ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Magia i moc w nieco innym wydaniu - recenzja gry Might & Magic: Clash of Heroes

Premierze Might & Magic: Clash of Heroes na PC nie towarzyszyło tyle medialnego szumu co wydanej niemal w tym samym czasie szóstej części popularnej strategii. Nie oznacza to jednak, że gra ta nie zasługuje na Waszą uwagę.

19 października 2011 8.0/10
• strony :12

Gra Might & Magic: Clash of Heroes pierwotnie wyszła na Nintendo DS jeszcze w roku 2009. Dwa lata później – dzięki dużej popularności i wielu bardzo pozytywnym recenzjom – postanowiono przenieść ją również na konsole stacjonarne, a w październiku tego roku doczekaliśmy się wreszcie wersji na komputery osobiste. Choć tytuł ukazał się w naszym kraju niemal dokładnie w tym samym czasie co szósta część popularnej serii strategii turowych, trzeba od razu zauważyć, że obie gry, mimo Might & Magic w nazwie, różnią się od siebie w dość zasadniczy sposób. Nie oznacza to jednak, że Clash of Heroes nie przypadnie do gustu fanom wspomnianej „turówki”. Wręcz przeciwnie! Ta z pozoru prosta pozycja logiczna może okazać się znakomitą odskocznią od wielogodzinnych strategicznych potyczek, a dla młodszych graczy stanowić wspaniałe wprowadzenie do bogatego świata mocy i magii.

Pierwsza myśl, jaka przyszła mi do głowy po uruchomieniu gry, to ta, że twórcy Clash of Heroes musieli dużo czasu spędzać przy popularnej serii Puzzle Quest. Obie produkcje są bardzo do siebie podobne. Tak jak w hicie australijskiego studia, tak i tu, kierując losami fantastycznych bohaterów, zwiedzamy dwuwymiarowe, ręcznie rysowane krainy, rozmawiamy z zamieszkującymi je postaciami i pokonujemy dziesiątki napotykanych po drodze przeciwników. Starcia nie polegają jednak na standardowym okładaniu się mieczem lub toporem, a bliżej im do pojedynków z takich gier jak Bejeweled czy Shariki. W odróżnieniu od Puzzle Questa w Clash of Heroes potyczek nie prowadzi się za pomocą magicznych kul czy klejnotów, a przy użyciu oddziałów jednostek znanych z serii Heroes of Might & Magic.

Kampania została podzielona na pięć części, z których każda poświęcona jest innemu bohaterowi.

Po rozpoczęciu walki gracz zostaje przeniesiony na ekran pola bitwy, gdzie przeciwko sobie stają dwie wrogie armie. Każda z nich złożona jest z jednostek różnego typu oraz koloru, a zadaniem dowódców jest ustawienie ich w taki sposób, aby identyczne oddziały tworzyły kolumny lub szeregi. Ułożenie trzech żółtych łuczników w pionie daje formację atakująca, natomiast zrobienie tego samego w poziomie skutkuje powstaniem obronnego muru. Przeciwnicy, wykonując swoje ruchy w systemie turowym, starają się nie tyle zniszczyć armię rywala (posiłki są niemal nieskończone), co zadać obrażenia dowódcy, trafiając w linie umieszczone na końcach pól bitew. System ten jest niezwykle bogaty i w rękach sprawnego taktyka stwarza spore możliwości. Występujące w grze jednostki różnią się nie tylko statystykami, ale także zdolnościami specjalnymi, czasem potrzebnym na wykonanie ataku czy zajmowanym obszarem. Każda z dostępnych 5 armii posiada również swój szczególny styl walki. Nastawionym na obronę magiem gra się zupełnie inaczej niż ukierunkowanym przede wszystkim na szybki atak nekromantą. Warto wspomnieć, że ustawienie początkowego wojska oraz wzywanych posiłków jest całkowicie losowe. Dzięki temu każdy pojedynek, nawet z tym samym wrogiem, może wyglądać zupełnie inaczej.

Standardowe potyczki to jednak nie wszystko, co przygotowali dla nas twórcy. Gra oferuje również wiele starć z potężnymi bossami, prostych łamigłówek czy bardzo ciekawych bitew-zagadek. Szczególnie te ostatnie przypadły mi do gustu i wielka szkoda, że nie było ich nieco więcej. W odróżnieniu od normalnych bitwy-zagadki nie są losowe, a wojska przeciwnika ustawione są podczas nich zawsze w ten sam sposób. Na sprostanie takiemu wyzwaniu gracz ma wyłączenie jedną turę – korzystając z ograniczonej ilości ruchów, musi pokonać wszystkie oddziały wroga. Wymaga to wytężonej pracy szarych komórek, ale pomyślne ukończenie zadania sprawia dużą frajdę.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Dota 2 - MOBA dla wymagających

Recenzja gry Dota 2 - MOBA dla wymagających

Prawie dwa lata trwały beta-testy następczyni matki wszystkich gier MOBA. Po setkach zmian, aktualizacji i modyfikacji Valve w końcu oddało gotowy produkt w ręce spragnionych graczy. Z jakim efektem? Tego dowiecie się z naszej recenzji.  recenzja gry

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Po kapitalnym Crusader Kings 2 przyszedł czas na czwartą część serii Europa Universalis. Paradox Interactive po raz kolejny odnosi ogromny sukces.   recenzja gry

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Tworząc swe najnowsze dzieło – Total War: Rome II – Creative Assembly pełnymi garściami czerpało z doświadczeń zdobytych podczas produkcji Empire oraz Shoguna II. Ponowna wizyta w antycznym Rzymie będzie nie lada gratką dla żądnych klasyki generałów.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217895Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217894Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217893Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217892Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217891Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217890Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217889Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217888Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217887Might & Magic: Clash of Heroes - screen - 2011-08-23 - 217886

komentarze czytelników


rivaal  2011-10-19 - 14:42

jedna z niewielu gier w ktore gram z dziewczyna (hot seat) i jedyna gra w ktorej ona ze mna wygrywa :) i to prawie zawsze wygrywa :(

MarcoV86  2011-10-19 - 14:58

Dziewczynę się bzyka, a nie gra z nią w gry...

Asmodeusz  2011-10-19 - 15:03

Z ciekawosci - czy w koncu w patchach naprawili blad z v-syncem? Bo jesli nie, to wersja na PC nadal jest mocvno zbugowana (mechanika gry polaczona z wyswietlaniem grafiki -> nie da sie skonczyc niektorych puzzli).

Marcines18  2011-10-19 - 15:32

@MarcoV86: widać że nie miałeś nigdy dziewczyny;]

Ictius  2011-10-19 - 17:23

@MarcoV86 ...

kwiść  2011-10-19 - 18:33

@Asmodeusz ...

Owen  2011-10-19 - 19:08

Marco --> Wybitnie głęboka myśl...

Asmodeusz  2011-10-19 - 19:27

[6] Kopia postu z watku PS3: ...

Zanthius  2011-10-19 - 19:46

Jestem na etapie ostatniej kampanii. Wersja PC. Wszystkie puzzle działają. Nie natknąłem się na moment, w którym musiałbym podłączać pada tak jak pisze redaktor. Fabuła całkiem przyjemna.

Hosti  2011-10-19 - 20:06

Asmodeusz - jaki jest sens gry w PC bez V-sync na LCD ? Znasz pojęcie częstotliwości odświeżania monitora? Tak? 60 Hz oznacza ze monitor jest odświeżany 60 razy w ciągu jednej sekundy - tak tak dobrze widzisz, oznacza to wyświetlanie 60 klatek, więcej FIZYCZNIE NIE JEST WSTANIE DOSTARCZYĆ. Wyłączenie v-sync objawia się błędami w grafice (można to zauważyć po poziomych pasach , i innymi błędami jak "wyprzedzaniem" klatek względem obrazu... w szczególności widać to w strzelankach) tak obniża wartość FPS do 60, ale na więcej się grać ... nie da, tylko w celach czysto benchmarkowych można to wyłączyć... Więc naprawdę nie rozumiem w czym problem...

kwiść  2011-10-19 - 20:07

@Asmodeusz Heh, zapomniałem, że jak polonizowałem poradnik robiłem wszystkie puzle również w wersji PC i wszystko działało. V-syca miałem ustawionego domyslenie, więc nie wiem czy był włączony czy nie ;) ...

Asmodeusz  2011-10-19 - 20:13

[10] Widzisz mi to rybka czy preferujesz wlaczona czy wylaczona - wazne jest ze wplywa na mechanike gry i jednoczesnie na szybkosc chodzenia tejze. Roznica miedzy wlaczonym v-sync a wylaczonym jest widoczna golym okiem. I nie mowie "widze roznice miedzy 29 a 30fps" zauwazalna - a "ruch zajmuje 2 sekundy zamiast 5 sekund" zauwazalna. Z wylaczonym v-syncem gra mi dzialala okolo 30-40% szybciej. Tylko ze jak napisalem wyzej - kaszani to mechanike gry co jest NIEDOPUSZCZALNE w grach planszowych. Jest to po prostu zly design i jak widac nie tylko ja mialem z tym problemy - mozesz wygooglowac sobie tone postow na roznych forach, gdzie ludzie mieli ten sam problem. ...

Mark24  2011-10-19 - 20:15

Asmodeusz ma rację. To zwykły błąd programistów. Ustawienia grafiki nie powinny nigdy wpływać na mechanikę gry.

PePe PL  2011-10-19 - 23:48

Jak dla mnie dosyć dziwaczna i nie do końca trafna recenzja... "Brzydkie portrety bohaterów" WTF ?? Tak samo historia i dialogi - same dialogi nie są może na miarę Uncharted czy GTA, są jednak całkiem ciekawe i pasują do ogólnej stylistyki gry (przecież to jest "standardowe" i "kolorowe" fantasy, a nie jakiś Wiedźmin). Historia też wcale nie jest taka nudna moim zdaniem - wiadomo, że brakuje jakiś niesamowitych zwrotów akcji, ale historia przedstawiona z punktu widzenia 5 bohaterów, 5 królestw jest całkiem spoko. Tak samo narzekania na utratę jednostek i doświadczenia bohatera. Obydwa elementy (kampanie przedstawiające różne strony oraz start od zera) były praktycznie takie same w grach z serii HOMM, więc nie rozumiem tego narzekania. Faktycznie można się przyczepić, że XP jednostek wyższego poziomu rośnie dosyć powoli, a dostajemy je dopiero w środku danej kampanii. Tym bardziej dziwią teksty o nastolatkach "przypadkowo" ratujących świat (czy autor na pewno zna język angielski i rozumie fabułę?) czy niektóre komentarze odnośnie taktyki, a zaraz brak zwrócenia uwagi na dużą losowość potyczek oraz brak balansu, co mocno ogranicza sens grania w trybie VS (nie licząc walk "przy piwie" ...

victripius  2011-10-23 - 12:03

Mimo oceny, która przecież jest nawet wysoka, ta gra to dla mnie typowy średniak. Jeśli ktoś lubi turówki to ok, ale bardziej polecałbym wtedy Heroes VI.

Nolifer  2011-10-26 - 09:57

W grę fajnie się gra , małymi porcjami , jak to grało się w puzzle quest inaczej nudzi szybko .

vojak_2  2011-10-27 - 13:08

nie wszyscy są tacy sami

KamilAdam  2011-12-02 - 10:55

Trochę za droga w Polsce na steam taniej ale nie ma polskiego.