Recenzja gry 11 sierpnia 2013, 10:00

autor: Czarny Wilk

Bez umiaru pożre gry oraz filmy, nie pogardzi też soczystym komiksem albo dobrze upieczonym serialem.

Recenzja gry Worms Clan Wars – kultowa seria ewoluuje i ma sporo do zaoferowania

Worms Clan Wars to udana kampania, rozbudowany multiplayer i powrót kilku sprawdzonych rozwiązań. Czy to wystarczy by seria Worms odsyskała dawny blask?

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  • ciekawy tryb dla jednego gracza;
  • zwiększenie znaczenia klas robaków;
  • nowe typy broni;
  • integracja ze Steam Workshop;
  • rozbudowane opcje sieciowe.
MINUSY:
  • sztuczna inteligencja komputerowych przeciwników;
  • drobne błędy w kampanii;
  • lina nadal nie pozwala na robienie takich cudów jak w Worms Armageddon.

Czasy największej świetności Robaki mają już dawno za sobą. Mimo to Team 17 nie przestaje regularnie serwować kolejnych odsłon swej flagowej serii, w większości wprowadzających jedynie pomniejsze innowacje do sprawdzonej mechaniki starć. Zeszłoroczne Worms Revolution dodało przede wszystkim system klas oraz uczyniło wodę istotnym narzędziem walki, Clan Wars zaś zwiększa ich praktyczne znaczenie oraz serwuje rozbudowane funkcje zabawy przez internet.

Istota rozgrywki pozostała niezmieniona. Nadal jest to turówka, w której drużyny robaków starają się nawzajem wyeliminować przy użyciu wymyślnego arsenału, na jaki składa się zarówno broń konwencjonalna, czyli granaty, wyrzutnie rakiet i strzelby, jak i bardziej wymyślna, np. owce, bomby bananowe czy betonowe osły. Kluczem do zwycięstwa jest odpowiednia strategia, wykorzystanie ukształtowania terenu oraz perfekcyjne posługiwanie się posiadanym uzbrojeniem. Ewentualnie odrobina szczęścia, znalezienie którejś z potężniejszych broni i zakończenie meczu jednym uderzeniem niszczącym połowę mapy. Nikt nie powiedział, że wojna jest uczciwa.

Samotny robak McQuade

Pamiętacie nudną i zrobioną bez polotu kampanię z Worms Revolution? Na szczęście możecie już o niej zapomnieć. Dwadzieścia pięć misji w Clan Wars to rozbudowane, oryginalne i przesycone humorem zadania, pozwalające na stopniowe zapoznawanie się z poszczególnymi rodzajami broni oraz mechanizmami rozgrywki i od czasu do czasu zmuszające do wysiłku szare komórki, a przede wszystkim – oferujące sporo zabawy.

Duża w tym zasługa obiektów fizycznych: ruchomych mostów, dźwigni otwierających drzwi, pułapek aktywowanych, gdy się do nich zbliżamy. Tego w serii dotąd nie było i wielka szkoda, że atrakcje te spotykamy tylko w trybie solowym. Twórcy wykazali się sporą inwencją i oprócz standardowej eliminacji wrogów czy zdobywania specjalnych paczek z orężem pojawiają się zadania polegające na ratowaniu zakładników, rozwiązywaniu zagadek logicznych albo wykorzystywaniu do niecnych celów zbiorników wodnych.

Do moich ulubionych należy to, w którym jako więzień uciekamy z niewoli. Pozbawieni uzbrojenia, zdobywamy je, okradając i eliminując kolejne strzegące nas robaki. Nie wszystko działa w kampanii jak należy – zdarzyło mi się wygrać misję mimo śmierci zakładnika, którego miałem odbić. Innym razem drzwi, które powinny otworzyć się po zabiciu wroga, pozostały zamknięte, co zmusiło mnie do powtórzenia zadania. Są to jednak drobiazgi, które nie zmieniają faktu, że tak pokręconych i ciekawych misji dla jednego gracza nie było w serii od czasu Worms World Party.

Oprawa graficzna cieszy oczy wieloma kolorami. - 2013-08-11
Oprawa graficzna cieszy oczy wieloma kolorami.

Jeśli komuś trwająca około dziesięciu godzin kampania nie wystarcza, dostępnych jest również dziesięć zadań w trybie Worm Ops, w których oprócz samej ich realizacji liczy się też czas, w jakim tego dokonamy. Jest to dobry poligon treningowy dla graczy planujących poważną karierę w sieciowych zmaganiach.

Recenzja gry Steel Division: Normandy 44 – II wojna światowa z polskim akcentem
Recenzja gry Steel Division: Normandy 44 – II wojna światowa z polskim akcentem

Recenzja gry

W Steel Division: Normandy 44 czuć pasję do tematyki i rozgrywek sieciowych – niestety, zabrakło pary, żeby w pełni usatysfakcjonować osoby grające solo.

Recenzja gry Endless Space 2 – w 80 tur dookoła wszechświata
Recenzja gry Endless Space 2 – w 80 tur dookoła wszechświata

Recenzja gry

Jedzenie w tubce? Jest! Srebrna taśma do uszczelnienia skafandra? Jest! OK, wszystko gotowe, możemy ruszać. Tylko lepiej wyłącz żelazko i podlej kwiatki, bo szybko nie wrócimy – lecimy przecież na podbój galaktyki!

Recenzja gry Warhammer 40,000: Dawn of War III – klasyczny RTS z twistem
Recenzja gry Warhammer 40,000: Dawn of War III – klasyczny RTS z twistem

Recenzja gry

Bodaj najbardziej kontrowersyjna strategiczna premiera roku zadebiutuje za tydzień, ale recenzenci już ją ograli. Czy Dawn of War III jest zbyt kolorowy i zbyt „MOB-owaty”? Nie jest. Czy to pogromca StarCrafta? Na to pytanie trudniej odpowiedzieć…

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
11.08.2013 10:37
szyszka_PC
44
Generał

"tak pokręconych i ciekawych misji dla jednego gracza nie było w serii od czasu Worms World Party."

A Worms 4 Mayhem? Tam też była spora różnorodność misji.

11.08.2013 11:41
odpowiedz
ToServeAndProtect
4
Chorąży

No tak jak mówiłem, gra zapowiada się ciekawie, zobaczymy co wypadnie z niej, kiedy gracze, zaczną kupywać :P

Dla mnie ma ocene
8.00

Pozdrawiam.

12.08.2013 14:31
odpowiedz
Apokalipsis
59
Senator

A Worms 4 Mayhem? Tam też była spora różnorodność misji.

Była i do dziś z uśmiechem wspominam tę część. :) Świetna.

Myślę, że odsłona ma to coś do zaoferowania, co powinno wzbudzić zainteresowanie nawet zwykłego gracza.
Tekst recenzji wywołał burzę wspomnień. ;)

14.10.2013 11:25
1
odpowiedz
pumapunku
6
Legionista

mogliby silnik z wormsów wdrożyć w stare poczciwe Liero z zrobić multiplayer online :D ale by był dym na mapie

27.07.2014 11:04
odpowiedz
Nolifer
95
The Highest

W dobie takich gier jak LoL czy Dota komu by się chciało "zawodowo" grać w robaczki. :)