ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Magia i moc w nieco innym wydaniu - recenzja gry Might & Magic: Clash of Heroes

Premierze Might & Magic: Clash of Heroes na PC nie towarzyszyło tyle medialnego szumu co wydanej niemal w tym samym czasie szóstej części popularnej strategii. Nie oznacza to jednak, że gra ta nie zasługuje na Waszą uwagę.

19 października 2011Kwiść (gry-online.pl) 8.0/10
• strony: 12

Gra Might & Magic: Clash of Heroes pierwotnie wyszła na Nintendo DS jeszcze w roku 2009. Dwa lata później – dzięki dużej popularności i wielu bardzo pozytywnym recenzjom – postanowiono przenieść ją również na konsole stacjonarne, a w październiku tego roku doczekaliśmy się wreszcie wersji na komputery osobiste. Choć tytuł ukazał się w naszym kraju niemal dokładnie w tym samym czasie co szósta część popularnej serii strategii turowych, trzeba od razu zauważyć, że obie gry, mimo Might & Magic w nazwie, różnią się od siebie w dość zasadniczy sposób. Nie oznacza to jednak, że Clash of Heroes nie przypadnie do gustu fanom wspomnianej „turówki”. Wręcz przeciwnie! Ta z pozoru prosta pozycja logiczna może okazać się znakomitą odskocznią od wielogodzinnych strategicznych potyczek, a dla młodszych graczy stanowić wspaniałe wprowadzenie do bogatego świata mocy i magii.

Pierwsza myśl, jaka przyszła mi do głowy po uruchomieniu gry, to ta, że twórcy Clash of Heroes musieli dużo czasu spędzać przy popularnej serii Puzzle Quest. Obie produkcje są bardzo do siebie podobne. Tak jak w hicie australijskiego studia, tak i tu, kierując losami fantastycznych bohaterów, zwiedzamy dwuwymiarowe, ręcznie rysowane krainy, rozmawiamy z zamieszkującymi je postaciami i pokonujemy dziesiątki napotykanych po drodze przeciwników. Starcia nie polegają jednak na standardowym okładaniu się mieczem lub toporem, a bliżej im do pojedynków z takich gier jak Bejeweled czy Shariki. W odróżnieniu od Puzzle Questa w Clash of Heroes potyczek nie prowadzi się za pomocą magicznych kul czy klejnotów, a przy użyciu oddziałów jednostek znanych z serii Heroes of Might & Magic.

Kampania została podzielona na pięć części, z których każda poświęcona jest innemu bohaterowi.

Po rozpoczęciu walki gracz zostaje przeniesiony na ekran pola bitwy, gdzie przeciwko sobie stają dwie wrogie armie. Każda z nich złożona jest z jednostek różnego typu oraz koloru, a zadaniem dowódców jest ustawienie ich w taki sposób, aby identyczne oddziały tworzyły kolumny lub szeregi. Ułożenie trzech żółtych łuczników w pionie daje formację atakująca, natomiast zrobienie tego samego w poziomie skutkuje powstaniem obronnego muru. Przeciwnicy, wykonując swoje ruchy w systemie turowym, starają się nie tyle zniszczyć armię rywala (posiłki są niemal nieskończone), co zadać obrażenia dowódcy, trafiając w linie umieszczone na końcach pól bitew. System ten jest niezwykle bogaty i w rękach sprawnego taktyka stwarza spore możliwości. Występujące w grze jednostki różnią się nie tylko statystykami, ale także zdolnościami specjalnymi, czasem potrzebnym na wykonanie ataku czy zajmowanym obszarem. Każda z dostępnych 5 armii posiada również swój szczególny styl walki. Nastawionym na obronę magiem gra się zupełnie inaczej niż ukierunkowanym przede wszystkim na szybki atak nekromantą. Warto wspomnieć, że ustawienie początkowego wojska oraz wzywanych posiłków jest całkowicie losowe. Dzięki temu każdy pojedynek, nawet z tym samym wrogiem, może wyglądać zupełnie inaczej.

Standardowe potyczki to jednak nie wszystko, co przygotowali dla nas twórcy. Gra oferuje również wiele starć z potężnymi bossami, prostych łamigłówek czy bardzo ciekawych bitew-zagadek. Szczególnie te ostatnie przypadły mi do gustu i wielka szkoda, że nie było ich nieco więcej. W odróżnieniu od normalnych bitwy-zagadki nie są losowe, a wojska przeciwnika ustawione są podczas nich zawsze w ten sam sposób. Na sprostanie takiemu wyzwaniu gracz ma wyłączenie jedną turę – korzystając z ograniczonej ilości ruchów, musi pokonać wszystkie oddziały wroga. Wymaga to wytężonej pracy szarych komórek, ale pomyślne ukończenie zadania sprawia dużą frajdę.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Warhammer plus Total War to połączenie tak naturalne – aż dziw bierze, że dopiero teraz Creative Assembly przygotowało tę odsłonę. Dziś już wiemy, że warto było czekać.  recenzja gry

Recenzja gry Stellaris – Paradox podbija kosmos

Recenzja gry Stellaris – Paradox podbija kosmos

Długo wyczekiwana gra Stellaris podbiła kosmos i... Steama. Paradox stworzył świetną strategię kosmiczną w stylu 4X. Pomimo braków to szalenie wciągająca produkcja.  recenzja gry

Recenzja gry Tropico 5 - wciąż ładny, ale mocno odgrzewany kotlet

Recenzja gry Tropico 5 - wciąż ładny, ale mocno odgrzewany kotlet

Choć nowe Tropico serwuje nam wiele godzin niezwykle wciągającej rozgrywki, to coraz bardziej z ekranu bucha tropikalnym żarem wszechobecnej wtórności – słaby karaibski wierszokleta rzekłby wręcz, że w tej grze palmy zaczynają zjadać własne kokosy.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217895Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217894Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217893Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217892Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217891Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217890Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217889Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217888Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217887Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217886
Plemiona

Plemiona

Zagraj za Darmo!

Farmerama

Farmerama

Zagraj za Darmo!

Men of War: Oddział Szturmowy 2 – Airborne DLC - PC - 23,90 zł

kup w sklepie

PC 23,90 zł

Hearts of Iron IV: Cadet Edition + BONUS! - PC - 118,90 zł

kup w sklepie

PC 118,90 zł

Commandos 2: Ludzie Odwagi - PC - 7,90 zł

kup w sklepie

PC 7,90 zł

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
19.10.2011 14:42
rivaal
58
Centurion

jedna z niewielu gier w ktore gram z dziewczyna (hot seat) i jedyna gra w ktorej ona ze mna wygrywa :) i to prawie zawsze wygrywa :(

19.10.2011 14:58
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

Dziewczynę się bzyka, a nie gra z nią w gry...

19.10.2011 15:03
odpowiedz
Asmodeusz
136
Legend

Z ciekawosci - czy w koncu w patchach naprawili blad z v-syncem? Bo jesli nie, to wersja na PC nadal jest mocvno zbugowana (mechanika gry polaczona z wyswietlaniem grafiki -> nie da sie skonczyc niektorych puzzli).

19.10.2011 15:32
odpowiedz
Marcines18
59
Senator

@MarcoV86:
widać że nie miałeś nigdy dziewczyny;]

19.10.2011 17:23
odpowiedz
Ictius
61
Generał

@MarcoV86

Bzykać to możesz swoją rękę.

19.10.2011 18:33
odpowiedz
kwiść
74
Generał

@Asmodeusz

Jak konkretnie się ten bug objawia? Grałem wcześniej na PS3, wiec w wersji na PC zrobiłem tylko część zagadek i nie było żadnych problemów.

19.10.2011 19:08
odpowiedz
Owen
99

Marco --> Wybitnie głęboka myśl...

19.10.2011 19:27
odpowiedz
Asmodeusz
136
Legend

[6]
Kopia postu z watku PS3:

Nie wiem czy po polsku czy nie - ale bierz wersje PS3. Wersja na PC jest zbugowana - mechanika gry jest uszkodzona. W skrocie:
prawidlowy mechanizm combosow (na PS3):
- mamy 1 ruch
- uzywamy go robiac 2 combosy
- minus 1 ruch, mamy zero - odpala sie combo - zyskujemy 2
- konczymy z 2ma ruchami

Mechanizm na PC:
- mamy 1 ruch
- uzywamy go robiac 2 combosy
- minus 1 ruch, mamy zero... konczy sie tura - odpalaja sie 2 combosy
- konczymy z 0ma ruchami

Roznica? GIGANTYCZNA - nie da sie skonczyc przez to niektorych puzzli. Rozwiazanie? Włączyć V-sync w grze. Okazuje sie ze MECHANIZM gry jest polaczony z GRAFIKA. Nie wiem co za kretyn to wymyslil - ale tak jest. Grafika zmienia sie za szybko i tracimy ture zamiast miec 2 ruchy po combosie. Jedyne wyjscie to grac z włączonym v-syncem co spowalnia mocno gre, ale usuwa ten blad. Dlatego tez proponuje grac na PS3 i nie meczyc sie z uszkodzona gra na PC.

Co do "puzzla" ktorego sie przez to nie da skonczyc - kampania ludzi, pierwsze puzzle w tawernie.

19.10.2011 19:46
odpowiedz
Zanthius
44
Centurion

Jestem na etapie ostatniej kampanii. Wersja PC. Wszystkie puzzle działają. Nie natknąłem się na moment, w którym musiałbym podłączać pada tak jak pisze redaktor. Fabuła całkiem przyjemna.

19.10.2011 20:06
odpowiedz
Hosti
60
Konsul

Asmodeusz - jaki jest sens gry w PC bez V-sync na LCD ? Znasz pojęcie częstotliwości odświeżania monitora? Tak? 60 Hz oznacza ze monitor jest odświeżany 60 razy w ciągu jednej sekundy - tak tak dobrze widzisz, oznacza to wyświetlanie 60 klatek, więcej FIZYCZNIE NIE JEST WSTANIE DOSTARCZYĆ.
Wyłączenie v-sync objawia się błędami w grafice (można to zauważyć po poziomych pasach , i innymi błędami jak "wyprzedzaniem" klatek względem obrazu... w szczególności widać to w strzelankach) tak obniża wartość FPS do 60, ale na więcej się grać ... nie da, tylko w celach czysto benchmarkowych można to wyłączyć... Więc naprawdę nie rozumiem w czym problem...

19.10.2011 20:07
odpowiedz
kwiść
74
Generał

@Asmodeusz
Heh, zapomniałem, że jak polonizowałem poradnik robiłem wszystkie puzle również w wersji PC i wszystko działało. V-syca miałem ustawionego domyslenie, więc nie wiem czy był włączony czy nie ;)

@Zanthius
Nigdzie nie napisałem, że trzeba podlaczac pada :) W pewnym miejscu na mapie musiałem poprostu użyć klawiatury, bo jedno z pól nie zmieściło się na ekranie. Problemem nie jest to, że takowej klawiatury użyłem, tylko to, że w grze nie ma żadnej informacji o możliwości jej używania ;) Moim zdaniem dużo wygodniej porusza się po mapie strzałkami czy odpala ekran bohatera spacją (co za spec od UI wymyślił to menu w prawym górnym rogu ekranu o_O), a w grze nie ma o tym ani słowa...

19.10.2011 20:13
odpowiedz
Asmodeusz
136
Legend

[10]
Widzisz mi to rybka czy preferujesz wlaczona czy wylaczona - wazne jest ze wplywa na mechanike gry i jednoczesnie na szybkosc chodzenia tejze. Roznica miedzy wlaczonym v-sync a wylaczonym jest widoczna golym okiem. I nie mowie "widze roznice miedzy 29 a 30fps" zauwazalna - a "ruch zajmuje 2 sekundy zamiast 5 sekund" zauwazalna. Z wylaczonym v-syncem gra mi dzialala okolo 30-40% szybciej. Tylko ze jak napisalem wyzej - kaszani to mechanike gry co jest NIEDOPUSZCZALNE w grach planszowych. Jest to po prostu zly design i jak widac nie tylko ja mialem z tym problemy - mozesz wygooglowac sobie tone postow na roznych forach, gdzie ludzie mieli ten sam problem.

[11]
Fakt faktem UI i ogolnie jego kontrola za pomoca mysz+klawa jest jakies... uposledzone? Ktos kto to robil usilnie myslal jak utrudnic wykonanie najprostszych czynnosci.

19.10.2011 20:15
odpowiedz
Mark24
11
Legend

Asmodeusz ma rację. To zwykły błąd programistów. Ustawienia grafiki nie powinny nigdy wpływać na mechanikę gry.

19.10.2011 23:48
odpowiedz
PePe PL
77
Pretorianin

Jak dla mnie dosyć dziwaczna i nie do końca trafna recenzja... "Brzydkie portrety bohaterów" WTF ?? Tak samo historia i dialogi - same dialogi nie są może na miarę Uncharted czy GTA, są jednak całkiem ciekawe i pasują do ogólnej stylistyki gry (przecież to jest "standardowe" i "kolorowe" fantasy, a nie jakiś Wiedźmin). Historia też wcale nie jest taka nudna moim zdaniem - wiadomo, że brakuje jakiś niesamowitych zwrotów akcji, ale historia przedstawiona z punktu widzenia 5 bohaterów, 5 królestw jest całkiem spoko. Tak samo narzekania na utratę jednostek i doświadczenia bohatera. Obydwa elementy (kampanie przedstawiające różne strony oraz start od zera) były praktycznie takie same w grach z serii HOMM, więc nie rozumiem tego narzekania. Faktycznie można się przyczepić, że XP jednostek wyższego poziomu rośnie dosyć powoli, a dostajemy je dopiero w środku danej kampanii. Tym bardziej dziwią teksty o nastolatkach "przypadkowo" ratujących świat (czy autor na pewno zna język angielski i rozumie fabułę?) czy niektóre komentarze odnośnie taktyki, a zaraz brak zwrócenia uwagi na dużą losowość potyczek oraz brak balansu, co mocno ogranicza sens grania w trybie VS (nie licząc walk "przy piwie").

Jak dla mnie gra spokojnie zasługuje na 8.5/10 (można nawet podciągnąć na =9/10).
Plusy:
+ rewelacyjna grywalność (chociaż z czasem zaczyna nużyć)
+ całkiem przyjemnie poprowadzona i przedstawiona fabuła
+ przyjemna dla oka grafika (szczególnie świat gry, same bitwy mają już taką sobie grafikę)
+ długi czas potrzebny na przejście gry (ponad 30h to sporo jak na grę z PSS/XBLA)
+ różnorodność (5 zamków, jednostki o specjalnych właściwościach, artefakty o istotnych właściwościach)
+ tryb multiplayer (online oraz na jednej konsoli)
Minusy:
- słaby balans zamków (niektóre, jak Sylvan, są wyraźnie mocniejsze)
- duża losowość potyczek, brak jakiejkolwiek możliwości wpływania na to co dostaniemy w ramach "posiłków" - sprawia to, że tryb versus trzeba traktować stricte rozrywkowo, nie brać do siebie wyników :-)
- za wolny przyrost XP jednostek wyższego poziomu w kampanii dla jednego gracza
- pod koniec zaczyna nużyć

23.10.2011 12:03
odpowiedz
victripius
76
Joker

Mimo oceny, która przecież jest nawet wysoka, ta gra to dla mnie typowy średniak. Jeśli ktoś lubi turówki to ok, ale bardziej polecałbym wtedy Heroes VI.

26.10.2011 09:57
odpowiedz
Nolifer
81
The Highest

W grę fajnie się gra , małymi porcjami , jak to grało się w puzzle quest inaczej nudzi szybko .

27.10.2011 13:08
odpowiedz
vojak_2
40
Generał

nie wszyscy są tacy sami

02.12.2011 10:55
odpowiedz
KamilAdam
17
Pretorianin

Trochę za droga w Polsce na steam taniej ale nie ma polskiego.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze