ocena redakcji
9.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Nowy wymiar swobody - recenzja gry Minecraft

Budzący skrajne emocje Minecraft doczekał się oficjalnej premiery. Czy gra firmy Mojang jest w stanie konkurować z dzisiejszymi, wysokobudżetowymi tytułami?

25 listopada 2011Terrag (gry-online.pl) 9.0/10
• strony: 12
PLUSY:
  • praktycznie nieograniczony, budowany losowo i każdorazowo unikalny świat;
  • świetny generator poziomów, tworzący malownicze krajobrazy i obłędne podziemia;
  • elektronika, kolejki, nuty, tłoki i maszyny, które można na ich bazie konstruować;
  • tytuł będzie rozwijany przez kilka najbliższych miesięcy, a może nawet i lat;
  • system tworzenia przedmiotów (crafting);
  • olbrzymia społeczność i powstające dzięki niej mody oraz zewnętrzne aplikacje;
  • tryb rozgrywki wieloosobowej;
  • przy odpowiednim podejściu do tematu daje niezliczone możliwości rozrywki.
MINUSY:
  • funkcjonalność i wiele innych aspektów, które wciąż nie przybrały swojej ostatecznej formy;
  • brak samouczka, a co za tym idzie – duże bariery wejścia;
  • brak fabuły czy jakichkolwiek zadań, które motywowały by do działania;
  • system umagiczniania bazujący w dużej mierze na czynniku losowym;
  • oprawa audiowizualna, która przy pierwszym kontakcie może skutecznie odstraszyć.

Gdyby ktoś dwa lata temu zapytał mnie, jakie jest moje pierwsze skojarzenie po usłyszeniu słowa sandbox – bez wahania rzuciłbym którymkolwiek tytułem ze stajni Rockstara. Jednak dzisiaj ciężko by mi było w tej samej sytuacji nie pomyśleć przede wszystkim o produkcji, która skutecznie zredefiniowała to, co do tej pory wszyscy rozumieliśmy pod pojęciem otwartego świata, czyli o Minecrafcie. Gra – porównywana przez wielu do cyfrowej wersji oryginalnych klocków LEGO – narodziła się w maju 2009 roku, kiedy to Markus „Notch” Persson zaczął prace nad tym tytułem, inspirowanym między innymi równie „kanciastym” Infiniminerem. Po upływie zaledwie miesiąca autor zaczął przyjmować zamówienia przedpremierowe. Od tamtej chwili liczba fanów systematycznie rośnie, a tytuł zdążył zdobyć niebywały rozgłos w branży, udowadniając jednocześnie, że wizja „garażowej” produkcji, prowadzącej do ziszczenia amerykańskiego snu, to nie mrzonka.

Pokusiłbym się o stwierdzenie, że ciężko obecnie o użytkownika Internetu, który nawet jeśli nie jest zagorzałym fanem tego dzieła, to chociażby o nim nie słyszał. Notabene, jeśli chodzi o rozgrywkę online, to serwerów specjalnie dedykowanych tej grze odnajdziemy całą masę. Na wielu z nich rzesze ludzi gromadzą się tylko po to, by wspólnie tworzyć całe społeczności, miasta, a nawet krainy, będące swoistymi dziełami sztuki, nowoczesnymi rzeźbami pixel artu, z którym to Minecraft coraz częściej wymieniany jest jednym tchem. Oczywiście w dobie zatrzęsienia tytułów z najwyższej półki styl graficzny przywodzący na myśl świat złożony z wielkich pikseli nie każdemu przypadnie do gustu. Wymagana jest tu odrobina dystansu, ale czasami i to nie pomoże – w końcu nie wszyscy lubią bawić się klockami.

W wirtualnych krainach trybu multiplayer często zaciera się granica między rozrywką a sztuką.

Miażdżącym atutem gry jest generator świata, który na bieżąco, w miarę jego eksploracji, tworzy kolejne obszary, bazując na wykreowanych wcześniej segmentach. Znajdziemy tu nie tylko odrębne strefy klimatyczne czy ciągnące się kilometrami podziemia, ale i urokliwe, często zapierające dech masywy górskie, a wszystko to niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju. To zabawne, ale pamiętam chyba każdą krainę i każdą kryjówkę z kilkudziesięciu, które miałem okazję stworzyć, od kiedy gra została udostępniona szerszej publice. Chociaż nie jestem typem budowniczego i wolę ukryte z zewnątrz loki, które w jak najmniejszym stopniu ingerują w otoczenie, to moje podejście w żaden sposób nie umniejszało przyjemności czerpanej z obcowania z Minecraftem. Niczym nieskrępowana wolność działania to niezaprzeczalna siła tej produkcji.

Poza malowniczymi krajobrazami bardzo dobre wrażenie robią również olbrzymie podziemia, które potrafią być prawdziwą plątaniną korytarzy, stanowiącą wyzwanie dla naszego zmysłu orientacji. Podobnie jak w Skyrimie – każda napotkana jaskinia wywołuje natychmiastową chęć jej zwiedzenia i „wybija” nas z aktualnego zadania, zabierając godzinę czy półtorej. Na zachęcające groty trafiamy co chwilę, ale ekipa Mojang zadbała, aby ich eksploracja nigdy nas nie nudziła. Przy odrobinie szczęścia odkryjemy również monumentalne kratery czy opuszczone kopalnie, w których trujące pająki z upodobaniem plotą swoje sieci. Warto wspomnieć o wychodzącym w takich chwilach na pierwszy plan udźwiękowieniu, stwarzającym wiele okazji do „podskoków” na fotelu, kiedy to zombie czy inny creeper zaszepczą nam do ucha w najmniej spodziewanym momencie.

Minecraft Spacer po wyspie - GOL

Minecraft Spacer po wyspie - GOL [3:59]

Fenomen Minecrafta jest na tyle duży, że miłośnicy klocków LEGO wkrótce otrzymają możliwość kupienia zestawów inspirowanych kultową już grą. Więcej o akcji zbierania poparcia dla projektu pisaliśmy w grudniu, niedawno okazało się, że zostanie on wprowadzony w życie. Więcej informacji z wadomości: To już pewne - powstaną klocki LEGO Minecraft.

To, co sprawia, że Minecraft jest wyjątkowy, to jego konstrukcja, zbiór leżących u samych podstaw założeń. Programiści tak naprawdę zdefiniowali szereg zachowań – relacji występujących między obiektami – pozostawiając w rękach gracza sam proces twórczy i odkrywanie możliwych, nieokreślonych przecież wcześniej kombinacji. Dość wspomnieć o oddziaływaniu wody na otoczenie i opracowanych przez społeczność, bazujących na niej maszynach. Windy wykorzystujące wodospady i łodzie czy systemy sztucznych kanałów pełniących rolę „taśm” transportowych – to tylko ułamek z wymyślonych do tej pory tworów. Generalnie tak samo sprawy mają się z każdym mechanizmem dostępnym w grze. Mojang wprowadza tłoki (swoją drogą – jeden z pomysłów zapoczątkowanych przez społeczność), a po chwili fani zaczynają wykorzystywać je do automatyzacji upraw, dwukierunkowych wind czy też konstruowania ukrytych przejść.

Zresztą – temat mechanizmów zasługuje na nieco więcej uwagi. Wystarczy bowiem trochę bardziej zgłębić zagadnienie, aby odkryć niesamowitą wręcz złożoność, jaką oferuje zaimplementowana w grze elektronika z bramkami logicznymi, przekaźnikami i pseudodiodami na czele. Przy odrobinie samozaparcia i smykałce technicznej każdy może stworzyć własny odpowiednik kalkulatora, wyświetlacza, a nawet – działającego procesora! Oczywiście, jeśli takie zabawy nas nie pociągają, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zająć się jedną z pozostałych aktywności. W każdej chwili, dzięki systemowi kreacji przedmiotów (bazującym na wytworzonych wcześniej lub pozyskanych na różnych etapach rozgrywki dobrach), możemy wytworzyć odpowiednie narzędzia i wcielić się między innymi w górnika, cieślę, rybaka, podróżnika, architekta czy kucharza.

Tryb „creative” to doskonały sposób na przetestowanie w praktyce mechanizmów zabawy oraz postawienie wyjątkowych struktur.
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry No Man's Sky - w kosmosie nikt nie usłyszy twojego ziewnięcia

Recenzja gry No Man's Sky - w kosmosie nikt nie usłyszy twojego ziewnięcia

No Man’s Sky to nieudany eksperyment, który oferuje niewyobrażalnie duży świat, ale nie dostarcza przy tym wystarczającej motywacji do jego zwiedzania i szybko zabija entuzjazm podróżników poważnymi błędami technicznymi.  recenzja gry

Recenzja trzeciego epizodu gry Hitman – Agent 47 i arabska wiosna ludów

Recenzja trzeciego epizodu gry Hitman – Agent 47 i arabska wiosna ludów

Po dwóch bardziej kameralnych odcinkach, tym razem Hitman wpadł w sam środek poważnego kryzysu politycznego. Jak Agent 47 poradził sobie w centrum arabskiej wiosny ludów?  recenzja gry

Recenzja drugiego epizodu gry Hitman - niemal perfekcyjna włoska robota

Recenzja drugiego epizodu gry Hitman - niemal perfekcyjna włoska robota

Agent 47 po krótkich wakacjach otrzymuje kolejne zlecenie, tym razem w słonecznych Włoszech. Jeśli komuś dłużyło się czekanie na drugi epizod, misja „Świat jutra” powinna wynagrodzić to z nawiązką.   recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Minecraft w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

7.4

ocena czytelników

6755 ocen czytelników

8.7

oczekiwania przed premierą

3680 głosów czytelników

Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250425Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250424Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250423Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250422Minecraft - screen - 2012-10-29 - 250421Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233373Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233372Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233371Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233370Minecraft - screen - 2012-03-06 - 233369
Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Zagraj za Darmo!

War Thunder

War Thunder

Zagraj za Darmo!

Assassin's Creed: Unity - PC - 59,90 zł

kup w sklepie

PC 59,90 zł

Worms W.M.D (PC) DIGITAL - PC - 79,90 zł

kup w sklepie

PC 79,90 zł

LEGO Jurassic World - PC - 54,90 zł

promocja

PC 54,90 zł

Komentarze Czytelników (83)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
27.11.2011 14:36
odpowiedz
n'wist
1
Legionista

Fenomen tej gry jest prosty. Pozwala ona na twórczość, korzystanie ze swojej kreatywności, można w niej zbudować co tylko się chce. Na pewno widziałeś w Internecie, co ludzie potrafią w niej stworzyć. Czy dla ciebie taka twórczość jest bezsensowna i bezcelowa?

27.11.2011 15:28
odpowiedz
Stalin_SAN
53
Valve Software

Do tej pory tylko hejtowałem minecrafta, a wczoraj ściągnąłem go z rana, o 13 zacząłem grę i grałem do 20.30 bez przerwy, ta gra wciąga jak cholera, jest po prostu świetna, nie wiem jak do tej pory mogłem ją tak hejtować pomimo że w nią nawet nie zagrałem, nauczka na przyszłość, a obecnie muszę stwierdzić że to jedna z najlepszych gier w jakie grałem, tyle.

27.11.2011 16:04
odpowiedz
bonobono
67
Pretorianin

Jeśli chcę być kreatywny i twórczy po prostu biorę się za rysowanie ołówkiem. Nie rozumiem co jest twórczego w układaniu kloców lego. Dziwi mnie fakt, że ludzie w tym coś widzą. To już lepiej spędzić czas w przy Corelu albo 3DMaxie czyli czymś naprawdę pożytecznie twórczym.

27.11.2011 19:39
odpowiedz
Tuminure
81
Senator

Do Simsów nie ma tyle ciekawych modów
Jakie są ciekawe mody do minecrafta?

w dodatku świat jest maciupeńki w porównaniu do MC
Bo w MC są nieograniczone i losowo generowane pustkowia. Łał.

27.11.2011 20:21
odpowiedz
Kamilonoha
39
Konsul

Jeśli komuś nie podobają się pixele, niech zmieni texturepacka. Jednak zepsuje sobie tym klimat, który gra ma, i to nawet wg. mnie lepszy niż w Ghoticah. Jeśli i to nie pomoże, oznacza że ktoś ocenia grę tylko ze względu na grafikę, więc niech odpali kolejnego CoD, robionego dla kasy czy też najnowszego NFS, który jest po prostu gniotem, mimo grafiki ponad przeciętną... Po prostu wkurzają mnie dzieciaki które ubóstwiają gry ponieważ "Mają genialną grafikę", nawet skipując dialogi, cutscenki itp. Minecraft jest grą, która ma miliony możliwości. Szczególnie jeśli chodzi o mechanizmy. Wszystko zależy od tego, czy jesteś graczem kreatywnym i inteligentnym, czy bezmózgim debilem dla którego strzelanie i wyżynanie ludzi okraszone piękną grafiką jest genialne.
Dodatkowo, praktycznie wszyscy moi koledzy, którzy twierdzili że minecraft to jakaś g*wniana gra na miarę Tibii, po pokazaniu im jej, od ponad roku grają na serwerach, robią wojny, konstruują zamki, statki kosmiczne i wiele innych.
Ta gra to po prostu przełom. Bo skoro wg niektórych gry z 1996 r. mają lepszą grafikę, to czemu nikt pomiędzy 1996r a 2008r nie wymyślił takiej gry?

Dodam jeszcze, że tylko gry z serii GTA, Ghotic i Assassin's sprawiły, że grałem w nie dłużej niż 2 tygodnie (po przejściu wątku głównego). Dalej tylko nuda, kasacja gry z dysku, może za parę miesięcy do niej wrócę. Natomiast w minecrafta gram od prawie dwóch lat, i JESZCZE mi się nie znudził. A grafika minecrafta dla mnie nie jest mankamentem, ale zaletą - nie wyobrażam sobie innej.

27.11.2011 22:35
odpowiedz
Severius
16
Centurion

Przeciwnicy - grafika słaba.
Pochlebcy - klimat, kreatywność i stek innych bzdur typu "gra wciąga bo jest fenomenalna".

Grafika jest słaba, to jest faktem, udźwiękowienie to jedno wielkie WTF, ale Minecraft nie powinien być zaliczany do gier. Bo co ta produkcja ma wspólnego z grami? Ma fabułę, jakiś cel, jakiekolwiek wydarzenia, prócz survivalu? Nie. Dla mnie to kreator świata, tylko tyle więc w sumie - dlaczego ocenia tę produkcję portal traktujący o grach komputerowych? Hmm...

Skupmy się więc na samym kreatorze. Mówicie, że ta produkcja zmusza do kreatywności, pozwala się rozwijać, integruje ludzi zmuszając ich do jednego celu. No niby fajnie, ale jak tak ograniczony kreator jest wstanie otrzymać notę 9/10? Przecież to obraza dla twórców Unreal Engine 3, CryENGINE 3 czy chociażby polskiego Chrome Engine. Każdy z tych kreatorów ma zdecydowanie większe możliwości twórcze, nieporównywalne wręcz, tysiące darmowych tekstur do wykorzystania i tworzenia własnych produkcji. Ktoś wysunie teraz kontrargument - ale tu się nie można bawić ze znajomymi - FAIL można. Silnik sieciowy taki jak Unreal czy Quake3Engine są również darmowe i integracja z nimi stoi wręcz na żałośnie niskim poziomie. Jakie możliwości daje taki kreator? Ogromne, tworzenie realistycznych miast, postaci, broni - czego tylko zamarzy sobie ręka grafika w photoshopie, wtedy zabawa z przyjaciółmi przeszła by na znacznie większy poziom - stworzenie poziomów ala'Portal na silniku Unreal Engine 3 dla przyjaciół i zmuszenie ich do rozwiązywania łamigłówek, łącząc się z grą jak z normalnym serwerem Quake - to jest kreatywność, to jest rozwój, to dostarcza zabawy i to ma poziom zasługujący na 9/10.

Minecraft osiągnął sukces dlatego, że uprościł do granic możliwości wszystkie aspekty kreatora typu Unreal Engine 3, stworzył upośledzony system dla bezmuzgów nie posiadających żadnych umiejętności, da bezmuzgów, którzy nie chcą ciężko pracować by osiągnąć zadowalający efekt i sprzedał im z sukcesem koncepcję kreatywności, za to tą produkcję pokochano. Mnie najbardziej martwi, że paradoksalnie tak prosty kreatywny generator, obniży kreatywność ludzi, którzy właśnie nie będą chcieli wytężać się przy pracy nad na przykład modyfikacjami do Skyrima czy zdobywać nowych umiejętności by dokonywać czegoś wielkiego jak znowusz paradoksalnie Minecraft - bo stworzenie takiej gry umiejętności wymagało.

I szczerze? Nie rozumiem jednego - jak taki banalny Minecraft, wręcz barbarzyński o poziomie równym zero - osiągnął sukces, a produkcja zdecydowanie bardziej wymagająca umiejętności i jednocześnie kreatywności, oparta o język programowania Cobot (ci, którzy choć trochę w życiu widzieli wiedzą o co chodzi) takiego sukcesu nie osiągnęła?

27.11.2011 23:25
odpowiedz
Kamilonoha
39
Konsul

Ponieważ Minecraft, nie jest tak jak określiłeś "dla bezmUzgów" tylko dla ludzi, którzy chcą się odprężyć, pobawić, tworząc własny świat. Porównywaniem Minecrafta do różnorakich silników typu Unreal Engine 3 tylko się ośmieszasz. I tak, Minecraft to JEST gra. Chodzi w niej o to, żeby przetrwać. Jest w stanie otrzymać notę 9/10, bo na taką ZASŁUGUJE. Po prostu w Minecrafcie tworzenie jest ciekawe, odprężające, natomiast w takim Unreal Engine 3 jako-taką wiedzę trzeba posiadać, tworzenie w tym bardziej męczy niż bawi. Nie wiem co chcesz osiągnąć swoim komentarzem, dla mnie jest to stek bzdur, nie wiem jak ocenią inni.
Wiele gier nie posiada fabuły, określonego celu, jednak nie nazywanie ich grami, jest głupotą. Na siłę można dodać, że Minecraft posiada cel - dotarcie do Endu, zabicie smoka, bossa gry, ujrzenie napisów końcowych. Poza tym, cele wyznaczamy sobie sami - i między innymi to powoduje że ta gra doczekała się ponad czterech milionów zakupów - o czym wielu producentów może pomarzyć...

Wybacz że tak napisałem, ale jak mogę traktować poważnie człowieka, który pisze wielokrotnie "bezmUzgów"? Aha, jedna rzecz. Napisałeś "I szczerze? Nie rozumiem jednego - jak taki banalny Minecraft, wręcz barbarzyński o poziomie równym zero - osiągnął sukces"
Owszem, gra jest prosta, taka ma być. Z założenia gry mają sprawiać PRZYJEMNOŚĆ, a nie męczyć, jak wszelkie podane przez ciebie kreatory. Wytłumacz mi tylko, dlaczego wiele gier, w których głównym celem jest zabijanie (GTA, CoD, Postal, Assassin's) zdobyła taką popularność, mimo że w takim Postalu czy GTA rozgrywka jest poniżej tego poziomu? (Nie twierdzę że te gry są złe, przeciwnie, poza Postalem lubię w nie grać, ale nikt mi nie wmówi że budowanie jest bardziej barbażyńskie i bezmózgie od zabijania...

28.11.2011 00:46
odpowiedz
Severius
16
Centurion

Bezmuzgów jest zwrotem użytym specjalnie, chciałem zobaczyć, czy pojawią się w moją stronę jakiekolwiek argumenty czy jedynie jak to bywa w dyskusji polskich przedstawicieli stanu plebejskiego jedynie atak na moją osobę i wyśmianie zdania kogoś innego :)

"Po prostu w Minecrafcie tworzenie jest ciekawe, odprężające, natomiast w takim Unreal Engine 3 jako-taką wiedzę trzeba posiadać, tworzenie w tym bardziej męczy niż bawi."

Domyślam się, że nigdy nie miałeś w rękach Devkita do UE3. Dla osoby kreatywnej takiej jak ja, zdecydowanie, wręcz nieporównywalnie większą przyjemność sprawia poświęcenie 3 tygodni pracy nad labiryntem pełnym pułapek w grafice Portala 2 i granie z kolegami przez wyżej wspomnianą sieć w platformówkę FPP gdzie prowadzony jest wyścig i wygrywa najszybszy, niż walenie kilofem w coś co przypomina górę, wydobywanie czegoś, co przypomina kostkę kamienia i zbudowanie czegoś, co przypomina zamek. Dodatkowo "ciekawe" z "odprężającym" w moim przypadku wywołały uśmiech politowania nad graczami w to "coś", znudziło mnie wszystko po godzinie gry co więcej nic, a nic nie chce mi się do niej wracać, jakoś specjalnie zamienianie wszystkiego w kwadraty nie zaciekawiło mnie ani trochę (porównuję to do zobaczenia Czarnej Przystani w Skyrimie), ale to może dlatego, że wymagam od "gier" czegoś więcej niż po prostu bycia i podniecania się produkcją bo "niezależna i nie kicha". Przy okazji - każda rzecz wymagająca umiejętności bardziej męczy niż bawi, bo komu się chce te umiejętności zdobywać? Lepiej machać łopatą w ziemię i wydobywać piasek, a w zimie nie wyjść przed dom by ulepić bałwana, bo to za mało sandboxowe i za bardzo mainstreamowe :)

"ale nikt mi nie wmówi że budowanie jest bardziej barbażyńskie i bezmózgie od zabijania"

pacyfistom mówię nie! :) Ale jeżeli chcesz porównywać Minecrafta, to przyrównaj go do np. Alana Wake, L.A. Noire czy From Dust i wtedy możemy poprowadzić jakąś dysputę, bo porównywanie pseudo'kreatora o pseudo'survivalowej naturze z pseudo'istniejoącym celem rozgrywki do shootera czy slashera, jest śmieszne :)

"Wiele gier nie posiada fabuły, określonego celu, jednak nie nazywanie ich grami, jest głupotą."

Podaj mi choć jeden przykład.

28.11.2011 01:24
odpowiedz
Zaikare
19
Legionista

Nie rozumiem skąd w tobie tyle złości Oo
Cóż, pierwsza gra która przychodzi mi do głowy (z tych co nie posiadają fabuły) to ... Simsy :> Gry wyścigowe też często nie posiadają fabuły. Bijatyki albo nie posiadają fabuły, albo jest ona słabo rozwinięta.

Ty wolisz posiedzieć 3 tygodnie nad jakąś mapką, inni wolą poświęcić ten czas na zbudowanie oszałamiającej w swojej wielkości budowli, która wzbudzi podziw wśród tysiąca ludzi.

Ty wolisz pograć z godzine/dwie z znajomymi w tą mapę, inni wolą pograć wspólnie na serwerze, budować razem budowle, dzielić się zasobami/przedmiotami przez ... miesiące?

Nie widzę sensu w porównywaniu gier wykonywanych przez ogromne zespoły z grą robioną przez ... 8 osobowy zespół? Ale zrobię to dla Ciebie ... jeżeli porównasz poszczególne gry w kwestii poświęconego czasu (przez gracza), to myślę, że Minecraft by wygrał. A to o czymś świadczy.
Bo tak naprawdę tylko to się liczy. Ilość rozrywki jaką daje dana gra. To na ile jest wstanie przyciągnąć go do monitora.

Ahhh nie wiem czy wiesz, ale w minecraft też można robić labirynty. Ba! Nawet mapy z historią, tak zwane escape.

btw. żeby stworzyć ładną budowlę w minecraft ... trzeba mieć więcej umiejętności i samozaparcia niż Ci się wydaje.

Ps. Moja złośliwość w tym poście jest oczywiście specjalnie użyta.

28.11.2011 10:29
odpowiedz
Tuminure
81
Senator

Bo tak naprawdę tylko to się liczy. Ilość rozrywki jaką daje dana gra. To na ile jest wstanie przyciągnąć go do monitora.
Dla mnie liczą się przede wszystkim wrażenia z gry. Dla przykładu taki Batman potrafi wciągnąć na kilkanaście godzin. To jest TYLKO kilkanaście godzin ale za to jakie ;). Minecraft potrafi wciągnąć na dłużej. Jest z tego frajda... mała, bo mała... ale jest.

Ty wolisz pograć z godzine/dwie z znajomymi w tą mapę, inni wolą pograć wspólnie na serwerze, budować razem budowle, dzielić się zasobami/przedmiotami przez ... miesiące?
Miesiące... dlaczego miesiące? Ano dlatego, że twórca gry dał słabe narzędzia do tworzenia czegokolwiek w tej grze. Choć to akurat jest zamierzone.

28.11.2011 12:31
odpowiedz
kamilaskamilas
34
Pretorianin

Kamilonoha - tak się przyczepiłeś do tych bezmUzgów, a sam napisałeś ,,barbażyńskie" - nie ma takiego słowa, przynajmniej nie przez ,,rzet s kropkom".
Mnie sandboxy nudzą - jeden z moich kolegów zagrywa się w Minecraft już z rok, grałem z nim parę razy przez sieć, postawiliśmy domek i mi się znudziło. Simsy ubóstwia mój brat cioteczny - kiedyś miał cały zestaw Sims 1, potem to sprzedał i zaczął zbierać Sims 2, teraz pewnie to samo robi z trójką. Ta gra też mnie znudziła. Wolę mieć określony cel do wykonania, choć doceniam pracę i cierpliwość tych, którzy tworzą wymyślne budowle i urządzenia w Minecraft. Jeśli chodzi o kreatywność, wolę Blendera do figur 3D, Multimedia Fusion 2 do tworzenia gier i Mugena do tworzenia bijatyk. Może są prostsze, ale chyba jednak mają więcej możliwości.
A najlepsza kreatywność to moim zdaniem działanie w prawdziwym życiu, a nie przed komputerem - rysuję czasami komiksy, robię figurki z postaci z gier, no i wolę prawdziwe klocki od cyfrowych. Każdy robi to co lubi, ale osobiście nie podoba mi się trend przenoszenia w świat cyfrowy tego, co można zrobić w rzeczywistości. Może i z prawdziwych klocków nie wzniosę takich ogromnych budowli, ale jednak wolę to.

28.11.2011 14:09
odpowiedz
Severius
16
Centurion

Dlaczego moi trzej przedmówcy twierdzą, źe w Unreal Engine 3 moźna zrobić tylko labirynt z przeszkodami i uznają to za jedyną frajdę płynącą z owej kreatywności wśród moich znajomych? :)
Nie wiem czy wy ogarniacie, ale w UE3 moźna zrobić... Maincrafta? W grafice full HD i wodotryskami na miarę XXI wieku. Co powinno sprawiać większą przyjemność - stworzenie budynku w Maincrafcie czy stworzenie Maincrafta?

(pytanie pokroju, co było pierwsze, kura czy jajko? :)

28.11.2011 16:34
odpowiedz
Zaikare
19
Legionista

Severius, nie zauważyłem, by ktokolwiek po mnie wspominał o UE3 a tym bardziej użył zdania twierdzącego, iż Unreal Engine 3 służy tylko do tworzenia labiryntu.
Nie, nie ogarniam bo nigdy z owego narzędzia nie korzystałem i ... nie zamierzam.

I tak, Minecraft to gra. Jeżeli w narzędziach może pojawić się wirus który wysadzi część twojej pracy która zrobiłeś, to tak, Minecraft to narzędzie. Czy uznasz Simsy za narzędzie do tworzenia domów?

Po pierwsze, przeczytaj kilka razy wypowiedzi innych, bo znajdowanie czegoś czego nie było ... cóż, może to skutkować poważnymi błędami w testach ale i w prawdziwym życiu.
Po drugie, nie uważaj, że to co myślisz jest wytyczną i wszyscy muszą tak samo myśleć czy czerpać przyjemność. Więc w odpowiedzi na pytanie, w moim przypadku większą przyjemność sprawia stworzenie budynku.

I na koniec ... cieszę się, że interesujesz się robieniem map/gier w silnikach stworzonych przez innych. Dzięki takim jak ty, możemy potem grać w różne interesujące mapy/gry. Jednak nie ośmieszaj i nie obrażaj innych, co przyjemność czerpią z czegoś innego.

Ahhh i Tuminure, jeżeli pograsz w tę grę tylko raz, to znaczy, że nie była taka wspaniała. Ludzie w starcraft 1 grają do dziś :> Fakt faktem, że to głównie dzięki trybowi multiplayer. Jednak są czasem gry, do których chętnie się wraca by je wspomnieć.

28.11.2011 17:11
odpowiedz
Kamilonoha
39
Konsul

@kamilaskamilas - myślałem że to oczywiste dlaczego użyłem słowa "barbaŻyńskie", ale jak widzę, nie do wszystkich to dotarło...

@Severius - skoro twierdzisz, że w UE3 można zrobić Minecrafta (zakładając że użyłeś słowa "Maincraft" specjalnie) to dlaczego do tej pory go nie ma? Gdyby tak było, wszystkie gry jakie są opierałyby się na UE3, bo po co robić inny, skoro ten jest taki "do wszystkiego"? Nie wiem czemu kreatywność minecraftową porównujecie do rysowania komiksów, szkicowania, tworzenia w blenderze... Jak ktoś lubi to robić, niech robi, ale nie każdego interesuje siedzenie paru godzin (rysowanie) czy też tygodni, miesięcy (tworzenie w 3D). Niestety umiejętności wielu ludzi ograniczają się do narysowania figury geometrycznej albo instalacji/deinstalacji programów/gier. Dla takich ludzi jest Minecraft. Chociaż nie tylko. Minecraft po prostu w odczuciach subiektywnych sprawia większą przyjemność niż rysowanie czy grafika komputerowa. Dla mnie bezsensowne jest tworzenie jakiegoś marnego labiryntu poświęcając wiele czasu, tylko po to żeby potem pograć na nim chwilę ze znajomymi, skoro można razem ze znajomymi przeżyć przygodę, stworzyć epickie budowle, wojny, labirynty, escape, a nawet o wiele więcej, wliczając różne mody.

Ja byłbym za zakończeniem dyskusji i pogodzeniem się z faktem, że ta gra otrzymała noty 9/10 bo na nią zasługuje - ludzie od "Gry online" (nie wiem kto tam pracuje) spotykają się z wieloma grami, i na pewno nie są to dzieci które doceniają tylko gry z "ładnom grafikom i masom oskryptowania". I powtórzę raz jeszcze - gdybym miał do wyboru Minecrafta obecnego i Minecrafta "na miarę XXI w." w Full HD itp, wybrałbym to pierwsze. Nie potrafię tego wytłumaczyć, po prostu to jest gra która trafi do ludzi niecierpiących ograniczeń, jakie nakłada nam 90 ileś % gier.

Aha, co do przykładów gier bez fabuły - Wiele wyścigówek, symulatory np. lotu, farmy, gry na telefon (Java i Android) itp.
Nie chcę nikogo pochopnie oceniać, ale większość osób tak nie cierpi Minecrafta, z paru powodów - Grafika (wg mnie jest ona ładna, po prostu nadaje ona tej grze uroku, klimatu), to, że jest to sandbox, a wielu ludzi już na samym początku nie wie co ma robić, krąży w koło nawet nie otwierając eq, po czym stwierdzają "eee głupie g*wno z beznadziejną grafiką" i wyłącza. Być może jest też zazdrość, że gra, którą mogło zrobić wielu (praktycznie nie potrzeba do tego wykwalifikowanych pracowników, sam Notch zaczynał ją w pojedynkę) zdobyła taką popularność i przyniosła twórcy grube miliony - nic dziwnego, w końcu Markus człowiekiem głupim nie jest, o czym świadczy przynależność do Szwedzkiej Mensy ;d

28.11.2011 20:01
odpowiedz
kamilaskamilas
34
Pretorianin

Kamilonoha, nie umiem czytać w myślach, więc skąd miałem wiedzieć, czy użyłeś tego specjalnie, czy nie. Jakbyś dał to w cudzysłowie, to byłoby wiadomo. Niestety teraz masa osób robi takie błędy na forach.
Ja nie porównuję tych czynności, które wymieniłem, do Minecrafta - po prostu wolę to robić. Tak samo jak zamiast kazać Simowi zjeść obiad, wolę go zjeść samemu :D Nie przeszkadza mi też brak fabuły - w takim Mario też fabuły właściwie nie ma, a bawię się przy każdej części świetnie.
Mi grafika też absolutnie nie przeszkadza, zresztą wyszły teraz takie nakładki graficzne do Minecrafta, że można mieć sobie te HD.
Może kiedyś się przekonam do tej gry, ale na razie nie. Po prostu naprawdę więcej przyjemności sprawia mi zbudowanie czegoś z klocków, niż z minecraftowych kwadratów.

28.11.2011 20:28
odpowiedz
Kamilonoha
39
Konsul

Wybacz cały czas zapominam że przez tekst nie idzie przekazać sarkazmu, ironii, jedyne emocje ograniczają się do emotikonek --> :D

28.11.2011 21:39
odpowiedz
KamilAdam
17
Pretorianin

Mi się nigdy minecraft nie podobal a gralem...

01.12.2011 18:45
odpowiedz
victripius
79
Joker

Recenzja jak dla mnie trochę za wysoka. Gra jest tak naprawdę jedyna w swoim rodzaju, ale w tej swojej wyjątkowości jest jeszcze kilka błędów, przez co nie do końca można uznać Minecraft za produkt skończony. Mimo wszystko polecam, bo można naprawdę świetnie spędzić długie godziny ( oczywiście po przymknięciu oka na te wszystkie niedoróbki).

07.12.2011 09:56
odpowiedz
Nolifer
84
The Highest

Od czasu do czasu wchodzę żeby coś zbudować , czy pozwiedzać , ale żeby wciągnęło mnie jak Skyrim , to już nie :)

18.12.2011 15:15
odpowiedz
KamilAdam
17
Pretorianin

Mimo iż Minecraft PC nie dla mnie to na smartfony rządzi powinny też testować gry na iOS i Andka.

20.12.2011 16:30
odpowiedz
Palladyn ^_^
14
Centurion

Minecraft na nokie. Minecraft na mikrofalówkę.Minecraft do kieszonki. :]

...

02.01.2012 17:28
odpowiedz
Bombadil
27
Centurion

Dla mnie minecraft to gra roku:) Ale bardzo specyficzna i nie każdemu się spodoba...w tej grze trzeba się po prostu zakochać:P

19.02.2012 13:08
odpowiedz
szymonel7900
54
Serenity

Dobra gra dla dzieci :) - Każdy może pobawić się klocuszkami i zbudować co chce :) - Duża wyobraźnia - Moja ocena 9/10.

22.02.2013 17:33
odpowiedz
Qbaseq
1
Junior

Czy ktoś mógłby mi powiedzieć co to za texturka pod której screenem jest napisane "Alternatywne zestawy tekstur zmieniają grę nie do poznania" ?

01.06.2013 00:03
odpowiedz
ciastko123
1
Junior

@Kamilonoha powinieneś jakoś zaprezentować swoje wypowiedzi szerszej publice bo, to jak bronisz tej produkcji jest niewiarygodne. Większość graczy którzy są za po prostu są fanbojami i mogli by zabić aby tylko koś zaczą w te grę grać, mam nadzieję że poziom twej inteligencji jaki prezentujesz w komentarzach przekłada się na to że ów fanbojem nie jesteś i potrafisz grać dla przyjemności. Co do 4 milionów kupionych kopii trzeba dodać że jest mnóstwo piratów i sadze ze spokojnie 6 mln. graczy ogólnie jest.
Dziękuję za uwagę spędzona na przeczytanie tego komentarza

06.09.2013 19:16
odpowiedz
dawidos0601
26
Centurion
10

Gra Świetna, dla każdego. Moja ocena 10/10. Gram w nią od pierwszych wersji, i teraz jak patrze jak minecraft staje się "bajką" to trochę mnie "boli" :)

15.06.2014 19:54
odpowiedz
harnaś1818
6
Legionista
7.5

multi zajebiste, singiel do dupy

22.02.2015 08:24
odpowiedz
Thebackup30
8
Legionista

[60] "Cóż, pierwsza gra która przychodzi mi do głowy (z tych co nie posiadają fabuły) to ... Simsy :>" I tu się mylisz.
http://pl.sims.wikia.com/wiki/Mi%C5%82owo
http://pl.sims.wikia.com/wiki/Rodzina_Kaliente
http://pl.sims.wikia.com/wiki/Rodzina_%C4%86wir
http://pl.sims.wikia.com/wiki/Rodzina_Lotario

23.01.2016 14:51
-1
odpowiedz
yeeehaaaw
7
Konsul
1.0

Najgorsza gra wszechczasów.

09.05.2016 06:51
odpowiedz
2 odpowiedzi
New0shad0w
1
Legionista

Można powiedzieć że "pobudza wyobraźnię", bo to sandbox. Brak zarysu jakiejkolwiek fabuły, grafika również na poziomie roku 2000. Gra jest na silniku Java, przez co optymalizacja jest na bardzo niskim poziomie. Do tego dzieci Minecrafta...
Moja ocena to 4.5/10

post wyedytowany przez New0shad0w 2016-05-09 06:52:03
Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze