ocena redakcji
9.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Nowy wymiar swobody - recenzja gry Minecraft

Budzący skrajne emocje Minecraft doczekał się oficjalnej premiery. Czy gra firmy Mojang jest w stanie konkurować z dzisiejszymi, wysokobudżetowymi tytułami?

25 listopada 2011 9.0/10
• strony :12
PLUSY:
  • praktycznie nieograniczony, budowany losowo i każdorazowo unikalny świat;
  • świetny generator poziomów, tworzący malownicze krajobrazy i obłędne podziemia;
  • elektronika, kolejki, nuty, tłoki i maszyny, które można na ich bazie konstruować;
  • tytuł będzie rozwijany przez kilka najbliższych miesięcy, a może nawet i lat;
  • system tworzenia przedmiotów (crafting);
  • olbrzymia społeczność i powstające dzięki niej mody oraz zewnętrzne aplikacje;
  • tryb rozgrywki wieloosobowej;
  • przy odpowiednim podejściu do tematu daje niezliczone możliwości rozrywki.
MINUSY:
  • funkcjonalność i wiele innych aspektów, które wciąż nie przybrały swojej ostatecznej formy;
  • brak samouczka, a co za tym idzie – duże bariery wejścia;
  • brak fabuły czy jakichkolwiek zadań, które motywowały by do działania;
  • system umagiczniania bazujący w dużej mierze na czynniku losowym;
  • oprawa audiowizualna, która przy pierwszym kontakcie może skutecznie odstraszyć.

Gdyby ktoś dwa lata temu zapytał mnie, jakie jest moje pierwsze skojarzenie po usłyszeniu słowa sandbox – bez wahania rzuciłbym którymkolwiek tytułem ze stajni Rockstara. Jednak dzisiaj ciężko by mi było w tej samej sytuacji nie pomyśleć przede wszystkim o produkcji, która skutecznie zredefiniowała to, co do tej pory wszyscy rozumieliśmy pod pojęciem otwartego świata, czyli o Minecrafcie. Gra – porównywana przez wielu do cyfrowej wersji oryginalnych klocków LEGO – narodziła się w maju 2009 roku, kiedy to Markus „Notch” Persson zaczął prace nad tym tytułem, inspirowanym między innymi równie „kanciastym” Infiniminerem. Po upływie zaledwie miesiąca autor zaczął przyjmować zamówienia przedpremierowe. Od tamtej chwili liczba fanów systematycznie rośnie, a tytuł zdążył zdobyć niebywały rozgłos w branży, udowadniając jednocześnie, że wizja „garażowej” produkcji, prowadzącej do ziszczenia amerykańskiego snu, to nie mrzonka.

Pokusiłbym się o stwierdzenie, że ciężko obecnie o użytkownika Internetu, który nawet jeśli nie jest zagorzałym fanem tego dzieła, to chociażby o nim nie słyszał. Notabene, jeśli chodzi o rozgrywkę online, to serwerów specjalnie dedykowanych tej grze odnajdziemy całą masę. Na wielu z nich rzesze ludzi gromadzą się tylko po to, by wspólnie tworzyć całe społeczności, miasta, a nawet krainy, będące swoistymi dziełami sztuki, nowoczesnymi rzeźbami pixel artu, z którym to Minecraft coraz częściej wymieniany jest jednym tchem. Oczywiście w dobie zatrzęsienia tytułów z najwyższej półki styl graficzny przywodzący na myśl świat złożony z wielkich pikseli nie każdemu przypadnie do gustu. Wymagana jest tu odrobina dystansu, ale czasami i to nie pomoże – w końcu nie wszyscy lubią bawić się klockami.

W wirtualnych krainach trybu multiplayer często zaciera się granica między rozrywką a sztuką.

Miażdżącym atutem gry jest generator świata, który na bieżąco, w miarę jego eksploracji, tworzy kolejne obszary, bazując na wykreowanych wcześniej segmentach. Znajdziemy tu nie tylko odrębne strefy klimatyczne czy ciągnące się kilometrami podziemia, ale i urokliwe, często zapierające dech masywy górskie, a wszystko to niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju. To zabawne, ale pamiętam chyba każdą krainę i każdą kryjówkę z kilkudziesięciu, które miałem okazję stworzyć, od kiedy gra została udostępniona szerszej publice. Chociaż nie jestem typem budowniczego i wolę ukryte z zewnątrz loki, które w jak najmniejszym stopniu ingerują w otoczenie, to moje podejście w żaden sposób nie umniejszało przyjemności czerpanej z obcowania z Minecraftem. Niczym nieskrępowana wolność działania to niezaprzeczalna siła tej produkcji.

Poza malowniczymi krajobrazami bardzo dobre wrażenie robią również olbrzymie podziemia, które potrafią być prawdziwą plątaniną korytarzy, stanowiącą wyzwanie dla naszego zmysłu orientacji. Podobnie jak w Skyrimie – każda napotkana jaskinia wywołuje natychmiastową chęć jej zwiedzenia i „wybija” nas z aktualnego zadania, zabierając godzinę czy półtorej. Na zachęcające groty trafiamy co chwilę, ale ekipa Mojang zadbała, aby ich eksploracja nigdy nas nie nudziła. Przy odrobinie szczęścia odkryjemy również monumentalne kratery czy opuszczone kopalnie, w których trujące pająki z upodobaniem plotą swoje sieci. Warto wspomnieć o wychodzącym w takich chwilach na pierwszy plan udźwiękowieniu, stwarzającym wiele okazji do „podskoków” na fotelu, kiedy to zombie czy inny creeper zaszepczą nam do ucha w najmniej spodziewanym momencie.

Szybka przechadzka po świecie powstałym na potrzeby niniejszego tekstu.

Fenomen Minecrafta jest na tyle duży, że miłośnicy klocków LEGO wkrótce otrzymają możliwość kupienia zestawów inspirowanych kultową już grą. Więcej o akcji zbierania poparcia dla projektu pisaliśmy w grudniu, niedawno okazało się, że zostanie on wprowadzony w życie. Więcej informacji z wadomości: To już pewne - powstaną klocki LEGO Minecraft.

To, co sprawia, że Minecraft jest wyjątkowy, to jego konstrukcja, zbiór leżących u samych podstaw założeń. Programiści tak naprawdę zdefiniowali szereg zachowań – relacji występujących między obiektami – pozostawiając w rękach gracza sam proces twórczy i odkrywanie możliwych, nieokreślonych przecież wcześniej kombinacji. Dość wspomnieć o oddziaływaniu wody na otoczenie i opracowanych przez społeczność, bazujących na niej maszynach. Windy wykorzystujące wodospady i łodzie czy systemy sztucznych kanałów pełniących rolę „taśm” transportowych – to tylko ułamek z wymyślonych do tej pory tworów. Generalnie tak samo sprawy mają się z każdym mechanizmem dostępnym w grze. Mojang wprowadza tłoki (swoją drogą – jeden z pomysłów zapoczątkowanych przez społeczność), a po chwili fani zaczynają wykorzystywać je do automatyzacji upraw, dwukierunkowych wind czy też konstruowania ukrytych przejść.

Zresztą – temat mechanizmów zasługuje na nieco więcej uwagi. Wystarczy bowiem trochę bardziej zgłębić zagadnienie, aby odkryć niesamowitą wręcz złożoność, jaką oferuje zaimplementowana w grze elektronika z bramkami logicznymi, przekaźnikami i pseudodiodami na czele. Przy odrobinie samozaparcia i smykałce technicznej każdy może stworzyć własny odpowiednik kalkulatora, wyświetlacza, a nawet – działającego procesora! Oczywiście, jeśli takie zabawy nas nie pociągają, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zająć się jedną z pozostałych aktywności. W każdej chwili, dzięki systemowi kreacji przedmiotów (bazującym na wytworzonych wcześniej lub pozyskanych na różnych etapach rozgrywki dobrach), możemy wytworzyć odpowiednie narzędzia i wcielić się między innymi w górnika, cieślę, rybaka, podróżnika, architekta czy kucharza.

Tryb „creative” to doskonały sposób na przetestowanie w praktyce mechanizmów zabawy oraz postawienie wyjątkowych struktur.
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry This War of Mine - survival na wojnie z perspektywy cywila

Recenzja gry This War of Mine - survival na wojnie z perspektywy cywila

This War of Mine to ciężka, bezlitosna i nade wszystko przygnębiająca walka o przetrwanie, zmuszająca do decyzji, o które sami byście siebie nie podejrzewali.   recenzja gry

Recenzja gry The Sims 4 - niezłe nowości w cieniu wyraźnych braków

Recenzja gry The Sims 4 - niezłe nowości w cieniu wyraźnych braków

Gra The Sims 4 w pewnym sensie spełnia oczekiwania fanów serii, bo oferuje kilka interesujących nowości. Trudno jednak paść na kolana przed deweloperami, skoro produkt wykazuje też ewidentne braki i niedoróbki.  recenzja gry

The Sims 3 - recenzja gry

The Sims 3 - recenzja gry

Po blisko pięciu latach od premiery drugiej części i wielu, wielu dodatkach do niej, na sklepowe półki trafia gra The Sims 3. Czy jest równie dobra jak poprzedniczka?  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Minecraft w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

7.6

ocena czytelników

5528 ocen czytelników

8.7

oczekiwania przed premierą

3680 głosów czytelników

Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250425Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250424Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250423Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250422Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250421Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233373Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233372Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233371Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233370Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233369

komentarze czytelników (78)


Severius  2011-11-28 - 00:46

Bezmuzgów jest zwrotem użytym specjalnie, chciałem zobaczyć, czy pojawią się w moją stronę jakiekolwiek argumenty czy jedynie jak to bywa w dyskusji polskich przedstawicieli stanu plebejskiego jedynie atak na moją osobę i wyśmianie zdania kogoś innego :) ...

Zaikare  2011-11-28 - 01:24

Nie rozumiem skąd w tobie tyle złości Oo Cóż, pierwsza gra która przychodzi mi do głowy (z tych co nie posiadają fabuły) to ... Simsy :> Gry wyścigowe też często nie posiadają fabuły. Bijatyki albo nie posiadają fabuły, albo jest ona słabo rozwinięta. ...

Tuminure  2011-11-28 - 10:29

Bo tak naprawdę tylko to się liczy. Ilość rozrywki jaką daje dana gra. To na ile jest wstanie przyciągnąć go do monitora. Dla mnie liczą się przede wszystkim wrażenia z gry. Dla przykładu taki Batman potrafi wciągnąć na kilkanaście godzin. To jest TYLKO kilkanaście godzin ale za to jakie ;). Minecraft potrafi wciągnąć na dłużej. Jest z tego frajda... mała, bo mała... ale jest. ...

kamilaskamilas  2011-11-28 - 12:31

Kamilonoha - tak się przyczepiłeś do tych bezmUzgów, a sam napisałeś ,,barbażyńskie" - nie ma takiego słowa, przynajmniej nie przez ,,rzet s kropkom". Mnie sandboxy nudzą - jeden z moich kolegów zagrywa się w Minecraft już z rok, grałem z nim parę razy przez sieć, postawiliśmy domek i mi się znudziło. Simsy ubóstwia mój brat cioteczny - kiedyś miał cały zestaw Sims 1, potem to sprzedał i zaczął zbierać Sims 2, teraz pewnie to samo robi z trójką. Ta gra też mnie znudziła. Wolę mieć określony cel do wykonania, choć doceniam pracę i cierpliwość tych, którzy tworzą wymyślne budowle i urządzenia w Minecraft. Jeśli chodzi o kreatywność, wolę Blendera do figur 3D, Multimedia Fusion 2 do tworzenia gier i Mugena do tworzenia bijatyk. Może są prostsze, ale chyba jednak mają więcej możliwości. A najlepsza kreatywność to moim zdaniem działanie w prawdziwym życiu, a nie przed komputerem - rysuję czasami komiksy, robię figurki z postaci z gier, no i wolę prawdziwe klocki od cyfrowych. Każdy robi to co lubi, ale osobiście nie podoba mi się trend przenoszenia w świat cyfrowy tego, co można zrobić w rzeczywistości. Może i z prawdziwych klocków nie wzniosę takich ogromnych budowli, ale jednak wol ...

Severius  2011-11-28 - 14:09

Dlaczego moi trzej przedmówcy twierdzą, źe w Unreal Engine 3 moźna zrobić tylko labirynt z przeszkodami i uznają to za jedyną frajdę płynącą z owej kreatywności wśród moich znajomych? :) Nie wiem czy wy ogarniacie, ale w UE3 moźna zrobić... Maincrafta? W grafice full HD i wodotryskami na miarę XXI wieku. Co powinno sprawiać większą przyjemność - stworzenie budynku w Maincrafcie czy stworzenie Maincrafta? ...

Zaikare  2011-11-28 - 16:34

Severius, nie zauważyłem, by ktokolwiek po mnie wspominał o UE3 a tym bardziej użył zdania twierdzącego, iż Unreal Engine 3 służy tylko do tworzenia labiryntu. Nie, nie ogarniam bo nigdy z owego narzędzia nie korzystałem i ... nie zamierzam. ...

Kamilonoha  2011-11-28 - 17:11

@kamilaskamilas - myślałem że to oczywiste dlaczego użyłem słowa "barbaŻyńskie", ale jak widzę, nie do wszystkich to dotarło... ...

kamilaskamilas  2011-11-28 - 20:01

Kamilonoha, nie umiem czytać w myślach, więc skąd miałem wiedzieć, czy użyłeś tego specjalnie, czy nie. Jakbyś dał to w cudzysłowie, to byłoby wiadomo. Niestety teraz masa osób robi takie błędy na forach. Ja nie porównuję tych czynności, które wymieniłem, do Minecrafta - po prostu wolę to robić. Tak samo jak zamiast kazać Simowi zjeść obiad, wolę go zjeść samemu :D Nie przeszkadza mi też brak fabuły - w takim Mario też fabuły właściwie nie ma, a bawię się przy każdej części świetnie. Mi grafika też absolutnie nie przeszkadza, zresztą wyszły teraz takie nakładki graficzne do Minecrafta, że można mieć sobie te HD. Może kiedyś się przekonam do tej gry, ale na razie nie. Po prostu naprawdę więcej przyjemności sprawia mi zbudowanie czegoś z klocków, niż z minecraftowych kwadratów.

Kamilonoha  2011-11-28 - 20:28

Wybacz cały czas zapominam że przez tekst nie idzie przekazać sarkazmu, ironii, jedyne emocje ograniczają się do emotikonek --> :D

KamilAdam  2011-11-28 - 21:39

Mi się nigdy minecraft nie podobal a gralem...

victripius  2011-12-01 - 18:45

Recenzja jak dla mnie trochę za wysoka. Gra jest tak naprawdę jedyna w swoim rodzaju, ale w tej swojej wyjątkowości jest jeszcze kilka błędów, przez co nie do końca można uznać Minecraft za produkt skończony. Mimo wszystko polecam, bo można naprawdę świetnie spędzić długie godziny ( oczywiście po przymknięciu oka na te wszystkie niedoróbki).

Nolifer  2011-12-07 - 09:56

Od czasu do czasu wchodzę żeby coś zbudować , czy pozwiedzać , ale żeby wciągnęło mnie jak Skyrim , to już nie :)

KamilAdam  2011-12-18 - 15:15

Mimo iż Minecraft PC nie dla mnie to na smartfony rządzi powinny też testować gry na iOS i Andka.

Palladyn ^_^  2011-12-20 - 16:30

Minecraft na nokie. Minecraft na mikrofalówkę.Minecraft do kieszonki. :] ...

Bombadil  2012-01-02 - 17:28

Dla mnie minecraft to gra roku:) Ale bardzo specyficzna i nie każdemu się spodoba...w tej grze trzeba się po prostu zakochać:P

szymonel7900  2012-02-19 - 13:08

Dobra gra dla dzieci :) - Każdy może pobawić się klocuszkami i zbudować co chce :) - Duża wyobraźnia - Moja ocena 9/10.

Qbaseq  2013-02-22 - 17:33

Czy ktoś mógłby mi powiedzieć co to za texturka pod której screenem jest napisane "Alternatywne zestawy tekstur zmieniają grę nie do poznania" ?

ciastko123  2013-06-01 - 00:03

@Kamilonoha powinieneś jakoś zaprezentować swoje wypowiedzi szerszej publice bo, to jak bronisz tej produkcji jest niewiarygodne. Większość graczy którzy są za po prostu są fanbojami i mogli by zabić aby tylko koś zaczą w te grę grać, mam nadzieję że poziom twej inteligencji jaki prezentujesz w komentarzach przekłada się na to że ów fanbojem nie jesteś i potrafisz grać dla przyjemności. Co do 4 milionów kupionych kopii trzeba dodać że jest mnóstwo piratów i sadze ze spokojnie 6 mln. graczy ogólnie jest. Dziękuję za uwagę spędzona na przeczytanie tego komentarza

10

dawidos0601  2013-09-06 - 19:16

Gra Świetna, dla każdego. Moja ocena 10/10. Gram w nią od pierwszych wersji, i teraz jak patrze jak minecraft staje się "bajką" to trochę mnie "boli" :)

7.5

harnaś1818  2014-06-15 - 19:54

multi zajebiste, singiel do dupy