ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Magicka - recenzja gry

„It's a kind of magic” – śpiewał Freddie Mercury. Jeżeli miał na myśli ostatnie dzieło szwedzkich programistów, to trudno się z nim nie zgodzić. Sprawdzamy, ile magii jest w Magicce.

5 maja 2011g40 (gry-online.pl) 8.0/10
• strony: 12

Kiedy jakiś czas temu kilku szwedzkich studentów zebrało się, by napisać prostą gierkę, nikt jeszcze nie spodziewał się, że ich projekt stanie się trzy lata później cyfrowo dystrybuowanym bestsellerem. Owszem, pewne przesłanki, że mamy do czynienia z produktem nietuzinkowym, otrzymaliśmy wraz z wyborem Magicki najlepszą szwedzką grą 2008 roku, ale trzeba przyznać, że w dniu premiery tytuł tak naprawdę wciąż jeszcze nie był w pełni grywalny. Dopiero kolejne łatki przynoszące konkretne poprawki sprawiły, że z kawałka nie najlepiej napisanego kodu wyłoniło się dzieło, który w moim osobistym rankingu produkcji niezależnych znajduje się w ścisłej czołówce. Z brzydkiego kaczątka wyrósł łabędź, ale to dopiero początek tej opowieści.

Magicka jest zręcznościówką pełną gębą, w której liczą się przede wszystkim szybkie palce i odrobina zmysłu taktycznego. Składająca się z trzynastu etapów kampania przeznaczona dla jednego, dwóch, trzech lub nawet czterech graczy pozwala przemierzać baśniową krainę no(e)rdów, pełną najróżniejszych mitycznych stworzeń. Widziane w rzucie izometrycznym lasy, wioski, lewitujące głazy, wzgórza i kopalnie zamieszkiwane są przez gobliny, orków, trolle, krasnoludy, impy, demony, kufer Rincewinda, Jormungandra i nawet samą Śmierć. Konkretnie pana Śmierć, preferującego towarzystwo pląsających szkieletów. Komediancke tło robiące sobie podśmiechujki z fantastycznej ornamentyki, jaką na co dzień lubimy się otaczać, czasem jest jak rozbrykany kucyk, a czasem trzeba się jej doszukiwać, węsząc z lupą przy samej ziemi. A w środku tego wszystkiego samotny (lub nie, jeżeli ktoś woli kooperować), stawiający dopiero pierwsze kroki w swym fachu czarodziej.

Come on, baby, light my fire.

Każdy mag dysponuje pulą ośmiu podstawowych elementów, na którą składają się: woda, zdrowie, tarcza, mróz, błyskawica, arcana, ziemia i ogień. To z nich tworzymy zaklęcia. Każdy składnik przypisany jest do jednego klawisza na klawiaturze. O ile już pojedynczy element sam w sobie jest czarem, o tyle wyuczenie się tych potężniejszych i kombinacyjnych zajmuje sporo czasu. Po pierwsze – trzeba opanować plączące się paluchy. Potem metodą prób i błędów bawimy się w wymyślanie nieco bardziej skomplikowanych kompozycji. Do ognia dodajemy np. ziemię i już walimy we wrogów ognistymi kamykami. Do arcany, będącej podstawą magicznego promienia, dorzucamy ździebko zdrowia i możemy leczyć nie tylko siebie, ale i towarzyszy wędrówki. Stawiamy pola ochronne, zsyłamy deszcze płonących meteorów, wzywamy śnieżycę, spowalniamy upływ czasu i wymyślamy wiele, wiele ciekawych, a najczęściej i zabójczych czarów. A żeby od tego nie przepaliły nam się zwoje mózgowe, od czasu do czasu znajdujemy księgę, z której uczymy się kolejnych.

Jest co opanowywać, bo do podstawowych elementów używanych do budowy zaklęć dochodzą jeszcze te kombinowane, przy których nie wystarczy naciśnięcie jednego klawisza, ale trzeba zapamiętać, co z czym połączyć, aby otrzymać jeszcze coś innego. Na przykład, aby wytworzyć parę, konieczne jest skorzystanie z ognia i wody. Czary rzucamy na wrogów, na siebie i na otoczenie, a do tego możemy jeszcze w bezpośrednim starciu przygrzmocić mieczykiem albo inszą lagą. W ostateczności skosić zastępy wrogów serią z karabinu maszynowego M60, co – jeżeli chodzi o grę fantasy – wydaje się być swego rodzaju kuriozum.

I tak jest w rzeczywistości. Znakomity i nowatorski system rzucania zaklęć został przygnieciony ciężarem żelastwa wprost z amerykańskiego magazynu wojskowego, niszcząc po części przyjemność z rozgrywki. Bo z M60 jest łatwiej. Karabin w trymiga rozwiąże każdy problem, a tam, gdzie się nie uda, załatwi to z niewielkim wspomożeniem się którymś z prostszych czarów. Nie chcesz sobie psuć zabawy, nie używaj – powie ktoś. I będzie miał rację, bo oprócz tego cholernego złomu z demobilu wśród trucheł wrogów znajdujemy także wiele magicznych kosturów i mieczy. Pod tym względem Magicce niedaleko do typowej sieczki spod znaku Diablo.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Pokemon GO – społecznościowy fenomen, słaba gra

Recenzja gry Pokemon GO – społecznościowy fenomen, słaba gra

W Pokemon GO wiele jest do poprawienia; wiele też brakuje, ale już teraz widać, że to będzie jeden z największych hitów w historii (nie tylko) mobilnego grania. A popularnością bez problemu przebije masę pecetowych i konsolowych marek.  recenzja gry

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Wiedźmin 2 był grą od początku szykowaną z myślą o komputerach PC. W przypadku Wiedźmina 3 twórcy przyznają, że multiplatformowość zmusiła ich do kompromisów, nie oznacza to jednak, że Dziki Gon na PC jest portem przygotowanym na kolanie. Przeciwnie.  recenzja gry

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Magicka - screen - 2012-10-12 - 249205Magicka - screen - 2012-10-12 - 249204Magicka - screen - 2012-10-12 - 249203Magicka - screen - 2012-10-12 - 249202Magicka - screen - 2012-08-07 - 243962Magicka - screen - 2012-08-07 - 243961Magicka - screen - 2012-08-07 - 243960Magicka - screen - 2012-08-07 - 243959Magicka - screen - 2011-10-28 - 223468Magicka - screen - 2011-10-28 - 223467
Clash of Swords

Clash of Swords

Zagraj za Darmo!

Dragon Knight

Dragon Knight

Zagraj za Darmo!

Royal Quest - PC - 23,49 zł

kup w sklepie

PC 23,49 zł

World of Warcraft: Legion - PC - 148,90 zł

kup w sklepie

PC 148,90 zł

The Incredible Adventures of Van Helsing II - PC - 11,90 zł

promocja

PC 11,90 zł

Komentarze Czytelników (23)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
05.05.2011 10:51
keeveek
66
Konsul

tak późna recenzja która nie obejmuje Vietnamu oraz Marshlands and Caverns nie jest warta przeczytania...

05.05.2011 10:53
odpowiedz
U.V. Impaler
142
Hurt me plenty

To nie czytaj.

05.05.2011 11:02
odpowiedz
Defan
28
Chorąży

U.V. Pozamiatał xD

05.05.2011 11:03
odpowiedz
Lordareon
68
harry potter

:D

05.05.2011 11:05
odpowiedz
Trael
169
ważne że ośmiorniczki!

System save’ów nie jest źle rozwiązany. On jest maksymalnie spier..... . Dwa razy jak do tej pory brałem się za przechodzenie gry i za każdym razem coś mi wypadło. Trzeci raz nie chce mi się znowu zaczynać pierwszego levela. Jestem tym naprawdę rozczarowany.

05.05.2011 11:06
odpowiedz
PETRAS-36
37
Centurion

chyba autor zapomniał o beznadziejnej optymalizacji ale i tak gra jest warta uwagi :D

05.05.2011 11:21
odpowiedz
Sh4DoW
25
Pluszowy kaskader

Recka fajna. Gra super, tymbardziej jak ma sie 4 osobowy team do co-opa :p

05.05.2011 11:23
odpowiedz
Belweder93
25
Centurion

kolega keeveek pośpieszył się z postem :P bo recenzja Vietnamu już jest :D

05.05.2011 12:02
odpowiedz
Karule
21
Generał

UVI :D

05.05.2011 13:57
odpowiedz
BloodPrince
78
Senator

Remember the safe word is BANANA :D

05.05.2011 16:40
odpowiedz
A.l.e.X
90
Alekde

post [2] i [4] to tak, jakby sami dla siebie recenzje pisali, nawet na głupie teksty i zaczepki trzeba mieć mądrą odpowiedz, lub nie odpowiadać wcale. Magicka to gra, która już dawno nas bawiła, ale nie zmienia to faktu, że to dobra gra i warta zakupu. Gol ocenił na 8, ja bym spokojnie dał 9, a wymienione błędy to żadne błędy, bo gra miała właśnie taka być, oldschoolowa (gdzie kamera nawet czasem nie łapie naszej postaci) oraz na tyle trudna, żeby nie było savów wszędzie. Przez te właśnie też zabiegi jest właśnie tak dobra. Pozdrawiam

05.05.2011 18:20
odpowiedz
keeveek
66
Konsul

U.V. Ja współczuję głupoty ludziom którzy za takie recenzje płacą pieniądze.

05.05.2011 18:25
odpowiedz
kefirek09
61
Senator

[12] - A wszyscy tutaj współczują głupoty tobie.

Świetna recenzja

05.05.2011 18:29
odpowiedz
Mr.B-F
104
Generał

Gra na samym poczatku wciaga i stwarza pozytywne wrazenie. Single nudzi sie jednak juz w pierwszych etapach gry a multi w polowie gry...

05.05.2011 21:38
odpowiedz
skatefish
31
Generał

Przecież single i multi to te same etapy ty w to w ogóle grałeś ?

05.05.2011 22:51
odpowiedz
A.l.e.X
90
Alekde

Prośba do komentatorów, komentujcie gry, które skończyliście, a nie graliście przez 5 min (kto normalny kupuje grę, aby grać w nią 5 min) lub widzieli gameplay na youtube.

06.05.2011 00:09
odpowiedz
Mr.B-F
104
Generał

Tak, grajac to samo ze znajomym mozna wysiedziec dluzej.

06.05.2011 07:13
odpowiedz
U.V. Impaler
142
Hurt me plenty

keeveek ---> Rozumiem że ten śmieszny przytyk to do nas? Tak? Nie wiedziałem że za przeczytanie recenzji tej gry trzeba płacić jakieś pieniądze. Sio.

06.05.2011 09:11
odpowiedz
Naczelnyk
130
Witch Hunter

-->U.V Impaler
Od jechania po forumowiczach jesteśmy my, ty pisz recenzje, nie wdawaj się w pyskówki i nie wcinaj się w nie swoje kompetencje...

13.05.2011 09:05
odpowiedz
Nolifer
83
The Highest

UVI mistrz ciętej riposty :D

23.05.2011 03:14
odpowiedz
SSman92
26
Generał

nawet niezła gierka

31.12.2013 02:05
odpowiedz
UprzejmyZbójANieCH**
8
Legionista

Ale przyznam ten minus, że postacie się łatwo blokują jest pomyłką kogoś kto mało grał. Mały mag oczywiście że nie przejdzie przez wielkiego orka... chyba że ma na sobie tarcze(z kamienia lub lodu), która czyni go na tyle ciężkim by przejść przez byle orka.

22.11.2014 22:18
odpowiedz
TheSucharmistrz
10
Legionista

Come on, baby, light my fire. Czyżby nawiązanie do twórczości The Doors pojawiło się na GOLu? ;D

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze