ocena redakcji
8.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry F1 2013 - powrót Grand Prix, Alain Prost na deser

Ekipa Codemasters po raz kolejny wyjeżdża z wirtualnego pit-stopu i próbuje pokazać, że mimo braku konkurencji jej flagowa seria oferuje to, co najlepsze w swojej klasie – w tym roku twórcy mogą wysiąść z bolidu z podniesionym czołem!

7 października 2013ElMundo (gry-online.pl) 8.5/10
• strony: 123
PLUSY:
  • przyjemność płynąca z jazdy;
  • uzupełnienie braków w wariantach rozgrywki;
  • tryb F1 Classics;
  • poprawiony model jazdy;
  • rozbudowany samouczek;
  • oprawa wizualna;
  • polonizacja.
MINUSY:
  • zbyt mało zawartości w F1 Classics – dotyczy standardowej edycji gry;
  • błędy związane z naliczaniem kar;
  • brak jakichkolwiek nowości w trybach sieciowych.

Ryk przepotężnych silników, setki koni pod maską i perfekcyjnie wyszkoleni kierowcy – tak, Formuła 1 zasługuje na swoją popularność, serwując milionom kibiców na całym świecie niezapomniane emocje, których substytutu czasem próżno szukać. Wiedzą o tym doskonale panowie z Codemasters – fanów wirtualnej odmiany tego sportu wyłącznie przybywa. Ubiegłoroczna edycja okazała się jednak małym krokiem w bok dla tej serii, a kilka istotnych braków w strukturze rozgrywki zaskoczyło wszystkich. Nawet sami twórcy spostrzegli, że komputerowe kastrowanie F1 i ucieczka od znanych i lubianych trybów zabawy to nie najszczęśliwszy pomysł. Tegoroczna odsłona motoryzacyjnej sagi miała być powrotem do formy i faktycznie – bolidy spisują się znacznie lepiej, choć produkt nadal ma malutkie problemy na wirtualnych szykanach.

Kwalifikacje na razie idą niezbyt po naszej myśli... - 2013-10-07
Kwalifikacje na razie idą niezbyt po naszej myśli...

Grand Prix jak się patrzy

Zacznijmy od tego, czego brak najbardziej uderzył fanów zagrywających się w poprzednią część serii, a co (na szczęście!) powróciło – po roku przerwy ponownie witamy moduł Grand Prix, pozwalający rozegrać pełny weekend wyścigowy na wybranym torze, począwszy od treningu, poprzez kwalifikacje, a na samym wyścigu skończywszy. Jego brak kładł się ogromnym cieniem na całej edycji z numerkiem 2012 i cieszy, że twórcy poszli po rozum do głowy i nie popełnili po raz drugi tego samego błędu – jak widać „Mistrzowie Kodu” potrafią być samokrytyczni.

Pozostał za to zainaugurowany rok temu tryb wyzwań sezonowych, który wówczas miał zapełnić lukę po Grand Prix – choć nie jest to jakoś szczególnie udany pomysł na rozgrywkę, to oczywiście stanowi kolejną opcję zabawy, mimo zupełnego braku zmian względem poprzedniej odsłony. Koncept walki z przeciwnikiem i próby zajęcia jego miejsca w teamie nie brzmi jakoś szczególnie interesująco i nadal pozostaje tylko miłym dodatkiem do całości. Nie można zapomnieć także o świetnie wykonanym samouczku, jakim jest Test Młodego Kierowcy, który w tej odsłonie został poszerzony o nowe zadania. Szkoda jednak, że nie pojawiło się nic świeżego w trybach sieciowych – twórcy potraktowali ten temat po macoszemu i zaserwowali to samo, co było udziałem F1 2012, bez żadnych zmian w strukturze tych modułów.

Zwiastun gry F1 2013

Zwiastun gry F1 2013 [1:58]

Podstawą rozgrywki w F1 2013 jest oczywiście kariera, która również nie doczekała się istotnych zmian, choć w sumie tak naprawdę trudno było spodziewać się tu wielkiej rewolucji. Ponownie stajemy przed możliwością dotarcia na sam szczyt w hierarchii tego elitarnego sportu, ale zanim trafimy do najsilniejszych stajni z tradycjami i najszybszymi bolidami w padoku, musimy, rzecz jasna, wykazać się najpierw umiejętnościami za kierownicą maszyn najsłabszych teamów, dla których zajęcie chociażby najmniej punktowanego miejsca oznacza niebywały sukces.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Need for Speed: Most Wanted - recenzja gry

Need for Speed: Most Wanted - recenzja gry

Najnowsza odsłona jednej z najbardziej lubianych serii ścigałek, czerpiąca pełnymi garściami ze swych poprzedniczek. Tym razem znów uciekamy przed policją jak za starych czasów i ponownie świetnie się bawimy.  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed na PC - bryka szybka, ale ma rysy na lakierze

Recenzja gry Need for Speed na PC - bryka szybka, ale ma rysy na lakierze

Po całkiem niemałym opóźnieniu premiery, w końcu posiadacze komputerów PC mogą wrócić do ulicznych wyścigów w najszybszych, tuningowanych furach. Czy pecetowa wersja jest warta aż czterech miesięcy dodatkowego czekania?  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed: Most Wanted - NFS na modłę Burnout Paradise

Recenzja gry Need for Speed: Most Wanted - NFS na modłę Burnout Paradise

Criterion Games po raz drugi próbuje przywrócić blask marce Need for Speed. To tytaniczne zadanie, nawet dla tak doświadczonej ekipy, mającej na swoim koncie fantastyczną serię Burnout.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270962F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270961F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270960F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270959F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270958F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270957F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270956F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270955F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270954F1 2013 - screen - 2013-10-07 - 270953
Grand Prix Racing Online

Grand Prix Racing Online

Zagraj za Darmo!

Speed Pack: Streets of Moscow i Classic Car Racing - PC - 39,90 zł

kup w sklepie

PC 39,90 zł

Need for Speed: The Run - PC - 52,90 zł

kup w sklepie

PC 52,90 zł

Project CARS Game of the Year Edition PL - PC - 119,90 zł

kup w sklepie

PC 119,90 zł

Fuel - PC - 9,90 zł

kup w sklepie

PC 9,90 zł

Komentarze Czytelników (23)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
07.10.2013 14:22
Marcinkiewiczius
112
Hautameki

F1 2013 to najlepsza odsłona serii gier od Codemasters. Grafika mocno usprawniona, dodano żywe kolory, noc w Singapurze wygląda wspaniale, wszystko jest bardziej kolorowe, mnie osobiście denerwowały te szaro-bure barwy.

O ile dźwięki aut F1 2013 pozostawiają wiele do życzenia tak te z F1 Classics to może nie mistrzostwo świata, ale wice-już tak :). Williams z 1996,1999 i Ferrari z 1999 brzmią fenomenalnie, łezka w oku gdy słyszę te dźwięki, coś wspaniałego!. Szkoda, że jest tych aut kilka, szkoda, że nie ma jednego pełnego sezonu, za mało tras F1 Classics, chociaż efekt filtru F1 1980 i F1 1990 jest całkiem fajny ;).

Czepiam się F1 Classics, szkoda, że inżynier jest taki sam co z F1 2013, mógłby mieć inny głos troszkę. Dobrze, że chociaż w wyścigach trzeba zjeżdżać do boksów po paliwo i mechanicy nie mają kasków jak to kiedyś było ;)

Czekam na inne DLC.

Dobra robota Codies!

07.10.2013 15:04
odpowiedz
jampa
30
Pretorianin

Ta gra jest bardziej wtórna niż CoD czy Fifa/PES. Najlepszym przykładem są testy młodych kierowców - 1:1 kopia z poprzedniego roku.

(..)nie przesadzając, 90% mniej niż obecnie. Pojazdy potrafią wyczyniać na trasie niesamowite cuda i piruety, nie do pomyślenia w czasach stałej kontroli trakcji czy wszelkiego rodzaju wspomagań poszczególnych układów.

właśnie te stare bolidy miały więcej elektroniki typu ABS, kontrola trakcji czy aktywne zawieszenie. Wszystkie te układy są dzisiaj zabronione w F1.

Co do modelu jazdy to kwestia dyskusyjna czy jest ulepszony, z każdym rokiem CM coś zmienia jakby nie mieli konkretnego planu w którą stronę iść. Bardzo trudno jest zrobić spina na torze i dziecinnie łatwo wyprowadzić bolid z lekkiego poślizgu. Poza torem inna bajka, tył bolidu potrafi wystrzelić w bok niczym rakieta.

AI dalej jest kulawe. Na pierwszym okrążeniu ciągną się jak ślimaki, żaden problem awansować 10-15 pozycji na pierwszych 3 zakrętach po starcie. Ciągle mają problemy z wyprzedzeniem gracza i hamują dużo wcześniej niż powinni. Zdarza się, że przy różnych kombinacjach tor/warunki/długość wyścigu AI jest zbyt wolne lub niemożliwe do pobicia.
Jak zwykle jest masa bugów np. niemożliwość zmiany imienia postaci, niektóre z nich ciągną się od kilku poprzednich części jak AI wypadające z zakrętów po użyciu opcji Flashback.

Podsumowując, Codemasters przez rok produkcji kolejnych części jedyne co potrafi zrobić to:
-zmiana skinów i reklam bolidów/torów (moderom zajmuje to raptem kilka dni)
-usunięcie kilku bugów przy okazji dodając nowe
-drobne nowości jak testy młodych kierowców w ubiegłym roku i DLC z klasycznymi bolidami w tym

Aż się prosi o takie drobnostki jak okrążenia rozgrzewkowe przed i zjazdowe po wyścigu, konferencje prasowe były ok, nie rozumiem czemu zostały usunięte, możliwość kontroli bolidu przy pitstopach, więcej klasycznych bolidów i torów, może nawet pokusić się o całą stawkę z konkretnego sezonu, OSD znane z transmisji telewizyjnych.
W moim mniemaniu biorą pod uwagę całą serię tegoroczna gra nie zasługuje na 8.5

07.10.2013 15:20
odpowiedz
GameForFun
36
Pretorianin

Trochę recenzja ma nieprawdziwych stwierdzeń. Piszę tu, że na początku mamy do dyspozycji tylko najsłabsze bolidy. To nieprawda. Świetnie spisując się w teście młodego kierowcy możemy uzyskać ofertę kontraktu od Lotusa. Jeśli dla recenzenta Lotus to jedna z najsłabszych ekip to gratuluje obeznania w sytuacji. Model jazdy nie do końca dobrze usprawniony, bo niezwykle łatwo wyjść z opresji i bezproblemowo kontrować. Mam tu na myśli jazdę z wyłączoną kontrolą trakcji i abs. Po za tym obecne bolidu nie mają ABS, ani kontroli trakcji, która jest zakazana regulaminem od 2008 roku. Jeśli robi się profesjonalną recenzję to trzeba pisać zgodnie z prawdą.

07.10.2013 16:17
odpowiedz
filip_550
32
Pretorianin

trochę przesadzacie w komentarzach. oni znają się na grach nie koniecznie są fanami f1 i nie muszą znać zasad to tyczy sie abs i elektroniki:) co xo ,, latwego pozoomu'' gosciu włącz trudny poziom pogadamy czy jest latwo:) jak grasz z abs, kontrolom trakcji to pewnie że jest latwo zwieksz tylko sobie poziom samego si to zobaczysz jak ci będzie latwo polecieć na starcie o 10 pozycji:)

07.10.2013 16:30
odpowiedz
jampa
30
Pretorianin

@filip_550
jeśli się nie znają na F1 to nie powinni pisać takich tekstów

AI ssie na starcie niezależnie od poziomu trudności czy asyst. Link na potwierdzenie, koleś nawet na starcie specjalnie zwolnił, żeby dać fory Legend AI | NO Assists | Marussia starting last http://www.youtube.com/watch?v=w9FdMoSsmXs

07.10.2013 16:34
odpowiedz
Barthez x
117
vel barth89

Poprzednia część była trochę dziwaczna i kombinowana, dlatego fajnie, że wrócili do starych rozwiązań z domieszką nowych, korzystnych.

Ja grę już mam, nie zdążyłem jej zainstalować, ale domyślam się (i wynika to też z recenzji), że większość z tych --> http://gameplay.pl/news.asp?ID=72766 oczekiwań jednak w F1 2013 nie została spełniona? Sędziowie nadal wydają głupie decyzje, AI kierowców (z tego, co piszesz) poprawiło się, okrążeń formujących nie ma...

Mógłbyś coś napisać więcej o polskiej wersji? W 2012 to była totalna porażka - "Jenson" i "Weber" (czytane tak, jak pisane), "Formuła Pierwsza", z czapy wzięte informacje... Powiedz, że tego już nie ma :P

up --> szkoda, że tutaj Di Resta Wyraźnie to odpuścił, tu akurat widać jakiś kod, a nie zachowanie zawodnika F1 ;) --> http://youtu.be/w9FdMoSsmXs?t=2m14s

07.10.2013 16:51
odpowiedz
jampa
30
Pretorianin

AI zawsze tak odpuszcza gdy nie jest na idealnym torze jazdy, już pomijając to, że zawsze wcześniej hamuje do zakrętów niż powinno

07.10.2013 17:18
odpowiedz
GameForFun
36
Pretorianin

@filip_550

Jeżdżę bez asyst i na wysokim poziomie trudności. AI może jeździ agresywniej, ale nadal łatwo się ich wyprzedza na starcie.

07.10.2013 17:26
odpowiedz
mgr. Kuba
56
-

Jest lepiej niż w poprzedniej części, nie pamiętam już tych jeszcze wcześniejszych ale jestem wstanie zaryzykować stwierdzeniem ze to najlepsza część serii. Jedyne co mi brakuje, od pierwszej części to transferów kierowców między teamami.

07.10.2013 17:56
odpowiedz
michael85
41
Chorąży

Mam zamiar niedługo w to zagrać i liczę na relizm lepszy niż w poprzednich częściach aczkolwiek po Mistrzach Kodu nie spodziewam sie cudów :/

UE i ekologia niszczą ten wspaniały sport. W przyszłym roku zamiast V8 będą doładodane jakiś silniki z temperówek :( Zgroza.

07.10.2013 18:15
odpowiedz
michal13225
42
Centurion

"Ponownie stajemy przed możliwością dotarcia na sam szczyt w hierarchii tego elitarnego sportu, ale zanim trafimy do najsilniejszych stajni z tradycjami i najszybszymi bolidami w padoku, musimy, rzecz jasna, wykazać się najpierw umiejętnościami za kierownicą maszyn najsłabszych teamów..." Jeżeli Lotus, Force India lub Sauber to najsłabsze zespoły to ja nie wiem na jakim świecie Ja żyje.

07.10.2013 19:28
odpowiedz
Rabbitgw
27
Chorąży

No ale trzeba zdobyc az 4 złote medale żeby startować np z Lotusem :)

07.10.2013 19:35
odpowiedz
Sasori666
92
Korneliusz

co polonizacja robi w plusach?

07.10.2013 20:13
odpowiedz
FanGta
74
Generał

Bardzo trudna gra w porównaniu z 2011 czy 2010,bo 2012 pomijam bo było jak dla mnie tragiczne. Kiedys Force Indią wygrywałem wszystkie wyscigi a teraz często nie mieszczę się w 10-tcę,i to dobrze,przynajmniej realistycznie.A co do opon to aż za bardzo realistyczne,4 okrążenia szaleństw,ścinach zakrętów i już zarzuca autem jakby po śniegu jeździł,nie można się pobawic.Szkoda że tryb Classic taki ubogi i dokupować trzeba DLC.AI nadal jeździ idealnie,nie ma wypadków,wypaśc z trasy,mogli by to poprawić

07.10.2013 20:25
odpowiedz
Andre25
73
Konsul

Sasori666 jak jest dobra to jest w plusach głupie pytanie żeś walnął. Dla mnie jaka by nie była zawsze jest dobra. Aczkolwiek nie jestem miłośnikiem F1 w realu jak i w grach to tylko żem nabył ( F1 2010 z ciekawości ) co po 1h wyłączyłem myślałem, że mi się spodoba, ale jednak nie dla mnie takie wyścigówki.

07.10.2013 22:06
odpowiedz
Tuminure
79
Senator

Da radę pograć w to sensownie na kierownicy? Czy może nie warto?

co polonizacja robi w plusach
Polonizacja w większości gier to duży plus.

07.10.2013 22:10
odpowiedz
jampa
30
Pretorianin

Da rade na kierownicy, ale ForceFeedback jest tragiczny i mody są wskazane

08.10.2013 01:57
odpowiedz
Sasori666
92
Korneliusz

Andre25 [15]
Tylko widzisz, tytej gry nie widziałeś i nie słyszałeś więc sobie pomyślałeś "co mogło pójść nie tak, to tylko ścigałka". I to jest najdziwniejsze, kilka tekstów i kilka nazwisk i tyle. A tym czasem co chwila wymawiają źle nazwiska czy się miotają. Jest to jedna z gorszych polonizacji przez ostatnie 2 lata, bo rok temu było to samo.
Skoro nie jest to minut to napewno nie jes to plus.

08.10.2013 15:43
odpowiedz
GameForFun
36
Pretorianin

Mnie najbardziej rozbraja tekst w intro po włączeniu gry. "Formuła Łan" (one)
Nie sądzę, aby jakoś znacznie się różniła od tej poprzedniej polonizacji.

08.10.2013 20:47
odpowiedz
Lateralus
50
Last Of The Wilds
9.0

Teraz F1 to jest to. W 2012 na "średniaku" byłem w stanie dublować przeciwników, teraz na tym samym poziomie jest praktycznie niemożliwe. Gram na klawie, i we wcześniejszych częściach na "pro" zawsze byłem 1, teraz jest już to raczej nieosiągalne. Widać teraz jaki tutaj ma już wpływ DRS i Kers, i jest odczuwalne kto ma szybsze auto kto nie. Już mam problemy, będąc nawet na pole position, po 1-2 okrążeniu, taki Vettel czy Hamilton, spokojnie sobie mnie wyprzedzają. Duży progres dla tej części. O optymalizacji gry nie wspomnę, bo zrobili to tym razem super. Duży plis dla tej części.

09.10.2013 10:58
odpowiedz
filip_550
32
Pretorianin

Nie uważam się za jakiegoś super gracza w to ale uważam, że gra jest dużo bardziej wymagająca od poprzednich. Podoba mi się nawet bardzo. Oczywiście dostałem nawet ostatnio karę za to, że gość mi w dupę wjechał :) ma wady ale jest krok do przodu (choć w sumie jest to samo co w 2011 bo 2012 było krokiem w tył:)) mi się podoba i uważam, że jest trudna. I zmienili chyba start bo kuźwa za cholerę nie umiem dobrze wystartować:) gram na xbox-e

18.10.2013 08:38
odpowiedz
Rychu111
25
Centurion

witam. Gram na PS3 ale jestem załamany. Zna ktoś może jakieś sensowne ustawienia dla kierownicy Logitech Driving Force GT? Bo normalnie nie da się jeździć. Na padzie jest ok a na kierownicy nie mogę wyskoczyć powyżej 22 miejsca !!!!! (na średnim poziomie trudności i na amatorze jest podobnie) To samo miałem w F1 2012. Jadąc na kierownicy wydaje mi się że pokonuję okrążenie idealnie (lepiej niż na padzie) a czasy mam o wiele gorsze. O co chodzi? Jestem pewien że w jakiś niezrozumiały dla mnie sposób to kierownica powoduje że osiągam dużo gorsze czasy i nie jestem w stanie z nikim powalczyć. Nawet na amatorze!!! Tak się nakręciłem na tą grę a psuje mi to zabawę bo gra w takim przypadku nie ma sensu. Mam wyciskać z siebie siódme poty aby być 21 ???? Pomoże mi ktoś ?

16.08.2014 11:11
odpowiedz
Nolifer
82
The Highest

Zmiany na duży plus. Fani formuły jeden mogą tylko cieszyć się z o wiele bardziej dopracowanej edycji niż ubiegłoroczna edycja.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze