ocena redakcji
8.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry F1 2013 - powrót Grand Prix, Alain Prost na deser

Ekipa Codemasters po raz kolejny wyjeżdża z wirtualnego pit-stopu i próbuje pokazać, że mimo braku konkurencji jej flagowa seria oferuje to, co najlepsze w swojej klasie – w tym roku twórcy mogą wysiąść z bolidu z podniesionym czołem!

7 października 2013 8.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • przyjemność płynąca z jazdy;
  • uzupełnienie braków w wariantach rozgrywki;
  • tryb F1 Classics;
  • poprawiony model jazdy;
  • rozbudowany samouczek;
  • oprawa wizualna;
  • polonizacja.
MINUSY:
  • zbyt mało zawartości w F1 Classics – dotyczy standardowej edycji gry;
  • błędy związane z naliczaniem kar;
  • brak jakichkolwiek nowości w trybach sieciowych.

Ryk przepotężnych silników, setki koni pod maską i perfekcyjnie wyszkoleni kierowcy – tak, Formuła 1 zasługuje na swoją popularność, serwując milionom kibiców na całym świecie niezapomniane emocje, których substytutu czasem próżno szukać. Wiedzą o tym doskonale panowie z Codemasters – fanów wirtualnej odmiany tego sportu wyłącznie przybywa. Ubiegłoroczna edycja okazała się jednak małym krokiem w bok dla tej serii, a kilka istotnych braków w strukturze rozgrywki zaskoczyło wszystkich. Nawet sami twórcy spostrzegli, że komputerowe kastrowanie F1 i ucieczka od znanych i lubianych trybów zabawy to nie najszczęśliwszy pomysł. Tegoroczna odsłona motoryzacyjnej sagi miała być powrotem do formy i faktycznie – bolidy spisują się znacznie lepiej, choć produkt nadal ma malutkie problemy na wirtualnych szykanach.

Kwalifikacje na razie idą niezbyt po naszej myśli... - 2013-10-07
Kwalifikacje na razie idą niezbyt po naszej myśli...

Grand Prix jak się patrzy

Zacznijmy od tego, czego brak najbardziej uderzył fanów zagrywających się w poprzednią część serii, a co (na szczęście!) powróciło – po roku przerwy ponownie witamy moduł Grand Prix, pozwalający rozegrać pełny weekend wyścigowy na wybranym torze, począwszy od treningu, poprzez kwalifikacje, a na samym wyścigu skończywszy. Jego brak kładł się ogromnym cieniem na całej edycji z numerkiem 2012 i cieszy, że twórcy poszli po rozum do głowy i nie popełnili po raz drugi tego samego błędu – jak widać „Mistrzowie Kodu” potrafią być samokrytyczni.

Pozostał za to zainaugurowany rok temu tryb wyzwań sezonowych, który wówczas miał zapełnić lukę po Grand Prix – choć nie jest to jakoś szczególnie udany pomysł na rozgrywkę, to oczywiście stanowi kolejną opcję zabawy, mimo zupełnego braku zmian względem poprzedniej odsłony. Koncept walki z przeciwnikiem i próby zajęcia jego miejsca w teamie nie brzmi jakoś szczególnie interesująco i nadal pozostaje tylko miłym dodatkiem do całości. Nie można zapomnieć także o świetnie wykonanym samouczku, jakim jest Test Młodego Kierowcy, który w tej odsłonie został poszerzony o nowe zadania. Szkoda jednak, że nie pojawiło się nic świeżego w trybach sieciowych – twórcy potraktowali ten temat po macoszemu i zaserwowali to samo, co było udziałem F1 2012, bez żadnych zmian w strukturze tych modułów.

Zwiastun gry F1 2013

Zwiastun gry F1 2013 [1:58]

Podstawą rozgrywki w F1 2013 jest oczywiście kariera, która również nie doczekała się istotnych zmian, choć w sumie tak naprawdę trudno było spodziewać się tu wielkiej rewolucji. Ponownie stajemy przed możliwością dotarcia na sam szczyt w hierarchii tego elitarnego sportu, ale zanim trafimy do najsilniejszych stajni z tradycjami i najszybszymi bolidami w padoku, musimy, rzecz jasna, wykazać się najpierw umiejętnościami za kierownicą maszyn najsłabszych teamów, dla których zajęcie chociażby najmniej punktowanego miejsca oznacza niebywały sukces.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry DriveClub  – do hitu trochę zabrakło

Recenzja gry DriveClub – do hitu trochę zabrakło

Po Forzie Horizon 2 przychodzi czas na przetestowanie DriveClub. Czy ten tytuł nadaje się w ogóle do samotnej zabawy, czy zgodnie z wolą twórców jego głównym założeniem jest zabawa wieloosobowa?  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Need for Speed: Rivals po raz kolejny podnosi poprzeczkę, stając się, podobnie jak wcześniej Need for Speed: Most Wanted, symbolem startującej właśnie nowej generacji konsol. Jednak czy to wystarczy, aby zainteresować zmęczonych nieco fanów?  recenzja gry

Recenzja gry GRID 2 - ślicznej, zręcznościowej ścigałki

Recenzja gry GRID 2 - ślicznej, zręcznościowej ścigałki

GRID 2 teoretycznie powinien zmieść konkurencję spod znaku zręcznościowych wyścigów. Czy mu się to uda? Czy gra po kilku latach będzie wspominana równie ciepło jak część pierwsza? Sprawdzamy.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270962F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270961F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270960F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270959F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270958F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270957F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270956F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270955F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270954F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270953

komentarze czytelników (23)


filip_550  2013-10-07 - 16:17

trochę przesadzacie w komentarzach. oni znają się na grach nie koniecznie są fanami f1 i nie muszą znać zasad to tyczy sie abs i elektroniki:) co xo ,, latwego pozoomu'' gosciu włącz trudny poziom pogadamy czy jest latwo:) jak grasz z abs, kontrolom trakcji to pewnie że jest latwo zwieksz tylko sobie poziom samego si to zobaczysz jak ci będzie latwo polecieć na starcie o 10 pozycji:)

jampa  2013-10-07 - 16:30

@filip_550 jeśli się nie znają na F1 to nie powinni pisać takich tekstów AI ssie na starcie niezależnie od poziomu trudności czy asyst. Link na potwierdzenie, koleś nawet na starcie specjalnie zwolnił, żeby dać fory Legend AI | NO Assists | Marussia starting last http://www.youtube.com/watch?v=w9FdMoSsmXs

Barthez x  2013-10-07 - 16:34

Poprzednia część była trochę dziwaczna i kombinowana, dlatego fajnie, że wrócili do starych rozwiązań z domieszką nowych, korzystnych. Ja grę już mam, nie zdążyłem jej zainstalować, ale domyślam się (i wynika to też z recenzji), że większość z tych --> http://gameplay.pl/news.asp?ID=72766 oczekiwań jednak w F1 2013 nie została spełniona? Sędziowie nadal wydają głupie decyzje, AI kierowców (z tego, co piszesz) poprawiło się, okrążeń formujących nie ma... Mógłbyś coś napisać więcej o polskiej wersji? W 2012 to była totalna porażka - "Jenson" i "Weber" (czytane tak, jak pisane), "Formuła Pierwsza", z czapy wzięte informacje... Powiedz, że tego już nie ma :P up --> szkoda, że tutaj Di Resta Wyraźnie to odpuścił, tu akurat widać jakiś kod, a nie zachowanie zawodnika F1 ;) --> http://youtu.be/w9FdMoSsmXs?t=2m14s

jampa  2013-10-07 - 16:51

AI zawsze tak odpuszcza gdy nie jest na idealnym torze jazdy, już pomijając to, że zawsze wcześniej hamuje do zakrętów niż powinno

GameForFun  2013-10-07 - 17:18

@filip_550 Jeżdżę bez asyst i na wysokim poziomie trudności. AI może jeździ agresywniej, ale nadal łatwo się ich wyprzedza na starcie.

mgr. Kuba  2013-10-07 - 17:26

Jest lepiej niż w poprzedniej części, nie pamiętam już tych jeszcze wcześniejszych ale jestem wstanie zaryzykować stwierdzeniem ze to najlepsza część serii. Jedyne co mi brakuje, od pierwszej części to transferów kierowców między teamami.

michael85  2013-10-07 - 17:56

Mam zamiar niedługo w to zagrać i liczę na relizm lepszy niż w poprzednich częściach aczkolwiek po Mistrzach Kodu nie spodziewam sie cudów :/ UE i ekologia niszczą ten wspaniały sport. W przyszłym roku zamiast V8 będą doładodane jakiś silniki z temperówek :( Zgroza.

michal13225  2013-10-07 - 18:15

"Ponownie stajemy przed możliwością dotarcia na sam szczyt w hierarchii tego elitarnego sportu, ale zanim trafimy do najsilniejszych stajni z tradycjami i najszybszymi bolidami w padoku, musimy, rzecz jasna, wykazać się najpierw umiejętnościami za kierownicą maszyn najsłabszych teamów..." Jeżeli Lotus, Force India lub Sauber to najsłabsze zespoły to ja nie wiem na jakim świecie Ja żyje.

Rabbitgw  2013-10-07 - 19:28

No ale trzeba zdobyc az 4 złote medale żeby startować np z Lotusem :)

Sasori666  2013-10-07 - 19:35

co polonizacja robi w plusach?

FanGta  2013-10-07 - 20:13

Bardzo trudna gra w porównaniu z 2011 czy 2010,bo 2012 pomijam bo było jak dla mnie tragiczne. Kiedys Force Indią wygrywałem wszystkie wyscigi a teraz często nie mieszczę się w 10-tcę,i to dobrze,przynajmniej realistycznie.A co do opon to aż za bardzo realistyczne,4 okrążenia szaleństw,ścinach zakrętów i już zarzuca autem jakby po śniegu jeździł,nie można się pobawic.Szkoda że tryb Classic taki ubogi i dokupować trzeba DLC.AI nadal jeździ idealnie,nie ma wypadków,wypaśc z trasy,mogli by to poprawić

Andre25  2013-10-07 - 20:25

Sasori666 jak jest dobra to jest w plusach głupie pytanie żeś walnął. Dla mnie jaka by nie była zawsze jest dobra. Aczkolwiek nie jestem miłośnikiem F1 w realu jak i w grach to tylko żem nabył ( F1 2010 z ciekawości ) co po 1h wyłączyłem myślałem, że mi się spodoba, ale jednak nie dla mnie takie wyścigówki.

Tuminure  2013-10-07 - 22:06

Da radę pograć w to sensownie na kierownicy? Czy może nie warto? co polonizacja robi w plusach Polonizacja w większości gier to duży plus.

jampa  2013-10-07 - 22:10

Da rade na kierownicy, ale ForceFeedback jest tragiczny i mody są wskazane

Sasori666  2013-10-08 - 01:57

Andre25 [15] Tylko widzisz, tytej gry nie widziałeś i nie słyszałeś więc sobie pomyślałeś "co mogło pójść nie tak, to tylko ścigałka". I to jest najdziwniejsze, kilka tekstów i kilka nazwisk i tyle. A tym czasem co chwila wymawiają źle nazwiska czy się miotają. Jest to jedna z gorszych polonizacji przez ostatnie 2 lata, bo rok temu było to samo. Skoro nie jest to minut to napewno nie jes to plus.

GameForFun  2013-10-08 - 15:43

Mnie najbardziej rozbraja tekst w intro po włączeniu gry. "Formuła Łan" (one) Nie sądzę, aby jakoś znacznie się różniła od tej poprzedniej polonizacji.

9.0

Lateralus  2013-10-08 - 20:47

Teraz F1 to jest to. W 2012 na "średniaku" byłem w stanie dublować przeciwników, teraz na tym samym poziomie jest praktycznie niemożliwe. Gram na klawie, i we wcześniejszych częściach na "pro" zawsze byłem 1, teraz jest już to raczej nieosiągalne. Widać teraz jaki tutaj ma już wpływ DRS i Kers, i jest odczuwalne kto ma szybsze auto kto nie. Już mam problemy, będąc nawet na pole position, po 1-2 okrążeniu, taki Vettel czy Hamilton, spokojnie sobie mnie wyprzedzają. Duży progres dla tej części. O optymalizacji gry nie wspomnę, bo zrobili to tym razem super. Duży plis dla tej części.

filip_550  2013-10-09 - 10:58

Nie uważam się za jakiegoś super gracza w to ale uważam, że gra jest dużo bardziej wymagająca od poprzednich. Podoba mi się nawet bardzo. Oczywiście dostałem nawet ostatnio karę za to, że gość mi w dupę wjechał :) ma wady ale jest krok do przodu (choć w sumie jest to samo co w 2011 bo 2012 było krokiem w tył:)) mi się podoba i uważam, że jest trudna. I zmienili chyba start bo kuźwa za cholerę nie umiem dobrze wystartować:) gram na xbox-e

Rychu111  2013-10-18 - 08:38

witam. Gram na PS3 ale jestem załamany. Zna ktoś może jakieś sensowne ustawienia dla kierownicy Logitech Driving Force GT? Bo normalnie nie da się jeździć. Na padzie jest ok a na kierownicy nie mogę wyskoczyć powyżej 22 miejsca !!!!! (na średnim poziomie trudności i na amatorze jest podobnie) To samo miałem w F1 2012. Jadąc na kierownicy wydaje mi się że pokonuję okrążenie idealnie (lepiej niż na padzie) a czasy mam o wiele gorsze. O co chodzi? Jestem pewien że w jakiś niezrozumiały dla mnie sposób to kierownica powoduje że osiągam dużo gorsze czasy i nie jestem w stanie z nikim powalczyć. Nawet na amatorze!!! Tak się nakręciłem na tą grę a psuje mi to zabawę bo gra w takim przypadku nie ma sensu. Mam wyciskać z siebie siódme poty aby być 21 ???? Pomoże mi ktoś ?

Nolifer  2014-08-16 - 11:11

Zmiany na duży plus. Fani formuły jeden mogą tylko cieszyć się z o wiele bardziej dopracowanej edycji niż ubiegłoroczna edycja.