację elementem fryzury jest kucyk, podczas gdy cała reszta fryzury zachowuje się niczym przyklejona do głowy, to... w edycji definitywnej nic się nie zmieniło. Niedopatrzenie, lenistwo czy ograniczenia w sofcie? Nie wiadomo, ale chcącym zobaczyć jak dobrze niektóre tytuły obeszły się bez takiej technologii polecam poskakać Alicją w grze Alice: Madness Returns.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PS4.
inne
Recenzja gry Tomb Raider - Lara Croft w jednej z najlepszych gier akcji ostatnich lat

Recenzja gry Tomb Raider - Lara Croft w jednej z najlepszych gier akcji ostatnich lat

Przygody Lary Croft jeszcze nigdy nie były tak emocjonujące jak w nowym Tomb Raiderze. Młoda adeptka archeologii przechodzi prawdziwą szkołę przetrwania na jednej z japońskich wysepek skrywających tajemnice starożytnej cywilizacji.  recenzja gry

Recenzja gry Outlast - najstraszniejszy survival horror ostatnich lat

Recenzja gry Outlast - najstraszniejszy survival horror ostatnich lat

Outlast to najstraszniejsza gra, jaka ukazała się w ostatnich latach. Produkcja studia Red Barrels pod względem klimatu i atmosfery zostawia daleko w tyle Amnesię: A Machine for Pigs – swoją główną konkurentkę.  recenzja gry

Amnesia: Mroczny Obłęd - recenzja gry

Amnesia: Mroczny Obłęd - recenzja gry

Niezależne studio ze Szwecji stworzyło kolejny horror. Czy twórcy Penumbry są w stanie jeszcze nas przestraszyć?  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Tomb Raider: Definitive Edition - screen - 2014-01-22 - 276344Tomb Raider: Definitive Edition - screen - 2014-01-22 - 276343Tomb Raider: Definitive Edition - screen - 2014-01-22 - 276342Tomb Raider: Definitive Edition - screen - 2014-01-22 - 276341Tomb Raider: Definitive Edition - screen - 2014-01-10 - 275749Tomb Raider: Definitive Edition - screen - 2014-01-10 - 275748Tomb Raider: Definitive Edition - screen - 2014-01-10 - 275747

komentarze czytelników (74)


koosa  2014-02-05 - 18:15

Zastanawiam się, czemu ta gra zbiera tak dobre oceny, jest niezła, ale to typowa gra by przejść szybko, opchnąć i zapomnieć, gra na 7mkę max, gameplayem też nie grzeszy, fabuła wieje nudą, postacie kartonowe był mi obojętny ich los, eksploracja nuży, elementy platformowe i ,,zagadki'' uproszczone do bólu, mechanika strzelania i sama walka zaledwie na dobrym poziomie, to wszystko chyba nie składa się na grę ocierającą się o 10?

ABSOLUTION  2014-02-05 - 21:09

Stara Lara (po lewej) od nowej (po prawej) różni się dość zauważalnie. : Tak przesadziła z solarium :) , faktycznie różnica ogromna.

Scorpi_80  2014-02-05 - 23:52

Wszystko uproszczone bo taki trend konsolowy, przecież jakby było za trudno to by większość jojczyła, że trudno,ciężkie zagadki itp. Stara gra owinięta w nowy papierek i za więcej kasy, ale największe spiny konsoluchów. Od razu napiszę, że nie mam bólu dupy bo mnie nowe konsole nie interesują, nie chce ich mieć po prostu:)

kari6i  2014-02-06 - 19:23

Lara po lewej jest seksowniejsza

Predi2222  2014-02-06 - 20:03

Wszystko uproszczone bo taki trend konsolowy, przecież jakby było za trudno to by większość jojczyła, że trudno,ciężkie zagadki itp Nie pamiętam kiedy to ostatnio ktoś narzekał na trudne zagadki w grach . Na prawdę nie pamiętam .

Dreamy  2014-02-06 - 20:55

słowami 'według mnie'. Hymm jakoś o BioShocku i teraz o TR wypowiadasz się tak jakby za wszystkich (?) Hymm Tymczasem Lukas zmienia konta jak poparzony Nie zmieniam kont jak poparzony jak wyjdzie inFamous :) Mowa o tym średniaku? Nie dziękuje postoję. mimo wtórności oferuje wizualną ucztę Oferował. Dzisiaj tekstury rażą, a aliasing bije po oczach. Poważnie gram na tym PS3 i nie dowierzam. Ta niska rozdzielczość mnie po prostu dobija Konsolowy TR wygląda porównywalnie z Uncharted. Pecetowy jest ładniejszy i to sporo

Ogame_fan  2014-02-06 - 21:11

Poważnie gram na tym PS3 i nie dowierzam. Ta niska rozdzielczość mnie po prostu dobija Przykro mi, widocznie nie masz dobrego telewizora i zapewne uroiłeś sobie że na konsoli gra się 20 cm od ekranu. Tak się gra na komputerze, odpalasz wtedy AA, podbijasz rozdzielczość i masz z głowy. Przykro mi że musiałeś przez to przechodzić, długo płakałeś pod prysznicem? Mam nadzieję że nie kupiłeś sobie za dużo wazeliny razem z PS3, bo taki onanista graficzny nie ma tam niestety czego szukać :( Nie wiem jak wytrzymałeś przy taki Bioshocku skoro on technologicznie wygląda jak kupa, a tekstury czasem przypominają te z początku generacji. Musiałeś strasznie cierpieć. Konsolowy TR wygląda porównywalnie z Uncharted. Jeśli ktoś ma jaskrę i nie grał nigdy w gry - to tak - będzie wtedy 'porównywalne' No tak pece master race aż po grób. Po co kupujesz konsole, skoro mając taki zryty beret jak Ty, nawet jakbyś miał bawić się dobrze, to wmówisz sobie że wszystko jest do dupy, a później będziesz opowiadał te bzdury innym? Hymm jakoś o BioShocku i teraz o TR wypowiadasz się tak jakby za wszystkich (?) Hymm Wiem że pewnie jeszcze w szkole nie miałeś tak zaawansowanych nauk, ale je ...

alpha_lyr  2014-02-06 - 21:39

ogame No tak pece master race aż po grób. Po co kupujesz konsole, skoro mając taki zryty beret jak Ty, nawet jakbyś miał bawić się dobrze, to wmówisz sobie że wszystko jest do dupy, a później będziesz opowiadał te bzdury innym? Mysle że kupił aby utwierdzić się swoim przekonaniu do pc master. Jak ktoś puszcza gre by analizować grafikę z konsoli poprzedniej generacji, umartwiając się przy tym, że w obecnych czasach nie ma tego i tego, to rzeczywiscie ma zryty beret. Ja tam się bawiłem przednio, powiem więcej, niektóre exy nadal robią na mnie wrażenie ale to pewnie oznaka powoli następującej już starości której skutkiem jest niewnikanie już tak bardzo w techniczne aspekty gier :D Tak mi się udzieliło ostatnio ze zaszalałem i kupiłem sobie Fire Emblem i Ocarinę of time na 3ds i mam zamiar ciupać w wolnym czasie.

Kiss  2014-02-07 - 01:08

Ciagle zadaje sobie pytanie: kiedy ludzie ogarną, ze PC można podlaczyc pod TV? Zreszta tym samym kablem, którym laczy się konsole. Stawiam na 20 lat Kiedy ogarna, ze do PC można podlaczyc 97 roznych padów? Stawiam na lat 63. Oglaszam, ze w 2077 roku nastapi oświecenie. Ludzie ogarna jak wsadzać kabel do dziury. Kiedy wymrą ostatnie matoły? Nigdy

Dreamy  2014-02-07 - 22:08

Przykro mi, widocznie nie masz dobrego telewizora Generalnie mam w domu trzy telewizory (26, 32, 42) na tych dwóch pierwszy da się grać bez wstrętu. Na 42 (led) widać aliasing aż zbytnio zapewne uroiłeś sobie że na konsoli gra się 20 cm od ekranu. Nie gram 20 cm od ekranu bo taki onanista graficzny nie ma tam niestety czego szukać :( Jakiś ty zabawny :))))) mi chodzi tylko o to, że konsolowcy piszą często gęsto jakie to ich exy mają powalającą grafikę i że czegoś takie na pc nie ma do tego właśnie piję. Dla mnie to jeden pies Nie wiem jak wytrzymałeś przy taki Bioshocku skoro on technologicznie wygląda jak kupa, a tekstury czasem przypominają te z początku generacji. Na konsoli zapewne wygląda jak kupa. Na pc wyglada fajnie, aliasing nie kłuje w oczy, a stroną artystyczną nadrabia wszystkie braki technologiczne z nawiązką. nawet jakbyś miał bawić się dobrze, to wmówisz sobie że wszystko jest do dupy, a później będziesz opowiadał te bzdury innym? Jesteś idiotą Ogame, po prostu idiotą. Gdzie piszę, że gra mi się źle? Napisałem tylko, że rozdzielczość mnie dobija bo po przesiadce z PC jednak czuć tą różnicę. Nie mniej powoli się przyzwyczajam, w przyszłośc ...

lajosz  2014-02-08 - 07:14

GimbusomNIE napisał/a: "Jeden wielki QTE - takie Dragon's Lair z Amigi" Najlepszy komentarz do tej gry (Tom Raider żeby nie było wątpliwości) To "coś" , co żartobliwie nazwano grą (a jest tylko interaktywnym filmem), powinno być rozdawane za darmo niegrzecznym dzieciom pod choinkę. Zaprawdę powiadam wam, że jest to jedyna gra (a gram już od 20 lat) którą po zainstalowaniu odinstalowałem nie kończąc nawet pierwszego etapu. No takiego dziadostwa to jeszcze nie widziałem.

diaboł  2014-02-08 - 08:33

-> lajosz "odinstalowałem nie kończąc nawet pierwszego etapu" ogarnij się chłopie, oceniasz grę po paru minutach, zresztą jak większość w dzisiejszych czasach :/ Gdzie tu masz interaktywny film? chyba już zapomniałeś jak takie gry wyglądają. Ja tez gram ponad 20 lat no i co z tego. Ja grałem 3h na pc i jakoś gra fajna ale nie miałem weny. Teraz gram na ps4, jakoś przysiadłem ostrzej i gra mnie zaskoczyła pozytywnie, sekwencji qte jest bardzo mało (też mnie wkurzały na pc). Gra jest mega fajna dająca dużo radości.

lajosz  2014-02-08 - 09:21

@diaboł Ale kto Ci broni mieć swoje zdanie ? Ja napisałem o mich odczuciach w stosunku do nowego TR. Moim skromnym zdaniem ŻADNA gra nie powinna mieć QTE bo jeśli je ma, to przestaje być grą, a staje się filmem interaktywnym. Jednak w przypadku tego nowego TR jest coś znacznie więcej niż tylko te QTE. Wąskie korytarze nawet w dżungli + wiele innych idiotyzmów, a dodatkowo grafika nie powala. Pół biedy jeśli ta gra byłby grywalna, wtedy nikt nie zwracałby uwagę na grafikę, ale nie jest. Pamiętasz pod jakim hasłem była tworzona ta gra ? Restart serii, powrót do korzeni itp. (jak się okazało) bzdety. Myślałem, że fani Lary (Tom Raidera) do których się zaliczałem, dostaną tę samą Larę co w pierwowzorze, ale z otwartym światem a'la FarCry + właśnie TOMB-y w nowej oprawie graficznej, a każdy ruch postaci będzie zależał od gracza i od praw fizyki. A co dostałem ? Gniota pod każdym względem i po prostu nie grę. No ale ja już stary jestem, więc być może po prostu nie rozumiem "geniuszu" nowego TR.

diaboł  2014-02-08 - 09:26

Gwiazdorzysz :P Restart serii to to nie jest, ale nie przesadzaj że to gniot. Dla mnie mocne 8, jedyne co mnie wkurza to bezsensowny tryb multi. Żeby nie było gram od pierwszego TR i lubię początki tej serii.

Andril  2014-02-08 - 20:15

Jestem graczem od 99" też już się zaczynam zastanawiać co na ty świecie się dzieje coraz więcej jest dobrych gier na konsole a co z PC dlaczego trzeba czekać np. na GTA V itd. . . ale nie ważne zawsze grałem w takie gry jak serie UT ,gears of war, Max Payne, GTA itd FPS generalnie strzelaniny TR też miałem zainstalowanego nie raz ale mnie to nie wciągało dopiero kiedy doszło do premiery najnowszego TR 2013 po prostu polubiłem te grę i Lare trzeba się tylko przemęczyć przez pierwsze LV a potem już jest BD

diaboł  2014-02-08 - 20:31

Andril _> kasa :P

GosuRALF  2014-02-14 - 00:00

dla mnie świetna gra daje jej 9,5/10 - spędziłem z nią 30 świetnych godzin :)

tynwar  2014-02-16 - 10:55

ps418 wow dzieciaku sam jestes leszczem jak sie domyslam po twojej ortografi to jestes dzieckiem ktore jest bardzo kaprysne i wszystkich krytykuje -.- nara nie bede dyskutowal z toba jak masz do mnie pretensje ze tak pisalem

kulka25  2014-02-16 - 11:00

Andril - na zachodzie konsola to podstawowy sprzęt do grania. A to tam sprzedaje się najwięcej kopii gier.

mikute  2014-02-27 - 16:15

Jak dla mnie okej - konsola jest do grania i ostatnimi czasy bardziej byłem po stronie konsol niż PC ale do czasu, kiedy przestały one być dobrą inwestycją. X360 i PS3 były dobrym zakupem bo na rynek weszły w ok. 2008 roku a dopiero w 2014 wyszły nowe generacje. Czyli mamy 6 lat grania. A jak będzie w przypadku tych "next genów"? Niektóre gry już teraz ponoć wcale nie działają tak cudownie jakby się zdawało. Ja daje XOne i PS4 tak maksymalnie 3-4 lata i one są powodem dla którego już zbieram na nowego PC :)