ocena redakcji
9.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Football Manager 2013 - powrót króla!

Tegoroczna edycja Football Managera znacząco różni się od poprzednich odsłon. Zmiany wprowadzone przez SI Games można porównać z rewolucją jaką było zastosowanie silnika 3D w wyświetlaniu meczów kilka lat temu.

6 listopada 2012 9.0/10
• strony :123

Podanie wprost pod nogi rywala.

1
2
3
4
5
6
7
8
PLUSY:
  • poprawiony, świetnie wyglądający silnik meczowy;
  • usprawnienia wpływające na realizm rozgrywki: rozbudowane kontakty z mediami, ostatni dzień okienka transferowego, rozmowy z drużyną, funkcja dyrektora sportowego;
  • nowe tryby rozgrywki, w tym FM Classic, będący ukłonem w stronę starszych fanów serii;
  • grywalność niezmiennie na najwyższym poziomie.
MINUSY:
  • drobne błędy w SI zawodników.

Dowodzone przez Milesa Jacobsena SI Games od lat serwuje produkt, któremu przede wszystkim przyświeca filozofia dążenia do jak największego realizmu symulacji życia piłkarskiego menadżera. Nie inaczej jest w Football Managerze 2013, jednak tym razem zmiany, drobne usprawnienia i ingerencja w tak dobrze odbieraną co roku mechanikę rozgrywki poszły naprawdę daleko.

Najważniejszą innowacją, rzucającą się w oczy tuż po starcie, jest zaimplementowanie nowych trybów, czyli coś, co do tej pory wydawało się sympatykom serii rzeczą w zasadzie nierealną. Na przestrzeni ostatnich lat gra rozrosła się do niebywałych rozmiarów, a prowadzenie zespołu wymagało coraz więcej czasu. Twórcy dostrzegli ten problem i w tym roku obok pełnoprawnej kariery otrzymaliśmy szansę pobawienia się w wariancie FM Classic. Rozbudowaniem, funkcjonalnością i przede wszystkim czasem potrzebnym na rozegranie jednego sezonu przypomina on edycje z lat 1999-2001, wydawane jeszcze pod szyldem Championship Managera.

Nowa szata graficzna meczowych statystyk prezentuje się bardzo czytelnie. - 2012-11-06
Nowa szata graficzna meczowych statystyk prezentuje się bardzo czytelnie.

W nowym trybie obowiązków mamy znacznie mniej – część obowiązków spadła na barki naszych asystentów, trenerów czy dyrektora sportowego klubu, za to bardzo odczuwalne jest usprawnienie szybkości gry. FM Classic wychodzi naprzeciw oczekiwaniom starszych fanów serii, którzy nie mogą już poświęcać tylu godzin na dopieszczanie prowadzonej przez siebie drużyny pod każdym względem.

Uzupełnieniem opcji zabawy jest również tryb wyzwań, który w dużym skrócie da się określić jako rozgrywanie zaproponowanych przez twórców scenariuszy. W dniu premiery Football Managera 2013 udostępniono cztery takie „misje”, różniące się stopniem trudności oraz czasem trwania. Możemy zmierzyć się z problemami trapiącymi na co dzień trenerów na całym świecie: plagą kontuzji w drużynie, koniecznością gry tylko młodymi zawodnikami, uratowaniem zespołu przed spadkiem w tabeli czy też ambitnym planem nieprzegrania meczu w sezonie. SI Games już zapowiedziało, że w następnych miesiącach pojawią się kolejne scenariusze – wszystko zależy od zapotrzebowania graczy na tego typu rozrywkę.

Co ważne, oba tryby, a FM Classic w szczególności, są niebywale dopracowane i zdecydowanie nie stanowią tylko niepotrzebnego dodatku. Widać, że starano się zaproponować zupełnie odmienny rodzaj zabawy w Football Managera, zachowując przy tym klimat serii. Wystarczy wspomnieć, że FM Classic ma całkowicie inaczej zbudowany interfejs użytkownika – bliższy starszym wersjom, ale przez to idealnie dostosowany do funkcjonalności, które oferuje.

Nowy personel w grze:

Dyrektor sportowy – do jego obowiązków należy między innymi wyszukiwanie juniorów, negocjacje transferowe i kontraktowe z piłkarzami, zatrudnianie sztabu szkoleniowego. Jego kompetencje możemy zdefiniować przy podpisywaniu umowy.

Szef Akademii Piłkarskiej – tegoroczna edycja kładzie bardzo silny nacisk na szkolenie młodzieży. Szef akademii może sprowadzać do klubu uzdolnionych juniorów i podobnie jak gracz dysponuje również współpracownikami. Ważne, aby jego preferencje odnośnie taktyki i stylu gry pokrywały się ze stylem prowadzonej przez nas drużyny.

Solą rozgrywki i największą atrakcją pozostał jednak pełny tryb kariery, w którym wcielamy się w menadżera jednego z klubów z całego świata. Względem poprzednich odsłon dodano tylko jedną nową ligę – z Arabii Saudyjskiej, dla Polaków niebędącą raczej dużą atrakcją. Interesująco za to prezentują się inne nowinki, świetnie wpisujące się w politykę małych kroków, co roku zbliżających serię do jeszcze większego realizmu.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry FIFA 14 - bez wielkich zmian, za to z polską Ekstraklasą

Recenzja gry FIFA 14 - bez wielkich zmian, za to z polską Ekstraklasą

Nowa FIFA to krok w stronę rozgrywki z większą głębią taktycznej, ale jednak pozbawiona kluczowych zmian w zakresie gameplay’u – czy produkcja EA Sports to nadal gratka dla fanów futbolu?  recenzja gry

Recenzja gry Pro Evolution Soccer 2014 - gdzie ta rewolucja?

Recenzja gry Pro Evolution Soccer 2014 - gdzie ta rewolucja?

Pierwsza odsłona tradycyjnego pojedynku między FIF-ą a PES-em właśnie się zaczęła i choć zapowiedzi były inne, to produkcja Konami wychodzi z tego starcia lekko poobijana i obolała.  recenzja gry

Recenzja gry Football Manager 2014 - u monopolisty bez zmian

Recenzja gry Football Manager 2014 - u monopolisty bez zmian

Football Manager 2014 to przede wszystkim solidne szlify poprzedniej części i kilka mniej lub bardziej znaczących poprawek. Mimo wszystko gra dalej trzyma niezmiernie wysoki poziom i potrafi wciągnąć na długie godziny.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Football Manager 2013 - screen - 2012-10-26 - 250411Football Manager 2013 - screen - 2012-10-26 - 250410Football Manager 2013 - screen - 2012-10-26 - 250409Football Manager 2013 - screen - 2012-10-26 - 250408Football Manager 2013 - screen - 2012-09-11 - 246580Football Manager 2013 - screen - 2012-09-11 - 246579Football Manager 2013 - screen - 2012-09-11 - 246578Football Manager 2013 - screen - 2012-09-11 - 246577Football Manager 2013 - screen - 2012-09-11 - 246576Football Manager 2013 - screen - 2012-09-11 - 246575

komentarze czytelników


Relax13  2012-11-06 - 13:39

Super :) na to właśnie czekałem!

DarthRadeX  2012-11-06 - 14:05

Niestety silnik meczowy to jakaś kpina i nie zgodzę się z autorem recenzji - większość bramek po wrzutkach/dośrodkowaniach w pole karne, pozostała część to bramki po stałych fragmentach i strzałach z dystansu i ewentualnie dobitkach. Cokolwiek byśmy nie zmieniali w taktyce, pozostaje nieodparte wrażenie że gra symuluje wynik "z góry", a my dostajemy tylko bramki według w/w schematu. Duży minus dla SI w tym roku.

guandi  2012-11-06 - 14:31

@DarthRadeX -> Szczerze mówiąc nie spotkałem się z problemem o którym piszesz. Pomijając fakt, że wymieniłeś praktycznie wszystkie możliwe sposoby rozegrania akcji zakończonej bramką (no może poza tiki taką w stylu Barcy;)), to w trakcie gry nie zauważyłem aby zawodnicy mieli problemy z realizacja zmienionych w trakcie meczu założeń taktycznych. Inna sprawa, że od kiedy pamiętam preferuję grę skrzydłami. Zwróć też uwagę, że w tym roku wprowadzono jeden dodatkowy sposób oglądania skrótów meczu - "kluczowe" wyświetla już faktycznie tylko kluczowe akcje dla całego spotkania, aby zobaczyć nieco więcej piłki w wykonaniu swoich kopaczy trzeba dać "rozszerzone" i wtedy już widać, że akcje prowadzone są w różny sposób.

Stramaccioni  2012-11-06 - 14:33

Mnie się ten nowy FM nie podoba, silnik meczowy do poprawy, albo nawet wymiany :/ Bramki po skrzydłach to 90%, to chore: http://www.youtube.com/watch?v=rVwJ4kdWZzk

DarthRadeX  2012-11-06 - 14:47

Pomijając fakt, że wymieniłeś praktycznie wszystkie możliwe sposoby rozegrania akcji zakończonej bramką (no może poza tiki taką w stylu Barcy;)), to w trakcie gry nie zauważyłem aby zawodnicy mieli problemy z realizacja zmienionych w trakcie meczu założeń taktycznych. Inna sprawa, że od kiedy pamiętam preferuję grę skrzydłami. Tak ja jak najbardziej rozumiem zdobywanie bramek po wrzutkach czy wolnych, ale nie z taką częstotliwością i tego się czepiam - zresztą nie tylko ja. Bardzo mały tu procent bramek po składnej akcji środkiem boiska, zakończonej strzałem w okolicach 11stki przeciwnika, tak jak w realnym futbolu. Zwróć też uwagę, że w tym roku wprowadzono jeden dodatkowy sposób oglądania skrótów meczu - "kluczowe" wyświetla już faktycznie tylko kluczowe akcje dla całego spotkania, aby zobaczyć nieco więcej piłki w wykonaniu swoich kopaczy trzeba dać "rozszerzone" i wtedy już widać, że akcje prowadzone są w różny sposób. Rozumiem, ale mi o sposób zdobywania bramek chodzi.

s1`  2012-11-06 - 14:48

Zwróć też uwagę, że w tym roku wprowadzono jeden dodatkowy sposób oglądania skrótów meczu - "kluczowe" wyświetla już faktycznie tylko kluczowe akcje dla całego spotkania, aby zobaczyć nieco więcej piłki w wykonaniu swoich kopaczy trzeba dać "rozszerzone" i wtedy już widać, że akcje prowadzone są w różny sposób. ee.. nie było tego od kilku lat? Odkąd pamiętam było "rozszerzone" skróty i "kluczowe".

N0wak  2012-11-06 - 15:56

Gra wyrzuca mnie za kazdym razem gdy probuje porozmawiac z zawodnikiem. Smiech na sali. Specjalnie czekalem pare dni od premiery zeby tak powazne bledy byly zalatane. Trzeba bylo poczekac ze 2-3 miesiace... Obecnie dla mnie gra jest niegrywalna bo rozmowa z zawodnikiem to bardzo wazny element rozgrywki.

noobzor  2012-11-06 - 18:21

Kolejny pokaz "profesjonalizmu" na GOLu: - tryb Classic dla starszych fanów serii? O.o tryb dla niedzielnych graczy którzy nie mają czasu aby zajmować się każdym aspektem FMa - dodano szczegółowy tryb podglądu meczu, kluczowy jest w FMie od... miliardlecia - silnik meczowy 3D mimo iż z roku na rok coraz lepszy to nadal dość toporny, generujący często wiele kuriozalnych sytuacji - sama gra będzie grywalna pewnie w okolicach końca grudnia, kiedy SI wyda ze 2-3 łatki, bo gra "lubi" sypnąć crashem z "dupy" bądź bezczelnie wysypać się na pulpit

Negocjator  2012-11-06 - 18:23

Zagrałem w demo i to będzie mój pierwszy FM, którego kupię od kilku lat. Jeden podstawowy argument FM Classic. Na to czekałem. Nareszcie coś dla "bardziej zajętych" :)

Chibi  2012-11-06 - 19:09

Przeczytałem i zachęca jak cholera :o

guandi  2012-11-07 - 09:27

@noobzor - tryb Classic dla starszych fanów serii? O.o tryb dla niedzielnych graczy którzy nie mają czasu aby zajmować się każdym aspektem FMa ile razy czytam to zdanie uśmiecham się coraz bardziej ;) Oczywiście, że FMC jest I D E A L N Y dla starszych fanów serii. A wiesz dlaczego? W pewnym wieku nie ma się już czasu, żeby katować klasyczny tryb kariery po parę godzin dziennie. Wiele razy rozmawiałem np z moim dobrym przyjacielem, z którym lata temu potrafiliśmy zagrać po 40 sezonów rozgrywki sieciowej, obaj mieliśmy "naście" lat i kupe czasu. 10 lat później każdy z nas ma tryliard innych obowiązków, ale dalej uwielbia FM i FMC jest idealnym rozwiązaniem. - dodano szczegółowy tryb podglądu meczu, kluczowy jest w FMie od... miliardlecia True, i wcale nie napisałem, że dodano widok klasyczny, przeczytaj proszę jeszcze raz mój komentarz :) - silnik meczowy 3D mimo iż z roku na rok coraz lepszy to nadal dość toporny, generujący często wiele kuriozalnych sytuacji Zależy co rozumiesz przez kuriozalne sytuacje. Nawet jeśli masz rację - policz ile kuriozalnych sytuacji jest co weekend w trakcie rozgrywek ligowych ;) Tak wygląda futbol i klopsy zdarzają się wszędzie, w FM też ...

MarcoV86  2012-11-07 - 17:22

Ciągle mam crashe i wywalanie z błędem do pulpitu....

hermantsw  2012-11-09 - 18:18

Czy w oryginalną wersje Football Manager 2013 można grac na 2 komputerach? :-) Proszę o odpowiedź.

gerth  2012-11-15 - 22:45

Jednocześnie? Chyba tylko offline. Natomiast jeśli chodzi Ci o to czy mozna 1 egzemplarz gry zainstalować na 2 komputerach i grać zamiennie (raz na jednym raz na drugim kompie) to TAK.

Nolifer  2012-11-20 - 09:28

Gdyby tak zrobić gameplay jak w fifie to nie opłacałoby się już jej kupować ;P

berengar 7  2012-11-27 - 01:19

Grałem chyba we wszystkie części FM-a, a obecną uważam za najgorszą w całej serii. Jak rozumiem ewolucja gry idzie w kierunku FIFA Manager-a (interfejs, ostatni dzień okna transferowego) a teksty typu "poprawiony, świetnie wyglądający silnik meczowy" z recenzji uważam za nieporozumienie. Ta gra to wersja beta z żenująco zabugowanym silnikiem meczowym + możliwość płatnych DLC.

Karrde  2012-11-27 - 01:41

Ja uwazam ze to jest najlepsza czesc, a gram od zamierzchlych czasow Championship Managera. Silnik meczowy jest ogromnym krokiem do przodu - tak, ma troche bugow, jak zwykle pierwsze dwa patche je naprawia. Najwazniejsze jest to, ze jego podstawy w koncu zakladaja poprawna fizyke pilki i wykrywanie kolizji. Dodatkowo w czesci o wiele ciezej jest o magiczne taktyki wygrywajace wszystkie mecze - trzeba sie o wiele bardziej napracowac w kazdym aspekcie. Do tego W KONCU doprowadzono trening do porzadnej postaci. Ten suwaczkowy potworek byl niemal nietknietym reliktem z czasow CM3. Teraz nie dosc ze jest onwiele bardziej czytelnie i realistycznie to nareszcie trening MA ZNACZENIE. Tak samo zreszta jak OI w trakcie meczu ktore wczesniej niemal kazdy zlewal. Poki co mam za soba sezon Auxerre (wygrana druga liga i awans do pierwszej) i jestem w polowie sezonu BvB (dla beki, nigdy tego zespolu nie lubilem) - poki co pierwsze miejsce, nie przegralem jeszcze zadnego meczu. Dwa remisy w lidze i jeden w Lidze mistrzow. Reszta wygrana. Tak, trace (i strzelam) czasem bramki ewidentnie po bugu ME. Czy wypacza to wynik - nie. Po prostu ta czesc jest trudniejsza i bardziej realistyczna - w wie ...

Mistrzek  2013-09-04 - 20:07

Szczerze mówiąc FM13 to gówno, od wuja bugów, chyba się przerzucę na 12. Niby miało być tak realistycznie ojoj a chuja jest realistycznie tak jak inni pisali 90 % goli jest ze skrzydeł, jakaś paranoja jak gram mecz z trudniejszym rywalem i udaje mi się wygrywać 2:0 to oczywiście w końcówce strzelają 2 gole, już się przyzwyczaiłem że nigdy nie wygram z trudniejszym rywalem, nawet jak oni mają słabą ekipę a ja mam pro, ogólnie liczy się głównie reputacja i w tym jest problem. Do pieca bo chyba tylko do tego się nadaje.